Pagina 1 van 2

Telefonisch consult

Geplaatst: 25 okt 2022 15:02
door Monique christjans
In december 2021 ben ik geopereerd aan mijn rug. Op 21 januari 2022 had ik een telefonisch consult met de chirurg. Gelukkig ging alles goed en het telefonisch gesprek duurde hooguit 1 minuut. Nu krijg ik van mijn zorgverzekering een rekening van € 184, 57.
Ik.hen mijn zorgverzekering gebeld dat ik het niet eens ben met dit bedrag. Volgens de zorgverzekering is dat de afspraak met het ziekenhuis. Ze mogen een heel consult vragen ongeacht de tijd.
Ik weet niet wat ik moet doen. Ik vind dit niet kunnen. Het ziekenhuis maakt hier misbruik van en de de patiënt is de dupe. Zijn er meer mensen met deze klacht.

Re: Telefonisch consult

Geplaatst: 26 okt 2022 10:48
door Lowieze
Over het algemeen zijn de kosten van een consult op afstand hetzelfde als een polikliniek bezoek.
Dat u dit niet vindt kunnen is jammer, maar u zult het bedrag toch moeten betalen.

Re: Telefonisch consult

Geplaatst: 26 okt 2022 11:28
door reggie2
Monique christjans schreef:
25 okt 2022 15:02

Ik weet niet wat ik moet doen.


Gewoon betalen wil je geen gedonder krijgen.

Re: Telefonisch consult

Geplaatst: 26 okt 2022 11:51
door sylvesterb
Monique christjans schreef:
25 okt 2022 15:02
In december 2021 ben ik geopereerd aan mijn rug. Op 21 januari 2022 had ik een telefonisch consult met de chirurg. Gelukkig ging alles goed en het telefonisch gesprek duurde hooguit 1 minuut. Nu krijg ik van mijn zorgverzekering een rekening van € 184, 57.
Ik.hen mijn zorgverzekering gebeld dat ik het niet eens ben met dit bedrag. Volgens de zorgverzekering is dat de afspraak met het ziekenhuis. Ze mogen een heel consult vragen ongeacht de tijd.
Ik weet niet wat ik moet doen. Ik vind dit niet kunnen. Het ziekenhuis maakt hier misbruik van en de de patiënt is de dupe. Zijn er meer mensen met deze klacht.
De arts belt je vanuit het ziekenhuis, waar hij een computer heeft een dak boven zijn hoofd en alle middelen. Hij heeft je dossier gelezen, zich verdiept in de behandeling, dit kost tijd. Ongeacht of je wel of geen complicaties hebt,

Hij belt je omdat hij niet weet hoe het gaat, hij weet dus niet vooraf of hij 1 minuut bezig is of de tijd voor het volledige consult. In jouw geval was dit dus heel kort, maar zijn volgende bel afspraak zal later staan.

Dus wat vind je dan het misbruik?

Re: Telefonisch consult

Geplaatst: 26 okt 2022 17:59
door gosewijn
Monique christjans schreef:
25 okt 2022 15:02
In december 2021 ben ik geopereerd aan mijn rug. Op 21 januari 2022 had ik een telefonisch consult met de chirurg. Gelukkig ging alles goed en het telefonisch gesprek duurde hooguit 1 minuut. Nu krijg ik van mijn zorgverzekering een rekening van € 184, 57.
Ik.hen mijn zorgverzekering gebeld dat ik het niet eens ben met dit bedrag. Volgens de zorgverzekering is dat de afspraak met het ziekenhuis. Ze mogen een heel consult vragen ongeacht de tijd.
Ik weet niet wat ik moet doen. Ik vind dit niet kunnen. Het ziekenhuis maakt hier misbruik van en de de patiënt is de dupe. Zijn er meer mensen met deze klacht.
Dit is volgens mij een vervolg controle van de operatie ,hoort bij de behandeling , dus gratis .

Re: Telefonisch consult

Geplaatst: 26 okt 2022 18:13
door Lady1234
Een operatie kent een DCB van 42 dagen, dus het telefonisch consult valt in een vervolg DBC. Die kosten komen ten laste van het eigen risico 2022.

Re: Telefonisch consult

Geplaatst: 26 okt 2022 18:25
door gosewijn
Dan zou ik de arts bellen en zeggen dat hij de DCB had moeten verlengen .

Re: Telefonisch consult

Geplaatst: 26 okt 2022 22:59
door Lady1234
gosewijn schreef:
26 okt 2022 18:25
Dan zou ik de arts bellen en zeggen dat hij de DCB had moeten verlengen .
Daar heeft die arts niets over te zeggen. Dat zijn voorgeschreven periodes.

Re: Telefonisch consult

Geplaatst: 27 okt 2022 09:10
door PGros
De arts kan een DCB wel verlengen maar dat maakt niet dat een tel.consult niet gewoon in rekening gebracht kan worden.

Re: Telefonisch consult

Geplaatst: 27 okt 2022 09:14
door Lowieze
PGros schreef:
27 okt 2022 09:10
De arts kan een DCB wel verlengen maar dat maakt niet dat een tel.consult niet gewoon in rekening gebracht kan worden.
De DBC is bij TS ook verlengd, alleen dan in een vervolg DBC. Een zorgtraject kan bestaan uit meerdere DBC’s.

Re: Telefonisch consult

Geplaatst: 27 okt 2022 11:27
door rwolters
Monique christjans schreef:
25 okt 2022 15:02

het telefonisch gesprek duurde hooguit 1 minuut.
En de betreffende arts heeft natuurlijk helemaal niets hoeven voorbereiden en hoeven te verwerken na het gesprek.... Hij belt gewoon een nummer zonder eerst even het dossier te hebben bekeken en hoeft verder niets meer in het dossier te doen. En de werkplek en IT systemen kosten natuurlijk ook helemaal niets.

Re: Telefonisch consult

Geplaatst: 27 okt 2022 11:36
door moederslink
Natuurlijk! Alles kost( veel) geld!
Desalniettemin is een telefonisch consult van +- één minuut à bijna € 185 wél heel erg veel :( .

Re: Telefonisch consult

Geplaatst: 27 okt 2022 11:44
door Lady1234
Mensen snappen het systeem van de DBC’s nog steeds niet.

Re: Telefonisch consult

Geplaatst: 27 okt 2022 12:09
door NeoDutchio
moederslink schreef:
27 okt 2022 11:36
Natuurlijk! Alles kost( veel) geld!
Desalniettemin is een telefonisch consult van +- één minuut à bijna € 185 wél heel erg veel :( .
Aan de andere kant kan een arts van te voren niet inschatten hoe lang hij bezig zal zijn met een patiënt. Hij zal dus een tijdsblok inplannen.

Re: Telefonisch consult

Geplaatst: 27 okt 2022 12:19
door Lady1234
De arts maakt de prijs niet. En als er de week erop weer een consult volgt, of een consult in het ziekenhuis, gaat dat voor hetzelfde geld.

Re: Telefonisch consult

Geplaatst: 24 nov 2022 23:18
door rwolters
moederslink schreef:
27 okt 2022 11:36
Natuurlijk! Alles kost( veel) geld!
Desalniettemin is een telefonisch consult van +- één minuut à bijna € 185 wél heel erg veel :( .
Ik denk dat de meeste mensen schrikken als ze eens aan hun werkgever vragen wat hun eigen interne uurtarief is.

Re: Telefonisch consult

Geplaatst: 25 nov 2022 08:30
door Moneyman
moederslink schreef:
27 okt 2022 11:36
Natuurlijk! Alles kost( veel) geld!
Desalniettemin is een telefonisch consult van +- één minuut à bijna € 185 wél heel erg veel :( .
Alleen is die ene minuut in het systeem van beprijzing waar mee wordt gewerkt helemaal niet relevant. Als dat telefoontje een half uur had geduurd, was de prijs identiek geweest.

Re: Telefonisch consult

Geplaatst: 25 nov 2022 08:39
door JozJan
Lady1234 schreef:
27 okt 2022 11:44
Mensen snappen het systeem van de DBC’s nog steeds niet.
Daar zit wel de crux ja. Zou je kunnen zeggen dat dat (ook) komt omdat vooral negatieve dingen opvallen? Zoals dit: op zich niet zo gek dat je denkt 'telefoontje van 1 minuut en dan bijna 200 euro betalen, dat is nogal'. Terwijl er ongetwijfeld (ook voor de patiënt) voordelen aan dat DBC systeem zitten, maar die vallen dan niet op. Zou dat kunnen?

Re: Telefonisch consult

Geplaatst: 25 nov 2022 09:06
door Moneyman
JozJan schreef:
25 nov 2022 08:39
Zou dat kunnen?
Ja ;) want ik denk dat daar dé reden voor geklaag zit. Negen van de tien keer blijken de klagers niet te weten hoe het systeem werkt (en welke voordelen er ook aan vaste beprijzingen zitten).

Re: Telefonisch consult

Geplaatst: 25 nov 2022 09:37
door Lowieze
Bovendien is een telefonisch consult van 1 minuut met een specialist nogal ongeloofwaardig. Dat kan natuurlijk in het opzicht van de patiënt zo lijken, maar is niet erg realistisch. Een specialist moet jouw dossier erbij halen en even doorlezen, daarna luisteren naar waar de patiënt voor belt en dan antwoord geven. Vaak even overleggen met de patiënt over het vervolg.
Nou maakt dat voor het tarief natuurlijk niet uit, maar ik vermoed dat het voor de patiënt vaak 1 minuut lijkt, maar dat in werkelijkheid veel langer is.