Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Bezorgdeburger schreef:
25 nov 2022 15:24
Verduidelijking op mijn openingsbericht: het verzamelinkomen 2021 dat bij de meeste mensen zomer 2022 is goedgekeurd als definitief is door belastingdienst als verzameld inkomen genomen.
Ja, en nu?

Heeft u een beter idee voor het inschatten van iemands inkomen dan op basis van reeds bekende, historische gegevens?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dat definitieve toetsingsinkomen van 2021 is al verhoogd in 2022 en weer in 2023.

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lady1234 schreef:
25 nov 2022 23:11
En dat definitieve toetsingsinkomen van 2021 is al verhoogd in 2022 en weer in 2023.
Dat klopt niet Lady wat je schrijft. Andere jaren nam de belastingdienst het belastbaar inkomen zonder individuele aftrekposten als basis voor de toeslagen.
Nu nemen ze het verzameld inkomen inclusief aftrekposten van het Jaar 2021.

Dit is echt misleidend. En € 1.000,-- verschil in inkomen geeft voor huurtoeslag al een maandelijks verschil van € 25 tot € 30,--. Maak maar proefberekening voor huurtoeslag en speel met het inkomen.

Ik vermoed dat dit bewust zo is gedaan. Want is een positieve boodschap. De mensen die in aanmerking Komen voor toeslagen krijgen er allemaal veel geld bij.

Terwijl als de belastingdienst het belastbaar inkomen zonder individuele aftrekposten had gebruikt zouden veel mensen er nauwelijks op vooruitgaan en een aantal er zelfs op achteruitgaan. En dat samen met de sterk gestegen energierekening is geen leuke boodschap.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

De meeste mensen met een inkomen op bijstandsniveau hebben geen aftrekposten. Het inkomen is te laag om bijzondere kosten te maken.
De mensen met een hoger inkomen wel. Zij kunnen hun aftrekposten wel berekenen en op de belastingaangifte invullen maar niet in januari 2023 hun jaarinkomen uitrekenen?
Als je dit jaar hulp hebt gehad met het invullen van formulieren, dan kun je dat in 2023 weer laten doen.
Je ziet apen en beren op de weg,

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Lowieze »

zwaluw29 schreef:
26 nov 2022 08:33
De meeste mensen met een inkomen op bijstandsniveau hebben geen aftrekposten. Het inkomen is te laag om bijzondere kosten te maken.
(….)
Mijn ervaring is dat juist mensen met een inkomen op bijstandsniveau wel aftrekposten hebben, denk alleen maar aan zorgkosten (!), maar vaak niet weten dat zij dit kunnen opgeven. Juist zij hebben een lage drempel, dus loont het om dit op te geven.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door grun »

Lowieze schreef:
26 nov 2022 08:48
Mijn ervaring is dat juist mensen met een inkomen op bijstandsniveau wel aftrekposten hebben, denk alleen maar aan zorgkosten (!), maar vaak niet weten dat zij dit kunnen opgeven. Juist zij hebben een lage drempel, dus loont het om dit op te geven.
Wat moet je eigenlijk als grondslag nemen voor de drempel, is dat het verzamelinkomen?

Kosten voor de tandarts zijn ook aftrekbaar zag ik, dat wist ik niet. Is dat voor alles, ook controles en de mondhygiëniste?

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Natuurlijk hebben ook mensen met een laag inkomen of in de bijstand aftrekposten.
En veel zullen ook wel weten hoe die op te voeren.

Maar iets veranderen aan gegevens die de overheid verstrekt waardoor je er financieel slechter van wordt zullen er minder mensen doen dan wanneer je er financieel beter van wordt.

De vraag is waarom voert de belastingdienst dit jaar een inkomen in na verwerking van eerdere aftrekposten van 2 Jaar geleden? En niet het belastbaar inkomen zonder individuele aftrekposten zoals de belastingdienst dat altijd heeft gedaan.

Ik vind dat op z'n minst ondoordacht en misleidend.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@ bezorgde burger

Ik weet niet waar u die ideeën vandaan haalt. Volgende complottheorie.

Ik doe voor zo’n 30 stellen de aangifte. Als ik naar de cijfers kijk, is bij iedereen het voorlopige inkomen in 2022 hoger dan in 2021 en in 2023 is het toetsingsinkomen bij iedereen weer flink hoger dan in 2022.

En dat is niet ondoordacht en zeker niet misleidend.

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Lowieze »

grun schreef:
26 nov 2022 09:08

Wat moet je eigenlijk als grondslag nemen voor de drempel, is dat het verzamelinkomen?

Kosten voor de tandarts zijn ook aftrekbaar zag ik, dat wist ik niet. Is dat voor alles, ook controles en de mondhygiëniste?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... edrag-2022

Hier kunt uw drempelbedrag voor 2022 berekenen.

rwolters
Berichten: 1478
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door rwolters »

grun schreef:
26 nov 2022 09:08
Lowieze schreef:
26 nov 2022 08:48
Mijn ervaring is dat juist mensen met een inkomen op bijstandsniveau wel aftrekposten hebben, denk alleen maar aan zorgkosten (!), maar vaak niet weten dat zij dit kunnen opgeven. Juist zij hebben een lage drempel, dus loont het om dit op te geven.
Wat moet je eigenlijk als grondslag nemen voor de drempel, is dat het verzamelinkomen?

Kosten voor de tandarts zijn ook aftrekbaar zag ik, dat wist ik niet. Is dat voor alles, ook controles en de mondhygiëniste?
Dat zijn allemaal zaken die je in de belastingaangifte applicatie kunt vinden. Begin gewoon op de eerste pagina en volg alle stappen. Bij alle opties is informatie beschikbaar.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Bezorgdeburger schreef:
26 nov 2022 09:13
Natuurlijk hebben ook mensen met een laag inkomen of in de bijstand aftrekposten.
En veel zullen ook wel weten hoe die op te voeren.

Maar iets veranderen aan gegevens die de overheid verstrekt waardoor je er financieel slechter van wordt zullen er minder mensen doen dan wanneer je er financieel beter van wordt.

De vraag is waarom voert de belastingdienst dit jaar een inkomen in na verwerking van eerdere aftrekposten van 2 Jaar geleden? En niet het belastbaar inkomen zonder individuele aftrekposten zoals de belastingdienst dat altijd heeft gedaan.

Ik vind dat op z'n minst ondoordacht en misleidend.
Aannames, kun je je verhaal hard maken?
Als je bijstand hebt, dan heb je een tandartsverzekering. Domweg omdat je het geld niet hebt om de tandarts in 1 keer te betalen.

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Lowieze »

rwolters schreef:
26 nov 2022 09:55


Dat zijn allemaal zaken die je in de belastingaangifte applicatie kunt vinden. Begin gewoon op de eerste pagina en volg alle stappen. Bij alle opties is informatie beschikbaar.
Er zijn nog steeds mensen die aangifte doen op papier :wink:

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Lowieze »

zwaluw29 schreef:
26 nov 2022 10:00

Aannames, kun je je verhaal hard maken?
Als je bijstand hebt, dan heb je een tandartsverzekering. Domweg omdat je het geld niet hebt om de tandarts in 1 keer te betalen.
Haha, en uw mening dat iedere bijstandsgerechtigde een tandartsverzekering heeft is geen aanname??

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En juist heel veel bijstandontvangers zullen, volgens mij, juist geen tandarts verzekering hebben. Die premie, voor nog maar een matige dekking, moet ook elke maand betaald worden.

Maar er zijn veel meer kosten aftrekbaar dan alleen tandarts.

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lady1234 schreef:
26 nov 2022 09:43
@ bezorgde burger

Ik weet niet waar u die ideeën vandaan haalt. Volgende complottheorie.

Ik doe voor zo’n 30 stellen de aangifte. Als ik naar de cijfers kijk, is bij iedereen het voorlopige inkomen in 2022 hoger dan in 2021 en in 2023 is het toetsingsinkomen bij iedereen weer flink hoger dan in 2022.

En dat is niet ondoordacht en zeker niet misleidend.
Ook jij geeft hier misleidende informatie.
Nogmaals herhaald en dat is de kern van de misleiding:

Het verschil is dat in voorgaande jaren het belastbaar inkomen VOOR aftrek werd gegeven als basis voor toeslagen.
Nu voor het Jaar 2023 wordt het belastbaar inkomen / toetstingsinkomen inclusief verwerking individuele aftrekposten uit 2021 gegeven.

En dat is misleidend. En heeft niets met complottheorien te maken.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik weet ongeveer mijn jaarverdiensten en ik neem mijn toeslagenbedrag gewoon voor kennisgeving aan. Meestal krijg ik zo'n 2 tientjes per maand. Maar al vier jaar lang of langer krijg ik aan het einde van het jaar ruim duizend euro erbij als 'te weinig uitgekeerd'. Bevalt me prima, zo'n spaarregeling. Zeker in inflatietijd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@ bezorgde burger

U kletst onzin. Ook in voorgaande jaren hield de belastingdienst rekening met het inkomen van het jaar ervoor, dus min de aftrekposten, en dan weer een beetje verhoogd. Nu dus flink verhoogd voor degenen waarvan ze de verhoging al zeker weten.

Dus ik misleid niemand.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Erthanax »

Is het mogelijk dat de Belastingdienst in voorgaande jaren heeft vastgesteld dat de oude berekening (als daar inderdaad sprake van is, ik heb dat niet gecontroleerd) tot veel aanpassingen leidde, en dat de nieuwe berekening veel vaker zal kloppen? Zodat veel minder mensen iets hoeven aan te passen als ze het "voorstel" controleren? Dan maakt de Belastingdienst het voor de meeste mensen toch net weer wat gemakkelijker.

Zou dat niet een logischer verklaring zijn dan bewuste misleiding te veronderstellen, die ook nog eens zou leiden tot een hoop extra werk (zoals terugvorderingen en bezwaarprocedures)?

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Erthanax dat zou ook kunnen. Maar dan zou het wel zo netjes zijn om dat erbij te vermelden in de informatie in ieders persoonlijke inbox toeslagen.

Niet iedereen heeft natuurlijk een huurtoeslag of zorgtoeslag maar bij degenen die dat wel hebben is dus het toetstingsinkomen 2021 als grondslag gebruikt.

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Toeslagen 2023 die belastingdienst presenteert zijn misleidend

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lady1234 schreef:
26 nov 2022 10:32
@ bezorgde burger

U kletst onzin. Ook in voorgaande jaren hield de belastingdienst rekening met het inkomen van het jaar ervoor, dus min de aftrekposten, en dan weer een beetje verhoogd. Nu dus flink verhoogd voor degenen waarvan ze de verhoging al zeker weten.

Dus ik misleid niemand.
Je geeft bewust verkeerde informatie Lady en dat noem ik misleiding.

Plaats reactie