Boete na misleidend inschrijf formulier.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Eres
Berichten: 295
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door Eres »

Heeft uw kennis een bevestiging ontvangen van de inschrijving, die zou schriftelijk gegeven moeten zijn.
Hiermee valt niet te ontkennen, dat er een werkelijke overeenkomst is afgesloten en had daarna direct geannuleerd moeten worden.
In de voorwaarden (ook in het engels) van de NBZ/NRTO worden wel diverse zoals hun dat noemen, opstartkosten berekend, welke precies heb ik verder niet naar gezocht.
Ik zou zeggen, nogmaals alle voorwaarden goed lezen, niet zoeken naar regels om het eigen gelijk te vinden, maar ook waarmee de tegenpartij zich zal proberen in te dekken.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door 16again »

Default staat al aangevinkt, dat je akkoord gaat met de AV. Dat lijkt me ook niet in de haak.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
27 nov 2022 11:30
Default staat al aangevinkt, dat je akkoord gaat met de AV. Dat lijkt me ook niet in de haak.
Klopt, dat gaf ik op 15-11 al aan. Er mankeert een hoop aan dit formulier.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
27 nov 2022 11:30
Default staat al aangevinkt, dat je akkoord gaat met de AV. Dat lijkt me ook niet in de haak.
Een vinkje is hier geen vereiste, een tekst kan ook.
Eres schreef:
27 nov 2022 11:13
Heeft uw kennis een bevestiging ontvangen van de inschrijving, die zou schriftelijk gegeven moeten zijn.
Hiermee valt niet te ontkennen, dat er een werkelijke overeenkomst is afgesloten en had daarna direct geannuleerd moeten worden.
Je veroorzaakt met je bericht alleen ruis. Het zou goed zijn om je in te lezen op de oneerlijke handelspraktijk en de informatieplicht bij een koop op afstand.

De aanbieder mag dit formulier niet zo aanbieden. Het gevolg is dat de overeenkomst te vernietigen is, kan op ieder moment worden in geroepen, en vernietiging werkt terug tot het tijdstip waarop de overeenkomst is gesloten. Het bestaan van een overeenkomst is in deze casus volledig afhankelijk van de wil van de consument.

WouterrG
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2022 12:34

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door WouterrG »

Geschrokken van onze brief hebben ze het formulier inmiddels aangepast. Zoals je kunt zien staan de Algemene Voorwaarden nu niet meer automatisch aangevinkt. Fijn voor de volgende, maar misschien vervelend voor ons.

Ik heb gelukkig screenshots met datum/tijd, en de html pagina destijds opgeslagen. Ook heb ik de reacties op dit forum om aan te tonen dat het andere mensen ook was opgevallen. Ik hoop dat dit genoeg is als het op een zaak aankomt, want zij zullen waarschijnlijk zeggen dat het altijd al zo was.

De NBZ schreef in een email naar mijn vriendin het volgende:

"We zullen dus gaan manen (hier zijn geen kosten aan verbonden) en uiteindelijk de vordering aanbieden bij het Nationaal Incasso Burea BV. Kosten hieruit voortvloeiend zijn voor rekening voor Mevrouw, in ieder geval tot de geschillencomissie uitspraak heeft gedaan."

In onze brief waarop deze reactie volgde schreven wij:

"Als jullie de vordering handhaven wil mevrouw Chen niet aangemaand worden. Er is dus geen grond om incassokosten bij mevrouw Chen in rekening te brengen" en verderop "Mevrouw Chen wil op geen enkele manier in contact komen met u, anders dan wanneer u laat weten dat u de vordering laat vallen, of dat er een dagvaarding zal plaatsvinden"

De NBZ doet het overkomen alsof wij voor het Incasso Burea moeten betalen tenzij wij een zaak starten en die winnen om dat te voorkomen. Maar is het niet andersom?

Ik was onder de impressie dat het incassobureau geen recht heeft om iets in te vorderen of kosten te verhalen tot na een gerechtelijke uitspraak, en dat het aan het NBZ is om zo'n zaak te starten en te winnen om rechtsgeldig het geld te kunnen vorderen. Klopt dat?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door Moneyman »

WouterrG schreef:
05 dec 2022 13:16
De NBZ doet het overkomen alsof wij voor het Incasso Burea moeten betalen tenzij wij een zaak starten en die winnen om dat te voorkomen. Maar is het niet andersom?

Ik was onder de impressie dat het incassobureau geen recht heeft om iets in te vorderen of kosten te verhalen tot na een gerechtelijke uitspraak, en dat het aan het NBZ is om zo'n zaak te starten en te winnen om rechtsgeldig het geld te kunnen vorderen. Klopt dat?
Jij hoeft inderdaad helemaal niets te doen. Als zij daadwerkelijk willen dagvaarden, zullen zij een gerechtelijke procedure op moeten starten. De zaak uit handen geven aan een incassobureau heeft geen nut, omdat je hebt aangegeven dat aanmanen geen nut heeft. Een incassobureau kan overigens ook niets meer dan bellen, langskomen of schrijven. Ze hebben geen machtsmiddelen. Als ze verder willen met de zaak, moeten ze een deurwaarder inschakelen om de dagvaarding te betekenen (= af te geven). Daarmee start de rechtszaak, en pas als ze die zouden winnen beschikken ze over een vonnis waarmee (nadat het aan jou is betekend) beslag gelegd kan worden.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Het lijkt een duidelijke zaak, maar voor alle zekerheid: mw heeft hopelijk niet (per mail) een contract gekregen waarin wel aan alle voorwaarden is voldaan, en dit geprint en ondertekend teruggestuurd ?

WouterrG
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2022 12:34

Re: Boete na misleidend inschrijf formulier.

Ongelezen bericht door WouterrG »

HandigeHarrie schreef:
06 dec 2022 14:56
Het lijkt een duidelijke zaak, maar voor alle zekerheid: mw heeft hopelijk niet (per mail) een contract gekregen waarin wel aan alle voorwaarden is voldaan, en dit geprint en ondertekend teruggestuurd ?
Nee inderdaad, ze heeft na het invullen van dat formulier nooit meer iets ingevuld of ondertekend, en uberhaupt geen contact gehad met het NBZ totdat ze lieten weten dat ze moest betalen omdat ze niet was komen opdagen. Ze heeft wel na het inschrijven een bevestigingsmail ontvangen dat ze het formulier had ingevuld, maar ook daar stond geen informatie in over een prijs / betalingsdeadline en er was ook geen sprake van een contract of document waar alles nog eens duidelijk in stond.

Plaats reactie