Vast of variabel contract afsluiten

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
CorBerg
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2022 21:20

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door CorBerg »

Wat een antwoorden en verschillen van mening.
Ik heb besloten een variabel contract af te sluiten, daar kun je iedere maand vanaf.
En januari kijk ik wel wat gunstiger is.
Maar iedereen bedankt voor het meedenken en antwoorden.

Groet Cor

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door angel1978 »

fonsflons schreef:
28 nov 2022 15:45
angel1978 schreef:
28 nov 2022 15:43
fonsflons schreef:
28 nov 2022 15:40
Ik ben het de laatste tijd ook aan het bekijken. Betaal nu echt veel (boven de 3 euro voor een M3 en rond de 0,85 voor een KW.)
Zonnepanelen is hier op korte termijn niet mogelijk. Mijn verbruik is redelijk hoog. Wat mij tegenhoud is de onduidelijkheid of het plafond nu wel of niet bij dynamisch van toepassing is. Stel ik stap over en het valt buiten het plafond loop ik vanaf volgende maand alsnog kans duurder uit te zijn. Stel het valt er wel onder maar het plafond gaat komende maand nog niet in, dan ben ik duurder uit door te blijven zitten.
Je bent mijn inziens sowieso goedkoper uit, ook al let je nergens op.. dynamische prijzen is nu 1,80 voor m3 gas en max 54 cent voor kwh.

En je kunt per dag opzeggen, dus als het echt niet bevalt...
De prijzen snap ik, maar als ik nu afsluit en volgende week krijg ik te horen dat ze dynamisch buiten het plafond gaan laten vallen dan ben ik dus de komende tijd duurder uit ipv goedkoper.
Dan zou je een dag later alsnog naar variabele tarieven terug kunnen als je dat wil. Opzeggen kan immers per dag.
als dat plafond uitgesteld wordt ben ik de tijd die ik nu twijfel dubbel aan het betalen en vanaf december zal het verbruik aanzienlijk stijgen.
Maar als je toch niet voor 1 januari over kan stappen, waarom maakt het dan uit wat er in december gebeurt?

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door jonis »

angel1978 schreef:
28 nov 2022 18:18
fonsflons schreef:
28 nov 2022 15:45
angel1978 schreef:
28 nov 2022 15:43


Je bent mijn inziens sowieso goedkoper uit, ook al let je nergens op.. dynamische prijzen is nu 1,80 voor m3 gas en max 54 cent voor kwh.

En je kunt per dag opzeggen, dus als het echt niet bevalt...
De prijzen snap ik, maar als ik nu afsluit en volgende week krijg ik te horen dat ze dynamisch buiten het plafond gaan laten vallen dan ben ik dus de komende tijd duurder uit ipv goedkoper.
Dan zou je een dag later alsnog naar variabele tarieven terug kunnen als je dat wil. Opzeggen kan immers per dag.
als dat plafond uitgesteld wordt ben ik de tijd die ik nu twijfel dubbel aan het betalen en vanaf december zal het verbruik aanzienlijk stijgen.
Maar als je toch niet voor 1 januari over kan stappen, waarom maakt het dan uit wat er in december gebeurt?
Ik kijk net eens bij de prijshistorie ANWB, dat maakt eigenlijk wel duidelijk waarom ik nooit voor zoiets zou kiezen;
Wat als een prijspiek nu in januari of februari zich voordoet?
Overstappen is dan ook onvoordelig en de meeste mensen zullen dan wel juist een paar honderd m3 verbruiken.
Ik denk dat je gelijk genezen bent van je voordelige aanbieder.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door angel1978 »

jonis schreef:
29 nov 2022 11:23
angel1978 schreef:
28 nov 2022 18:18
fonsflons schreef:
28 nov 2022 15:45


De prijzen snap ik, maar als ik nu afsluit en volgende week krijg ik te horen dat ze dynamisch buiten het plafond gaan laten vallen dan ben ik dus de komende tijd duurder uit ipv goedkoper.
Dan zou je een dag later alsnog naar variabele tarieven terug kunnen als je dat wil. Opzeggen kan immers per dag.
als dat plafond uitgesteld wordt ben ik de tijd die ik nu twijfel dubbel aan het betalen en vanaf december zal het verbruik aanzienlijk stijgen.
Maar als je toch niet voor 1 januari over kan stappen, waarom maakt het dan uit wat er in december gebeurt?
Ik kijk net eens bij de prijshistorie ANWB, dat maakt eigenlijk wel duidelijk waarom ik nooit voor zoiets zou kiezen;
Wat als een prijspiek nu in januari of februari zich voordoet?
Overstappen is dan ook onvoordelig en de meeste mensen zullen dan wel juist een paar honderd m3 verbruiken.
Ik denk dat je gelijk genezen bent van je voordelige aanbieder.
Geen idee waar je naar kijkt..

JapiiZ
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 dec 2017 10:26

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door JapiiZ »

Als er een prijspiek komt in januari of februari dan val je ook gewoon onder het prijsplafond.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door angel1978 »

JapiiZ schreef:
29 nov 2022 11:41
Als er een prijspiek komt in januari of februari dan val je ook gewoon onder het prijsplafond.
En daarnaast is zelfs de hoogste piek bij anwb energie van afgelopen jaar nog steeds lager dan het variabele 'vaste' tarief dat je betaalt en waar je dus meerdere maanden aan vast zit..

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door angel1978 »

fonsflons schreef:
29 nov 2022 11:49
JapiiZ schreef:
29 nov 2022 11:41
Als er een prijspiek komt in januari of februari dan val je ook gewoon onder het prijsplafond.
Dat is toch nog niet zeker? Net zoals het nog niet zeker is dat het prijsplafond in januari ingaat?
Als het prijsplafond in gaat, zal een dynamisch contract daar ook onder vallen ( zeker voor gas waar je geen uurtarieven hebt maar dagprijzen ). Discussie is volgens mij niet of een dynamisch contract er onder valt, maar op welke manier en dus of dit per uur bepaald wordt ( meest gunstig ) of gemiddeld ( dan zal het minder verschil maken, maar nog steeds gunstig ).
Als het prijsplafond niet in januari in gaat, dan heb je daar bij een variabel contract ook niets aan en zal er een andere oplossing van toepassing zijn (voortzetting van de 190 euro?) en krijg je die ook..

Het tarief voor gas ligt nu bij de anwb op €1,31 per m3 en is op het hoogste punt €2,50 geweest bij de anwb en dat is nog ruim onder de €3,- die je zegt nu te betalen.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door angel1978 »

fonsflons schreef:
29 nov 2022 12:05
Ik ben bijna om haha. Met dit soort zaken heb ik mij eigenlijk nooit beziggehouden. Was de moeite niet om paar tientjes op jaarbasis te besparen. Nu ik wat meer tijd over heb en het wel om leuke bedragen gaat ben ik er iets meer mee bezig. Maar ik had vroeger altijd zoiets van 'tjonge jonge , je moet er maar zin in hebben om jaarlijks van leveranciers/verzekering etc te wijzigen om een paar euro te besparen' en dat zit er nog steeds goed ingebakken.

Van de andere kant is een driedubbele rekening die toch al redelijk extreem was voor deze hele crisis ook niet leuk.
En dat terwijl het wisselen aanbieder mij elk jaar toch zeker een kwartier kostte en met dat gemiddeld 200 euro scheelde...
Ik weet het, een beroerd uurloon, maar ik deed het ervoor :wink:

Nu zijn deze bedragen nog veel gekker en ben ik er nog blijer mee dat ik het altijd wel deed..
Denk dat de besparing nu al in de duizenden euro's loopt....

Het is dat ik nog zo'n bizar gunstig vast contract heb en verhoudingsgewijs echt bijna niets betaal voor mijn energie en dus dit contract beter gewoon door kan laten lopen tot het eindigt. Maar anders was ik al lang overgestapt.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door angel1978 »

fonsflons schreef:
29 nov 2022 12:46
Maar als je ieder jaar wisselde hoe kun je dan nu nog van een gunstig vast contract profiteren?
De afgelopen 15 jaar altijd een jaarcontract genomen inclusief de cashback (welkomstkorting) van gemiddeld 200 euro bij overstap. 2 jaar geleden bleven de prijzen maar zakken tot ze uiteindelijk op een punt uit kwamen dat ze voor mijn gevoel niet lager konden (als je dat in de gaten houdt krijg je daar een beetje gevoel bij, hoewel het een gok blijft).
Dat viel samen met het kopen van een ander huis en dus de keuze om het contract mee te nemen of opnieuw af te sluiten en heb voor het laatste gekozen. Echter besloten om toen dit voor 3 jaar vast te zetten omdat ik dacht dat het echt niet (veel) meer lager kon. Wel met 3x een welkomstkorting van 100 euro per jaar ;)

Toen kwam eerst de energiecrisis en daarna nog Oekraïne er overheen en dus schoten de prijzen de lucht in.

Een beetje geluk en een beetje inzicht zeg maar..

Het contract loopt nu nog tot september en betaal 13 cent / kwh en 68 cent / m3 gas

Daar kan geen prijsplafond of dynamisch contract tegenop 8)

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door jonis »

Uiteraard wel zuinigheid, niets verbruiken is net zo duur.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door jonis »

Maar als je bijv gasprijshistorie 2021 ANWB kijkt, zie je gewoon dat je met een dynamisch prijsstelsel in december je met een prijspiek lekker nog een schop na krijgt als je verbruik het hoogst is.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik zit nog twee jaar op 0,17 €/kWh en 0,84 €/m³. Als dit contract afloopt zie ik wel weer wat ik doe.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Erthanax schreef:
29 nov 2022 13:30
Ik zit nog twee jaar op 0,17 €/kWh en 0,84 €/m³. Als dit contract afloopt zie ik wel weer wat ik doe.
Lekker blijven zitten..
Die prijzen zien we voorlopig echt niet terug

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door angel1978 »

snuffel1 schreef:
29 nov 2022 13:39
Als met een dynamisch energiecontract bedoeld wordt dat de kale energieprijs met de markt mee stijgt of daalt dan speculeert de energiemaatschappij met het geld dat klanten aan voorschot inbrengen op de korte termijn markt en dat is in deze onzekere tijd niet echt slim.
Als je echt niet weet waar het hier over gaat, zeg dan gewoon niets.

JapiiZ
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 dec 2017 10:26

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door JapiiZ »

De laatste 5 jaar ook gebruik gemaakt van deze aanbieding
https://www.energie-aanbiedingen.com/en ... -cashback/
Ook vaste klanten van Eneco konden hiervan gebruik maken.
Maar ook ik ben overgestapt naar een dynamische energieleverancier.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door Lowieze »

https://www.ad.nl/geld/prijsplafond-ene ... rm=premium

Niet zo gunstig voor mensen met een vast contract

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
30 nov 2022 13:00
https://www.ad.nl/geld/prijsplafond-ene ... rm=premium

Niet zo gunstig voor mensen met een vast contract
Dat wisten we eigenlijk al een tijdje, maar zoals ook in het artikel staat hebben mensen ( waaronder ik ) ook geprofiteerd van de voordelen en compensaties die eigenlijk niet voor mensen bedoeld waren die nog lage tarieven hadden ( hogere korting energiebelasting en de compensatie in november en december ), dus zo erg zou dat niet moeten hoeven zijn. Daarnaast heb je als je dit contract nog steeds hebt/houdt ook nog steeds (veel) lagere tarieven dan gemiddeld.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
30 nov 2022 13:00
https://www.ad.nl/geld/prijsplafond-ene ... rm=premium

Niet zo gunstig voor mensen met een vast contract
Als ik daar op google, kom ik een hoop copy-paste "journalistiek" tegen, maar wat is nu de reden voor het verschil?
Met prijzen boven het plafond, betaal je juist evenveel.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als je nu met je vaste tarief minder dan het plafond betaalt, ga je door de btw verhoging enz. wel eventueel wat meer betalen. En dat wordt dan uitgelegd als dat je dan “slechter” uit bent, dan iemand die nu al (veel) meer betaalt, want die gaat de prijzen van het plafond betalen, dus misschien wat minder.

Wonderlijke rekenmethode, want die met de vaste prijs is nog steeds beter af.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
30 nov 2022 14:05
Maar als je nu met je vaste tarief minder dan het plafond betaalt, ga je door de btw verhoging enz. wel eventueel wat meer betalen. En dat wordt dan uitgelegd als dat je dan “slechter” uit bent, dan iemand die nu al (veel) meer betaalt, want die gaat de prijzen van het plafond betalen, dus misschien wat minder.

Wonderlijke rekenmethode, want die met de vaste prijs is nog steeds beter af.
natuurlijk is die nog altijd beter af.
Echter gaat die natuurlijk wel iets meer betalen dan de afgelopen maanden. Voor het gevoel gaan de kosten dus juist omhoog. Dit komt echter doordat de 'korting' omlaag gaat.

Plaats reactie