Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
LT.H
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mei 2020 19:33

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door LT.H »

A :
Wij zijn een weekendje weg en zetten de ketel helemaal uit. Bij thuiskomst laten we hem nog 2 dagen uit staan, 4 dagen in totaal dus. In de app van de ‘slimme’ meter zien we dat in onze dagen van absentie het gasverbruik extreem hoog is. Onverklaarbare pieken tussen 2 en 5 uur ‘s nachts wat samen maakt dat we in 1 dag meer dan 1,5m3 verbruiken waar we normaal op een hele dag thuis 0,5m3 verbruiken.

B: We gaan dit weekend weg en gaan dan de stekker er helemaal uittrekken en de meterstanden opschrijven voor en na. Hebben inmiddels ook een P1 meter maar zolang de slimme meter zelf niet goed meet maakt het volgens mij niet uit waar of in welke app we kijken, want uiteindelijk haalt elk middel haar info uit de meter.


Dit zijn 2 verschillende weekenden? Of hetzelfde weekend?
Een plaatje van het overzicht voor temperaturen in november 2022 :
De Bilt November 2022 - Weerstatistieken KNMI.png
Overzicht temperaturen november 2022 (De Bilt)
(17.58 KiB) 482 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2022/november


U zegt in het eerste deel, dat u het weekend weg bent geweest en de kachel daarna nog 2 dagen uit heeft laten staan bij thuiskomst.

De temperatuur dat weekend stond op ca 16 graden gemiddeld. De gemiddelde temperatuur voor maandag 14 november is flink lager, 9,3 graden.

Ik neem aan, dat als u niets aan uw ketel heeft gedaan bij thuiskomst, dat de stekker er op dat moment nog wel in zat. Dan is de temperatuur in huis afhankelijk van de instelling van uw thermostaat. Staat die lager, dan kan het zijn, dat de verwarming dan wel aanslaat en uw huis verwarmt tot de door u ingestelde temperatuur. U komt dan thuis in een huis, waar de kachel waarschijnlijk wel heeft gedraaid en uw huis niet aanvoelt alsof het 12 graden is.

Zoals in het overzicht te zien is, ging de minimum temperatuur vanaf 11 november richting vriespunt. Dat wordt op 12 en 13 november nog opgevangen door een dagtemperatuur van max 16 graden, maar 14 november ligt die maximum temperatuur op 9 graden.

Tenzij als dat u de temperatuur op de thermostaat op 9 graden heeft gezet en/of daadwerkelijk de stekker van de ketel eruit hebt getrokken, is het dus mogelijk, dat er inderdaad meer gas is verbruikt om uw huis te verwarmen.

Dan zou de meterstand geen fout zijn, maar het gevolg van een zeer koud weekend, terwijl u weg was.

LT.H
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mei 2020 19:33

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door LT.H »

Ik kan mijn bericht blijkbaar niet meer bewerken, dus corrigeer ik mijn opmerking hier :

De temperatuur dat weekend stond op ca 16 graden gemiddeld. De gemiddelde temperatuur voor maandag 14 november is flink lager, 9,3 graden.

Dit moet natuurlijk de maximum temperatuur van 16 en 9,3 graden zijn. De gemiddelde temperaturen voor die dagen lagen tussen de 5,5 en 8 graden.

Voor het hele verhaal maakt het niet zoveel uit.
U gaat het weekend weg en vertrekt vanuit een huis, dat nog op redelijke temperatuur zal zijn geweest. Op dat moment heeft uw huis nog eigen warmte. Door de lagere temperaturen gedurende de nacht ligt de gemiddelde temperatuur zo'n 4 tot 5 graden lager dan de dagen ervoor. Uw huis zal dan afkoelen.

Door de temperatuur van 16 graden overdag warmt uw huis nog wel wat op, maar uiteindelijk kan uw huis niet alle warmte vasthouden en koelen ook de muren af en daarmee de temperatuur in huis.

Had de kachel niet gedraaid, dan was u waarschijnlijk in een koud huis (12 graden) thuisgekomen. Maar u heeft naar eigen zeggen de kachel niet aangehad in de eerste 2 dagen van thuiskomst. Dan lijkt het er wel op, dat uw kachel uw huis opgewarmd heeft/warm gehouden heeft tot een voor u acceptabele temperatuur.

Alex van Kampen
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Ik ben er klaar mee.
Volgen mij is er niets aan de hand.
Kijk de volgende keer op de gasmeter en of die doorloopt.
U klaag over het gas terwijl de elektriciteits kosten veel hoger waren in uw app.
Van een mug een olifant maken.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alex van Kampen schreef:
21 nov 2022 09:16
Ik ben er klaar mee.
Volgen mij is er niets aan de hand.
Kijk de volgende keer op de gasmeter en of die doorloopt.
U klaag over het gas terwijl de elektriciteits kosten veel hoger waren in uw app.
Van een mug een olifant maken.
Waar TS over klaagt, is dat er gasverbruik geregistreerd wordt terwijl dat volgens hem niet kan. Dat is een legitieme vraag. Dus hoezo ben jij er ineens klaar mee (voor zover dat er überhaupt iets toe doet)?

Het zou handig zijn als TS even wat vragen zou beantwoorden, dan komen we wellicht bij de oorzaak.

Droomboom
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2022 15:55

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Droomboom »

Ik heb helaas dezelfde ervaring als Evelien. Onverklaarbaar gasverbruik terwijl ik verwarming etc. Uit heb, geen warm water verbruik. Ook bij Vattenfall.

EvelienS
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 nov 2019 13:36

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door EvelienS »

@alex van kampen
In de eerste screenshot is het rode is gasverbruik en het zwarte het elektraverbruik. Vandaar ook de verbazing over de hoge kosten gas en relatie tot het weinige gebruik (lees: alleen warm water voor douche, cvgedeelte op ketel uit en thermostaat op 16graden).
Hoge kosten in elektra kunnen wij wel verklaren aangezien we bij verwarmen met elektrische kachels.
De hoge (rode) pieken gas zijn tot op heden voor ons nog onverklaarbaar.
Inmiddels hebben we een P1 meter aangeschaft die meer adequaat het verbruik in het moment meet. Helaas kunnen we dat tot op heden nog niet vergelijken met de gegevens die Vattenfall heeft/meet aangezien de app de laatste dagen niet up to date is of helemaal uit de lucht is.
Afgelopen weekend de gaskraan volledig dichtgedraaid bij afwezigheid (>48u).
P1 meter registreert niets (klopt), Vattenfall app dus nog niet kunnen checken maar zijn wel heel nieuwsgierig wat daar geregistreerd is.

EvelienS
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 nov 2019 13:36

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door EvelienS »

Reactie van LT.h is ook de hypothese die wij in ons hoofd hebben (ondanks thermostaat laag toch cv die aanslaat omdat het buiten nog kouder is dan de lage thermostaat) echter gaat het hier om weekend 5-6-7 november wat, meen ik me te herinneren, een warm weekend was. En 14november (wel kouder dan dagen ervoor zie ik in het schema).
Maar de vraag die dan bij me opkomt… áls het het opwarmen van het huis is om op temperatuur te blijven, waarom dan in zulke extreme pieken en niet in een constante basale lijn? Een huis koelt toch niet pats boem ineens met 2/3 graden af waarop de ketel antwoordt met een boost? Zodra de temperatuur onder de ingestelde temp op de thermostaat zakt, zou hij dan toch al aan moeten slaan? En dan in meer evenwichtige stukken het huis bijverwarmen?

En mocht bovenstaande gedachte nou heel ‘dom’ gedacht zijn in de ogen van sommigen…graag toch het fatsoen om op een prettige manier op mij te reageren (of kies om niet te reageren).

Dank voor het meedenken!

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Droomboom schreef:
21 nov 2022 14:12
Ik heb helaas dezelfde ervaring als Evelien. Onverklaarbaar gasverbruik terwijl ik verwarming etc. Uit heb, geen warm water verbruik. Ook bij Vattenfall.
Goedemiddag,

Ik kijk natuurlijk ook met jou graag mee of ik daar een verklaring voor kan vinden. Stuur je dan hier een privéberichtje met je klantnummer, achternaam, geboortedatum en de laatste 3 cijfers van je rekeningnummer?

Vriendelijke groet,
Ellen, Vattenfall

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Het weekend van 5-6 september was de maximumtemperatuur overdag zo'n 12 graden, 's nachts nog een aantal graden kouder.

Met een beetje zonneschijn erbij is die 12 graden overdag misschien net genoeg om de cv niet aan te laten springen wanneer de thermostaat op 16 graden staat.
Maar zonder zonneschijn, en zeker met de lagere nachttemperaturen is het volstrekt logisch dat uw woning tot onder de 16 graden afkoelt en de cv af en toe aan springt.

Afhankelijk van wat voor cv-ketel en thermostaat u heeft, kan dat voor pieken zorgen. Bij andere typen cv-ketel zal dat zorgen voor een lagere hoeveelheid gasverbruik per minuut maar over een langere tijd.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Nijogeth »

EvelienS schreef:
21 nov 2022 15:07
Vattenfall app dus nog niet kunnen checken maar zijn wel heel nieuwsgierig wat daar geregistreerd is.
Op de site worden ze bij mij gewoon bijgewerkt.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Moneyman »

EvelienS schreef:
21 nov 2022 15:28
Reactie van LT.h is ook de hypothese die wij in ons hoofd hebben (ondanks thermostaat laag toch cv die aanslaat omdat het buiten nog kouder is dan de lage thermostaat) echter gaat het hier om weekend 5-6-7 november wat, meen ik me te herinneren, een warm weekend was. En 14november (wel kouder dan dagen ervoor zie ik in het schema).
Ik begrijp het niet meer.

Je begon je verhaal met de melding "dat de ketel helemaal uit was". Maak eens concreet wat je daaronder verstaat dan? Want nu lijkt het erop dat de ketel helemaal niet helemaal uit was maar dat je slechts de thermostaat laag gezet hebt. Dat is een wereld van verschil natuurlijk

Roblom
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2022 21:42

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Roblom »

Wanneer je de thermostaat bijvoorbeeld op 15 graden zet als je een weekendje weggaat, staat de verwarming niet uit maar laag. Wanneer het dan buiten onder de 15 graden word zal uiteindelijk binnen ook onder de 15 graden worden. De thermostaat zorgt er dan, zoals opgedragen, voor dat de temperatuur niet onder die 15 komt. Dat betekent in dit geval dat de verwarming aan het werk moet en dus dat er gas verbruikt word.
Dat je op een dergelijke dag uit dit gegeven voorbeeld 0,34m3 gas gebruikt vind ik niet heel onwaarschijnlijk.

Dat de data uit de gasmeter wat na-ijlt klopt helemaal, maar is voor het beantwoorden van de initiële vraag niet relevant.
Laatst gewijzigd door Roblom op 21 nov 2022 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

EvelienS
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 nov 2019 13:36

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door EvelienS »

De cv stand op de ketel staat uit en de thermostaat staat op 16 graden. Stekker zat/zit er wel in en gastoevoer open.
Afgelopen weekend stekker er uit gehad en gaskraan dicht. P1 meter registreerde geen afname. Gegevens op Vattenfall app (en online op site) zijn tm donderdag bijgewerkt, dus kan nog niet zien wat daar gemeten is.

Wellicht dat de ‘uit’stand op de ketel toch niet zo uit is als we denken. Dat zijn we ook aan het onderzoeken.

Damirrak
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2022 23:59

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Damirrak »

Vattenfall app werkt niet goed.
Op maandelijkse energierapport staat iets anders.
Het klopt niet!

LT.H
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mei 2020 19:33

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door LT.H »

https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... ie-ga/114/ en https://www.unive.nl/veilig-wonen/cv-on ... -uitzetten


De ketel uitzetten via vakantie-stand of iets vergelijkbaars is niet hetzelfde als de ketel helemaal uitschakelen.
Vergelijk het met een televisie, die je op stand-by zet, zolang de stekker erin zit, zal hij bepaalde functies wel uitvoeren.

Vakantie-stand is over het algemeen een programma, waarin een minimum temperatuur wordt aangehouden.

In het geplaatste overzicht van november staan ook de dagen van 5, 6 en 7 november. Die lieten ook een lagere temperatuur in de nacht zien.

Bij mij liet de Vattenfall vandaag meer gegevens zien over het gasverbruik per uur voor 14 november. Mogelijk is dit ook bij u het geval, dan kunt u zien of het daadwerkelijk een piek was op 1 moment, of dat het verhoogde gebruik meer gelijkmatig was met een klein verschil tussen nacht (kouder) en midden op de dag (warmer/zon).

En idd. Kijk bij uw ketel na, wat precies de installatie doet, als u 'de cv uitschakelt', mogelijk zit daar een beschermende warmte-stand van 16 graden achter. Wij (lezers & meedenkers) horen natuurlijk graag van u, welke ketel u heeft, zodat anderen, die tegen vergelijkbare situaties of situaties met eenzelfde ketel aanlopen, dit topic makkelijker kunnen terugvinden

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

EvelienS schreef:
21 nov 2022 15:28
Reactie van LT.h is ook de hypothese die wij in ons hoofd hebben (ondanks thermostaat laag toch cv die aanslaat omdat het buiten nog kouder is dan de lage thermostaat) echter gaat het hier om weekend 5-6-7 november wat, meen ik me te herinneren, een warm weekend was. En 14november (wel kouder dan dagen ervoor zie ik in het schema).
Maar de vraag die dan bij me opkomt… áls het het opwarmen van het huis is om op temperatuur te blijven, waarom dan in zulke extreme pieken en niet in een constante basale lijn? Een huis koelt toch niet pats boem ineens met 2/3 graden af waarop de ketel antwoordt met een boost? Zodra de temperatuur onder de ingestelde temp op de thermostaat zakt, zou hij dan toch al aan moeten slaan? En dan in meer evenwichtige stukken het huis bijverwarmen?

En mocht bovenstaande gedachte nou heel ‘dom’ gedacht zijn in de ogen van sommigen…graag toch het fatsoen om op een prettige manier op mij te reageren (of kies om niet te reageren).

Dank voor het meedenken!
Goedemorgen,

Dit is een beetje afhankelijk van de thermostaat die aangesloten is. Een aan/uit thermostaat vertoont het gedrag wat jij omschrijft. Een modulerende thermostaat zorgt voor een gelijkmatige opwarming. Vaak is het merk ketel gelijk aan het merk thermostaat. Is dit niet het geval dan kan je ook je ook hetzelfde effect krijgen.

De cv-ketel brandt dus wel meerdere uren achter elkaar en niet in één keer 1,5 m³. De ketel heeft waarschijnlijk meerdere malen aangeslagen om de boel op temperatuur te brengen. Dit kan te maken hebben met de (optimaliserende) regeling die aan de ketel hangt. Deze rekent uit hoeveel tijd van te voren de ketel moet aan gaan branden om het op een bepaald tijdstip op temperatuur te hebben.

Vriendelijke groet,
Ellen, Vattenfall

pjlmbaas
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2009 09:06

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door pjlmbaas »

Hier een artikel dat betrekking heeft op foute meter standen:
https://tweakers.net/nieuws/196180/hond ... -door.html

Je moet voor meterstanden bij de netbeheerder zijn, bijvoorbeeld Stedin, niet bij de energie leverancier,

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Moneyman »

EvelienS schreef:
21 nov 2022 22:54
De cv stand op de ketel staat uit en de thermostaat staat op 16 graden. Stekker zat/zit er wel in en gastoevoer open.
Dat is dus inderdaad alles behalve "uit"...

En dat betekent dat dat onverklaarbare verbruik ineens heel verklaarbaar is, én dat de reactie van Vattenfall gewoon juist was.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moest bij het zien hiervan toch even aan dit topic denken :mrgreen:

Roblom
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2022 21:42

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Roblom »

EvelienS schreef:
21 nov 2022 15:28
Reactie van LT.h is ook de hypothese die wij in ons hoofd hebben (ondanks thermostaat laag toch cv die aanslaat omdat het buiten nog kouder is dan de lage thermostaat) echter gaat het hier om weekend 5-6-7 november wat, meen ik me te herinneren, een warm weekend was. En 14november (wel kouder dan dagen ervoor zie ik in het schema).
Maar de vraag die dan bij me opkomt… áls het het opwarmen van het huis is om op temperatuur te blijven, waarom dan in zulke extreme pieken en niet in een constante basale lijn? Een huis koelt toch niet pats boem ineens met 2/3 graden af waarop de ketel antwoordt met een boost? Zodra de temperatuur onder de ingestelde temp op de thermostaat zakt, zou hij dan toch al aan moeten slaan? En dan in meer evenwichtige stukken het huis bijverwarmen?

En mocht bovenstaande gedachte nou heel ‘dom’ gedacht zijn in de ogen van sommigen…graag toch het fatsoen om op een prettige manier op mij te reageren (of kies om niet te reageren).

Dank voor het meedenken!
Het opwarmen gaat zeer zeer waarschijnlijk ook geleidelijk aan. Alleen het verbruik word zoals eerder gezegd met intervallen doorgegeven. De meter meet continue maar het gemeten verbruik word meestal maar eens per uur doorgegeven aan de netbeheerder (als je daar toestemming voor gegeven hebt) waar de energie leverancier het vervolgens weer op kan vragen.
Het kan dus best zo zijn dat de ketel om de 5 minuten een klein beetje gas verbruikt maar omdat het verbruik per uur word aangegeven lijkt het één grote piek op moment van het doorgeven van de stand.

Plaats reactie