Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Droomboom
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2022 15:55

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Droomboom »

Helaas heb ik dezelfde ervaring. Niet thuis, verwarming uit, alle stekkers eruit en toch verbruik, ook weer bij Vattenfall.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Moneyman »

Droomboom schreef:
25 nov 2022 00:40
Helaas heb ik dezelfde ervaring. Niet thuis, verwarming uit, alle stekkers eruit en toch verbruik, ook weer bij Vattenfall.
Bijzonder dat iedereen steeds maar over Vattenfall begint. Wat heeft de leverancier met de meting te maken? Heb je je probleem uberhaupt al met de netbeheerder (die eigenaar van de meter is) besproken?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door 16again »

Roblom schreef:
22 nov 2022 21:03
Het kan dus best zo zijn dat de ketel om de 5 minuten een klein beetje gas verbruikt maar omdat het verbruik per uur word aangegeven lijkt het één grote piek op moment van het doorgeven van de stand.
In de topicstart heeft TS het over verbruik per dag. Dan zijn dit soort fluctuaties al uitgemiddeld
Moneyman schreef:
25 nov 2022 08:28
Bijzonder dat iedereen steeds maar over Vattenfall begint. Wat heeft de leverancier met de meting te maken?
Niets. Maar als er al een topic is, heeft het weinig zin om een nieuw te openen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
25 nov 2022 08:30
Moneyman schreef:
25 nov 2022 08:28
Bijzonder dat iedereen steeds maar over Vattenfall begint. Wat heeft de leverancier met de meting te maken?
Niets. Maar als er al een topic is, heeft het weinig zin om een nieuw te openen.
Alleen is dat niet waarop ik reageer. Een reactie als "ook weer bij Vattenfall" wijst duidelijk in de richting van de verkeerde partij. Vandaar mijn vraag of er überhaupt al op de juiste deur is geklopt.

RSonline
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2022 14:23

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door RSonline »

Bij twijfels over het verbruik kun je gewoon contact opnemen met je energieleverancier. Bij onverklaarbaar verbruik zal je doorverwezen worden naar je netbeheerder voor mogelijke controle van de meter. Voor issues in een vebruiksmanager (app) waar verbruik niet goed weergegeven wordt zul je altijd bij de verstrekker van de app terecht moeten voor alle vragen. Het kan diverse oorzaken hebben waardoor een meter niet uitgelezen kan worden bijv. Een provider heeft storing (een simkaart geeft namelijk de meterstanden door), technische issues bij een energieleverancier, storing meter etc etc. In sommige gevallen laat zelfs een energieleverancier geschatte standen zien omdat er geen uitlezing bekend is. Voor de daadwerkelijke standen kun je beter zelf op de slimme digitale meter gaan kijken. Eventuele controle die je zelf zou kunnen doen is bij twijfel van je electrameter alle groepen tijdelijk uitzetten en kijken op de slimme digitale meter naar het actuele verbruik + of -. Bij twijfels in het gasverbruik toch het advies om een expert te raadplegen zodat alles volgens regels wordt afgesloten voor mogelijke controle van lekkage. Toch nog een kleine toevoeging.... In vele gevallen ligt een hoger verbruik toch echt aan appartuur in een woning of bedrijf.

RSonline
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2022 14:23

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door RSonline »

Daarnaast de vraag of Vattenfall iets met het uitlezen te maken heeft. Dat is zeker waar. Een energieleverancier heeft een mogelijkheid om een slimme digitale meter uit te lezen. Mochten er problemen zijn met het uitlezen dan zal de energieleverancier een melding maken bij de desbetreffende netbeheerder. Een klant zou hier niet tussen mogen staan volgens regels.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Droomboom schreef:
25 nov 2022 00:40
Helaas heb ik dezelfde ervaring. Niet thuis, verwarming uit, alle stekkers eruit en toch verbruik, ook weer bij Vattenfall.
Behalve de stekkers van de inbouw-apparatuur, cv-ketel, boiler, elektrische vloerverwarming, modem en aanverwanten die in de meterkast hangen etc.

En waarom wijst u naar Vattenfall. Zij zijn niet verantwoordelijk voor de metingen. Uw regionale netbeheerder is daarvoor verantwoordelijk.

LT.H
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mei 2020 19:33

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door LT.H »


Droomboom schreef: ↑
25 nov 2022 00:40
Helaas heb ik dezelfde ervaring. Niet thuis, verwarming uit, alle stekkers eruit en toch verbruik, ook weer bij Vattenfall.


Ik raad u aan, een eigen thread voor uw situatie te maken.

De starter van dit topic heeft een aantal dingen nagekeken en het lijkt erop, dat de cv ketel van ts wel gedraaid heeft, terwijl ze van huis waren.
Dit in combinatie met lage temperaturen heeft waarschijnlijk geleid tot het hogere gasverbruik.


Mogelijk was bij u iets anders aan de hand, dat valt op basis van deze gegevens nog niet met zekerheid zeggen.

rwolters
Berichten: 1478
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door rwolters »

Droomboom schreef:
25 nov 2022 00:40
Helaas heb ik dezelfde ervaring. Niet thuis, verwarming uit, alle stekkers eruit en toch verbruik, ook weer bij Vattenfall.
Wat geeft de meter aan?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onverklaarbaar gasverbruik Vattenfall

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
26 nov 2022 11:02
Kan het niet van doen hebben met de calagorische waarde van gas omdat het gas als vluchtige stof wordt aangevoerd en van druk kan verschillen.
De Vattenvall app zal geen rekening houden met de calorische waarde van het gas.
Maar uiteindelijk is dat een correctiefactor van een paar procent op de jaarafrekening, en kan dat niet verklaren waarom TS 3 keer zoveel verstookt als hij niet thuis is.

Plaats reactie