Misser in RADARs besparingsadvies

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Kees007 »

Erthanax schreef:
05 okt 2022 10:45


Ik vind het een veel interessantere vraag of het ook echt helpt, de ovendeur open laten staan. Vooral omdat bij moderne ovens de ventilator toch blijft doordraaien en daardoor de meeste warme lucht de keuken in blaast.
Dat is nou precies mijn eerste punt.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Vandaar dat ik de vaatwasser ook open zet direct als die klaar is. Meteen een hoop warmte de ruimte in.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lekker die berg vochtige lucht.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vind dat wel fijn. Mijn appartement heeft namelijk vrij droge lucht. Goed geïsoleerd, mechanische ventilatie, dan is een beetje vocht in de lucht erg fijn.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Kees007 »

Erthanax schreef:
05 okt 2022 10:45

Ik vind het een veel interessantere vraag of het ook echt helpt, de ovendeur open laten staan. Vooral omdat bij moderne ovens de ventilator toch blijft doordraaien en daardoor de meeste warme lucht de keuken in blaast.
Dat is precies mijn eerste punt.
Ik heb het vanavond nog even gechecked: nadat het eten uit de oven was, heeft de ventilator nog 45 minuten warmt lucht de keuken in geblazen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Erthanax »

Drie kwartier vind ik wel lang, eerlijk gezegd. Mijn oven blaast een kwartier na, schat ik zo, al kan ik me daarin vergissen, want ik heb het nooit gemeten.

Nu is de vrasg hoeveel daarmee bespaard wordt op de verwarming. Om dat te weten moet u dus ook het gasverbruik meten, tot bv een of twee uur nadat de oven uitschakelde. En natuurlijk het gasverbruik in diezelfde periode als er geen oven wordt gebruikt. Daarna alles nog een keer herhalen met de ovendeur open tijdens het afkoelen. Alle drie de stituaties moet u een aantal keer herhalen om een beetje redelijk gemiddelde vast te stellen. (Dat is te zeggen, u moet natiuurlijk niets, maar u begrijpt eat ik bedoel.) Na bv 2x5 dagen meten weet u dan of u iets bespaart, of dat de resultaten te veel uiteenlopen om een betrouwbare uitspraak te kunnen doen. Ik vermoed dat laatste, óf dat het hooguit een centenkwestie is.

Ik ben het met u eens dat dit besparingsadvies weinig zal opleveren. Dat er een groot risico is op schade aan de keukenkastjes ben ik niet met u eens.

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door PGros »

Zoiets meten kan alleen in een laboratorium want de buitentemperatuur en de wind die elke dag anders is, maakt het vergelijken onmogelijk. Ik denk ook dat het weinig oplevert.
Je zou ook nog na het opscheppen je bord eten kunnen laten afkoelen en pas opeten als het bijna kamertemperatuur is. ;-)

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het aantal aanwezigen moet ook elke keer hetzelfde zijn, de keukendeur moet niet vaker open gaan, afzuigkap even lang aan, enz. Ik verwacht dat de dagelijkse variaties zo groot zijn, dat er geen peil op te trekken valt.
En dan nog: ovendeur open of niet, de meeste warmte wordt uiteindelijk toch afgegeven aan de keuken. Volgens mij is het een besparing van niks en gaat het meer om het gevoel (letterlijk!) dat je iets doet.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door kuklos »

Erthanax schreef:
05 okt 2022 19:57
Volgens mij is het een besparing van niks ............
Het zal afhangen van het soort huis en hoe de layout is. Ik heb een open keuken in een appartement en pas deze truc al enkele jaren toe. In de winter merk ik de hitte van oven echt wel. Rijk word ik niet van de besparing, maar het scheelt iets.
Doch, dat zal voor veel tips gelden. De opbrengst zal klein zijn, maar als het nul moeite kost, denk bijvoorbeeld ook aan stekkers uit het stopcontact trekken bij niet gebruikte apparaten, waarom het dan niet doen? Elke cent besparing is meegenomen. Van belang is wel dat inderdaad de verwachtingen niet te hoog gespannen zijn aangaande de besparingen.
Een huis isoleren en de tip van de folie voor het raam levert inderdaad veel meer op.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Erthanax »

Maar als je de ovendeur gewoon dicht doet tijdens het afkoelen, waar blijft de warmte dan? Die wordt toch ook aan de omgeving/keuken afgegeven (vooral als er een nadraaiende ventilator is) en verdwijnt toch niet zomaar in het niets? Dezelfde hoeveelheid energie komt in je huis, met een gesloten ovendeur duurt het langer.

Zelfs als er achter de oven een relatief koele buitenmuur zit vraag ik me af of het een meetbaar verschil uitmaakt. Als die buitenmuur door de langzaam afkoelende oven (dichte deur) een beetje wordt verwarmd, is het "gewone" warmteverlies daar minder.

Iedereen mag van mij de ovendeur open laten staan tijdens het afkoelen, maar ik vind het niet aannemelijk dat het een meetbare besparing op de verwarmingskosten oplevert.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En kijk maar uit dat je er niet tegen aanloopt. Kan je je nog aardig bezeren.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door kuklos »

Meetbaar? Ja, bij mij wel. Ik heb gemerkt dat de temperatuur in de woonkamer even met een halve graad stijgt. Althans, dat geeft de thermosstaat aan. Doch, nogmaals, het zal sterk afhangen van het huis, de layout ervan etcetera.
Je wordt er niet rijk van, maar als het een paar centen bespaart, waarom niet.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Kees007 »

Erthanax schreef:
05 okt 2022 19:40
Drie kwartier vind ik wel lang, eerlijk gezegd. Mijn oven blaast een kwartier na, schat ik zo, al kan ik me daarin vergissen, want ik heb het nooit gemeten.

Nu is de vrasg hoeveel daarmee bespaard wordt op de verwarming. Om dat te weten moet u dus ook het gasverbruik meten, tot bv een of twee uur nadat de oven uitschakelde. En natuurlijk het gasverbruik in diezelfde periode als er geen oven wordt gebruikt. Daarna alles nog een keer herhalen met de ovendeur open tijdens het afkoelen. Alle drie de stituaties moet u een aantal keer herhalen om een beetje redelijk gemiddelde vast te stellen. (Dat is te zeggen, u moet natiuurlijk niets, maar u begrijpt eat ik bedoel.) Na bv 2x5 dagen meten weet u dan of u iets bespaart, of dat de resultaten te veel uiteenlopen om een betrouwbare uitspraak te kunnen doen. Ik vermoed dat laatste, óf dat het hooguit een centenkwestie is.

Ik ben het met u eens dat dit besparingsadvies weinig zal opleveren. Dat er een groot risico is op schade aan de keukenkastjes ben ik niet met u eens.
En zorgen dat de buitentemperatuur en de zonneschijn op alle dagen ook hetzelfde is. Zeker de zon warmt het 's middags bij ons lekker op.
Niet te doen dus.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
05 okt 2022 19:40
Nu is de vrasg hoeveel daarmee bespaard wordt op de verwarming. Om dat te weten moet u dus ook het gasverbruik meten, tot bv een of twee uur nadat de oven uitschakelde. En natuurlijk het gasverbruik in diezelfde periode als er geen oven wordt gebruikt. Daarna alles nog een keer herhalen met de ovendeur open tijdens het afkoelen.
Ik zou gewoon de temperatuur en gewicht van de ovenonderdelen meten , met de warmtecapaciteit van de gebruikte materialen is de rekensom dan makkelijk, hoeveel Joule aan warmte afgegeven gaat worden aan de kamer van 20 graden.

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door PGros »

Temperatuur meten is nog tot daar een toe. Gewicht? Moet je eerst de onderdelen eruit slopen om te wegen? Gebruikte materialen? Lijkt op staal, maar wat is het precies?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb wel aan die berekening gedacht, maar het is me te veel werk. Opzoeken wat een oven weegt, de verdeling over verschillende materialen schatten (hoofdzakelijk staal, aluminium (?) en glas, denk ik), de warmtecapaciteiten opzoeken, uitrekenen... en dat allemaal voor een nogal ruwe benadering. Bovendien kun je zo niet het verschil schatten tussen afkoelen met open of dichte deur.

Volgens mij is het lood om oud ijzer. Alle warmte van de oven komt in de woning terecht. Met de deur open gaat dat sneller en voel je het dus meer, maar het effect duurt dus korter. Met de deur dicht lijkt het effect misschien kleiner, maar duurt het langer. Ofwel: de afkoelende oven bespaart je een paar liter gas op de verwarming, in het ene geval in bv een kwartier, in het andere in bv een uur; op het totaal per etmaal maakt het geen verschil.

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Misser in RADARs besparingsadvies

Ongelezen bericht door PGros »

Wat is het nu?
hoofdzakelijk staal, aluminium (?) en glas
is het lood om oud ijzer

Plaats reactie