Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geen panelen nemen dan maar, zal ze leren.

Borg Queen
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 sep 2017 14:52

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Borg Queen »

Zonnepanelen heb je vooral om je eigen energie op te wekken en te gebruiken. Heb je over en krijg je daar zelfs iets voor terug, is dat meegenomen, maar het is geen verdienmodel, wat veel mensen wel denken.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Monty5 schreef:
28 okt 2022 12:24
Weg met al die op geld beluste energiebedrijven en nationaliseren die hap. Energiebedrijven worden rijk van de door de inwoner opgewekte stroom met eigen gekochte panelen en zij gaan het weer duur verkopen aan een ander.
Stroom word door de consument teruggeleverd op het moment dat de vraag laag is en het aanbod zeer hoog. Bij de consument word de stroom veelal duurder ingekocht dat via de reguliere wegen. Ze verdienen dus minder aan die stroom.
Nu kan je nog salderen wat inhoud dat je je stroom levert op het moment dat de energiemaatschappijen en eigenlijk niet willen hebben en gaat u weer inkopen als de prijzen hoog liggen. De consument is dus juist de winnaar in deze.

Mart24
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2022 18:50

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Mart24 »

Als de terugleververgoeding in de toekomst gemarginaliseerd wordt en je hebt een e auto die je zelf thuis oplaad icm de saldering nu, is het misschien een idee om in de winter een zuinig benzine autotje erbij te nemen. Want benzine is ook een soort energie opslag, maar niet in een accu.Dus weg met dat ice autos verbannen na 2035.

Hjans
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 okt 2022 15:47

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Hjans »

Eerst lokken met salderen. Dan wordt salderen afgeschaft, en krijg je een schijntje terug. De energiebedrijven lachen zich dood. Vervolgens mag je jouw stroom terugkopen voor een top- tarief! En of dat nog niet genoeg is : dan betaal je over de door jezelf opgewekte stroom ook nog eens een mega- belasting aan de staat ! De groene stroom wordt vervolgens ook nog eens belast met opslag duurzame energie! Beetje zonde van mijn investeringen. Een meer rechtvaardig systeem is hier heel hard nodig.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

JWMS schreef:
27 okt 2022 18:48
Ik heb destijds gekozen voor behoud van de analoge/conventionele meter. De mogelijkheid daarvoor is toen uitdrukkelijk geboden. Per 30 juni 2022 is bij mij door Budget Energie nog correct gesaldeerd, nl. op jaarlijkse basis.
ALs jij een analoge meter hebt, is het toch niet Budget Energie die saldeert, maar je meter?

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door rwolters »

Marcelfick schreef:
24 okt 2022 21:29
Het kan nog gekker Nieuwe stroom saldeert per uur waardoor je extra weinig voor je stroom terug krijgt want je lieverd uiteraard tussen 12 en 16 het meeste terug en verbruik je het minst. Dit is dus altijd erg ongunstig en is in strijd met de wet maar zeggen hier niets aan te kunnen doen omdat ze alleen een opslag rekenen over het verbruik maar ook over de terug levering

Dit kost ons jaarlijks een paar duizend euro.
Dat je tussen 12 en 16 uur het minste verbruikt vereist dus een gedragswijziging. Draai bijvoorbeeld de was op die tijden. Verwarm warmel water in een boiler. Je moet afstappen van de gewoonte dat grootverbruiker s avonds of in het weekend draaien.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

rwolters schreef:
31 okt 2022 07:49
Marcelfick schreef:
24 okt 2022 21:29
Het kan nog gekker Nieuwe stroom saldeert per uur waardoor je extra weinig voor je stroom terug krijgt want je lieverd uiteraard tussen 12 en 16 het meeste terug en verbruik je het minst. Dit is dus altijd erg ongunstig en is in strijd met de wet maar zeggen hier niets aan te kunnen doen omdat ze alleen een opslag rekenen over het verbruik maar ook over de terug levering

Dit kost ons jaarlijks een paar duizend euro.
Dat je tussen 12 en 16 uur het minste verbruikt vereist dus een gedragswijziging. Draai bijvoorbeeld de was op die tijden. Verwarm warmel water in een boiler. Je moet afstappen van de gewoonte dat grootverbruiker s avonds of in het weekend draaien.
En die gedragswijziging moet komen uit het afbouwen van de salderingsregeling. Niet door een leverancier die nu al per uur gaat salderen en daarmee de facto de salderingsregeling direct op blaast.
Wat m.i. ook aantoont dat salderen per uur niet is toegestaan

Hjans
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 okt 2022 15:47

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Hjans »

Ik zie hier veel reacties van mensen die afscheid solderen prima vinden. Die mensen hebben waarschijnlijk zelf geen panelen. Zoals eerder gezegd is een redelijke terugleververgoeding nodig en rechtvaardig. De energieleveranciers hebben hier echter andere ideeën over. En de overheid heft gewoon volle belasting en ODE over de in eerste instantie door hen beoogde groene en duurzame energie. Beiden hebben boter op hun hoofd .

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Traindriver74 schreef:
26 okt 2022 15:36
Ik begrijp iets niet de grote energiebedrijven willen geen salderingsregeling, maar als zij niets willen waarom handhaafd de regering dan niet de salderingsregeling het blijkt uit hun gedrag dat zij puur en alleen uit zijn om zoveel mogelijk winst te maken over de rug van de klant en vooral de klanten met zonnepanelen
Omdat die salderingsregeling de overheid bakken met geld kost. De prijs van de teruggeleverde stroom is vele malen lager dan die van de afgenomen stroom van mensen met zonnepanelen. Dat komt doordat er teveel stroom teruggeleverd wordt tegelijkertijd, de mensen met zonnepanelen zouden dit moeten verdelen over de hele 24 uur en niet allemaal tegelijkertijd terugleveren.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hjans schreef:
31 okt 2022 12:12
Ik zie hier veel reacties van mensen die afscheid solderen prima vinden. Die mensen hebben waarschijnlijk zelf geen panelen. Zoals eerder gezegd is een redelijke terugleververgoeding nodig en rechtvaardig. De energieleveranciers hebben hier echter andere ideeën over. En de overheid heft gewoon volle belasting en ODE over de in eerste instantie door hen beoogde groene en duurzame energie. Beiden hebben boter op hun hoofd .
Ik heb panelen en vind dat hele salderen maar een vreemd iets. En iedereen die een beetje kan rekenen zal weten dat salderen financieel niet uit kan. In ieder geval voor de andere partij niet. Want voor de panelen bezitter is het een enorme besparing die door andere betaald moeten worden.
Zonder salderen bespaar ik nog steeds een bak geld op jaarbasis. En dat moet de drijfveer zijn.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door xflorisx »

Hjans schreef:
31 okt 2022 12:12
Ik zie hier veel reacties van mensen die afscheid solderen prima vinden. Die mensen hebben waarschijnlijk zelf geen panelen. Zoals eerder gezegd is een redelijke terugleververgoeding nodig en rechtvaardig. De energieleveranciers hebben hier echter andere ideeën over. En de overheid heft gewoon volle belasting en ODE over de in eerste instantie door hen beoogde groene en duurzame energie. Beiden hebben boter op hun hoofd .
Ja ook hier een zonnepanelenbezitter die het prima vind om de salderingsregeling af te schaffen. Die subsidie die jij wilt moet door anderen betaald worden. Als panelen binnen 8 jaar terug verdiend kan worden is het toch prima. Met de huidige prijzen verdien je dat veel sneller terug. Jaren terug eens uitgerekend dat de kostprijs van mijn eigen stroom rond de €0,06 per kWh is. Het afschaffen van de regeling heeft meerdere voordelen voor het netwerk. Zonder regeling moet het netwerk ongeveer verdubbeld worden. Met regeling ongeveer verdriedubbeld. Moet ook door jou betaald worden.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

De regeling was altijd tijdelijk en meerdere malen uitgesteld. Het afschaffen van de regeling is iets dat voorzien had kunnen worden. Het doel van de regeling was om het installeren van zonnepanelen te stimuleren. De regeling kan afschaft worden, omdat zonnepanelen een stuk goedkoper zijn geworden.

De minister geeft aan een terugleververgoeding van 80% van het kale leveringstarief te willen hanteren en dat hij oog heeft voor het kunnen terugverdienen van zonnepanelen.

Anjowiering
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2022 08:54

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Anjowiering »

Als huurder profiteer ik al jaren van de panelen die er destijds voor de helft van de te verwachten opbrengst via mijn huur werden geplaatst. Zelfs als de vergoeding teruggaat naar 80% spring ik er als huurder goed uit!

barigesa
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2022 21:20

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door barigesa »

Ook Greenchoice belazerd zijn klanten door in de zomer met lagere (inkoop)tarieven te rekenen dan in de donkere dagen 3en maandelijks!! te salderen.
Hieronder de uitleg van Geenchoice waarom dit zo logisch is (terwijl het niet mag).



Van: [email protected] [mailto:[email protected]]
Verzonden: maandag 2 mei 2022 10:44
Aan: **
Onderwerp: Klacht over uw salderingsmethode op mijn nota

Geachte heer,
In reactie op uw e-mail van 30 maart 2022 het volgende.
U geeft aan dat Greenchoice bij het salderen een onjuist tarief voor uw teruggeleverde stroom heeft gehanteerd. Ik kan u geruststellen. Dat is niet het geval. Ik licht dat graag toe.
U heeft een slimme meter. Dit brengt mee dat Greenchoice verplicht is dezelfde tarieven voor zowel levering als teruglevering te hanteren die in een specifieke deelperiode op basis van de slimme meterstanden van toepassing waren. De jaarnota naar aanleiding waarvan u contact met ons hebt gezocht, kan bij u, hoewel dat niet zo is, de indruk wekken dat u een lager tarief krijgt voor uw teruggeleverde stroom dan afgesproken. Graag breng ik onder uw aandacht dat de betreffende jaarnota een vereenvoudigde nota is met een gemiddeld leverings- en terugleveringstarief over meerdere deelperiodes. Deze gemiddelden kunnen leiden tot een verschillend leverings- en teruglevertarief. Via Mijn Greenchoice kunt u de gespecificeerde jaarnota inzien (Nota’s bekijken, Jaarnota, Bekijk specificaties). Op deze gespecificeerde jaarnota kunt u zien dat wij per deelperiode voor zowel het leverings- als terugleveringsvolume op basis van uw slimme meterstanden exact dezelfde tarieven hanteren. Het salderen verloopt dus goed. U wordt niet benadeeld.
De vereenvoudigde jaarnota die u hebt ontvangen ziet op een periode waarin u met name stroom terugleverde in deelperiodes met lagere tarieven en u vooral stroom verbruikte in deelperiodes met hogere tarieven. Zou de situatie andersom zijn geweest dan had u een gemiddeld hoger terugleveringstarief gezien op de vereenvoudigde jaarnota.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,

Greenchoice
Afdeling klachten
Kruisplein 15
3014 DB Rotterdam

MartinGr
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 jan 2010 18:37

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door MartinGr »

Helaas heeft ook een groene stroom aanbieder een HEEL lage terugleververgoeding... Greenchoice maakt het wel heel bont met een terugleververgoeding van slechts 8 eurocent bij een nog lopend vast contract...
Wij overwegen dan ook om deze leverancier te dumpen zodra ons contract is afgelopen... Dan kijken we wel welke aanbieder voldoende terugleververgoeding betaald.

Hier in de regio zeggen we over de regeling van deze leverancier: Dat benne streke...

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Aangezien ik toch nog eens wil proberen panelen op het appartementencomplex te laten leggen, heb ik eens gekeken wat het me gaat opleveren en wat het me kost. Zeker omdat ik een airco heb geïnstalleerd voor in de zomer zou het mooi zijn als ik in de zomermaanden ongeveer 200-300 kWh per maand kan opwekken (dan is mijn energieverbruik vrij dicht bij 0 in de zomer). Echter blijkt het moeilijk te vinden te zijn wat een paneel nu echt opbrengt in zo'n zonnige maand. Bijna alles gaat per jaar en dan delen door 12 is nutteloos, want ik wil weten wat er nu ongeveer voor opbrengst is in mei-oktober.

Dus ik ben gaan schatten. Ik denk dat ik met 4 panelen een heel eind kan komen en dat zal zo'n 1500-2000 euro kosten, ervan uitgaande dat er veel meer panelen vanuit de VvE worden neergelegd en er dus korting is en plaatsing goedkoper wordt. Stel ik kan dan zo'n 60-70 euro in die maanden besparen, dan zit je dus in die 6 maanden al aan 360-420 euro. Dan ben je in 5 jaar wel een heel eind met terugverdienen. Zonder salderen.

Webbie
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 nov 2005 22:34

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Webbie »

Ik zit bij coolblue en constateer dat ik zowel voor de dag elektriciteit 0,24... en blijkt nu het nacht tarief stiekem is verhoogd naar 0,23...
Maar nog erger is dat ik best wel veel terug lever, en dan komt het men betaald mij 0,04 cent per kWh voor de overcapaciteit die ik heb.
Met andere woorden geweldig dit .....land vul zelf in wat je denkt dat ik hier wil invullen
Ik word bedonderd op een ernstige manier want men heeft mij jarenlang geweigerd overzichten te verstrekken zodat ik niet tussendoor kon controleren wat ik verbruikte en wat ik terug leverde
Ik ben echt verbolgen en niet zo een beetje ook geweldig al die privatisering wij de burgers zijn jan met de korte achternaam en worden op alle fronten belazerd en bedrogen
Want ik concludeer dat ik eigenlijk niet eens een cent moeten betalen, maar een behoorlijke smak geld betaald moeten worden.
Het is gewoon puur bedrog en oplichting waar wij mee te maken hebben gekregen
Geweldig mensen blijf vooral diezelfde partijen stemmen die ons allemaal een oor aangevlochten (om het netjes te formuleren) hebben.
Ik zit met een vast contract welke nog 4 jaar loopt, maar je snapt het al als ik wil overstappen word ik zwaar getroffen door de krankzinnige bedragen die absoluut niet stroken met de werkelijkheid.
Geen enkel land in europa kent zoveel oplichting en bedrog als dit land, terwijl veel andere landen de status van niet zo fraaie landen hebben.

Webbie
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 nov 2005 22:34

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Webbie »

@Nijogeth
Zonnepanelen kunnen een oplossing zijn maar dan moet u echt elke woning voorzien van een ACCU welke de over capaciteit opslaan zodat wanneer u het nodig heeft deze energie kan gebruiken wanneer u in de avond stroom nodig heeft
U kunt erop rekenen dat u volgend jaar waarschijnlijk toch gaat merken dat de energie verpatsers rare sprongen gaan maken die niet deugen.
Zoals ik hierboven heb gepost, aangezien deze drog regering geen ruk om zijn burgers geeft en ze lekker laat hangen aan het touw privatisering zal dit steeds erger gaan worden.
We zijn er bij geen enkel privatisering project beter van geworden.
Goed terugkomend op uw project u moet er vanuit gaan dat het terugverdienen van de zonnepanelen ook altijd verkeerd word berekend
Men gaat namelijk uit van een bruto rendement van de panelen waarmee de opbrengst word berekend
Dit klopt uiteraard totaal niet voor het werkelijke getal wat u aan net gaat leveren
En dat is daarmee dan ook het enig echte getal wat u kan gebruiken om de terug verdientijd te berekenen
In mijn geval was de voorspelling dat ik het systeem van meer dan 12500 euro terugverdiend zou hebben in 5 jaar tijd
Nu de praktijk wijst uit dat ik nog niet op de helft zit na ruim 9 jaar nog niet eens 7500 euro echt terugverdiend heb.
Dus kijk echt niet naar die fantasiecijfers welke men je als voorbeeld geeft
En geloof dan ook niet de cijfertjes die een portaal je verstrekt want die geeft absoluut niet de werkelijke leverantie weer.
Want tussen de opbrengst op de panelen zelf en de weg naar je stopcontact zit een hele berg verlies
Als je gewapend met die kennis en echt gaat onderzoeken wat het werkelijke geleverde aan het net is zult u toch een vieze tegenvaller constateren
Let wel ik heb maar liefst 24 panelen en heb mij jarenlang afgevraagd waarom ik ondanks al die panelen toch altijd heel veel bij moest betalen
Nu ik enorm bezuinigd heb door alle lampen en verbruikers te vervangen voor zeer energie zuinige producten, en jawel enorm bespaar op gas krijg ik nu ineens meer terug dan ooit.
Dat heb ik dus niet te danken aan de panelen maar puur omdat ik alles in huis aanpak en driftig bezig ben het hele huis te isoleren en energie zuiniger te maken.
U zult de panelen met moeite gaan terugverdienen want ook u moet gaan opletten dat u net als ik niet gepakt word met veel te hoge nachttarieven mocht ik dit gaan gebruiken
Het nachttarief hoort enorm laag te zijn omdat dan veel mensen amper nog energie gebruiken of al lang in bed liggen
Maar ook daar zitten we weer met een vervelend probleem, het nachttarief gaat heeft men verminderd zodat die pas in gaat op 23:00 uur nogal een bizar besluit.
Maar goed ik had gekozen voor een dubbele meter en dat zou voor mij heel positief zijn uitgevallen als deze hordes onverlaten niet op elke gemene wijze eropuit zou zijn geweest je altijd te benadelen.
In ieder geval zult u dus veel moeite krijgen om die panelen terug te verdienen als u er niet meer dan genoeg opslag aan laat aanbrengen
Want vergis u niet het zal echt heel lastig worden om het spul echt terug te verdienen al helemaal als u afhankelijk word van wat de energie bedrijven u gaan betalen
Als voorbeeld ik heb een namelijk ook nog op een ander manier een terug verdiensten genaamd een windmolen en dat levert maar liefst het fantastische bedrag van 0,00387 cent per kWh op oftewel geen enkele eerlijke betaling maar complete oplichting
Want u snapt deze energie bedrijven verkopen het echt aan iedereen voor een fors bedrag die geen langlopende contracten heeft.
Laat ik ook de mensen die denken dat die energieprijzen echt zijn uit de droom helpen, dat zijn bedragen die door een pervers systeem opgepompt worden om veel geld uit mensen hun zak te kloppen, waarom zeg ik dat alle grootverbruikers hebben vrijwel nooit korte termijn contracten die hebben vaak zeer langlopende contracten die meestal onder de 4 cent per kWh zijn en vaak tot wel 30 jaar lopen.
Denk daar maar eens over na waar komt dan die krankzinnige prijsverhoging vandaan
Jawel een energie handel die de ongelukkigen zonder lang contract heerlijk vet laten dokken voor de door angst voor een door een oorlog ontstane rare markt mechanisme.
Op elk gebied worden wij door de huidige regering kliek in een amerikaans markt model economie gedreven die niet meer deugt.
Waarop beleggers en andere perverse handelsconstructies zelf mogen bepalen wat wij moeten betalen.
Bezint voor u begint aan dit zonnepanelen debacle en zorg er heel goed voor dat u uzelf niet blind staart op de fantasie cijfers die de verkopers u voorschotelen
Zonder meer dan voldoende opslag van de energie zult u eerder vroeger dan later op de blaren zitten en niets verdienen, maar erg veel moeten betalen voor iets dat u niet wilt

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het zijn mijn eigen cijfers, gebaseerd uiteindelijk op wat een paneel bij mijn baas oplevert. Die heeft ongeveer dezelfde ligging. En mijn berekening is zonder salderen en alleen erop gebaseerd om de kosten van mijn airco eruit te krijgen in de zomer. Het verbruik daarvan heb ik op het oog vanwege mijn slimme meter. Ik zou ook niet weten waarom ik het salderen mee zou nemen, het gaat namelijk om mijn afname te verminderen, niet om het terugleveren. En laat ik nu net de meeste stroom gebruiken overdag als ik niet thuis ben in de zomer, door mijn airco.

Plaats reactie