Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
lpc
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jan 2004 15:37

Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Ongelezen bericht door lpc »

Nu ik de nieuwe premie van de zorgverzekering heb ontvangen zag ik groot verschil met vorig jaar.
Voor het eerst heb ik het percentage hiervan berekend en kwam uit op ruim 25%.
En dit gaat alleen over de basis verzekering.
Ben al jaren klant bij FBTO maar ga nu toch verder kijken.
Zijn al verzekeringen zoveel gestegen? Dacht dat het niet meer als €10 per maand zou schelen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u de voorgaande jaren collectivieitskorting gehad hebt, dan zal de premie inderdaad zoveel stijgen. Dat is namelijk afgeschaft.

ZeerPrivé
Berichten: 5263
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De goedkoopste verzekeringen zijn het hardst gestegen.

Dirkie
Berichten: 2921
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Ongelezen bericht door Dirkie »

lpc schreef:
23 nov 2022 13:46
Nu ik de nieuwe premie van de zorgverzekering heb ontvangen zag ik groot verschil met vorig jaar.
Voor het eerst heb ik het percentage hiervan berekend en kwam uit op ruim 25%.
En dit gaat alleen over de basis verzekering.
Ben al jaren klant bij FBTO maar ga nu toch verder kijken.
Zijn al verzekeringen zoveel gestegen? Dacht dat het niet meer als €10 per maand zou schelen.
Hoe was de premie van dit jaar opgebouwd en hoe die van komend jaar, dus inclusief eventuele kortingen. Pas dan je hier iets over zeggen.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Ongelezen bericht door Jablan »

Deze week zien wij de mails van de zorgverleners over 2023 langskomen. Huisarts, fysio, apotheek, de hele eerstelijnszorg vindt het dit jaar nodig om alle 'klanten' te informeren. Doe er je voordeel mee.


Achmea komt er slecht vanaf, omdat FBTO-DeFriesland-ZilverenKruis-Interpolis(-ProLife?) slechts 1 soort contract aanbieden. Het slikken of stikken beleid. Dat betekent nog vaker niet het verstrekken van voorgeschreven medicijnen; verder reizen om gecontracteerde zorg te krijgen of de wachtlijstbemiddeling inschakelen.


Bij de hulpmiddelen gaat het om Achmea, CZ en VGZ, die met één landelijke leverancier zijn gaan werken, die alleen grootverpakkingen levert. Slecht voor het milieu - transportkosten en verspilling. Goed voor de afvalinzamelaars - materiaal mag niet hergebruikt worden.


Alleen Menzis komt er redelijk positief vanaf. Deze verzekeraar gaat minder op de stoel van de arts (zorgverlener) zitten dan de concurrenten, biedt contracten met meer keuzevrijheid aan.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heeft die eerstelijnszorg niets beters te doen dan adviseren over zorgverzekeraars?

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Ongelezen bericht door rwolters »

De afgelopen jaren zijn de verzekeraars erg terughoudend geweest met premieverhoging, terwijl de zorgkosten juist flink omhoog gingen. De verzekeraars hebben daarvoor moeten interen op hun reserves. Op een gegeven moment houdt dat op. Slimmer was geweest dat ze minder hadden ingeteerd op de reserves maar de afgelopen jaren gewoon realistische prijsstijgingen hadden doorgevoerd. Dan waren de klappen nu minder geweest.

Maar misschien moeten we eens serieus gaan nadenken of we het aanbod van zorg moeten beperken. Het is leuk dat alles kan en er steeds meer kan maar hoe ver ga je daar mee? Zeker nu we aan de vooravond staan van een grote vergrijzingsgolf. Het moet wel allemaal betaald kunnen worden en het moet ook gedaan kunnen worden en we kunnen niet allemaal in de zorg gaan werken.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Ongelezen bericht door Jablan »

@Lady: Ze informeren wat voor soort contracten ze krijgen bij welke verzekeraars en welke voor/nadelen dat voor de patiënt heeft. Prima aanvulling op de vergelijkingswebsites.

@Rwolters: de eerste vergrijzingsgolf is al lang en breed met pensioen, volgend jaar krijgt geboortejaar 1956 (+/- 3 maanden) AOW. De tweede vergrijzingsgolf is nu al op de leeftijd, waarop er meer zorg nodig is.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Ongelezen bericht door rwolters »

Jablan schreef:
24 nov 2022 20:57
@Rwolters: de eerste vergrijzingsgolf is al lang en breed met pensioen, volgend jaar krijgt geboortejaar 1956 (+/- 3 maanden) AOW. De tweede vergrijzingsgolf is nu al op de leeftijd, waarop er meer zorg nodig is.
De tweede vergrijzingsgolf is een stuk groter dan de eerste en heeft daardoor een veel grotere maatschappelijke impact. In de zorgsector bereid men zich (voor zover mogelijk) voor op een grote uitstroom van personeel als gevolg van pensionering. En aangezien ouderen meer zorg nodig hebben krijg je daar een hefboomeffect: meer zorg moeten leveren maar minder mensen die die zorg kunnen leveren. Gaat nog wat worden de komende 10...20 jaar.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jablan schreef:
24 nov 2022 20:57
@Lady: Ze informeren wat voor soort contracten ze krijgen bij welke verzekeraars en welke voor/nadelen dat voor de patiënt heeft. Prima aanvulling op de vergelijkingswebsites.

@Rwolters: de eerste vergrijzingsgolf is al lang en breed met pensioen, volgend jaar krijgt geboortejaar 1956 (+/- 3 maanden) AOW. De tweede vergrijzingsgolf is nu al op de leeftijd, waarop er meer zorg nodig is.
Zij verstrekken aan de patiënten de inhoud van hun contracten?
Geloof daar niets van.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
24 nov 2022 19:48
Deze week zien wij de mails van de zorgverleners over 2023 langskomen. Huisarts, fysio, apotheek, de hele eerstelijnszorg vindt het dit jaar nodig om alle 'klanten' te informeren. Doe er je voordeel mee.
Bijzonder. Dat gebeurt bij het toch heel behoorlijke scala aan zorgverleners waar ik privé en als bewindvoerder mee te maken heb in ieder geval nergens.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
24 nov 2022 19:48
Deze week zien wij de mails van de zorgverleners over 2023 langskomen. Huisarts, fysio, apotheek, de hele eerstelijnszorg vindt het dit jaar nodig om alle 'klanten' te informeren. Doe er je voordeel mee.


Achmea komt er slecht vanaf, omdat FBTO-DeFriesland-ZilverenKruis-Interpolis(-ProLife?) slechts 1 soort contract aanbieden. Het slikken of stikken beleid. Dat betekent nog vaker niet het verstrekken van voorgeschreven medicijnen; verder reizen om gecontracteerde zorg te krijgen of de wachtlijstbemiddeling inschakelen.


Bij de hulpmiddelen gaat het om Achmea, CZ en VGZ, die met één landelijke leverancier zijn gaan werken, die alleen grootverpakkingen levert. Slecht voor het milieu - transportkosten en verspilling. Goed voor de afvalinzamelaars - materiaal mag niet hergebruikt worden.


Alleen Menzis komt er redelijk positief vanaf. Deze verzekeraar gaat minder op de stoel van de arts (zorgverlener) zitten dan de concurrenten, biedt contracten met meer keuzevrijheid aan.
En hoe zit het met Zorg en Zekerheid? Daar heb ik tot nu toe best wel goede ervaringen mee.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
24 nov 2022 21:32


Zij verstrekken aan de patiënten de inhoud van hun contracten?
Geloof daar niets van.
Ik geloof daar ook niets van. Dat zou een hels karwei zijn voor de zorgverleners om alle klanten/patiënten hiervan op de hoogte te stellen.
Ik heb wel, voor het eerst, een mail van de apotheek gekregen met de mededeling dat een medicijn volgend jaar niet meer vergoed gaat worden.

ZeerPrivé
Berichten: 5263
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Deze week zien wij de mails van de zorgverleners over 2023 langskomen. Huisarts, fysio, apotheek, de hele eerstelijnszorg vindt het dit jaar nodig om alle 'klanten' te informeren. Doe er je voordeel mee.
Erg ongeloofwaardig.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
24 nov 2022 22:00


Erg ongeloofwaardig.
Zeker hierdoor: “ze informeren wat voor soort contracten ze krijgen bij welke verzekeraars en welke voor/nadelen dat voor de patiënt heeft”.
Dan moet een zorgverlener gaan kijken waar een patiënt verzekerd is en welke soort verzekering hij daar heeft. Daarna gaan controleren wat voor gevolgen het contract van de zorgverlener heeft voor deze specifieke patiënt. Zie je ‘t gebeuren?

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik niet.

ZeerPrivé
Berichten: 5263
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
24 nov 2022 22:06
ZeerPrivé schreef:
24 nov 2022 22:00


Erg ongeloofwaardig.
Zeker hierdoor: “ze informeren wat voor soort contracten ze krijgen bij welke verzekeraars en welke voor/nadelen dat voor de patiënt heeft”.
Dan moet een zorgverlener gaan kijken waar een patiënt verzekerd is en welke soort verzekering hij daar heeft. Daarna gaan controleren wat voor gevolgen het contract van de zorgverlener heeft voor deze specifieke patiënt. Zie je ‘t gebeuren?
Inderdaad, ook zeker daardoor. Kon helaas geen 2 quotes plaatsen want op mijn tablet word ik er na iedere quote weer uitgegooid.

Dus nee, dat zie ik zeker niet gebeuren.

rvjapio
Berichten: 994
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik zit al jaren bij de fbto. Mijn stijging is onder de 8% inclusief aanvullende fysio.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Ongelezen bericht door Jablan »

ZeerPrivé schreef:
24 nov 2022 22:00
Deze week zien wij de mails van de zorgverleners over 2023 langskomen. Huisarts, fysio, apotheek, de hele eerstelijnszorg vindt het dit jaar nodig om alle 'klanten' te informeren. Doe er je voordeel mee.
Erg ongeloofwaardig.
Maar jij bent sowieso al erg wantrouwend, van jouw kant geen verrassende reactie. Wanneer men aangeeft, dat verzekeraar A minder goede voorwaarden dan verzekeraar B heeft, inclusief voorbeelden, dan is dat natuurlijk een hele grote leugen in jouwe ogen. De rest van de wereld ziet er nuttige informatie in.
Lowieze schreef:
24 nov 2022 22:06
Zeker hierdoor: “ze informeren wat voor soort contracten ze krijgen bij welke verzekeraars en welke voor/nadelen dat voor de patiënt heeft”.
Dan moet een zorgverlener gaan kijken waar een patiënt verzekerd is en welke soort verzekering hij daar heeft. Daarna gaan controleren wat voor gevolgen het contract van de zorgverlener heeft voor deze specifieke patiënt. Zie je ‘t gebeuren?
Ja. Zorgverleners weten waar hun patiënten zijn verzekerd. (moet ook, want waar moet de rekening heen?)
Deze keer geven ze de verschillen tussen de verzekeraars aan. Gechargeerd: Ben je klant bij A, krijg je alleen nog de goedkoopste medicijnen uit een vervuilde fabriek in Azië. Zit je bij B, dan krijg je de medicijnen zoals voorgeschreven.

Het gaat deze groep om de vrijheid van behandeling. Die wordt, met name door Achmea, contractueel steeds verder ingeperkt.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Premiestijging zorgverzekering FBTO ruim 25%

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik neem uw verhaal maar weer met een korreltje zout Jablan.

Plaats reactie