Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Fyte
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 sep 2022 10:12

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door Fyte »

Er is niet voor niets een wettelijke pensioenregeling, alle andere mogelijkheden brengen allemaal hun eigen risico's mee.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door scontra »

Fyte schreef:
26 dec 2022 17:47
Er is niet voor niets een wettelijke pensioenregeling, alle andere mogelijkheden brengen allemaal hun eigen risico's mee.
Er is geen 'wettelijke' pensioenregeling, de werkgever is vrij om voor de werknemers deel te nemen in een pensioenfonds.
Heb je een werkgever die dat niet doet, dan moet je zelf iets regelen ( naast je AOW) om je broek op te kunnen houden als je stopt met werken op de datum dat je AOW gerechtigd bent.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door Jablan »

scontra schreef:
26 dec 2022 17:52
Er is geen 'wettelijke' pensioenregeling, de werkgever is vrij om voor de werknemers deel te nemen in een pensioenfonds.
Het hangt totaal van de activiteiten af of de werkgever wel of niet verplicht is aangesloten bij een pensioenfonds (huidige situatie). Vuistregel: geldt er een CAO, dan is deelname aan een bepaald pensioenfonds verplicht.
Lady1234 schreef:
26 dec 2022 16:44
Ga bij een baas werken zonder pensioenregeling. Kunt u op een houtje bijten als u AOW krijgt.
Dat kan ook met een pensioenregeling onder het huidige stelsel.
Sinds 2008 is van mijn pensioenpremie al eenderde verdampt, omdat waarde-overdracht lange tijd niet mogelijk was.
De eigen pensioenpolis - op basis van beleggingen - heeft al een iets beter resultaat, min of meer waardevast.
De eigen beleggingen laten een veel grotere waardestijging zien, zelfs dit jaar ruim boven de inflatie.

Fyte
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 sep 2022 10:12

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door Fyte »

Een pensioenfonds is een wettelijke pensioenregeling.

Het grootste verschil tussen zelf sparen voor je pensioen en sparen bij een pensioenfonds, is dat het vermogen bij een pensioenfonds afgescheiden vermogen is, bij zelf sparen is dat niet zo. Zelf sparen heeft dus veel meer nadelen en risico's.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door Jablan »

Fyte schreef:
26 dec 2022 20:34
Zelf sparen heeft dus veel meer nadelen en risico's.
Vind ik meevallen.
Het nadeel is waar. Zelf sparen gaat van het netto inkomen en als je te veel spaart, wordt dat beloond met de vermogensbelasting. Dat is in deze situatie een regelrechte graaibelasting, een straf op vooruit kijken en voor je zelf zorgen.
Deelnemen in een pensioenregeling levert uitgesteld inkomen op, de premie komt nu in mindering op het fiscaal loon, maar te zijner tijd valt de uitkering onder de inkomstenbelasting. Dat is lang niet altijd zo voordelig als wordt voorgespiegeld, zeker als je rekening houdt met inflatie, andere inkomsten en ander opgebouwd vermogen (bij de meeste mensen is dit eigen vermogen van baksteen: het eigen huis).

De risico's heb je in eigen hand en dat vind ik een groot voordeel ten opzichte van de actuele regels van de pensioenfondsen. Door wisselingen van baan ben ik in het verleden zo vaak van pensioenfonds veranderd, dat van de verwachte uitkering na pensioendatum schrikbarend weinig is overgebleven. Tenminste dit punt wordt in het nieuwe stelsel verbeterd en dat is een pluspunt.

Fyte
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 sep 2022 10:12

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door Fyte »

Grotendeels eens.
Maar in veruit de meeste gevallen is uitkering onder pensioen voordeliger. Inflatie dien je op te vangen met je belegging.

Verder heb je nog dat pensioen bij een pensioenfonds is afgeschermd voor beslag en niet meetelt voor de sociale voorzieningen (toeslagen enzo)

GinekeP
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2022 21:23

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door GinekeP »

Mijn vraag: Voor WIE gaat die nieuwe pensioenwet WANNEER in? Ik mijn pensioen start in maart 2024.
Krijg ik nog gewoon pensioen volgens het oude stelsel?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door scontra »

GinekeP schreef:
29 mar 2023 14:50
Mijn vraag: Voor WIE gaat die nieuwe pensioenwet WANNEER in? Ik mijn pensioen start in maart 2024.
Krijg ik nog gewoon pensioen volgens het oude stelsel?
De (t.z.t. ingaande) nieuwe pensioenwet is op iedereen die pensioen opbouwt of al een pensioenuitkering heeft van toepassing.
Als de nieuwe pensioenwet wordt aangenomen dan zou het zo'n 3 á 4 jaar daarna kunnen ingaan.
U gaat nog onder de huidige situatie met pensioen en gaat, net als iedereen, vanzelf over naar het nieuwe individuele systeem.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Vraagtekens rondom de nieuwe pensioenwet

Ongelezen bericht door marnix »


Plaats reactie