bankfraude

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
adrianesjansen
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2022 15:11

bankfraude

Ongelezen bericht door adrianesjansen »

De volgende tip heb ik al via diverse kanalen ingezet, maar er gebeurt helaas niks. Alleen nog steeds schrijnende verhalen via opsporing verzocht e.d.
Het is als volgt: sinds enige tijd kun je bij banken je spaarsaldo binnen je bankaccount op slot zetten. Deze is dan voor 24 uur onbereikbaar voor opname en overboekingen. Als banken nu een dergelijk slot op het instellen van de limieten zouden creëren, dan zouden veel ouderen na een overval en of stelen van hun bankpas en pincode "slechts" voor een gelimiteerd bedrag worden gedupeerd. Immers, zelfs met pas en pin kun je dit niet aanpassen. In vrijwel alle gevallen wordt dit binnen 24 uur gemeld bij de bank en kan de schade worden beperkt.

Ik hoop dat u hiermede iets kan bereiken. Ik blijf mij hiervoor inzetten, want nogmaals, de verhalen, ook al zitten deze niet in de persoonlijke sfeer, doen mij pijn.

Met vriendelijke groet,

Aad Jansen

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nog veel simpeler. Zet je spaargeld bij een andere bank dan daar waar je je betaalrekening hebt.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Of nog simpeler: zorgen dat je geen spaargeld hebt. :wink: Voor advies daarover kunnen mensen zich wenden tot @ZP. :mrgreen:

J. Deltoer
Berichten: 3050
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Goed idee van TS. Ik hoop dat banken dit met prioriteit oppakken.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vervelend zo’n wachttijd. Is nu al vier uur bij ING.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik heb zelf een tijd geleden geprobeerd om bij de ABN een dubbele verificatie te kunnen krijgen op mijn spaargeld.. kan dus gewoon lekker niet. nu hebben ze inderdaad een blokkade geïntroduceerd.
het idee om je geld bij een ander bank te zetten, help wellicht bij spoofing maar niet als ze eenmaal in je computer zitten. dan kunnen ze overal bij.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Wat ook een idee zou kunnen zijn is het blokkeren van overboekingen naar of pin betalingen in een ander land als Nederland.
Veel mensen komen nooit in een buitenland en bestellen daar ook nooit iets.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door Methusalah »

De enige oplossing is dat mensen gewoon beter leren opletten.

adrianesjansen schreef:
24 nov 2022 15:20
Als banken nu een dergelijk slot op het instellen van de limieten zouden creëren
Hoe is dit een oplossing? Zo limiteer je je zelf ook als er een situatie ontstaat waardoor je er bij moet kunnen komen.

peter17111962 schreef:
25 nov 2022 14:00
Wat ook een idee zou kunnen zijn is het blokkeren van overboekingen naar of pin betalingen in een ander land als Nederland.
Veel mensen komen nooit in een buitenland en bestellen daar ook nooit iets.
Hallo en welkom in 2022 waar bij bestellen in buitenland via internet gemeengoed is geworden. We bestellen voor miljoenen per jaar in het buitenland. Dat jij het niet doet betekent niet dat anderen het niet doen.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kokka1 schreef:
25 nov 2022 13:55
Ik heb zelf een tijd geleden geprobeerd om bij de ABN een dubbele verificatie te kunnen krijgen op mijn spaargeld.. kan dus gewoon lekker niet. nu hebben ze inderdaad een blokkade geïntroduceerd.
het idee om je geld bij een ander bank te zetten, help wellicht bij spoofing maar niet als ze eenmaal in je computer zitten. dan kunnen ze overal bij.
Hebt u dan de inlogcodes in een lijstje op uw computer staan?

rwolters
Berichten: 1474
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door rwolters »

Dit kan je ook gewoon zelf regelen: maak zodra het inkomen is gestort automatisch het deel dat niet direct nodig is automatisch over naar een spaarrekening en haal daar vervolgens iedere week een beetje vanaf. Zo staat er op je betaalrekening altijd slechts een minimumbedrag. En mocht je een keer extra geld nodig hebben, dan kan je dat gewoon direct zelf van je spaarrekening overmaken. Als er timers op een betaalrekeningen gezet gaan worden voorzie ik eerlijk gezegd veel grotere praktische problemen.

rwolters
Berichten: 1474
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door rwolters »

Lady1234 schreef:
25 nov 2022 15:18
Kokka1 schreef:
25 nov 2022 13:55
Ik heb zelf een tijd geleden geprobeerd om bij de ABN een dubbele verificatie te kunnen krijgen op mijn spaargeld.. kan dus gewoon lekker niet. nu hebben ze inderdaad een blokkade geïntroduceerd.
het idee om je geld bij een ander bank te zetten, help wellicht bij spoofing maar niet als ze eenmaal in je computer zitten. dan kunnen ze overal bij.
Hebt u dan de inlogcodes in een lijstje op uw computer staan?
Ik vrees dat heel veel mensen dat inderdaad hebben.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door juliomariner »

rwolters schreef:
25 nov 2022 15:19
Dit kan je ook gewoon zelf regelen: maak zodra het inkomen is gestort automatisch het deel dat niet direct nodig is automatisch over naar een spaarrekening en haal daar vervolgens iedere week een beetje vanaf. Zo staat er op je betaalrekening altijd slechts een minimumbedrag. En mocht je een keer extra geld nodig hebben, dan kan je dat gewoon direct zelf van je spaarrekening overmaken. Als er timers op een betaalrekeningen gezet gaan worden voorzie ik eerlijk gezegd veel grotere praktische problemen.
Dat werkt dus niet, als ze bij je betaalrekening kunnen, kunnen ze ook bij de spaarrekening

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door Nijogeth »

J. Deltoer schreef:
25 nov 2022 13:25
Goed idee van TS. Ik hoop dat banken dit met prioriteit oppakken.
Ik niet. Vervelend als ik die limiet moet verhogen op korte termijn en dit niet kan.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Lady1234 schreef:
25 nov 2022 15:18
Kokka1 schreef:
25 nov 2022 13:55
Ik heb zelf een tijd geleden geprobeerd om bij de ABN een dubbele verificatie te kunnen krijgen op mijn spaargeld.. kan dus gewoon lekker niet. nu hebben ze inderdaad een blokkade geïntroduceerd.
het idee om je geld bij een ander bank te zetten, help wellicht bij spoofing maar niet als ze eenmaal in je computer zitten. dan kunnen ze overal bij.
Hebt u dan de inlogcodes in een lijstje op uw computer staan?
nee, maar op het moment dat ze in je computer zitten kunnen ze meekijken met alles wat je doet. dus elke site die je bezoekt en elk wachtwoord dat je intikt is op dat moment zichtbaar.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Nijogeth schreef:
25 nov 2022 20:40
J. Deltoer schreef:
25 nov 2022 13:25
Goed idee van TS. Ik hoop dat banken dit met prioriteit oppakken.
Ik niet. Vervelend als ik die limiet moet verhogen op korte termijn en dit niet kan.
ik heb nu dus twee potjes, een geblokkeerde spaarrekening en eentje waar ik zonder blokkade. die laatste hou ik dan op een bepaald bedrag, zodra het daarboven komt gaat er een deel naar de geblokkeerde rekening.

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kokka1 schreef:
26 nov 2022 01:16

nee, maar op het moment dat ze in je computer zitten kunnen ze meekijken met alles wat je doet. dus elke site die je bezoekt en elk wachtwoord dat je intikt is op dat moment zichtbaar.
Voordat ook maar iemand in mijn computer kan meekijken, moet ik toch heel wat handelingen verrichten. Dat is dan toch echt je eigen verantwoordelijkheid.
Zelfs als iemand bij mij meekijkt, kan hij nog steeds niet zomaar bij mijn bankgegevens komen.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door Kokka1 »

@lowieze,
Helemaal met je eens. Ik ben er ook van overtuigd dat mij dat niet zou gebeuren. Helaas heb ik in mijn directe omgeving meegemaakt dat iemand er toch ingetrapt is en daardoor haar hele spaartegoed kwijt was. Het kerkhof ligt vol met mensen die riepen " dat gebeurt mij niet" daarom vind ik een extra beschermlaag dus wel rustgevend

rwolters
Berichten: 1474
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door rwolters »

juliomariner schreef:
25 nov 2022 16:29
rwolters schreef:
25 nov 2022 15:19
Dit kan je ook gewoon zelf regelen: maak zodra het inkomen is gestort automatisch het deel dat niet direct nodig is automatisch over naar een spaarrekening en haal daar vervolgens iedere week een beetje vanaf. Zo staat er op je betaalrekening altijd slechts een minimumbedrag. En mocht je een keer extra geld nodig hebben, dan kan je dat gewoon direct zelf van je spaarrekening overmaken. Als er timers op een betaalrekeningen gezet gaan worden voorzie ik eerlijk gezegd veel grotere praktische problemen.
Dat werkt dus niet, als ze bij je betaalrekening kunnen, kunnen ze ook bij de spaarrekening
Niet al je spaarrekening bij een andere bank is. En tegen pinpasfraude werkt het ook als de spaarrekening bij je eigen bank is. Bovendien, als ze bij je bankrekeningen kunnen inloggen heb je al heel veel inloggegevens onveilig behandelt en doe je mogelijk zaken in strijd met de voorwaarden waar je voor getekend hebt. Als iemand bij mijn bankrekening wil komen moeten de inloggegevens van mijn PC bekend zijn, moet de inbreker met zijn mobiele telefoon of authenticator doen alsof hij mij is, dus dan heb je nog 2 lagen beveiliging niet zorgvuldig gebruikt.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door juliomariner »

U schreef niet bij een andere bank.
Er zijn nog steeds massa's mensen die al er en Engels talig persoon namens Windows belt en zegt dat je een probleem met de computer hebben ze deze personen rustig op afstand allerlei "aanpassingen" laten doen en dan "ter controle" ook even kijken of internet bankieren nog werkt.
Of ze bellen dat hun geld in gevaar is (dat klopt) en dat ze het spaargeld op een "veilige" rekening parkeren. (dat klopt niet)

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: bankfraude

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik heb ook overwogen om de spaarrekening op een andere (zelfs 2 heb ik gehad). Helaas zijn die rekening beveiligd met alleen een wachtwoord. Wel is het zo dat er alleen naar je eigen rekening kan worden overgeboekt. Maar als echt jouw identiteit gehackt is kunnen ze die ook wijzigen. Hoe veilig is het dan.
Gelukkig heb ik mij aan het advies gehouden van ZP. Niet meer zoveel op de spaarrekening hebben staan. Gewoon uitgeven.

Plaats reactie