Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar is er wel een gaatje? Of is de pomp, slang, kraan misschien lek, zodat er onderin water komt te staan? Zelfde foutcode.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Arnoudje schreef:
29 nov 2022 21:24
Er is nooit zout gebruikt....
de reactie van de IKEA is dat er door toedoen van de gebruiker een gaatje is ontstaan, en wel als gevolg van Corrosie (kan ook zomaar zijn dat er een tijdje iets op de bodem van de vaatwasser heeft liggen roesten, had ik zelf met een bouwstofzuiger met RVS tank. Dan komt er ook in RVS gewoon een gaatje). aangezien de 6 maanden na aanschaf (nu 12 maanden) al heel lang zijn verlopen, is het aan de koper om te bewijzen dat de conclusie van de verkoper onjuist is.

Arnoudje
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 nov 2022 14:59

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Arnoudje »

Misschien door de vw tabletten van de Lidl,,

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kokka1 schreef:
30 nov 2022 03:56
Arnoudje schreef:
29 nov 2022 21:24
Er is nooit zout gebruikt....
de reactie van de IKEA is dat er door toedoen van de gebruiker een gaatje is ontstaan, en wel als gevolg van Corrosie (kan ook zomaar zijn dat er een tijdje iets op de bodem van de vaatwasser heeft liggen roesten, had ik zelf met een bouwstofzuiger met RVS tank.
Nou nee, dat is niet wat de reactie van de Ikea is. De Ikea beroept zich niet op corrosie, maar op corrosie door zout.
Als het vaatwasser zout terecht komt op de plek waar het niet voor bestemd is (het reservoir), veroorzaakt dit erosie en valt dit niet onder de garantie. Omdat dit door eigen toedoen wordt veroorzaakt.
[/quote]
Kokka1 schreef:
30 nov 2022 03:56
Dan komt er ook in RVS gewoon een gaatje). aangezien de 6 maanden na aanschaf (nu 12 maanden) al heel lang zijn verlopen, is het aan de koper om te bewijzen dat de conclusie van de verkoper onjuist is.
Aangezien Ikea met een argument komt wat onjuist is, is de koper hier al aardig mee op weg,

@TS: waar baseert Ikea zich op? Hebben ze de machine gezien? Of foto's? En wat is er gebeurd/ heb je gedaan na deze evident onjuiste reactie van Ikea?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door scontra »

Erthanax schreef:
29 nov 2022 22:21

Arnoudje schreef:
28 nov 2022 15:40
(...) Dus in een vaatwasser nooit zout in gooien ,want als er een korrel naast gaat krijg je gaatjes . Mijn dochter heeft dat überhaupt nooit gedaan.
(...)
Ik moet wel eerlijk bekennen dat het mij lopende de discussie ontschoten was.
Naar mijn beleving is dit (alleen maar) een waarschuwing van Ts om geen regenereerzout te gebruiken.
Dat er later een melding komt dat er geen zout is gebruikt heeft, naar mijn idee althans, misschien wel een andere reden nl. om de mogelijk zelfgemaakte fout bij het zout vullen te verdoezelen.

Maar er zit een gaatje in het RVS van de binnenbekleding, dat komt er niet zomaar uit het niets in.
De leverancier wijst de claim af en het is nu aan Ts om aan te tonen dat het om een fabrieksfout of iets dergelijks gaat en hoe ga je dat bewijzen.

Niet waarschijnlijk en zal de aanschaf van een andere vaatwasser de beste en enige oplossing blijken te zijn.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
30 nov 2022 10:29
Naar mijn beleving is dit (alleen maar) een waarschuwing van Ts om geen regenereerzout te gebruiken.
Dat er later een melding komt dat er geen zout is gebruikt heeft, naar mijn idee althans, misschien wel een andere reden nl. om de mogelijk zelfgemaakte fout bij het zout vullen te verdoezelen.
Dat lijkt me een nogal negatieve kijk op de zaak, die niet door het topic wordt ondersteund.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk eigenlijk dat bijna iedereen die, zeker voor het eerst, een vaatwasser heeft zout zal gebruiken. Omdat dat vaak in de voorschriften staat en bij de aankoop is bijgevoegd.

Vroeger had je een soort pannenstops waarmee je een gaatje ineen pan kon dichten. Geen idee of dat nog bestaat en of dat te doen zou zijn in die bodem.

Arnoudje
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 nov 2022 14:59

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Arnoudje »

Ik verdoezel niets mijn dochter woont er 16 maanden in die periode heeft ze geen zout gebruikt . Wat de vorige eigenaar heeft gedaan , weet ik niet

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
30 nov 2022 10:47
Ik denk eigenlijk dat bijna iedereen die, zeker voor het eerst, een vaatwasser heeft zout zal gebruiken. Omdat dat vaak in de voorschriften staat en bij de aankoop is bijgevoegd.
Eh nee. Ik heb het nog nooit gebruikt. En ik ken ook niemand die uberhaupt los zout in de vaatwasser gebruikt.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Kokka1 schreef:
30 nov 2022 03:56
aangezien de 6 maanden na aanschaf (nu 12 maanden) al heel lang zijn verlopen, is het aan de koper om te bewijzen dat de conclusie van de verkoper onjuist is.
De bewijslast voor de stellingen van IKEA ligt bij IKEA, ook als het gaat om iets na één jaar.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De dochter van Ts heeft die machine niet aangeschaft.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Arnoudje schreef:
30 nov 2022 11:12
Ik verdoezel niets mijn dochter woont er 16 maanden in die periode heeft ze geen zout gebruikt . Wat de vorige eigenaar heeft gedaan , weet ik niet
Probleem dus opgelost. Uw dochter heeft de machine dus niet gekocht en garantie op iets dat je niet gekocht hebt is er niet.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als de dochter van TS de wasmachine niet heeft gekocht, hoe is deze dan het eigendom van de dochter geworden?

Arnoudje
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 nov 2022 14:59

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Arnoudje »

Wettelijke garantie gaat wel altijd mee over op een nieuwe eigenaar.
Maar we dwalen af aankoopbon bij aankoop appartement verkregen

Zou 1 keer per 7 dagen laten draaien niet schadelijk zijn :)

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
30 nov 2022 11:49
Arnoudje schreef:
30 nov 2022 11:12
Ik verdoezel niets mijn dochter woont er 16 maanden in die periode heeft ze geen zout gebruikt . Wat de vorige eigenaar heeft gedaan , weet ik niet
Probleem dus opgelost. Uw dochter heeft de machine dus niet gekocht en garantie op iets dat je niet gekocht hebt is er niet.
Eh... hoe kom je nou weer tot díe conclusie...?

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Arnoudje schreef:
30 nov 2022 12:04
Zou 1 keer per 7 dagen laten draaien niet schadelijk zijn :)
Dat kan er wel mee te maken hebben. Als er bijvoorbeeld iets van metaal onderin de vaatwasser terecht is gekomen, en dat ligt er week in het vocht, kan dat de verklaring zijn voor de corrosie.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Arnoudje schreef:
30 nov 2022 12:04
Wettelijke garantie gaat wel altijd mee over op een nieuwe eigenaar.
Nee, er zit wel wettelijke garantie op de vaatwasser, maar deze gaat niets over op de nieuwe eigenaar.
Arnoudje schreef:
30 nov 2022 12:04
Maar we dwalen af aankoopbon bij aankoop appartement verkregen
Dus je dochter heeft de vaatwasser dus gekocht.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
30 nov 2022 12:07
NeoDutchio schreef:
30 nov 2022 11:49
Arnoudje schreef:
30 nov 2022 11:12
Ik verdoezel niets mijn dochter woont er 16 maanden in die periode heeft ze geen zout gebruikt . Wat de vorige eigenaar heeft gedaan , weet ik niet
Probleem dus opgelost. Uw dochter heeft de machine dus niet gekocht en garantie op iets dat je niet gekocht hebt is er niet.
Eh... hoe kom je nou weer tot díe conclusie...?
Dochterlief heeft de vaatwasser niet bij Ikea gekocht en kan die extra garantie dus ook niet claimen. Mocht de dochter het op de wettelijke garantie willen gooien, dan is het aan haar om aan te tonen dat dat gaatje bij normaal gebruik ontstaan is. Dat gaat niet lukken aangezien niet te achterhalen is wat de vorige gebruiker/eigenaar gedaan heeft. Een gaatje ontstaat niet zomaar.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
30 nov 2022 12:09
Arnoudje schreef:
30 nov 2022 12:04
Zou 1 keer per 7 dagen laten draaien niet schadelijk zijn :)
Dat kan er wel mee te maken hebben. Als er bijvoorbeeld iets van metaal onderin de vaatwasser terecht is gekomen, en dat ligt er week in het vocht, kan dat de verklaring zijn voor de corrosie.
Helemaal als dat andere metaal edeler is dan RVS, en in het vocht zout is opgelost

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Ikea vaatwasser: geen garantie vanwege zout?!

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Moneyman schreef:
30 nov 2022 12:09
Arnoudje schreef:
30 nov 2022 12:04
Zou 1 keer per 7 dagen laten draaien niet schadelijk zijn :)
Dat kan er wel mee te maken hebben. Als er bijvoorbeeld iets van metaal onderin de vaatwasser terecht is gekomen, en dat ligt er week in het vocht, kan dat de verklaring zijn voor de corrosie.
Hoe kom je erop haha

Plaats reactie