Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Ongelezen bericht door Moneyman »

Pluisje11 schreef:
28 nov 2022 08:46
Vaste offerte.
Datum afgesproken
Datum wil ik verplaatsen.
Nu "evt.prijsstijgingen ivm gestegen houtprijzen mogelijk".
Dus... voor de schuttingverkoper moet alles bindend zijn,. terwijl jij de vrijheid hebt om te wijzigen wat je wilt? Je bent je redelijkheidsgevoel aardig verloren, zo te zien.

Maar veel plezier met je nieuwe schutting gewenst.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Ongelezen bericht door scontra »

Pluisje11 schreef:
28 nov 2022 07:56


En als ik dan zelf geen "boterham"meer heb... is dat bijzaak ?
Misschien was het verstandiger geweest om eerst uw andere financiële verplichtingen op orde te brengen, alvorens weer een financiële verplichting aan te gaan welke u, door omstandigheden, hebt moeten uitstelen.
En de bijkomende kosten voor het uitstel welke u is 'gegund' wilt u nu volledig afschuiven op de verkopende partij.
Ook voor de verkopende partij zijn de prijzen inmiddels gestegen, al gaat het alleen maar over het arbeidsloon, transport kosten en de prijs verhoging van de te leveren materialen.
Blijkbaar is de 'boterham' van de verkoper voor u wel bijzaak!

Ga eens in overleg met de verkoper over een nieuwe plaatsingsdatum en hoe de centenkwestie netjes voor beide partijen is op te lossen.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Ongelezen bericht door witte angora »

Pluisje11 schreef:
28 nov 2022 09:54
fonsflons schreef:
28 nov 2022 09:49
Ik hoop wel voor de buren dat de schutting er snel komt :)

Alle gekheid op een stokje, neem antwoorden die tegen jouw gedachte ingaan gewoon even serieus. Die mensen kunnen een goed punt hebben en daar kan je je voordeel uit halen.
Dat heb ik ook gedaan.
Echter ik heb ook mijn visie nu gekregen.De 'grote Angora' wil koste wat kost gelijk hebben maar ik zie het nu toch anders.Blijkbaar is dat verboden en krijg je wrijving en moddergooierij.
???
Volgens mij zitten alle reageerders, inclusief ikzelf, op één lijn. Een verbod heb ik niet ingesteld, en met modder heb ik niet gegooid. Wrijving, ja. Maar dat heb je toch echt aan jezelf te wijten.

Pluisje11
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 jan 2019 08:52

Re: Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Ongelezen bericht door Pluisje11 »

Moneyman schreef:
28 nov 2022 10:20
Pluisje11 schreef:
28 nov 2022 08:46
Vaste offerte.
Datum afgesproken
Datum wil ik verplaatsen.
Nu "evt.prijsstijgingen ivm gestegen houtprijzen mogelijk".
Maar veel plezier met je nieuwe schutting gewenst.
Dank je, wat aardig.🙂

Pluisje11
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 jan 2019 08:52

Re: Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Ongelezen bericht door Pluisje11 »

scontra schreef:
28 nov 2022 10:20
Pluisje11 schreef:
28 nov 2022 07:56


En als ik dan zelf geen "boterham"meer heb... is dat bijzaak ?
Misschien was het verstandiger geweest om eerst uw andere financiële verplichtingen op orde te brengen, alvorens weer een financiële verplichting aan te gaan welke u, door omstandigheden, hebt moeten uitstelen.
En de bijkomende kosten voor het uitstel welke u is 'gegund' wilt u nu volledig afschuiven op de verkopende partij.
Ook voor de verkopende partij zijn de prijzen inmiddels gestegen, al gaat het alleen maar over het arbeidsloon, transport kosten en de prijs verhoging van de te leveren materialen.
Blijkbaar is de 'boterham' van de verkoper voor u wel bijzaak!

Ga eens in overleg met de verkoper over een nieuwe plaatsingsdatum en hoe de centenkwestie netjes voor beide partijen is op te lossen.
Ja, SCONTRA, dat begrijp ik en je hebt hier gelijk, maar waar het ons om ging is dat eea niet vastgelegd is ergens wetstechnisch, dat eea "logisch" is, is 1,maar het staat nergens vast, en inderdaad praten met elkaar komen we vast wel ergens maar ik heb genoeg gelezen hartelijk bedankt voor alle reacties, een hele fijne dag verder.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Ongelezen bericht door witte angora »

Het gekke is dat het 'wetstechnisch' juist wel beschreven is... heb geen zin meer om de linkjes en de wetsartikelen op te zoeken, ik krijg toch alleen maar een schop. Want de linkjes maken natuurlijk weer geen deel uit van de overeenkomst. :wink:

kuklos
Berichten: 9741
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Ongelezen bericht door kuklos »

@Pluisje11, je komt enorm egoïstisch over en iedereen die het met je oneens heeft ongelijk. Dan kan ik je enkel nog adviseren om een advocaat te bellen. Hoef je niet te vertrouwen op forummers "die hun ongelijk niet toe kunnen geven".

Pluisje11
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 jan 2019 08:52

Re: Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Ongelezen bericht door Pluisje11 »

witte angora schreef:
28 nov 2022 10:36
Het gekke is dat het 'wetstechnisch' juist wel beschreven is... heb geen zin meer om de linkjes en de wetsartikelen op te zoeken, ik krijg toch alleen maar een schop. Want de linkjes maken natuurlijk weer geen deel uit van de overeenkomst. :wink:
Nee hoor.

Pluisje11
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 jan 2019 08:52

Re: Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Ongelezen bericht door Pluisje11 »

kuklos schreef:
28 nov 2022 11:38
@Pluisje11, je komt enorm egoïstisch over en iedereen die het met je oneens heeft ongelijk. Dan kan ik je enkel nog adviseren om een advocaat te bellen. Hoef je niet te vertrouwen op forummers "die hun ongelijk niet toe kunnen geven".
Goed idee.Ga ik doen
Ik geef je nu wel gelijk.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Ongelezen bericht door scontra »

Mensen lief, waar gaat dit nog over ??

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit gaat over iemand die ermee akkoord gaat dat ze 300 euro aanbetaling kwijt is omdat ze zelf de overeenkomst gecanceld heeft, en vervolgens een advocaat wil bellen om een probleem op te lossen dat er nog helemaal niet is, en als het er wel is, waarschijnlijk uit een paar tientjes of zo'n 150 euro gaat bestaan, afhankelijk van de prijzen over een paar maanden.

Volgens mij is het slimmer om om de tafel te gaan zitten, de offerte 'aan te houden', en te zien wat het straks gaat kosten. Dat scheelt zeer waarschijnlijk al die 300 euro aanbetaling. Maar ja....
Laatst gewijzigd door witte angora op 28 nov 2022 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16036
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
28 nov 2022 08:38
Hier staat het toch echt... https://beginnenmetbouwen.nl/juridisch/ ... ijn-klant/

Jij hebt de klus uitgesteld, oftewel: er stond al een datum vast, een verloopdatum. En de aanbetaling ben je inderdaad kwijt als je er niet verder mee wil.... Daar heeft de aannemer simpelweg recht op.
Op de link valt ook te lezen dat prijsstijgingen voor risico van de aannemer blijven
Je kunt dus niet zomaar de klant laten opdraaien voor de hogere kosten van bouwmaterialen. Ook kun je niet zomaar de opdracht stopzetten als de klant niet akkoord gaat met bijbetaling. Als de prijzen stijgen, dan zien veel rechters dit als ondernemersrisico en gaan ze ervan uit dat jij voor de kosten opdraait
Bij uitstel van leverdatum had schuttingbouwer zich beter in moeten dekken.

Omdat schuttingbouwer niet wil leveren voor besproken prijs, zijn annuleringskosten onterecht
grun schreef:
28 nov 2022 08:41
Was het een 'vrijblijvende offerte'? Veel mensen denken dat de vrijblijvendheid voor de koper geldt, maar het is juist andersom. De rechten van de verkoper worden erdoor beschermd. Klik maar eens op onderstaande link.
https://www.flegal.nl/consumentenrecht/ ... e%20partij.
Totaal irrelevant. TS zit niet meer in offertetraject, er is een bindende overeenkomst

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
28 nov 2022 13:11
Op de link valt ook te lezen dat prijsstijgingen voor risico van de aannemer blijven
Je kunt dus niet zomaar de klant laten opdraaien voor de hogere kosten van bouwmaterialen. Ook kun je niet zomaar de opdracht stopzetten als de klant niet akkoord gaat met bijbetaling. Als de prijzen stijgen, dan zien veel rechters dit als ondernemersrisico en gaan ze ervan uit dat jij voor de kosten opdraait
Da's leuk, maar hier niet van toepassing. Wat je citeert gaat over prijsstijgingen binnen de overeenkomst. Hier heeft TS zelf de levertermijn opgerekt. Alleen wil ze wel de lusten, maar niet de lasten...

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er bestaat an sich geen overeenkomst meer, lijkt me. Ook geen leverplicht, aangezien de TS de overeenkomst heeft beëindigd door de plaatsing tegen te houden. Wat dan overblijft is een schuttingbouwer die nog steeds die schutting wil plaatsen, maar daarvoor een nieuwe offerte moet maken, en een TS die denkt dat de originele overeenkomst nog geldig is. Maar die overeenkomst is schijnbaar alleen binden voor de schuttingbouwer, niet voor de TS, aldus TS.

16again
Berichten: 16036
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
28 nov 2022 14:41
16again schreef:
28 nov 2022 13:11
Op de link valt ook te lezen dat prijsstijgingen voor risico van de aannemer blijven
Je kunt dus niet zomaar de klant laten opdraaien voor de hogere kosten van bouwmaterialen. Ook kun je niet zomaar de opdracht stopzetten als de klant niet akkoord gaat met bijbetaling. Als de prijzen stijgen, dan zien veel rechters dit als ondernemersrisico en gaan ze ervan uit dat jij voor de kosten opdraait
Da's leuk, maar hier niet van toepassing. Wat je citeert gaat over prijsstijgingen binnen de overeenkomst. Hier heeft TS zelf de levertermijn opgerekt.
Waarom niet van toepassing?
De overeenkomst is hier in samenspraak met beide partijen veranderd. Alsbij de aanpassing geen mogelijkheid tot prijswijziging is opgenomen, blijft bestaande prijs van kracht.
Ik vind het vooral niet handig van de schuttingbouwer...en niet hoffelijk van TS.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
28 nov 2022 16:05
De overeenkomst is hier in samenspraak met beide partijen veranderd.
Waarom denk je dat? TS heeft eenzijdig besloten de plaatsing met een half jaar uit te stellen. De reactie van de schuttingbouwer was dat ze dan rekening moet houden met een hogere prijs.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
28 nov 2022 16:05
De overeenkomst is hier in samenspraak met beide partijen veranderd. Alsbij de aanpassing geen mogelijkheid tot prijswijziging is opgenomen, blijft bestaande prijs van kracht. Ik vind het vooral niet handig van de schuttingbouwer...en niet hoffelijk van TS.
Aangezien TS ondanks vragen daarover geen concrete tijdslijn verstrekt, en het eveneens duidelijk is dat we niet bepaald een objectieve weergave krijgen, vraag ik me af hoe een en ander daadwerkelijk precies is verlopen. Ik vind jouw afdronk vooralsnog te absoluut. En je laatste conclusie terecht :wink:

Los daarvan geldt ook hierbij wel de redelijkheid en billijkheid. Ik denk niet dat die balans in het voordeel van TS doorslaat.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Ongelezen bericht door alfatrion »

De redelijkheid en billijkheid was voor mij de reden om te neigen naar dat een redelijke prijsverhoging kan.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik vind het eerlijk gezegd wel mooi dat de eisen van redelijkheid en billijkheid helemaal voorin BW 6 staan (art. 2). Het is, ook gezien de formulering, een belangrijk uitgangspunt voor het verbintenissenrecht.

Een jaar of wat geleden waren de kosten voor een ondernemer (inkoop, energie, lonen) behoorlijk stabiel. Nu is dat essentieel anders. Iedereen weet dat ook, het is geen inside information die alleen bij bv inkopers of calculators bekend is. Ik vind het dan ook niet redelijk of billijk te verwachten dat het plaatsen van de schutting door de koper uitgesteld kan worden, zonder dat er financiële consequenties voor de koper zijn.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Schuttingbouwer verandert offerteprijs

Ongelezen bericht door alfatrion »

Erthanax schreef:
28 nov 2022 20:26
Ik vind het eerlijk gezegd wel mooi dat de eisen van redelijkheid en billijkheid helemaal voorin BW 6 staan (art. 2). Het is, ook gezien de formulering, een belangrijk uitgangspunt voor het verbintenissenrecht.
Dat is een decoy wetsartikel. Je moet artikel 6:248 BW hebben.
Erthanax schreef:
28 nov 2022 20:26
Een jaar of wat geleden waren de kosten voor een ondernemer (inkoop, energie, lonen) behoorlijk stabiel.
Ja, maar toen verstopte je schutting het hele Suez kanaal.

Plaats reactie