bankfraude

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Leasepanbank heeft een app, met een vijf cijferige code. Wat valt daar aan te hacken?

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door Kees007 »

rwolters schreef:
25 nov 2022 15:22
Lady1234 schreef:
25 nov 2022 15:18
Kokka1 schreef:
25 nov 2022 13:55
Ik heb zelf een tijd geleden geprobeerd om bij de ABN een dubbele verificatie te kunnen krijgen op mijn spaargeld.. kan dus gewoon lekker niet. nu hebben ze inderdaad een blokkade geïntroduceerd.
het idee om je geld bij een ander bank te zetten, help wellicht bij spoofing maar niet als ze eenmaal in je computer zitten. dan kunnen ze overal bij.
Hebt u dan de inlogcodes in een lijstje op uw computer staan?
Ik vrees dat heel veel mensen dat inderdaad hebben.

Die hebben dan nog een veel groter probleem, want dat is tegen de regels van de bank over veilig internetbankieren. Je kunt dan helemaal naar je geld en hulp van de bank fluiten.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door Kees007 »

xflorisx schreef:
26 nov 2022 20:25
Ik heb ook overwogen om de spaarrekening op een andere (zelfs 2 heb ik gehad). Helaas zijn die rekening beveiligd met alleen een wachtwoord. Wel is het zo dat er alleen naar je eigen rekening kan worden overgeboekt. Maar als echt jouw identiteit gehackt is kunnen ze die ook wijzigen. Hoe veilig is het dan.
Gelukkig heb ik mij aan het advies gehouden van ZP. Niet meer zoveel op de spaarrekening hebben staan. Gewoon uitgeven.
Ik heb al jaren geen spaarrekening meer bij mijn lopende-rekening-bank, gewoon omdat dat veel meer rente oplevert.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

xflorisx schreef:
26 nov 2022 20:25
Ik heb ook overwogen om de spaarrekening op een andere (zelfs 2 heb ik gehad). Helaas zijn die rekening beveiligd met alleen een wachtwoord.
Dat was vroeger. Tegenwoordig is twee factor authenticatie verplicht gesteld. Meestal d.m.v. je mobiele telefoon (bijv. SMS) of d.m.v. een door de bank verstrekt apparaatje. Je moet dus iets weten (gebruikersnaam/wachtwoord/pincode) en iets hebben (telefoon/apparaatje).
De Rabo en ABN zijn wel onveilig als ze je pinpas en pincode hebben ontfutseld. Dan heeft de boef toegang tot je betaal- en spaarrekening bij die bank. Die twee factor authenticatie stelt daar niet zoveel voor omdat die apparaatjes op iedere rekening en iedere betaalpas gebruikt kunnen worden. Ze zijn dus niet zo persoonlijk als een telefoon of een apparaatje van ING of SNS die enkel werken op je eigen rekening.

Beter is het inderdaad om een spaarrekening bij een andere bank te hebben waarbij alleen naar de vaste tegenrekening kan worden geboekt.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door xflorisx »

@zombimaster.
Mijn spaarrekeningen bij Regiobank en centraal beheer waren beide alleen met een wachtwoord. De beveiliging zit hem in de vaste tegenrekening. Dat om laten zetten zal wel niet hee makkelijk gaan. Dan gaan er vast rode lampen branden.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Kokka1 schreef:
25 nov 2022 13:55
Ik heb zelf een tijd geleden geprobeerd om bij de ABN een dubbele verificatie te kunnen krijgen op mijn spaargeld.. kan dus gewoon lekker niet. nu hebben ze inderdaad een blokkade geïntroduceerd.
het idee om je geld bij een ander bank te zetten, help wellicht bij spoofing maar niet als ze eenmaal in je computer zitten. dan kunnen ze overal bij.
En hoe ziet u dat voor zich. Bij geen site of bank kan ik inloggen omdat ik mijn wachtwoord niet laat onthouden. Wachtwoord moet uit wachtwoordkluis worden gehaald voor het inloggen. Dan bij 80% van de sites 2FA aanstaan dus ze kunnen helemaal niets in mijn computer. Dat is gewoon angst creëren.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door Kokka1 »

@justmeagain, ik praat niemand angst aan. Dat is in elk geval niet mijn bedoeling. Ik vind het een prettig idee dat mn spaargeld geblokkeerd is, als jij dat niet nodig vind dan is dat ook helemaal prima.

Plaats reactie