Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ivo.w schreef:
08 nov 2022 22:30
Zeggen dat het kabinet 'niets deed' is een op grote leugens gebaseerde uitspraak, bedoeld als stemmingmakerij van een nietszeggend oppositiepartijtje. (...)
Het is ook, althans hier, een uitspraak van mij. Ietwat gechargeerd wellicht, maar deze regering heeft volgens mij het afgelopen jaar op geen enkel moment laten blijken dat er een langetermijnvisie is voor de energiemarkt. Er waren wat doekjes tegen het bloeden, die vaak te klein bleken of op de verkeerde plek werden geplakt. Ook die 800 en nog eens 500 extra bleef deels bij gemeenten op de plank liggen omdat de mensen niet bereikt werden of het niet durfden aan te vragen.
Ivo.w schreef:
08 nov 2022 22:30
(...) Met elke regeling die een overheid bedenkt, zal het zo zijn dat (...)
Natuurlijk is dat zo, maar zowel bij de 2x190 euro als het prijsplafond zijn er wel erg veel en lange losse eindjes. Bij het prijsplafond zelfs zo veel dat invoering op 1 januari twijfelachtig is. Een betere en langere voorbereiding had dat kunnen voorkomen.
Ivo.w schreef:
08 nov 2022 22:30
Tegenover het nadeel van de mensen met blokverwarming staat hun jarenlange voordeel. Namelijk lagere onderhoudskosten voor de verwarmingsinstallatie én jarenlang minder vastrecht betaald. Toen hoorde je die mensen ook niet klagen.
Ik heb zes jaar in een appartement met blokverwarming gewoond (gebouwd ca. 1990). Ik was daar zeer ontevreden over, juist vanwege de hoge kosten. Van die voordelen heb ik nooit iets gemerkt.
Ivo.w schreef:
08 nov 2022 22:30
En de mensen met een warmtepomp die hebben normaal als voordeel dat een warmtepomp in gebruik veel goedkoper is dan een cv-ketel op gas. Ook daar hoor je ze niet over klagen.
Natuurlijk klaagden ze niet. Nu de energiekosten van elektriciteit ook voor hen flink stijgen omdat de prijs bepaald wordt door gascentrales, klagen ze natuurlijk wel. Ook zij worden met veel hogere kosten geconfronteerd dan waarmee ze rekening hebben gehouden. Net als dieselrijders, overigens.

Toen vorig jaar september de prijzen begonnen te stijgen, was nog niet te voorzien hoe lang dat duren en met welke effecten. Na de inval van Oekraïne was het duidelijk dat dit grote gevolgen voor de energiemarkt zou gaan hebben. De regering heeft ruimschoots de tijd gehad om voorbereidingen te treffen.

yamaha
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2007 07:55

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door yamaha »

mijn moeder zit in het kasteeltje in axel dat is van woongoed.
ze betaald de huur en blokverwarming van 550euro gaat ze in eens naar 750euro.
als je zuinig bent krijg je terug eind van het jaar .zo als bij ons maar zij betaald voor iets waar ze het eind van het jaar niets van terug ziet .
dat noem ik opligting

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
08 nov 2022 22:40
En als meen een warmtepomp heeft, zal men ogetwijfeld ook zonnepanelen hebben.
Lang niet altijd. Er zijn zat situaties waar er geen of maar een paar zonnepanelen geplaatst zijn, maar wel een warmtepomp. Bijvoorbeeld bij appartementen.
Als je met 3 of 4 woningen boven elkaar één dak deelt, dan kom je op misschien 4 panelen per woning.

En er zijn intussen ook veel rijtjeshuizen projectmatig gebouwd die gasloos zijn, maar slechts voorzien van 3 'excuus-panelen' omdat het moest.

Hueting
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2022 17:13

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door Hueting »

Waarom zit er bij blokverwarming geen verbruiksmetertje op iedere verwarming? Dan lees je per verwarming het verbruik af en dan betaal je alleen jouw verbruik.
Ik ken dat van onze VVE, waar we stadsverwarming hebben.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Blok verwarming is leuk voor de bouwer. Maar het rendement is lager. Dus vervuilender voor het klimaat. Zie het voorbeeld van 120 € voor een flatje waar geen ruimte in zit.
Ik heb in de tachtiger jaren een rapport geschreven over de stadsverwarming in Almere . Daar betalen mensen 2022 nog steeds 40 tot 60 % te veel voor warmte in huis. Dat heeft meerdere gemakkelijk op te lossen problemen. Die goedkoop zijn op te lossen. Maar het is aantrekkelijker voor de leverancier, om dat niet te doen. Destijds PGEM en NUON.
In die tijd had ik in Lelystad een woning met 5 slaapkamers op het karveel . Redelijk geisoleerdDaar was mijn verbruik eerst 1900 M3 . na enige aanpassing 15 39 m3 .
Daar kwam de gasfitter om de gasmeter te vervangen. Dat zou niet kunnen. Maar afgemeten met de kleine huisjes in Almere waterwijk waar was men daar meer dan het dubbele kwijt. En dan was de kamer temperatuur niet boven de 18 graad. Wat ik meerdere malen heb hersteld. Met minder verbruik op de meter. Heb het rapport nog. , Voor de duidelijkheid men stelde daar werktuigkundige mensen aan. Geen elektrotechnische. Wat een kennis wereld van verschil en bewezen is. Groet, Henk Terpstra.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Blokverwarming is niet per se inefficiënt. Het probleem is gewoon dat je betaalt voor de personen in het complex die het meeste stoken.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
09 nov 2022 20:49
Blokverwarming is niet per se inefficiënt. Het probleem is gewoon dat je betaalt voor de personen in het complex die het meeste stoken.
Dat is vaak niet meer het geval.
Er zijn ook systemen, welke daadwerkelijk geleverde warmte leveren. Beste meetsysteem bevat een flowmeter in je toevoerleiding , en meet gelijk het temperatuurverschil tussen af-en aanvoerleiding.
Vroegere verdampingsmeters waren onnauwkeurig, maar tenminste een poging om niet simpelweg het verbruik te verdelen onder het aantal bewoners.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, maar als die huizen zo'n systeem hebben, dan is het probleem niet zo groot. Dan is de grootste prijsstijging gewoon voor de grootste verbruiker.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door 16again »

Als men niet individueel afrekent, dan is er ook weinig animo om de kachel een graadje lager te zetten. Je bespaart dan vooral voor de rekening van de anderen.

KeijzerS2
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2022 15:56

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door KeijzerS2 »

Is de oplossing voor sommige woningen met blokverwarming tamelijk eenvoudig?
Zelf woon ik in een appartement met blokverwarming. Ons daadwerkelijk gasverbruik voor de verwarmingen (we koken niet op gas) wordt gemeten met warmtemeters van ISTA.

Ik betaal aan het einde van het jaar voor mijn daadwerkelijke verbruik. Daarmee zou je toch ook moeten kunnen zien hoeveel gas je daadwerkelijk hebt verbruikt.

Al typende vraag ik me wel af of warm water gemeten kan worden..

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nieuws voor mensen met blokverwarming en de energiecompensatie, al is nog niet alles precies vastgelegd

https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... 2022D54874

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door 16again »

KeijzerS2 schreef:
14 dec 2022 16:02
Al typende vraag ik me wel af of warm water gemeten kan worden..
Je betaalt nu toch ook al naar gebruik?
Simpele flowmeter, die het aantal kuub water meet. En dan gasverbruik van verwarmingsketel naar ratio omslaat naar bewoners.

Martijne1971
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 feb 2023 19:46

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door Martijne1971 »

Wij kregen deze week een nieuw voorstel voorschot warmte van onze wbv. Zij stellen dat de prijs waarvoor zij gas inkopen met 175% is gestegen. Daarnaast zou er minimaal 1000 voor mijn woning compensatie energieplafond zijn op jaarbasis. Ik ga van 97,50 naar 218 euro pmnd. Dit is incl de compensatie.

Zijn er al meer mensen die een voorstel hebben gekregen?
Laatst gewijzigd door Martijne1971 op 01 feb 2023 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Flufferd
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2022 14:19

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door Flufferd »

Nijogeth schreef:
09 nov 2022 20:49
Blokverwarming is niet per se inefficiënt. Het probleem is gewoon dat je betaalt voor de personen in het complex die het meeste stoken.
het is heel erg ineffiecient nu iedereen leuk met led lichtjes speelt dag en nacht branden ledstrips etc etc etc goedkoop maar tikt uiteindelijk wel aan als de tuin op een ledlight circus eruitziet dan nog all het warm water waar velen ook niet zuinig mee zijn velen die echt WARM douchen dat het stoom ergewoon vankomt lekker 20 minuten ontspannen eronder

en jij bent zuinig met een ander bewoner zal het nooit efficient worden wat dan draaien allebij met de koste nvan meneer ik geef om niks dan mezelf. het is stelen van de zuinige voor de egos enige oplossing die je hebt is via de rechter maar hope ndat die zich aanpast met zuinig doen of het gebouw uitgeflikt kan worden

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Blokverwarming: hoge rekening, geen profijt van prijsplafond

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd denk ik niet dat een rechter een verbod instelt op langdurig douchen. Daar zijn geen rechtsmiddelen voor. Niet alleen dat: handhaven is helemaal ondoenlijk. Geen idee hoe je het voor je ziet.

Het enige wat je kan doen is wat je al hebt aangegeven: ga naar een woning met een eigen cv-ketel. Dan betaal je enkel voor je eigen verbruik. Exact wat ik al eerder in dit topic heb gezegd: ik kon een paar jaar geleden een woning met blokverwarming krijgen, maar dat zag ik echt niet zitten. Blij dat ik het niet gedaan heb.

En laat de langdurig douchenden dan maar bij elkaar in die blokverwarmingsflatjes kruipen, ja toch?

Plaats reactie