Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door Radar »

Daar zit je dan, met je energierekening die is gestegen van 120 euro naar maar liefst 900 euro per maand. En omdat je in een pand woont met blokverwarming profiteer je niet van het prijsplafond. Oneerlijk maar waar. Maandag 7 november besteden we hier aandacht aan in onze uitzending (20:30 uur - NPO1).

Wat moet er volgens jou gebeuren? Zit je in een vergelijkbare situatie? Praat mee in dit topic

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door witte angora »

Het meest ideale is dat iedere woning gewoon zijn eigen verwarming krijgt. Helaas is daar niet altijd ruimte voor, en de kosten liggen natuurlijk erg hoog.

Het probleem is dat je nogal eens betaalt voor de buren. En als je beneden zit krijg je ook nogal wat warmte via de leidingen die naar boven lopen, zonder dat je ze 'uit' kan zetten. Maar ondertussen wordt je wel geacht mee te betalen voor de geleverde warmte.

Ik kon twee jaar geleden in een naburig dorp precies zoiets krijgen. Er waren meer redenen om de woning te weigeren (klein, geen spatje zon, ongebreidelde bemoeizucht van minimaal één buurvrouw, asbestzeil in de berging, en ga maar door), maar die blokverwarming was ook nogal een dingetje. Ruimte voor een cv-installatie was er inderdaad niet, en een voorziening om elektrisch te koken (had met de wonderlijke indeling van de keuken te maken) mocht ik zelf betalen. Anders was een verwarming op elektra misschien nog wel een mogelijkheid. Het enige gasverbruik in die woning zat namelijk in de keuken, dus dat was wel heel duur koken zo.

Dus nee, ik denk niet dat er altijd een oplossing voorhanden is.

rwolters
Berichten: 1481
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door rwolters »

snuffel1 schreef:
07 nov 2022 14:05
Zonder de uitzending gezien te hebben valt er niets zinnigs over te schrijven omdat we niet weten wie er van 120 euro per maand naar 900 euro voorschot zijn gegaan en door wie dat voorschot geïncasseerd wordt. Als het bijvoorbeeld een oud huur flatgebouw is met één centrale ketel waarvan de woningen ook nog eens slecht tot niet van isolatie zijn voorzien ben ik van mening dat de verhuurder voor de meerkosten die boven het prijsplafond uitkomen op zou moeten draaien.
En waar haalt de verhuurder het geld vandaan? Uiteindelijk weer van de huurders. Al zou de verhuurder ook al het onderhoud, schoonmaak, renovatie en reparaties on hold kunnen zetten om de hogere energiekosten te kunnen betalen.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
07 nov 2022 15:54
In mijn optiek vallen de energiekosten boven het prijsplafond onder het bedrijfsrisico van de verhuurders valt want die hebben veroorzaakt dat huurders nu voor torenhoge kosten komen te staan.
??
Was zo'n prijsplafond dan ooit te voorzien?
De echte oorzaak is dat Putin ons sneller van het gas heeft geholpen, dan onze eigen regering wilde.

rwolters
Berichten: 1481
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door rwolters »

snuffel1 schreef:
07 nov 2022 15:54
Ik zie dat toch anders, blokverwarming is een keuze van de verhuurder geweest en dat maakt dat huurders geen keuze kunnen maken om een energieleverancier te kiezen. Het mag ook niet zo zijn dat verhuurders de meerkosten op een andere manier op de huurders gaan afwentelen omdat blokverwarming niet onder de service kosten valt zoals schoonmaakkosten e.d. dat wel zijn. In mijn optiek vallen de energiekosten boven het prijsplafond onder het bedrijfsrisico van de verhuurders valt want die hebben veroorzaakt dat huurders nu voor torenhoge kosten komen te staan. Ik heb het nu over verhuurders maar er zijn ook complete koop appartement complexen die van blokverwarming voorzien zijn en in dat geval draaien de kopers verenigd in een VvE zelf voor de kosten op.
Als je van 120 naar 900 euro gaat qua maandkosten en je wilt die 780 euro afwentelen op de verhuurder dan moet de verhuurder dus iedere maand toeleggen op de verhuur van de woningen. Jij denkt zeker dat verhuurders een geldboom hebben of zo?

Maar als hogere kosten dan niet doorbelast mogen worden, dan hoeven kostenverlagingen ook niet meer doorberekent te worden. Wel zo consequent.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ik vraag mij vooral af hoe je met een appartement aan 120 euro verwarmingskosten komt (dus nog zonder kosten voor elektriciteit!) op basis van de 'oude' energietarieven. Stook je dan met de ramen open je hele appartement tot 24 graden ofzo?

FBI1988
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2022 22:18

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door FBI1988 »

Ook ik heb sinds 2013 een 84 m2 4 kamer jaren 70 appartement met blokverwarming en een centrale warmwatervoorziening. Ik ben eigenaar van dit appartement en heb dus geen verhuurmaatschappij, maar een VvE die de voorschotten int en keurig aan het eind van het jaar de eindnota verzorgd, volledig transparant.

Wij hebben allemaal, in tegenstelling tot de mensen in de uitzending, een digitale meter op alle radiatoren en een warmtemeter om het verbruik van het warm water te meten. Hierdoor betaald iedereen zijn eigen verbruik in plaats van [totaalrekening] / [aantalwoningen] = eindnota. Tot zo ver het positieve eerlijke stukje.

Nu zit ik op de bovenste verdieping aan het einde van de galerij, waardoor ik uiteraard het duurste plekje van de flat heb (ja stom, had ik eerder kunnen bedenken..). Toen ik er kwam wonen waren er nog geen verbruiksmeters en woonde ik relatief goedkoop. Sinds de invoering van de warmtewet kon dat kennelijk niet meer (blijkbaar dus toch wel? ).

Enige tijd geleden is mij te kennen gegeven dat ook onze VvE naar een nieuw energiecontract moet gaan kijken en dat daarmee de energieprijzen gezien de huidige markt ongeveer een factor 7 gaan stijgen! Op dit moment heb ik een voorschot van ~130€ (nee ik stook niet met open ramen tot 24C, kennelijk is dit een normale prijs bij blokverwarming) , wat dus dan ook gaat stijgen naar > 900€. Ik heb geen slecht salaris, maar woon hier wel alleen en ben druk aan het puzzelen hoe ik dit ga kunnen betalen. Met mijn huidige salaris en bestaande kosten heb ik niet "even" 800€ extra per maand over zoals iedereen hier zal begrijpen.

Ik hoop dat er snel toch een budgetplafond voor de huishoudens met blokverwarming komt, anders hebben we straks een boel woningen te koop staan! Ik zie zo snel hier geen andere oplossing voor mijn eigen situatie.
Laatst gewijzigd door FBI1988 op 07 nov 2022 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

anitajdeboer
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2022 22:31

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door anitajdeboer »

Ik hoop dat er ook nog aandacht wordt gegeven aan de huishoudens die meters op de radiatoren hebben en dus een eigen eindafrekening vanuit de Vve krijgen. In mijn situatie krijg ik dus twee rekeningen: de maandelijkse rekening van mijn zelf gekozen energieleverancier met daarop mijn elektriciteit verbruik en mijn gas verbruik (voor het koken op gas). Via deze leverancier krijg ik gelukkig nog wel de € 190,-- per maand in november en december gecompenseerd en 1 x per jaar de eindafrekening met aftrek van de al betaalde voorschotten via de Vve.
Ik weet verder niet wat mij te wachten staat voor wat betreft de verwarmingskosten en vrees dat ik op hoge kosten uit zal komen. Ik durf de verwarming haast niet aan te doen deze winter. Hopelijk komt er binnenkort wel een duidelijk antwoord hoe het kabinet dit denkt op te gaan lossen. Het kan toch niet zo zijn dat ik samen met andere bewoners met blokverwarming deze winter letterlijk en figuurlijk in de kou kom te zitten en onzeker blijf over of en hoe de rekening van de blokverwarming moet worden betaald?

HandigeHarrie
Berichten: 1360
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

snuffel1 schreef:
07 nov 2022 15:54
Ik zie dat toch anders, blokverwarming is een keuze van de verhuurder geweest en dat maakt dat huurders geen keuze kunnen maken om een energieleverancier te kiezen. Het mag ook niet zo zijn dat verhuurders de meerkosten op een andere manier op de huurders gaan afwentelen omdat blokverwarming niet onder de service kosten valt zoals schoonmaakkosten e.d. dat wel zijn. In mijn optiek vallen de energiekosten boven het prijsplafond onder het bedrijfsrisico van de verhuurders valt want die hebben veroorzaakt dat huurders nu voor torenhoge kosten komen te staan. Ik heb het nu over verhuurders maar er zijn ook complete koop appartement complexen die van blokverwarming voorzien zijn en in dat geval draaien de kopers verenigd in een VvE zelf voor de kosten op.
Daar zit wel wat in, de blokverwarming is ruimtebesparend tov eigen cv-ketels, dus in het voordeel van de eigenaar. Dat geldt dan ook voor eigenaren die via de VVE hun verwarming betalen: ze hebben minder m2 betaald toen ze het appt kochten.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door 16again »

Een kromme regel is natuurlijk niet de schuld van de eigenaar. En daar was Omtzigt duidelijk over in de uitzending.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door alfatrion »

snuffel1 schreef:
07 nov 2022 14:05
Als het bijvoorbeeld een oud huur flatgebouw is met één centrale ketel waarvan de woningen ook nog eens slecht tot niet van isolatie zijn voorzien ben ik van mening dat de verhuurder voor de meerkosten die boven het prijsplafond uitkomen op zou moeten draaien.
Daar bestaat geen rechtsgrond voor.
snuffel1 schreef:
07 nov 2022 15:54
Ik zie dat toch anders, blokverwarming is een keuze van de verhuurder geweest en dat maakt dat huurders geen keuze kunnen maken om een energieleverancier te kiezen.
Dat is een keuze van de vergadering van de VvE. Er is ook geen rechtsgrond om de VvE aansprakelijk te stellen.
snuffel1 schreef:
08 nov 2022 15:09
Als de stichting voor wat betreft de keuze van een energieleverancier een foutieve keuze maakt mag de stichting de gevolgen van die foutieve keuze niet op de bewoners afwentelen maar dient zelf de verantwoordelijkheid te nemen.
De stichting heeft geen foutieve keuze gemaakt.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
08 nov 2022 15:09
Met excuus maar de heer Omzigt kan heel veel roepen maar als zijnde éénmansfractie niets voor elkaar krijgen. De aangehaalde huurster woont in een seniorencomplex van stichting de Lindenhof die een appartementencomplex in eigen beheer heeft. Die stichting heeft er voor gekozen de toen al aanwezige centrale cv installatie in stand te houden en de kosten evenredig onder de bewoners te verdelen en dat ging tot voor de energiecrisis toe sloeg naar tevredenheid dat gaf de huurster ook toe. In dit geval bepaald de stichting het inkoopbeleid van energie omdat de bewoners er geen invloed op uit kunnen oefenen en er op mogen vertrouwen dat de stichting het juiste inkoopbeleid voert. Als de stichting voor wat betreft de keuze van een energieleverancier een foutieve keuze maakt mag de stichting de gevolgen van die foutieve keuze niet op de bewoners afwentelen maar dient zelf de verantwoordelijkheid te nemen. Het is van de zotte om de bewoners voor de kosten op te laten draaien van het bijna wanbeleid van de stichting. Sowieso was het een aangrijpend relaas maar wel éénzijdig omdat de stichting niet gehoord is en voor zover ik me herinneren ook niet aan bod is geweest.
Wanbeleid van de stichting? Dan denk ik aan een energie tarief wat 50% te hoog is of zo. Maar hier gaat de prijs 7 keer over de kop!
Dit probleem speelt overal met blokverwarming, dus de link met wanbeleid zie ik niet zo.
Ook je eerste zin wil ik ontzenuwen: Omzigt heeft in het dossier toeslagenfraude meer voor elkaar gekregen dan die andere 149 kamerleden gezamenlijk.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door 16again »

Wat had verhuurder dan kunnen doen, zodat de energierekening op 120,- bleef?
Het probleem zijn de uitzonderlijke omstandigheden waardoor energieprijzen fors zijn gestegen. En voor de groep met blokverwarming is er geen prijsplafond vangnet.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door alfatrion »

De huurder mag er vanuit gaan dat de verhuurder zich houdt aan de overeenkomst. Niets meer en niets minder. De verhuurder die een variabele energiecontract heeft met zijn leverancier, zal met zijn huurder vast geen vast contract hebben. De huurders zullen dan vast ook conform de overeenkomst de hogere tarieven doorbelast krijgen.

Peter.H
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2022 19:29

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door Peter.H »

Goed dat Radar dit soort problemen oppakt. En ik ben het er meer dan 100% mee eens dat gebruikers van blokverwarming recht hebben op plafondtarief. Dat moet geregeld worden!

Toch heb ik wederom ietwat bedenking bij de juistheid van de rekenvoorbeelden. Van € 120 naar €900 per maand? Weet Radar wel wat je hiermee suggereert? Ietwat tendentieus en misschien bewuste stemmingmakerij door het verdraaien van cijfers?

Wat bedoel ik? € 120 per maand is 1.440 per jaar. € 900 per maand is €10.800 per jaar. Als je dit omzet, dan komt dit neer op een (tarief) stijging van 750%. oftewel de m3 prijs van 'vroeger' ca € 0,90 (inclusief alle belastingen) gaat dan naar € 6,75 (inclusief alle belastingen). En dat een jaar lang! Welke onbenul van een energieleverancier brengt dat een jaar lang in rekening per m3. En welke nog grotere idioot van een VVE-bestuurder betaalt dat zonder slag of stoot?

Ik heb zelf een 100% variabel contract en betaal de werkelijke tarieven per maand. Ik heb op het duurste moment in 2022 (gedurende maar enkele weken in augustus) nog nooit meer dan € 2,71 per m3 betaald. Actueel tarief bedraagt ca € 1,20 en gemiddeld kom ik over de laatste 3 maanden op nog geen € 2 per m3. Nog geen 30% van die zogenaamde € 900 per maand. Waar zit de waarheid in de presentatie door Radar?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door Erthanax »

Snuffel, het belangrijkste punt van de uitzending was dat het energieplafond niet geldt voor blokverwarming, zodat de individuele huurders een flinke compensatie mislopen. Het ontbreken van compensatie voor blokverwarming valt de verhuurder niet te verwijten.

Zoals de heer Omtzigt aangaf is dat het kabinet te verwijten, omdat het maandenlang niets deed en op het laatste moment in een weekend een regeling in elkaar probeerde te draaien.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Erthanax schreef:
08 nov 2022 22:13
Snuffel, het belangrijkste punt van de uitzending was dat het energieplafond niet geldt voor blokverwarming, zodat de individuele huurders een flinke compensatie mislopen. Het ontbreken van compensatie voor blokverwarming valt de verhuurder niet te verwijten.

Zoals de heer Omtzigt aangaf is dat het kabinet te verwijten, omdat het maandenlang niets deed en op het laatste moment in een weekend een regeling in elkaar probeerde te draaien.
Zeggen dat het kabinet 'niets deed' is een op grote leugens gebaseerde uitspraak, bedoeld als stemmingmakerij van een nietszeggend oppositiepartijtje.

- de heffingskorting energiebelasting is al met ingang van 1-1-2022 fors verhoogd
- de energiebelasting op elektriciteit is per 1-1-2021 fors verlaagd
- de BTW is tijdelijk van 21 naar 9% verlaagd
- voor huishoudens met een laag inkomen is er 1300 euro energietoeslag verstrekt.

Daar komt nu een prijsplafond en een tegemoetkoming van 380 euro bovenop, omdat de hoge energieprijzen langer aanhouden dan aanvankelijk door alle experts werd voorspeld. We kunnen het kabinet niet kwalijk nemen dat alle experts op de energiemarkt het mis hadden en dat de voorspellingen steeds niet uit kwamen?

Met elke regeling die een overheid bedenkt, zal het zo zijn dat er mensen of organisaties onevenredig veel profijt van hebben én dat er mensen of organisaties zijn die er onevenredig nadeel van ondervinden. Met de huidige regeling voor het prijsplafond ondervinden mensen met blokverwarming en mensen met een warmtepomp + elektrische auto een flink nadeel. Zij profiteren voor wat betreft hun verwarmingskosten niet of nauwelijks van het prijsplafond. En ook mensen met een zeer slecht geïsoleerde (huur)woning zullen waarschijnlijk nadee ondervinden omdat ze niet volledig onder het prijsplafond blijven.

De regeling anders inrichten zal weer zorgen voor andere benadeelden.

Tegenover het nadeel van de mensen met blokverwarming staat hun jarenlange voordeel. Namelijk lagere onderhoudskosten voor de verwarmingsinstallatie én jarenlang minder vastrecht betaald. Toen hoorde je die mensen ook niet klagen.

En de mensen met een warmtepomp die hebben normaal als voordeel dat een warmtepomp in gebruik veel goedkoper is dan een cv-ketel op gas. Ook daar hoor je ze niet over klagen.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En als meen een warmtepomp heeft, zal men ogetwijfeld ook zonnepanelen hebben.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door 16again »

Ivo.w schreef:
08 nov 2022 22:30
Zeggen dat het kabinet 'niets deed' is een op grote leugens gebaseerde uitspraak, bedoeld als stemmingmakerij van een nietszeggend oppositiepartijtje.

- de heffingskorting energiebelasting is al met ingang van 1-1-2022 fors verhoogd
- de energiebelasting op elektriciteit is per 1-1-2021 fors verlaagd
De heffingskorting scheelde zo'n 220,-
Energiebelasting is 1-1-2021 niet veranderd, dat was in 2022. Waar energiebelasting op electra werd verlaagd, werd die op gas juist verhoogd, als prikkel om mensen van het gas te krijgen.
Netto effect dus nul
Ivo.w schreef:
08 nov 2022 22:30
- de BTW is tijdelijk van 21 naar 9% verlaagd
Tijdelijk, tot januari. Daar hebben we dus niets aan deze winter. Effect is in relatie tot de prijsstijgingen , ook marginaal.
En gezien de hogere prijzen, betalen we ondanks het lagere percentage meer BTW
Ivo.w schreef:
08 nov 2022 22:30
- voor huishoudens met een laag inkomen is er 1300 euro energietoeslag verstrekt.
Goed idee, maar maakt de armoedeval alleen maar dieper. Gaan werken loont niet aan de onderkant.

Er wordt niet gesteld dat de regering niets heeft gedaan, wel dat een forse groep uit het oog verloren is.

Ivo.w schreef:
08 nov 2022 22:30
We kunnen het kabinet niet kwalijk nemen dat alle experts op de energiemarkt het mis hadden en dat de voorspellingen steeds niet uit kwamen?
Al voor de zomer hadden de experts een weinig rooskleurig toekomstbeeld.
https://nos.nl/artikel/2430938-energiep ... per-1-juli
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... vattenfall
Beetje geschiedsvervalsing om die experts dan de schuld te geven als er ineens ad-hoc in een weekend wat moet gebeuren.
Herfstreces ging natuurlijk boven de crisis.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door Albert1955 »

snuffel1 schreef:
07 nov 2022 15:54
Ik zie dat toch anders, blokverwarming is een keuze van de verhuurder geweest en dat maakt dat huurders geen keuze kunnen maken om een energieleverancier te kiezen. Het mag ook niet zo zijn dat verhuurders de meerkosten op een andere manier op de huurders gaan afwentelen omdat blokverwarming niet onder de service kosten valt zoals schoonmaakkosten e.d. dat wel zijn. In mijn optiek vallen de energiekosten boven het prijsplafond onder het bedrijfsrisico van de verhuurders valt want die hebben veroorzaakt dat huurders nu voor torenhoge kosten komen te staan. Ik heb het nu over verhuurders maar er zijn ook complete koop appartement complexen die van blokverwarming voorzien zijn en in dat geval draaien de kopers verenigd in een VvE zelf voor de kosten op.
Ik zie dat toch anders. Mijn broer woont in een wijk met flatgebouwen van 7 of 8 verdiepingen waar blokverwarming standaard was (Flats dateren van eind jaren 60). Wijk wordt nu gasloos gemaakt. Blokverwarming verdwijnt en wordt een warmtenet. Zelf zit ik in een appartementencomplex (12 woningen, 3 verdiepingen) met elk een eigen Combiketel. Dus betalen voor je eigen verbruik. Heeft ook wel weer nadelen. Want zonnepanelen op dak kan bijvoorbeeld weer niet. Heb je met VvE te maken. Voorgesteld en dan is het: kommaar met begroting van kosten dan kunnen we er over praten.
dus mag ik in mijn eentje onderzoek doen voor 12 woningen, de investering, het rendement, enz. Daar zou dus eens iets aan gedaan moeten worden.

Plaats reactie