Zou het mogelijk zijn.

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Zou het mogelijk zijn.

Ongelezen bericht door Kees007 »

Nijogeth schreef:
06 okt 2022 00:18
Kees007 schreef:
05 okt 2022 20:01
witte angora schreef:
28 sep 2022 12:59
Inderdaad. Ik heb, was in 1984 meen ik, nog bij een van de vele voorlopers van de Nuon gewerkt.
NUON, daar begon mij aversie tegen de privatisering. Via hun TV reclame kwam ik er achter, dat ze elke maand een bedrag van mijn rekening afhaalden om dat door te sluizen naar Vitesse. Ik ben niet voor of tegen voetbal, maar dat een bedrijf legaal geld van mijn rekening kan jatten om dat aan iets of iemand te geven zonder mijn toestemming, schoot me helemaal in het verkeerde keelgat.
Dus u betaalde uw energiekosten en vervolgens haalde men ook nog buiten uw contract om een bedrag van uw rekening af om aan Vitesse te geven? Klinkt erg realistisch.
Die werden in 1 keer afgeschreven, onder de noemer: verbruikte energie.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Zou het mogelijk zijn.

Ongelezen bericht door Kees007 »

kuklos schreef:
06 okt 2022 00:40
Kees007 schreef:
05 okt 2022 20:01
NUON, daar begon mij aversie tegen de privatisering. Via hun TV reclame kwam ik er achter, dat ze elke maand een bedrag van mijn rekening afhaalden om dat door te sluizen naar Vitesse. Ik ben niet voor of tegen voetbal, maar dat een bedrijf legaal geld van mijn rekening kan jatten om dat aan iets of iemand te geven zonder mijn toestemming, schoot me helemaal in het verkeerde keelgat.
Hoe gaat dat legale jatten dan precies?
Ze schrijven een bedrag af, onder te noemer verbruikte energie, maar intussen blijkt daar ook een deel voor Vitesse in te zitten.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zou het mogelijk zijn.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Kees007 schreef:
06 okt 2022 19:59
kuklos schreef:
06 okt 2022 00:40
Kees007 schreef:
05 okt 2022 20:01
NUON, daar begon mij aversie tegen de privatisering. Via hun TV reclame kwam ik er achter, dat ze elke maand een bedrag van mijn rekening afhaalden om dat door te sluizen naar Vitesse. Ik ben niet voor of tegen voetbal, maar dat een bedrijf legaal geld van mijn rekening kan jatten om dat aan iets of iemand te geven zonder mijn toestemming, schoot me helemaal in het verkeerde keelgat.
Hoe gaat dat legale jatten dan precies?
Ze schrijven een bedrag af, onder te noemer verbruikte energie, maar intussen blijkt daar ook een deel voor Vitesse in te zitten.
En de kosten voor de panden, medewerkers, auto's, materialen en zelfs ook nog een stukje marge, winst en uitkeringen voor aandelen..

Het is net een echt bedrijf. Schandalig.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zou het mogelijk zijn.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Kees007 schreef:
06 okt 2022 19:58
Nijogeth schreef:
06 okt 2022 00:18
Kees007 schreef:
05 okt 2022 20:01


NUON, daar begon mij aversie tegen de privatisering. Via hun TV reclame kwam ik er achter, dat ze elke maand een bedrag van mijn rekening afhaalden om dat door te sluizen naar Vitesse. Ik ben niet voor of tegen voetbal, maar dat een bedrijf legaal geld van mijn rekening kan jatten om dat aan iets of iemand te geven zonder mijn toestemming, schoot me helemaal in het verkeerde keelgat.
Dus u betaalde uw energiekosten en vervolgens haalde men ook nog buiten uw contract om een bedrag van uw rekening af om aan Vitesse te geven? Klinkt erg realistisch.
Die werden in 1 keer afgeschreven, onder de noemer: verbruikte energie.
Ik neem dan aan dat u geen bank heeft, geen tv, internet en telefonie en ook geen boodschappen doet in een supermarkt? Die maken namelijk allemaal reclame en sponsoren zaken.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Zou het mogelijk zijn.

Ongelezen bericht door Albert1955 »

angel1978 schreef:
28 sep 2022 13:00
JapiiZ schreef:
28 sep 2022 12:54
Ja dat weet ik maar, maar een staats energieleverancier naast de geprivatiseerde leveranciers.
Waarom zou de staat geen energieleverancier mogen worden.
Laat de mensen dan maar kiezen.
En 'de staat' haalt de energie dan waar vandaan? Uit de hoge hoed?
Nee, maar kijk naar Duitsland. De Overheid heeft daar Uniper (de grootste gasimporteur van Duitsland) voor 29 miljard genationaliseerd vóór die omviel. Uniper koopt nog steeds gas in maar op de achtergrond draait de Overheid aan de knoppen. In Nederland zou dat betekenen dat we dat met Gasterra zouden moeten doen.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zou het mogelijk zijn.

Ongelezen bericht door kuklos »

Kees007 schreef:
06 okt 2022 19:59
kuklos schreef:
06 okt 2022 00:40
Kees007 schreef:
05 okt 2022 20:01
NUON, daar begon mij aversie tegen de privatisering. Via hun TV reclame kwam ik er achter, dat ze elke maand een bedrag van mijn rekening afhaalden om dat door te sluizen naar Vitesse. Ik ben niet voor of tegen voetbal, maar dat een bedrijf legaal geld van mijn rekening kan jatten om dat aan iets of iemand te geven zonder mijn toestemming, schoot me helemaal in het verkeerde keelgat.
Hoe gaat dat legale jatten dan precies?
Ze schrijven een bedrag af, onder te noemer verbruikte energie, maar intussen blijkt daar ook een deel voor Vitesse in te zitten.
Dit kan je op 2 manieren uitleggen:
1) Er is gewoon een bedrag afgesproken en Nuon bepaalt daarna zelf waar het heen gaat. Waaronder een stukje sponsoring voor Vitesse.
2) Jij betaalt meer dan het afgesproken tarief, of meer dan de werkelijke meterstand, waarbij alle gebruikers een klein stukje van de energierekening van Vitesse bij hun rekening opgeteld hebben gekregen.

Welke van de twee is het?

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zou het mogelijk zijn.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Albert1955 schreef:
06 okt 2022 21:18
angel1978 schreef:
28 sep 2022 13:00
JapiiZ schreef:
28 sep 2022 12:54
Ja dat weet ik maar, maar een staats energieleverancier naast de geprivatiseerde leveranciers.
Waarom zou de staat geen energieleverancier mogen worden.
Laat de mensen dan maar kiezen.
En 'de staat' haalt de energie dan waar vandaan? Uit de hoge hoed?
Nee, maar kijk naar Duitsland. De Overheid heeft daar Uniper (de grootste gasimporteur van Duitsland) voor 29 miljard genationaliseerd vóór die omviel. Uniper koopt nog steeds gas in maar op de achtergrond draait de Overheid aan de knoppen. In Nederland zou dat betekenen dat we dat met Gasterra zouden moeten doen.
En aangezien de prijzen dan dus ook identiek zijn ( het is hetzelfde vas voor dezelfde prijzen ) schieten we er niets mee op. Her heeft alleen heel veel gemeenschapsgeld gekost.
Dit doe je als een bedrijf dreigt om te vallen en je de leveringszekerheid wil garanderen. Niet omdat je dit leuk lijkt

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Zou het mogelijk zijn.

Ongelezen bericht door Albert1955 »

@Angel1978: niet helemaal waar. Gasterra is (was?) de exclusieve inkoper van het Groninger gasveld. Gasterra kocht dus van Gasunie (de eigenaar van het gasveld). Van daaruit leverde het aan Eneco, Essent, Vattenfall etc. Die verkochten het vervolgens weer aan de consument.
Op dit moment staat "Groningen" in waakvlamstand. Eneco, Essent etc kopen allemaal apart op de (internationale) gasmarkt. Gasterra kan ook de gezamenlijke gasbehoefte van deze 3 inkopen. Dat geeft al een gunstiger onderhandelingspositie. Stel Gasterra koopt in voor 2 euro, verkoopt voor 2,25 en bepaalt dat de verkoopprijs aan de consument max 2,50 mag bedragen. Wie boven die prijs levert, loopt het risico zijn vergunning te verliezen of uitgesloten te worden van levering. Zo kun je ook invloed hebben op de prijs. Of nog grootser: Gasterra koopt samen met andere Europese gasinkopers gezamenlijk in
voor heel Europa (zogezegd als 1 markt) zodat je nog beter kunt onderhandelen.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Zou het mogelijk zijn.

Ongelezen bericht door Kees007 »

kuklos schreef:
06 okt 2022 21:19
Kees007 schreef:
06 okt 2022 19:59
kuklos schreef:
06 okt 2022 00:40


Hoe gaat dat legale jatten dan precies?
Ze schrijven een bedrag af, onder te noemer verbruikte energie, maar intussen blijkt daar ook een deel voor Vitesse in te zitten.
Dit kan je op 2 manieren uitleggen:
1) Er is gewoon een bedrag afgesproken en Nuon bepaalt daarna zelf waar het heen gaat. Waaronder een stukje sponsoring voor Vitesse.
2) Jij betaalt meer dan het afgesproken tarief, of meer dan de werkelijke meterstand, waarbij alle gebruikers een klein stukje van de energierekening van Vitesse bij hun rekening opgeteld hebben gekregen.

Welke van de twee is het?
Ik betaal het afgesproken bedrag, waarbij afgesproken is dat ik voor de afgenomen energie zou betalen, niet voor andere dingen.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zou het mogelijk zijn.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

U betaalt toch ook niet voor andere dingen? Maar nogmaals: U heeft geen bank, tv, telefonie en internet en u doet ook geen boodschappen?

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zou het mogelijk zijn.

Ongelezen bericht door kuklos »

Kees007 schreef:
06 okt 2022 22:17
kuklos schreef:
06 okt 2022 21:19
Kees007 schreef:
06 okt 2022 19:59


Ze schrijven een bedrag af, onder te noemer verbruikte energie, maar intussen blijkt daar ook een deel voor Vitesse in te zitten.
Dit kan je op 2 manieren uitleggen:
1) Er is gewoon een bedrag afgesproken en Nuon bepaalt daarna zelf waar het heen gaat. Waaronder een stukje sponsoring voor Vitesse.
2) Jij betaalt meer dan het afgesproken tarief, of meer dan de werkelijke meterstand, waarbij alle gebruikers een klein stukje van de energierekening van Vitesse bij hun rekening opgeteld hebben gekregen.

Welke van de twee is het?
Ik betaal het afgesproken bedrag, waarbij afgesproken is dat ik voor de afgenomen energie zou betalen, niet voor andere dingen.
Sorry, maar ben je nu aan het trollen, of begrijp je echt niet hoe bedrijven in elkaar zitten?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zou het mogelijk zijn.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees is vooral van de stevige stellingen, maar niet per se van de logica :D

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Zou het mogelijk zijn.

Ongelezen bericht door Kees007 »

kuklos schreef:
06 okt 2022 22:22
Kees007 schreef:
06 okt 2022 22:17
kuklos schreef:
06 okt 2022 21:19


Dit kan je op 2 manieren uitleggen:
1) Er is gewoon een bedrag afgesproken en Nuon bepaalt daarna zelf waar het heen gaat. Waaronder een stukje sponsoring voor Vitesse.
2) Jij betaalt meer dan het afgesproken tarief, of meer dan de werkelijke meterstand, waarbij alle gebruikers een klein stukje van de energierekening van Vitesse bij hun rekening opgeteld hebben gekregen.

Welke van de twee is het?
Ik betaal het afgesproken bedrag, waarbij afgesproken is dat ik voor de afgenomen energie zou betalen, niet voor andere dingen.
Sorry, maar ben je nu aan het trollen, of begrijp je echt niet hoe bedrijven in elkaar zitten?
Dat begrijp ik (nu) wel. Wat ik duidelijk probeer te maken, hoe ik moest wennen aan de commerciële mentaliteit van de geprivatiseerde energieleveranciers, waarvan ik dacht, dat die mij ook gewoon enkel en alleen netjes energie zouden gaan leveren.
Maar het went wel, hoewel ik me nog steeds dooderger als ik op bepaalde tijden in een uur door 20 zenders heen kan zappen, waarvan er 15 reclame uitzenden.
Maar goed, ik mocht even afreageren, dank voor jullie geduld.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Zou het mogelijk zijn.

Ongelezen bericht door rwolters »

Kees007 schreef:
07 okt 2022 22:14

Dat begrijp ik (nu) wel. Wat ik duidelijk probeer te maken, hoe ik moest wennen aan de commerciële mentaliteit van de geprivatiseerde energieleveranciers, waarvan ik dacht, dat die mij ook gewoon enkel en alleen netjes energie zouden gaan leveren.
Maar het went wel, hoewel ik me nog steeds dooderger als ik op bepaalde tijden in een uur door 20 zenders heen kan zappen, waarvan er 15 reclame uitzenden.
Maar goed, ik mocht even afreageren, dank voor jullie geduld.
Hee, er zit een knop op die tv. Pak een boek. Dan hoef je je niet te ergeren. Sommige oplossingen zijn zo simpel.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Zou het mogelijk zijn.

Ongelezen bericht door Albert1955 »

angel1978 schreef:
06 okt 2022 21:05
Kees007 schreef:
06 okt 2022 19:59
kuklos schreef:
06 okt 2022 00:40


Hoe gaat dat legale jatten dan precies?
Ze schrijven een bedrag af, onder te noemer verbruikte energie, maar intussen blijkt daar ook een deel voor Vitesse in te zitten.
En de kosten voor de panden, medewerkers, auto's, materialen en zelfs ook nog een stukje marge, winst en uitkeringen voor aandelen..

Het is net een echt bedrijf. Schandalig.
En vergeet niet al die reclame om U maar als klant binnen te halen! En sponsoring (van Vitesse) is vergelijkbaar met reclame op TV, radio, in dagbladen, op socials enz.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zou het mogelijk zijn.

Ongelezen bericht door kweenie »

Kees007 schreef:
07 okt 2022 22:14
Wat ik duidelijk probeer te maken, hoe ik moest wennen aan de commerciële mentaliteit van de geprivatiseerde energieleveranciers, waarvan ik dacht, dat die mij ook gewoon enkel en alleen netjes energie zouden gaan leveren.
Dan had je waarschijnlijk niet geweten dat er ook andere energieleveranciers zijn waar je uit kunt kiezen. Want dat weet je vooraf die de commerciële uitingen. Variërend van advertenties tot sponsoring tot het betalen van referrals etc, bv bij energievergelijksites

gonad
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2023 16:23

Re: Zou het mogelijk zijn.

Ongelezen bericht door gonad »

Ik denk dat ik het wel aankan :)

Plaats reactie