Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
EvelienS
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 nov 2019 13:36

Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door EvelienS »

Help! Onverklaarbaar gasverbruik en Vattenfall geeft geen gehoor.

Wij zijn een weekendje weg en zetten de ketel helemaal uit. Bij thuiskomst laten we hem nog 2 dagen uit staan, 4 dagen in totaal dus. In de app van de ‘slimme’ meter zien we dat in onze dagen van absentie het gasverbruik extreem hoog is. Onverklaarbare pieken tussen 2 en 5 uur ‘s nachts wat samen maakt dat we in 1 dag meer dan 1,5m3 verbruiken waar we normaal op een hele dag thuis 0,5m3 verbruiken.
Vattenfall via app benaderd (telefonische wachttijd is niet te doen) maar geven aan er niks aan te kunnen en dat de meter het meet dus zal het wel kloppen.
Wie heeft dit ook en waar kunnen we terecht?!

Evelien
Bijlagen
59F72C2E-ED8C-46F7-BFA7-A3F593C1DE28.jpeg
(50.17 KiB) 147662 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je zou de hoofdkraan even dicht kunnen draaien en kijken wat er dan gebeurt...

't Is geen extreem hoog verbruik natuurlijk, maar gek is het wel. Zeker als de ketel uitstaat. En voor de zekerheid: is uit ook echt uit?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door scontra »

[quote
En voor de zekerheid: is uit ook echt uit?
[/quote]

Alleen met de stekker er uit en de gastoevoer dicht, dan is de cv-ketel echt uit.

Alex van Kampen
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Hallo Evelien,
Ik ken de app van Vattenfall niet dus wat zien we op deze screenshot?
Het Verbruik per uur? NEE we zien Kosten in Euro's. En wat is het rode en wat is het zwarte in de grafiek?
Laat een screenshot zien van het gas in m3 a.u.b.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door 16again »

Bij twijfel zou ik gewoon handmatig de cijfertjes in de gaten houden. Op een app die waardes extrapoleert zodra de verbinding weg is kun je niet vertrouwen

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door moederslink »

En even " ouderwets " inloggen op " mijn Vattenfall " ?

Ivo.w
Berichten: 1742
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wat is 'uit'?

Is dat de thermostaat omlaag gedraaid naar 15 graden of iets daaromtrent?
Of naar 5 graden?
Of de stekker van de ketel uit het stopcontact getrokken?

En is er ook geen warm water gebruikt?
Als de stekker van de cv-ketel niet uit het stopcontact is getrokken, dan gebruik de ketel gas om het branderblok en de warmtewisselaar op temperatuur te houden wanneer deze voor warm water in de 'comfort stand' staat. In sommige ketels zit zelfs een klein boilertje van 2 tot 5 liter wat 24/7 warm gehouden wordt met behulp van gas wanneer de comfort stand in geschakeld is.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Vattenfall is je leverancier, die krijgt de meterstanden van je netbeheerder. Je kunt die standen ook krijgen via een third party als Slimmemeterportal om te vergelijken en als die hetzelfde rapporteren mag je in discussie met je netbeheerder die blijkbaar iets rapporteren dat je niet begrijpt.

EvelienS
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 nov 2019 13:36

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door EvelienS »

@alex van kampen
Zie bijlage voor meterstanden van alleen gas. Kan er een tegelijk aanklikken maar met deze krijg je ook een indicatie van de andere pieken.

We gaan dit weekend weg en gaan dan de stekker er helemaal uittrekken en de meterstanden opschrijven voor en na. Hebben inmiddels ook een P1 meter maar zolang de slimme meter zelf niet goed meet maakt het volgens mij niet uit waar of in welke app we kijken, want uiteindelijk haalt elk middel haar info uit de meter.

We blijven monitoren maar waar kun je terecht als het echt niet klopt?
Bijlagen
18B55C4C-F66E-4B9A-BEA3-9EE15EA6F1B3.jpeg
(51.29 KiB) 146742 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

erikd_o
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:28

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door erikd_o »

Ik heb zelf een gasgestookte CV-ketel, met CW6 warmwatervoorziening. Flink voorraadvat dat op temperatuur moet worden gehouden.
Dat kan het gasverbruik in de nacht verklaren.
Alleen met de gaskraan dicht kun je verwachten dat de meter geen verbruik registreert. Is dat dan toch wel het geval, dan is de meter mogelijk defect. Je moet dan niet bij je leverancier zijn, maar bij het meetbedrijf. Of je leverancier vragen of die het bij het meetbedrijf wil aankaarten.

Voorbeeld van mijn nachtelijk verbruik, zoals te zien in de app van mijn leverancier:
tempFileForShare_20221118-122033.jpg
(29.17 KiB) 144906 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
17 nov 2022 18:01
Alleen met de stekker er uit en de gastoevoer dicht, dan is de cv-ketel echt uit.
erikd_o schreef:
18 nov 2022 12:28
Alleen met de gaskraan dicht kun je verwachten dat de meter geen verbruik registreert.
Hoe kan een ketel met de stekker eruit gas verbruiken? Dat kan toch alleen maar als er lekkage is?

Anders gezegd: ik heb gedurende de zomervakantie 3,5 week de stekker eruit getrokken, en dat resulteerde gedurende die hele periode in de verbruik van 0,00 m3.

kwaak
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2017 17:25

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door kwaak »

natuurlijk lkan Vattenfall er wat aan doen, vraag is of ze er wat aan willen doen....

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Moneyman »

kwaak schreef:
18 nov 2022 12:50
natuurlijk lkan Vattenfall er wat aan doen, vraag is of ze er wat aan willen doen....
Vertel eens. Wat kunnen ze doen wat ze nu nalaten?

Vattenfall gaat (uiteraard) uit van de meterstanden. Als die niet kloppen, moet TS bij de netbeheerder zijn, niet bij de energieleverancier.

Havja
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2022 13:34

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Havja »

Ook ik heb dit fenomeen geconstateerd. Vattenfall gebeld , die verwijst me naar de netbeheerder. Deze neemt alleen Katie als er sprake is van een gaslek. Kortom van het kastje naar de muur en verder het bos in.
Naar mijn mening behoort Vattenfall dit op te pakken, het is hun app en zij factureren.

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Goedemiddag,

Er kunnen meerdere verklaringen zijn voor dit verbruik. Het wordt nu 's nachts kouder, waardoor er meer gas nodig is om je huis op temperatuur te houden, ook als de thermostaat laag staat. Het kan ook zijn dat je ketel een intern reservoir heeft dat op temperatuur wordt gehouden. Ik kijk graag met je mee of we een oorzaak kunnen vinden. Stuur je een privéberichtje met je adres, geboortedatum en laatste 3 cijfers van je rekeningnummer?

Vriendelijke groet,
Ellen, Vattenfall

Alex van Kampen
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Hallo Evelien,
Bedankt voor de nieuwe screenshot, ik wil niet vervelend doen het is van maandag 14 november. Daar kun je misschien niets aan doen, ik bedoel de app van Vattenfall kan geen realtime gasverbruik aangeven omdat een gasmeter niet "gevoed" wordt door het elektriciteit net (vanwege de veiligheid, gas en elektriciteit bij elkaar, een keer boem). Er zit een batterijtje, in de gasmeter verwerkt om de elektronica te voeden zodat hij met de elektrameter kan communiceren.

En om de levensduur van de batterij te verlengen geeft de meter minder vaak de standen door. 1 keer per uur of 1 keer per kwartier dat ligt aan het type meter. Dus je krijgt een minder vloeiende lijn in het verbruik te zien, het gaat in stappen.

Bijv.
Stand om 12:00u=1,00m3, 12:15u=1,05m3, 12:30u=1,10m3 12:45u=1,15m3 13:00u=1,20m3 Dus hoewel het verbruik constant is nl. elk kwartier 0,05m3, gaan de meterstanden in stappen.

Zou de gasmeter elke 5 seconde de standen doorgeven dan word de lijn vloeiender en in het voorbeeld hierboven zou het een rechte lijn zijn (uitgezet in een grafiek). Dat wil niet zeggen dat met minder stappen het werkelijke verbruik niet nauwkeurig is, het is wat minder inzichtelijk te maken in een grafiek.

Een heel verhaal, ik hoop dat ik wat duidelijk heb gemaakt maar nu een scenario.

Scenario 1.(een verkeerde conclusie)
De stand is om 12:00u weer 1,00m3 maar jij kijkt om 12:10u op een app welke stand zie jij dan.....raad eens...dat is 1,00m3 omdat dat de laatst doorgegeven stand is van de gasmeter naar de elektrameter, terwijl de meter gewoon rustig doorloopt.

Dan kijk jij om 12:15u weer naar de stand en ziet 1,05m3 staan.

Met deze twee standen zou de conclusie kunnen zijn: Ik verbruik 0,05m3 per 5minuten terwijl het werkelijk 0,05 in 15min is.

Scenario 2. (de meter loopt door)
De stand is om 12:00u weer 1,00m3 en jij zet om 12:10u de gaskraan dicht, de laatst stand die de app heeft gekregen is nog die van 12:00u nl. 1,00m3
en dan kijk jij om 12:15u weer op een app welke stand zie jij dan.....raad eens...1,05m3? Nee...het is 1,03m3 afgerond.Snap je dit?

Conclusie zou kunnen zijn met deze standen van 12:10u 1,00m3 (dit is in eigenlijk 1,03m3) en stand om 12:15=1,03m3 de meter loopt door want ik zie 0,03m3 meer op de app staan.
Terwijl de meter na het dichtdraaien niet meer op liep.

Nou Evelien, ik zou begrijpen wanneer je het niet meer kunt volgen. Bekijk het stap voor stap. En als je vragen heb , stel ze.

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat er verschillen lijken te zijn tussen de meter en een app maar dat dat niet betekend dat de meter niet goed is.
Blijf logisch nadenken en ga niet van het ergste uit.
Netbeheerders (eigenaar van de meters) willen de klanten geen poot uitdraaien , het is geen commercieel bedrijf.

Maar ik moet toegeven dat ze vaak niet klantvriendelijk zijn.

Mvg, Alex.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Moneyman »

Havja schreef:
18 nov 2022 13:40
Naar mijn mening behoort Vattenfall dit op te pakken, het is hun app en zij factureren.
Waarom? De app doet niets fout.

Als er iets voor of in je meter is, moet je bij de netbeheerder aankloppen. Is er iets ná de meter, moet je bij de huiseigenaar zijn.

Alex van Kampen
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Hallo Evelien,

Nu (heel) wat minder technisch. Vattenfall is de leverancier, zij halen de meterstanden van een server af. Zij lezen de meter niet uit. De netbeheerder leest de meter uit en zet de meterstanden op die server.

Jij maakt je druk om de gasmeter omdat er allerlei spookverhalen rond gaan en je bij het eerste onverklaarbare verschijnsel er meteen vanuit gaat dat de meter niet goed kan zijn. Op zich is jouw gedachten logisch doordat jij die spookverhalen kent.

Maar kijk eens objectief naar de app. en ga ervan uit dat de gasmeter goed is (want er zijn veel, heel veel meter die gewoon goed functioneren).
Wat mij opvalt is dat jij druk maakt over de gasmeter terwijl in jouw app (bij de eerste screenshot), de kosten van de elektra (in het rood waarschijnlijk) een grotere kostenpost is dan het gas gedeelte (in het zwart waarschijnlijk).
Is je eerste gedachte nu.. ooh nee de elektrameter is kapot?

Nog een voorbeeld. Iemand of meerde mensen zeggen die Alex van Kampen is een oplichter denk jij dan niet 'wat een onzin wat Alex allemaal verteld i k geloof er niets van. Maar waarom geloof je wel de mensen die mij een oplichter noemen. Blijf logisch en objectief nadenken.

Had je voor nu (dit geval) problemen met de verbruiken (gas en/of elektra)?

In mijn vorige (heel technische) reactie ging ik in op de techniek nu op het gevoel.

Maak een keuze, wat wil je echt weten en geloven. Mij of alle andere.

Ik zie ik reactie graag tegemoet.

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door PGros »

Alex van Kampen schreef:
18 nov 2022 15:38
de app van Vattenfall kan geen realtime gasverbruik aangeven ......

.....stand is om 12:00u weer 1,00m3 en jij zet om 12:10u de gaskraan dicht, de laatst stand die de app heeft gekregen is nog die van 12:00u nl. 1,00m3
en dan kijk jij om 12:15u weer op een app welke stand zie jij dan.....raad eens...1,05m3? Nee...het is 1,03m3 afgerond.Snap je dit?
Waarschijnlijk niemand want je kunt in de app zoals je zelf al zegt helemaal niet live meekijken. Je ziet het de volgende dag pas.

Alex van Kampen
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Hallo PGros,

Ja, ik snap dat wel, ik heb 20 jaar met dit soort meters gewerkt zelfs voordat ze "slim" genoemd werden. Vattenfall maakt gebruik van dagelijkse uitlezing
door de netbeheerder en een P1-poort spuwt wel bijna continu data uit (misschien wel om de 10 seconden).

Plaats reactie