Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Dirkie »

Seinhuis schreef:
28 nov 2022 18:38
IKEA is nergens aangesloten. Indien u niet eens bent met de reactie van KPN kunt u naar de rechter gaan. Vraag aan uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl of hun u kunnen helpen. U moet bewijzen dat u de vaatwasser buiten uw schuld om kapot is gegaan.

U moet de vaatwasser schoonmaken volgens de handleiding, deze staat op www.ikea.com/nl/nl/customer-service/product-support/
Voortaan iets beter opletten bij Copy/Paste. Er is een verschil tussen IKEA en KPN :mrgreen:

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
28 nov 2022 23:20
Moneyman schreef:
28 nov 2022 21:45
alfatrion schreef:
28 nov 2022 21:31
Heeft een garantie van vijf jaar dan geen enkele betekenis?
Als ik kijk wat er allemaal uitgesloten wordt, is dat inderdaad wel zo’n beetje de conclusie.
Vind je dat de wettelijke rechten van consumenten hier worden voorgesteld als een onderscheidend kenmerk van het aanbod van IKEA?
Geen idee. Ik heb al 17 jaar geen keuken gekocht (en alle apparatuur doet het gewoon nog, dus heb ik ook niet vervangen). Ergo: geen idee wat in de huidige markt als onderscheidend kenmerk kan worden beschouwd.

Maar waar wil je heen?

Arnoudje
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 nov 2022 14:59

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Arnoudje »

Wat denk je zelf 3 jaar oud .
Ik wil een coulance regeling

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Arnoudje schreef:
29 nov 2022 08:36
Wat denk je zelf 3 jaar oud .
Ik wil een coulance regeling
Dat je dat wilt, snap ik uiteraard. Maar dat is niet zo relevant. De echte vraag is of je er recht op hebt,
16again schreef:
28 nov 2022 22:30
scontra schreef:
28 nov 2022 22:09
Het gaat niet over keukenzout uit het zoutpotje, maar om 'regenereerzout' ....
Wat is het verschil? Volgens mij alleen de korrelgrootte
Klopt. Zie deze pagina voor meer informatie. Met de relevante vraag:
Kun je keukenzout gebruiken als ontharder?
Onthardingszout heeft dezelfde chemische formule als keukenzout. Toch wordt het ten zeerste afgeraden om keukenzout te gebruiken als onthardingsmiddel. Door de fijne structuur van keukenzout klonteren de aparte zoutkristallen gemakkelijk samen. Hierdoor werkt de waterontharder niet meer goed en ontstaan verstoppingen. Met speciale onthardingszouten heeft u geen last van deze problemen. Huchem levert het zeer zuivere Broxo onthardingszout van Akzo Nobel, bestaande uit 99,9% NaCl. Dankzij de unieke structuur van het zout en grofheid van de korrels tussen de 6 en 15 mm, worden verstoppingen voorkomen. Dit zout is geschikt voor professioneel en thuisgebruik. U voorkomt storingen en verstoppingen van bedrijfsapparatuur en huishoudelijke apparatuur en tegelijkertijd vermindert u uw energieverbruik!

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
29 nov 2022 08:41
Kun je keukenzout gebruiken als ontharder?
Onthardingszout heeft dezelfde chemische formule als keukenzout. Toch wordt het ten zeerste afgeraden om keukenzout te gebruiken als onthardingsmiddel. Door de fijne structuur van keukenzout klonteren de aparte zoutkristallen gemakkelijk samen.....
Met als oplossing, om dan vanuit de verpakking er maar direct grotere klonten in te gooien....

Is het echte voordeel niet dat door grotere stukken er minder wordt gemorst, waardoor er geen zout komt op plekken waar het niet hoort?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
29 nov 2022 09:23
Is het echte voordeel niet dat door grotere stukken er minder wordt gemorst, waardoor er geen zout komt op plekken waar het niet hoort?
Ik zie weinig reden om te twijfelen aan de juistheid van de beschikbare informatie.

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door PGros »

Chemisch gezien is onthardingszout hetzelfde als keukenzout (met uitzondering van het aan keukenzout toegevoegde anti-klonter middel). Het fijne keukenzout moet je echter niet gebruiken voor je waterontkalker omdat de fijne kristallen van het keukenzout gemakkelijk samenklonteren en een grote ‘koek’ vormen waardoor de waterontharder niet meer goed kan functioneren
Ik twijfel soms wel aan wat er geschreven wordt.
Keukenzout heeft een antiklontermiddel maar klonteren dus meer dan onthardingszout. Waar is dat anti klonteren dan voor in keukenzout?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Moneyman »

PGros schreef:
29 nov 2022 10:24
Chemisch gezien is onthardingszout hetzelfde als keukenzout (met uitzondering van het aan keukenzout toegevoegde anti-klonter middel). Het fijne keukenzout moet je echter niet gebruiken voor je waterontkalker omdat de fijne kristallen van het keukenzout gemakkelijk samenklonteren en een grote ‘koek’ vormen waardoor de waterontharder niet meer goed kan functioneren
Ik twijfel soms wel aan wat er geschreven wordt.
Keukenzout heeft een antiklontermiddel maar klonteren dus meer dan onthardingszout. Waar is dat anti klonteren dan voor in keukenzout?
Ik kan me voorstellen dat dat antiklontermiddel zijn werk doet zolang het zout nog in de (afgesloten) verpakking zit, maar niet meer als het uitgestrooid is in een vochtige omgeving. Maar da's puur op basis van logica en niet op basis van kennis ;)

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De vaatwasser heeft ook geen jodium nodig.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door JozJan »

Moneyman schreef:
28 nov 2022 21:45
Een wassen neus, deze 5 jaar garantie. Ik vind overigens dat een vaatwasser tegen normaal gemorst zout moet kunnen.

https://www.ikea.com/nl/nl/files/pdf/69 ... aarden.pdf
Eens, dat is toch normaal gebruik zou je zeggen. Nu de vraag of een claim op wettelijke garantie zin heeft. Ik zou zeggen: proberen kan altijd, maar gezien de initiële houding van Ikea is de kans op slagen vrij klein.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
29 nov 2022 08:29
Maar waar wil je heen?
Ik denk aan de misleidende handelspraktijk.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
29 nov 2022 14:07
Moneyman schreef:
29 nov 2022 08:29
Maar waar wil je heen?
Ik denk aan de misleidende handelspraktijk.
Omdat de garantie zo weinig inhoudt? Acht je dat kansrijk?

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Staat er eigenlijk wel water op de bodemplaat van de vaatwasser?

Kijk eens hier.

https://www.euromaxx.nu/product/aeg-i30-storingscode/

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
29 nov 2022 14:15
alfatrion schreef:
29 nov 2022 14:07
Moneyman schreef:
29 nov 2022 08:29
Maar waar wil je heen?
Ik denk aan de misleidende handelspraktijk.
Omdat de garantie zo weinig inhoudt? Acht je dat kansrijk?
Ja. Deze handelsgarantie komt op mij over dat het geen enkel voordeel biedt ten opzichte van de wettelijke garantie. De koper heeft alleen recht op herstel, dat gedurende een kortere periode, en er is geen omgekeerde bewijslast. In de garantie staat wel dat het niets afdoet aan de wettelijke rechten, maar dat is geen vervanging voor een handelsgarantie dat daadwerkelijk een voordeel biedt. Een handelaar die conform de vereisten van professionele toewijding zou zo'n handelsgarantie niet in de markt zetten.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik snap wat je zegt. Mijn ervaring is wel dat dit in de wereld van de aanvullende garanties nogal standaard is. Hoe een rechter dat zou beoordelen, durf ik niet te schatten.

Welke gevolgen zou jij eraan verbinden?

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Aan een oneerlijke handelspraktijk kunnen twee gevolgen worden verbonden: vernietiging van de overeenkomst; en/of schadevergoeding. Ik zou zo dicht mogelijk gaan zitten bij wat de gemiddelde consument zou verwachten. Ik denk dat dat hier een omgekeerde bewijslast is en daar kom je het dichtstbij door de kosten van een onderzoek voor rekening van de verkoper te laten. Echter, denk ik dat het in dit geval reeds new voldoende aannemelijk is dat deze schade door zout veroorzaakt en dus lijkt mij dat in deze casus niet nodig.

Los daarvan zou de reclame code commissie of de ACM hier natuurlijk wat van kunnen vinden.

Arnoudje
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 nov 2022 14:59

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Arnoudje »

Er is nooit zout gebruikt....

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door scontra »

Arnoudje schreef:
29 nov 2022 21:24
Er is nooit zout gebruikt....
Dit geeft plotsklaps wel een heel andere draai aan het topic.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Erthanax »

scontra schreef:
29 nov 2022 22:12
Arnoudje schreef:
29 nov 2022 21:24
Er is nooit zout gebruikt....
Dit geeft plotsklaps wel een heel andere draai aan het topic.
Dat lijkt alleen maar zo:
Arnoudje schreef:
28 nov 2022 15:40
(...) Dus in een vaatwasser nooit zout in gooien ,want als er een korrel naast gaat krijg je gaatjes . Mijn dochter heeft dat überhaupt nooit gedaan.
(...)
Ik moet wel eerlijk bekennen dat het mij lopende de discussie ontschoten was.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
29 nov 2022 22:21
Ik moet wel eerlijk bekennen dat het mij lopende de discussie ontschoten was.
Mij ook :wink: blijft over de vraag wat dan wel de oorzaak is.

Plaats reactie