Gasverbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Omegafrans
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 nov 2022 11:29

Gasverbruik

Ongelezen bericht door Omegafrans »

Ik heb de laatste 3 jaar ongeveer 400 kub meter gas per jaar verbruikt.
Het laatste jaar 2021-22 is dit verbruik zonder aanwijsbare reden gestegen tot ruim 800 kub. meter.
Ketelleverancier en monteurs onderhoudscontract zijn 5 x geweest en kunnen geen
oplossing vinden.
Slimme meters zijn vervangen, ook geen soelaas.
Heeft iemand hier misschien ook ervaring mee, huis is prima geisoleerd, er zijn geen redenen
om te bedenken waardoor gasverbruik ineens zo is gestegen.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Gasverbruik

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Gewoon, wat meer gestookt. Lekker warm.
400 kuub is natuurlijk zeer laag, en 800 is nog steeds laag.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gasverbruik

Ongelezen bericht door jonis »

J. Deltoer schreef:
24 nov 2022 09:42
Gewoon, wat meer gestookt. Lekker warm.
400 kuub is natuurlijk zeer laag, en 800 is nog steeds laag.
Ervan uitgaande dat er ook nog warmwaterverbruik zou zijn, zou het in stookgedrag zelfs bijna een ver3voudiging kunnen betekenen.
Dan zou ik ook antwoorden willen hebben ipv lekker warm, nog steeds laag. :roll:
Als je dan bijv zo'n laag verbruik hebt en je gaat een radiator (gedeeltelijk) dichtdraaien in de ruimte waar thermostaat hangt kan dat wat grotere gevolgen hebben.

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Gasverbruik

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Mijn gasverbruik is ook ongeveer 400 kuub per jaar, mede dankzij het feit dat mijn ketel op "ECO" stand staat, en dus geen water warm houdt totdat dat ooit eens een keertje nodig is. Echter een paar maanden geleden na het jaarlijkse onderhoud aan de ketel door een erkend bedrijf bleek dat die monteur die "ECO" stand uitgezet te hebben, kennelijk was dat nodig want hij had het een en ander vervangen van het inwendige van die ketel. Heb die ketel zelf weer terug gezet op "ECO" stand. Dat mag ik zelf doen want daarvoor zit een simpel drukknopje aan de buitenzijde van mijn ketel.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gasverbruik

Ongelezen bericht door 16again »

@Omegafrans
Nu je een slimme meter hebt, kun je ook zien wanneer dat extra gas wordt verbruikt? Alleen in de stookmaanden, of uitgesmeerd over het hele jaar?
Dat eerste kan wijzen op issue met de ketel, het tweede een gaslek.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gasverbruik

Ongelezen bericht door jonis »

De ecostand/tapwater kun je ook op thermostaat zien en eventueel daar uitzetten.
Dan zie je een tapkraantje met streep erdoorheen oid. Dat gaat natuurlijk geen 400m3 uitmaken.

JapiiZ
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 dec 2017 10:26

Re: Gasverbruik

Ongelezen bericht door JapiiZ »

CV temperatuur lager gezet?.....radiatoren uit gezet? .....ketel kan zijn warmte niet kwijt en gaat pendelen.
Moet allemaal wel in balans zijn.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gasverbruik

Ongelezen bericht door 16again »

JapiiZ schreef:
24 nov 2022 11:38
CV temperatuur lager gezet?.....radiatoren uit gezet? .....ketel kan zijn warmte niet kwijt en gaat pendelen.
Moet allemaal wel in balans zijn.
Dat lijken me geen oorzaken, voor een 2x hoger verbruik, hooguit voor een lager rendement.

JapiiZ
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 dec 2017 10:26

Re: Gasverbruik

Ongelezen bericht door JapiiZ »

Het zal je verbazen hoeveel een pendelende ketel verbruikt.
Maar de vraag kan beter gesteld worden op Klusidee of Tweakers..cv tuning daar zitten veel mensen die er mee bezig zijn.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Gasverbruik

Ongelezen bericht door Jefdus »

Woon je toevallig in een appartementencomplex en zijn er buren verhuisd? Als je buren de temperatuur lager zetten, zul je zelf meer moeten stoken om je appartement op temperatuur te houden. Vooral met onderburen en niet optimaal geisoleerde tussenvloeren kan dit veel schelen.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Gasverbruik

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

De enige echte aanwijsbare oorzaak in deze is wat ik al eerder zei: gewoon wat meer gestookt.
400 kuub per jaar heb je alleen al nodig voor douchen en koken. Dus gewoon een keer lekker gestookt. Ter vergelijking: Zonder andere verwarming gaat er bij mij 1800-2000 kuub er doorheen op jaarbasis (tweekapper, dubbel glas dakisolatie, gemiddelde ketel)

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gasverbruik

Ongelezen bericht door jonis »

J. Deltoer schreef:
24 nov 2022 12:01
De enige echte aanwijsbare oorzaak in deze is wat ik al eerder zei: gewoon wat meer gestookt 400 kuub per jaar heb je alleen al nodig voor douchen en koken. Dus gewoon een keer lekker gestookt. Ter vergelijking: Zonder andere verwarming gaat er bij mij 1800-2000 kuub er doorheen op jaarbasis (tweekapper, dubbel glas dakisolatie, gemiddelde ketel)
Moet jezelf weten, maar bij mij is het warmwater slechts 9-10 m3 per maand = 120m3 jaar, koken = inductie, airco had ik vanwege warmte in zomer en gebruik ik sinds dit jaar ook om grotendeels te verwarmen. Dan zit ik op 4-500 m3 gas + +/- 2800kwh (exclusief terugleveren) met een 2kapper.
Cv is nu nog niet aangeweest.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gasverbruik

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
24 nov 2022 12:01
De enige echte aanwijsbare oorzaak in deze is wat ik al eerder zei: gewoon wat meer gestookt.
Dat is alles behalve "de enige echte aanwijsbare oorzaak"; het is niets meer dan een mogelijke verklaring.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Gasverbruik

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Das allemaal leuk, u vergelijkt appels met meloenen.
Ik geef aan wat het normale verbruik is bij alleen gas voor koken, warm water en verwarming.
U haalt er airco, inductie en een zuinige levensstijl bij.
Ik heb ook elektrische verwarming en een houthaard Die tel ik in mijn vergelijk ook niet mee.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Gasverbruik

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Moneyman schreef:
24 nov 2022 13:02
J. Deltoer schreef:
24 nov 2022 12:01
De enige echte aanwijsbare oorzaak in deze is wat ik al eerder zei: gewoon wat meer gestookt.
Dat is alles behalve "de enige echte aanwijsbare oorzaak"; het is niets meer dan een mogelijke verklaring.
Wat ik bedoelde was dat van alle verklaringen die van mij de enig echte aanwijsbare oorzaak was.
Maar, u heeft een punt want er kunnen ook andere verklaringen zijn, dus ik was te scherp.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gasverbruik

Ongelezen bericht door jonis »

J. Deltoer schreef:
24 nov 2022 13:07
Das allemaal leuk, u vergelijkt appels met meloenen.
Ik geef aan wat het normale verbruik is bij alleen gas voor koken, warm water en verwarming.
 gewoon wat meer gestookt 400 kuub per jaar heb je alleen al nodig voor douchen en koken.
Links of rechtsom zie ik dat je zegt 400m3 voor alleen koken en douchen....dat lijkt me heel erg veel als je helemaal niet weet wat ts heeft; vandaar dat je mijn plaatje krijgt.
Appels met meloenen; wat heeft ts aan wat jij vindt wat normaal verbruik is....

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Gasverbruik

Ongelezen bericht door PGros »

Heeft de eco stand soms ook te maken met de verwarming?
Bij ons is eco alleen van toepassing op het warm houden van water voor warm water tappen.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gasverbruik

Ongelezen bericht door angel1978 »

De ecostand gaat idd over het tapwater en heeft niets met verwarming te maken.
De manier en snelheid van verwarmen wordt geregeld door de thermostaat.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gasverbruik

Ongelezen bericht door jonis »

snuffel1 schreef:
24 nov 2022 14:48
Die 800 kuub verbruik is nog niet bijster veel te noemen maar aan de andere kant 400 kuub op jaarbasis verbruik wel heel erg laag.

Anderzijds is er wel een historie met 3 voorgaande jaren van 400m3. ..dan vind ik 800m3 opvallend.
Zoals ik eerder aangaf kan dat, afhankelijk van iemands warmwaterverbruik, een tot een ver-3-voudiging in stookgedrag betekenen.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gasverbruik

Ongelezen bericht door jonis »

Wat in mijn huis in de wintermaanden gewoon veel uitmaakt is zon; liever wat kouder en zonnig dan iets warmer en grijs.
Zon=niet/minder stoken.

Plaats reactie