Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dit is exact de reden dat het Univé noodnummer altijd al in mijn telefoon staat, én dat ik mijn pas bij me heb. Natuurlijk kan niet altijd acuut gebeld worden, maar wel zodra het mogelijk is. Als er helemaal niet gebeld is, en pas achteraf wordt gedeclareerd, is fraude veel te makkelijk.

Het gaat er niet zo zeer om dat de ambulance pas gebeld mag worden na toestemming van Univé, maar wel dat het voor de verzekeraar controleerbaar wordt dat er op dat moment een noodsituatie is (en dus de papierwinkel op de juiste wijze kan worden afgehandeld). Dat kan ook nadat de benodigde spoedeisende hulp verleend is. Maar achteraf is het een stuk lastiger - zoals hier ook blijkt.

Overigens is dit niets specifieks voor Univé, alle verzekeraars die ik ken hanteren vergelijkbare voorwaarden.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door PGros »

NeoDutchio schreef:
01 dec 2022 11:30
Weinigen zijn bekend met EHIC. Dat geeft al aan dat weinigen goed voorbereid naar het buitenland gaan. We gaan er maar van uit dat alles hetzelfde werkt als thuis, maar dat is niet zo.
Denk dat het voor de meeste Nederlanders ook niet veel uitmaakt of je weet hebt van EHIC.
Als je een zorgverzekering hebt in Nederland staat meestal de EHIC informatie achterop de pas. Dus heb je de pas bij je laat je die zien in het ziekenhuis en komt het wel goed. Zonder pasje op vakantie gaan is natuurlijk wel lastiger en dat is hier misschien ook gebeurt omdat ze de rekening zelf kregen.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
01 dec 2022 11:48
witte angora schreef:
01 dec 2022 11:45
Overigens, de discussie hier over de alarmcentrale is helemaal niet de discussie tussen TS en Univé... :wink:
Toch wel, de Alarmcentrale Zorg kan gelijk beslissen of iets spoedeisend is of niet.
Eventueel na een gesprek met de zorgverlener ter plaatse.
Uiteraard weet iemand in Nederland achter een telefoon, duizenden kilometers van de patiënt vandaan, het beter dan een zorgverlener die naast de patiënt staat. De zorgverlener heeft op dat moment ook alle tijd om dat gesprek te voeren.
Laatst gewijzigd door witte angora op 01 dec 2022 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
01 dec 2022 11:54
Lowieze schreef:
01 dec 2022 11:48
witte angora schreef:
01 dec 2022 11:45
Overigens, de discussie hier over de alarmcentrale is helemaal niet de discussie tussen TS en Univé... :wink:
Toch wel, de Alarmcentrale Zorg kan gelijk beslissen of iets spoedeisend is of niet.
Eventueel na een gesprek met de zorgverlener ter plaatse.
Uiteraard weet iemand in Nederland achter een telefoon, duizenden kilometers van de patiënt vandaan, het beter dan een zorgverlener die naast de patiënt staat.
Sorry hoor, maar u hebt echt geen idee hoe dit behandeld wordt.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

We weten verder helemaal niet wat er gebeurd is, waardoor er een ambulance ingeschakeld werd. Ongeval, ziekbed?

Is er een opname geweest, of “slechts” een behandeling? En wordt die nota wel vergoed?

En een gesprek met de zorgverlener, moet de Ts dan ook nog een tolk gaan betalen?

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

fonsflons schreef:
01 dec 2022 12:48


Dat snap ik en ik snap ook dat de vraag van TS gaat of dit achteraf vergoed moet worden. Stellen dat je vooraf toestemming moet vragen via je eigen verzekering of het wel of niet een noodgeval is is van de zotte. Dat die vraag achteraf gesteld snap ik dus wel.
Misschien tijd dat mensen zich eens wat gaan verdiepen in zulke zaken voordat ze naar het buitenland gaan.
Zoals iemand al schreef, je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat het wel betaald zal worden.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik mag toch aannemen dat er naast die nota van de ambulance ook een nota is van het ziekenhuis? De vertaling zal toch niet luiden, praatje met de portier?

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

fonsflons schreef:
01 dec 2022 12:56
Natuurlijk bel je eerst een ziekenauto en achteraf pas je verzekering.
Maar hier lijkt het er op dat de verzekering pas benaderd is bij het indienen van de nota. En ja, daar zitten regels aan.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

fonsflons schreef:
01 dec 2022 12:56


Dat zeg ik ook niet. En dat TS en de verzekering ook niet.
Wat TS zegt is er achteraf een dispuut is of het wel of geen noodgeval was, TS en ziekenhuis zeggen van wel, verzekering zegt niet voldoende bewijs te krijgen. Natuurlijk bel je eerst een ziekenauto en achteraf pas je verzekering. Jij bent volgens mij de enige die het logisch vind dat je bij een noodgeval eerst je eigen verzekering belt om achteraf een dispuut over de kosten te voorkomen.
Het gaat er mij natuurlijk persoonlijk niet om wat iemand doet of laat, ik weet uit ervaring wat een zorgverzekeraar in zulke gevallen vraagt of doet.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
01 dec 2022 13:13
Maar mijn punt gaat erom dat de stelling niet verandert moet worden naar: eerst de verzekering bellen, dan pas de ziekenauto in noodgevallen.
Maar het andere uiterste (helemaal niet bellen en gewoon een nota indienen) is evenmin handig. Daarom: bellen zodra het kan. Scheelt een hoop gedoe achteraf.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

fonsflons schreef:
01 dec 2022 13:23
Stel je zoontje wordt op het zebrapad aangereden, dan ga jij serieus eerst met je verzekering bellen? (want je bent goed voorbereid op vakantie gegaan)
We kunnen hier in uitersten blijven denken, maar bellen met de verzekering die je zodra het kan. En dat kan rustig al in het ziekenhuis. Dan kunnen namelijk de praktische zaken al geregeld worden, wellicht een alarmcentrale ingelicht worden en stappen voorbereid worden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
01 dec 2022 13:18
Maar het andere uiterste (helemaal niet bellen en gewoon een nota indienen) is evenmin handig. Daarom: bellen zodra het kan. Scheelt een hoop gedoe achteraf.
Zeker niet handig! Er is misschien wel een partner / reisgenoot die kan bellen?
Altijd je Zorgpas bij de hand houden bij de rest van je reisbescheiden.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

We weten niets over wat er gebeurd is. Wel dat Univé twijfelt of dit wel een spoedgeval was. Laten we het daar voorlopig bij laten.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

NeoDutchio schreef:
01 dec 2022 14:53
fonsflons schreef:
01 dec 2022 13:23
Stel je zoontje wordt op het zebrapad aangereden, dan ga jij serieus eerst met je verzekering bellen? (want je bent goed voorbereid op vakantie gegaan)
We kunnen hier in uitersten blijven denken, maar bellen met de verzekering die je zodra het kan. En dat kan rustig al in het ziekenhuis. Dan kunnen namelijk de praktische zaken al geregeld worden, wellicht een alarmcentrale ingelicht worden en stappen voorbereid worden.
Alles leuk en aardig, maar het gaat de TS dus om de kosten van het ambulancevervoer. Niet wat er in het ziekenhuis wel of niet gedaan is. Ook al zou TS in het ziekenhuis het alarmnummer hebben gebeld, dan was de discussie met Univé niet anders dan nu.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
01 dec 2022 18:56
NeoDutchio schreef:
01 dec 2022 14:53
fonsflons schreef:
01 dec 2022 13:23
Stel je zoontje wordt op het zebrapad aangereden, dan ga jij serieus eerst met je verzekering bellen? (want je bent goed voorbereid op vakantie gegaan)
We kunnen hier in uitersten blijven denken, maar bellen met de verzekering die je zodra het kan. En dat kan rustig al in het ziekenhuis. Dan kunnen namelijk de praktische zaken al geregeld worden, wellicht een alarmcentrale ingelicht worden en stappen voorbereid worden.
Alles leuk en aardig, maar het gaat de TS dus om de kosten van het ambulancevervoer. Niet wat er in het ziekenhuis wel of niet gedaan is. Ook al zou TS in het ziekenhuis het alarmnummer hebben gebeld, dan was de discussie met Univé niet anders dan nu.
Op het moment dat je vanuit het ziekenhuis al belt kunnen er zaken geregeld worden. Dan kan bij de betaling daar afgesproken worden dat bepaalde codes of woorden gebruikt moeten worden of dat er een dossiernummer op komt te staan. Dat scheelt achteraf, zoals nu ook, discussies.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Denk jij nu echt dat het ziekenhuis in Kroatië ter plekke en op verzoek een andere code gaat invullen dan nu is gebeurd? Over fraude gesproken... Plus dat voor hen duidelijk genoeg was dat het om spoed ging.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
01 dec 2022 19:07
Denk jij nu echt dat het ziekenhuis in Kroatië ter plekke en op verzoek een andere code gaat invullen dan nu is gebeurd? Over fraude gesproken... Plus dat voor hen duidelijk genoeg was dat het om spoed ging.
Ik heb het niet over fraude, ik heb het over codes die ze in Nederland gebruiken om het zo makkelijker te koppelen. Of een dossiernummer zodat bij het indienen het verhaal al bekend is. En als je direct kan aangeven dat het hier daadwerkelijk om een spoedsituatie gaat, dan kan dat direct op de factuur gezet worden.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Je droomt maar lekker verder... geloof jij nu echt dat een Kroatisch ziekenhuis de Nederlandse codes in zijn administratie gaat gebruiken? Daar is het hele systeem toch niet op ingericht? En hoe moet het ziekenhuis in Kroatië weten welke Nederlandse codes van toepassing zijn? Moeten ze de factuur dan ook maar in het Nederlands opstellen, zodat het allemaal makkelijker en overzichtelijker wordt voor Univé?

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Wij weten nog niet eens de helft van het verhaal. Tussen spoedeisende hulp en "spoedeisende hulp" zit een groot verschil. Niet in medische term, maar wel in de ogen van mensen.

Indien de zorgverzekeraar de claim ook na deze brief niet toewijst kan TS proberen om de claim bij de reisverzekering in te dienen. Let op: U mag zelf weten waar u claimt, maar u mag 1x de claim ontvangen. Ook kan TS contact opnemen met rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl

De laatste mogelijkheid is om naar www.skgz.nl/klacht-indienen/ te gaan. Doe dit met hulp van een jurist of advocaat.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opgestelde brief naar Univé zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als TS het niet eens is met de uiteindelijke beslissing van Univé is de eerste stap een klacht indienen bij het klachtenmanagement van Univé Zorg zelf.

Plaats reactie