Na de energie wordt nu ook het water duurder

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Na de energie wordt nu ook het water duurder

Ongelezen bericht door Moneyman »

De prijs van drinkwater gaat volgend jaar omhoog. Alle drinkwaterbedrijven verhogen hun tarieven, omdat ze te maken hebben met fors gestegen kosten. De stijging loopt uiteen van ongeveer 20 euro tot rond de 50 euro per jaar voor een gemiddeld huishouden, afhankelijk van het bedrijf dat voor het water zorgt.
Alsdus nu.nl. Geen gekke ontwikkeling, natuurlijk.
Volgens drinkwaterbedrijf Vitens, de grootste waterleverancier in Nederland, verbruikt een gemiddeld huishouden van vier personen zo'n 163 kubieke meter water per jaar. Bij Vitens stijgen de kosten volgend jaar met ongeveer 20 euro per 100 kubieke meter water. Eén kubieke meter water (1000 liter) gaat 85 cent kosten. Dat was in 2022 nog 72 cent.
Ik blijf het bizar vinden hoe weinig water kost. En hoe weinig we (voor mezelf sprekend, maar het is ook af te leiden aan het watergebruik wat je om je heen ziet) er bij stil staan dat ook water steeds meer een schaars goed is.

Nou heb ik al jaren een waterverbruik van net boven de 100 m3, dus het zal me de kop niet kosten :wink:

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Na de energie wordt nu ook het water duurder

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

200 m3 hier, maar ja, geen eigen grondwaterpomp voor de tuin en huisgenoten die graag badderen.

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Na de energie wordt nu ook het water duurder

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ja, water zelf is goedkoop, ik betaal in 2022 iets meer dan 1 euro per m3. Maar ik vind het dan wel bizar dat door allerlei heffingen de rekening uiteindelijk van 30 euro (verbruik 30m3) stijgt naar 110 euro.

Ik zie dat het in 2023 1,41 per m3 gaat kosten, een fikse stijging en heel wat meer dan de stijging bij Vitens https://www.dunea.nl/algemeen/nieuws/20 ... gt-in-2023

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Na de energie wordt nu ook het water duurder

Ongelezen bericht door angel1978 »

Morganlefay schreef:
29 nov 2022 09:10
Water is bij mij het enige waar ik niet om maal wat betreft de kosten. Wij zouden ons met zn allen moeten schamen dat wij onze toiletten met drinkwater doorspoelen.
Heb dit jaren geleden als eens tegen mijn verhuurder gezegd dat ik graag grijs water wil voor mijn toilet en een betere waterafvoer van mijn dakgoot. Er wordt oa naar mijn voorhoofd gewezen. Was nergens voor nodig.
Voor mijn schuur dak heb ik zelf al een hemelwater aftap.
Maar zelfs zonder dit soort ingrepen kan de verspilling van 'duur' drinkwater flink naar beneden. Volgens statistieken gebruiken we in Nederland 125 liter drinkwater per persoon per dag.
Hier in huis zitten we op 30 liter per persoon per dag en dat zonder gek te doen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Na de energie wordt nu ook het water duurder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Morganlefay schreef:
29 nov 2022 09:10
Wij zouden ons met zn allen moeten schamen dat wij onze toiletten met drinkwater doorspoelen.
Eens! Ik kom ook nog niet verder dan een grote regenton, en da's echt wel zonde. Ik heb alles bij elkaar een behoorlijk groot dakoppervlak, en kom niet verder dan die ene regenton. De rest gaat zo de afvoer in.
ZeerPrivé schreef:
29 nov 2022 08:55
Ik zie dat het in 2023 1,41 per m3 gaat kosten, een fikse stijging en heel wat meer dan de stijging bij Vitens
Dat zijn best grote verschillen inderdaad. Vitens is veel goedkoper.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Na de energie wordt nu ook het water duurder

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik vind die (steeds grotere) zwembaden in de tuinen eerlijk gezegd nogal een ergernis, als ik zie hoeveel kraanwater daar in gaat.
Ook mensen die, als de zon een week achter elkaar schijnt, gelijk ‘s avonds de sproeier aanzetten in de tuin kunnen niet op mijn sympathie rekenen. Is vaak helemaal niet nodig. Gras herstelt vanzelf weer als het natter weer wordt. En planten die dood gaan, tja er zijn er genoeg die wat droogte kunnen verdragen.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Na de energie wordt nu ook het water duurder

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
29 nov 2022 09:19
Ik vind die (steeds grotere) zwembaden in de tuinen eerlijk gezegd nogal een ergernis, als ik zie hoeveel kraanwater daar in gaat.
Ook mensen die, als de zon een week achter elkaar schijnt, gelijk ‘s avonds de sproeier aanzetten in de tuin kunnen niet op mijn sympathie rekenen. Is vaak helemaal niet nodig. Gras herstelt vanzelf weer als het natter weer wordt. En planten die dood gaan, tja er zijn er genoeg die wat droogte kunnen verdragen.
Als het een zwembad met filterpomp en chloor is, dan valt het allemaal nog wel mee. Die vul je eenmalig en gebruik je een hele zomer ( mits je deze goed afdekt ) en dan valt het totaal nog wel mee. Dit is wel heel anders met die badjes die elke dag leeggegooid worden en opnieuw gevuld met vers water omdat dit vies is geworden.

Sproeien zou verboden moeten worden. Als het lang droog is, gebruik dan een druppelleiding om je planten te helpen en gooi regelmatig een emmer water uit de regenton bij je bomen.. Drinkwater hiervoor gebruiken is pure verspilling idd.
Verder zullen we er aan moeten wennen om onze tuinen anders in te richten.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Na de energie wordt nu ook het water duurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, vroeger was het al zo, als je één gulden meer aan inkomsten kreeg, had je vier of vijf bedrijven/instellingen die dachten: weet je wat, die gulden is voor ons.

En nu zie je hetzelfde. De lonen stijgen, en ineens wordt alles nog duurder dan het al was. Er is dus niks nieuws onder de zon.

:D

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Na de energie wordt nu ook het water duurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
29 nov 2022 09:19
Ook mensen die, als de zon een week achter elkaar schijnt, gelijk ‘s avonds de sproeier aanzetten in de tuin kunnen niet op mijn sympathie rekenen. Is vaak helemaal niet nodig. Gras herstelt vanzelf weer als het natter weer wordt. En planten die dood gaan, tja er zijn er genoeg die wat droogte kunnen verdragen.
Dat sproeien inderdaad. Ik heb nog nooit een tuin gesproeid. Laat de planten maar lekker hun wortels ontwikkelen richting het grondwater, worden ze groot en sterk van.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Na de energie wordt nu ook het water duurder

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
29 nov 2022 09:37
De lonen stijgen, en ineens wordt alles nog duurder dan het al was.
Feitelijk is het precies andersom: de lonen stijgen omdat alles duurder is. Maar da's voer voor een ander topic :wink:

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Na de energie wordt nu ook het water duurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
29 nov 2022 09:42
witte angora schreef:
29 nov 2022 09:37
De lonen stijgen, en ineens wordt alles nog duurder dan het al was.
Feitelijk is het precies andersom: de lonen stijgen omdat alles duurder is. Maar da's voer voor een ander topic :wink:
En vervolgens wordt er nog veel meer nog veel duurder... :wink:

Maar daar moesten we het maar bij laten, was meer een kwinkslag tussendoor.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Na de energie wordt nu ook het water duurder

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
29 nov 2022 09:17
Maar zelfs zonder dit soort ingrepen kan de verspilling van 'duur' drinkwater flink naar beneden. Volgens statistieken gebruiken we in Nederland 125 liter drinkwater per persoon per dag.
Hier in huis zitten we op 30 liter per persoon per dag en dat zonder gek te doen.
Ik doe in mijn eentje 61.000 liter. Niet zo gek als je alle wasjes alleen moet doen. Dat zijn er toch 1 a 2 per week voor kleding, maar ook 1 voor handdoeken en af en toe 1 voor poetspullen (ook van de auto). Ook staat de vaatwasser waarschijnlijk net zo vaak te draaien, ik heb net zoveel pannen nodig namelijk, ze zijn alleen minder gevuld.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Na de energie wordt nu ook het water duurder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Onder de hemelwaterafvoeren van mijn chalet staan op drie punten regentonnen, op één punt kon dat niet. Ook het huis van dochter heeft op drie plaatsen regentonnen.

Komt goed van pas in de hele grote tuin.

Al dat drinkwater door de wc’s is inderdaad doodzonde, maar ik ga toch echt niet het douchewater opvangen om dat te gebruiken.

Drinkwater is veel te lang te goedkoop geweest.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Na de energie wordt nu ook het water duurder

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
29 nov 2022 09:17
Hier in huis zitten we op 30 liter per persoon per dag en dat zonder gek te doen.
Serieus? 11 m3 per jaar? Da's bizar weinig...

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Na de energie wordt nu ook het water duurder

Ongelezen bericht door PGros »

30 liter is normaal per dag per persoon het toilet doorspoelen.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Na de energie wordt nu ook het water duurder

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Er is een overschot aan water, zeespiegel blijft stijgen, misschien eens interessant om daar in te verdiepen met het extra geld, wat ze nu willen krijgen.
Dan slaan we misschien 2 vliegen in 1 klap.
Gewoon over de toekomst nadenken, ipv 1 jaar verder, misschien wordt dat al gedaan, althans dat hoop ik.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Na de energie wordt nu ook het water duurder

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
29 nov 2022 10:20
angel1978 schreef:
29 nov 2022 09:17
Hier in huis zitten we op 30 liter per persoon per dag en dat zonder gek te doen.
Serieus? 11 m3 per jaar? Da's bizar weinig...
Per persoon

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Na de energie wordt nu ook het water duurder

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
29 nov 2022 10:46
Moneyman schreef:
29 nov 2022 10:20
angel1978 schreef:
29 nov 2022 09:17
Hier in huis zitten we op 30 liter per persoon per dag en dat zonder gek te doen.
Serieus? 11 m3 per jaar? Da's bizar weinig...
Per persoon
Maar dan nog, ik zit op ongeveer 35. Zal nu iets meer worden omdat ik iedere ochtend een koude douche neem - een, hooguit anderhalve minuut - maar hoe je op 11 m3 pp uit moet komen is me een raadsel.

Tenzij je onderweg bent om off-grid te gaan leven, dan wordt het misschien een ander verhaal.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Na de energie wordt nu ook het water duurder

Ongelezen bericht door scontra »

angel1978 schreef:
29 nov 2022 09:17


Volgens statistieken gebruiken we in Nederland 125 liter drinkwater per persoon per dag.
Hier in huis zitten we op 30 liter per persoon per dag en dat zonder gek te doen.
125 ltr. drinkwater per dag p.p. is een gemiddeld verbruik.
U vergeet dat u buiten uw eigen woning ook drinkwater verbruikt, al zie je dat niet (altijd) en dat verbruik moet u wel optellen bij uw thuisverbruik.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Na de energie wordt nu ook het water duurder

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
29 nov 2022 09:26
Verder zullen we er aan moeten wennen om onze tuinen anders in te richten.
Is al gebeurd: Wat vroeger tuin heette , noem ik plein.
fonsflons schreef:
29 nov 2022 09:28
Ik vind dan weer dat de boeren maar wat minder moeten sproeien en het grondwaterpijl met rust moeten laten.
In sommige regios zijn het juist de boeren die aandringen bij de waterschappen op lage grondwaterstand, dan kan het vee en de tractor het veld op.
fonsflons schreef:
29 nov 2022 09:28
Er is eten genoeg te krijgen in de supermarkt, dus waarom die boeren hier massaal voor het buitenland staan te produceren is mij een raadsel. Eigen grondwater eerst!
Is dat niet het idee van internationale handel? In de supermarkt ligt genoeg , wat hier niet groeit.
Wil je hier dan vruchtbaar land braak laten ligen, terwijl elders op de wereld honger is.

Plaats reactie