Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat zal maandag wel blijken, of niet dan?

ZeerPrivé
Berichten: 5310
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
03 dec 2022 23:40
Dus beetje paniek om niets.
Inderdaad ja.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
03 dec 2022 19:21
Misschien moeten ze meer, meer en meer doen? 😁
Nou, kijken of iemand vanuit bed nog wat extra kan doen. Al is het maar het vertalen van bepaalde series op het moment dat het uitkomt. Maar gegarandeerd dat iedereen meer kan doen.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Nijogeth schreef:
04 dec 2022 05:03
Lady1234 schreef:
03 dec 2022 19:21
Misschien moeten ze meer, meer en meer doen? 😁
Nou, kijken of iemand vanuit bed nog wat extra kan doen. Al is het maar het vertalen van bepaalde series op het moment dat het uitkomt. Maar gegarandeerd dat iedereen meer kan doen.
Belastingdienst, die gezinnen geestelijk mishandeld, en regering die weinig tot niks doet na al die jaren voor Groningers, alle hulp die achter loopt op kinderen en volwassenen, en ga zo maar door, ze lopen overal achter. Participatie wet waarvan ze weten dat die niet werkt
En het zou toch triest zijn als iemand vanuit zijn bed oplossingen moet bedenken voor mensen die zeggen er speciaal voor geleerd te hebben.
We kunnen misschien beter kijken of iemand die niet 24/7 op bed ligt zijn werk goed kan doen, die niet uitgeput is, dan zou je toch makkelijk alles op tijd moeten kunnen doen.
En als je een eigen bedrijf hebt wil je toch ook niet mensen die altijd achter de feiten aanlopen, en maar zeggen we werken hard, en het is moeilijk. Althans ik niet.

Maar we genoeg over dit.

Horen dat ze dit allemaal snel oplossen, in ieder geval geen ernstige slachtoffers hier door.

En ff ter verduidelijking nog ik begon niet over meer doen..

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ongelezen bericht door 16again »

16again schreef:
03 dec 2022 23:10
KPN is zelf geen instantie die certificaten uitgeeft, dat loopt via externe partij. Hoe weet je dat dit niet alsnog via PKIoverheid loopt, maar wel via de Comodo's van deze wereld?

Probleem is in ieder geval kleiner dan gemeld.
Op twitterlink doorklikken geeft me deze lijst met probleemgevallen:
https://github.com/okoeroo/pkioverheidf ... output.csv
De 1e site die ik daarvan checkte ( https://www.lerarenportfolio.nl) had het certificate 9 november al vervangen, terwijl de site niet eens meer in gebruik is
Nog een aantal sites gechecked, het gros had al vernieuwd.
Het lijkt alsof je wel op bovenstaande lijst tercht kan komen, maar er nooit van af wordt gehaald.

malwarelab.nl staat ook op de lijst, daar was het certificate al 25 november verlopen.
https://crt.sh/?q=malwarelab.nl
En certificaat lijkt te zijn aangevraagd via KPN bij PKIoverheid
C=NL, O=KPN B.V., CN=KPN PKIoverheid Server CA 2020

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ongelezen bericht door witte angora »

snuffel1 schreef:
04 dec 2022 09:58
De titel van het topic is al misleidend want mogelijk valt de dienstverlening maandag uit.
Dit is anders exact de titel van Binnenlands bestuur. Dan is de kop van Binnenlands Bestuur ook misleidend.

De regering die niets met de ICT van overheidsinstanties van doen heeft krijgt de roetveeg piet toe geschoven want het voelt zo fijn om ergens tegen aan te schoppen en de schuld te geven.
Sja... dat kun je moeilijk Binnenlands Bestuur of mij in de schoenen schuiven...



Als dit topic niet geopend was had niemand er iets van geweten en wordt maandag a.s. een dag als alle andere dagen met hooguit een website van een overheidsinstantie die er tijdelijk uit ligt vanwege één certificaat die niet tijdig omgezet is.
Het is Binnenlands Bestuur dat dit artikel plaatste. Ik heb er enkel vragen over gesteld.


Echt weer een doemscenario die niet op waarheid te toetsen is want we dachten ook dat alle computers in de overgang van het jaar 1999 naar het jaar 2000 om klokslag 0.00 uur naar het jaar 1900 terug gezet zouden worden en alle computer gestuurde systemen onbruikbaar zouden worden. Vrijwel iedereen zat in spanning op dat moment te wachten maar er gebeurde niets en men ging weer over tot de orde van de dag.
Zo stellig als je het hier zet hebben zowel Binnenlands Bestuur als ik het toch niet gesteld?

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
04 dec 2022 09:58
Echt weer een doemscenario die niet op waarheid te toetsen is want we dachten ook dat alle computers in de overgang van het jaar 1999 naar het jaar 2000 om klokslag 0.00 uur naar het jaar 1900 terug gezet zouden worden en alle computer gestuurde systemen onbruikbaar zouden worden. Vrijwel iedereen zat in spanning op dat moment te wachten maar er gebeurde niets en men ging weer over tot de orde van de dag.
Je suggereert dat er alleen maar werd afgewacht, maar er zijn natuurlijk volop problemen aangepakt, voordat de klok 00:00 1-1-2000 sloeg.
Dankzij die insppanningen konden we over tot de orde van de dag.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onkruid71 schreef:
04 dec 2022 06:03
En het zou toch triest zijn als iemand vanuit zijn bed oplossingen moet bedenken voor mensen die zeggen er speciaal voor geleerd te hebben.
Dat zou inderdaad heel triest zijn. En gelukkig is dat ook helemaal niet het geval, alleen is dat kwartje bij die persoon in dat bed nog niet gevallen…

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
03 dec 2022 23:10
Moneyman schreef:
03 dec 2022 15:29
En dit is precies de reden waarom wij als gerechtsdeurwaarders geen gebruik meer maken van overheidscertificaten, maar het via private partijen regelen. Ik heb mijn digitale certificering bijvoorbeeld via KPN lopen.
KPN is zelf geen instantie die certificaten uitgeeft, dat loopt via externe partij. Hoe weet je dat dit niet alsnog via PKIoverheid loopt, maar wel via de Comodo's van deze wereld.
Wat denk je: zouden we dat gecheckt hebben, na alle certificaat-issues bij de overheid? :lol:
witte angora schreef:
03 dec 2022 23:42
Dat zal maandag wel blijken, of niet dan?
Paniek is nergens voor nodig. Dit is alles behalve een big issue. Zelfs als er ergens een certificaat nog niet up to date is, vergaat de wereld niet bepaald.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar wie heeft het over paniek? Ik niet. Ik heb alleen een vraag gesteld naar aanleiding van een artikel: is het slim om, als je aankomende week iets met de overheid moet regelen, dat dit weekend nog te doen? Meer als dat is het niet. Dat de wereld zou vergaan heb ik ook nergens gesteld.

Ik dacht dat dit forum juist voor dit soort dingen bedoeld was. Kennelijk, gezien een aantal reacties, heb ik me vergist. Maar dat denk ik al jarenlang af en toe op zijn tijd.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zo te zien lees je dingen die er niet staan.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoe kom je daar nu weer bij?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
04 dec 2022 11:44
Hoe kom je daar nu weer bij?
Heel simpel:
- niemand schrijft dat jij over de paniek begon (maar je reageerde erop, en daar reageerde ik op);
- niemand schrijft dat jij schrijft dat de wereld vergaat;
- niemand schrijft dat het forum hier niet voor bedoeld is.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
04 dec 2022 11:47
witte angora schreef:
04 dec 2022 11:44
Hoe kom je daar nu weer bij?
Heel simpel:
- niemand schrijft dat jij over de paniek begon (maar je reageerde erop, en daar reageerde ik op);
- niemand schrijft dat jij schrijft dat de wereld vergaat;
Nee, maar jij en Lady benoemen dat toch? En daarmee schuiven jullie me toch iets in de schoenen wat er helemaal niet is? Noem dat dan ook niet...

niemand schrijft dat het forum hier niet voor bedoeld is.
Toch, aangezien ik weer eens het gevoel heb dat het niet om de boodschap gaat, maar bij sommigen om de boodschapper neer te sabelen, komt dat voor de zoveelste keer naar boven.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als er een probleem kan ontstaan, is het heel goed daarvoor te waarschuwen. AG Connect is een vakblad en mag wat mij betreft als betrouwbaar worden beschouwd.

De vraag is wel hoe die lijst op github tot stand komt (handmatig of automatisch) en hoe up to date die is. Het is in ieder geval duidelijk dat het probleem nu minder groot is dan in het oorspronkelijke bericht bij AG Connect werd gemeld.

Het "Y2K-probleem" was destijds wel degelijk een serieus probleem. Er is toen heel hsrd gewerkt door heel veel IT'ers om probleemgevallen in programmacode op te sporen en aan te passen. Echte deskundigen vonden de overgang weliswaar spannend ("hebben we niets over het hoofd gezien?"), maar vooral zelfbenoemde deskundigen met goede ingangen in de media deden aan paniekzaaierij.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
04 dec 2022 11:34
16again schreef:
03 dec 2022 23:10
Moneyman schreef:
03 dec 2022 15:29
En dit is precies de reden waarom wij als gerechtsdeurwaarders geen gebruik meer maken van overheidscertificaten, maar het via private partijen regelen. Ik heb mijn digitale certificering bijvoorbeeld via KPN lopen.
KPN is zelf geen instantie die certificaten uitgeeft, dat loopt via externe partij. Hoe weet je dat dit niet alsnog via PKIoverheid loopt, maar wel via de Comodo's van deze wereld.
Wat denk je: zouden we dat gecheckt hebben, na alle certificaat-issues bij de overheid? :lol:
Geen idee of je dat is gechecked, dat bleek immers nergens uit. Dat het certificate loopt via KPN zegt niets, zoals in mijn latere bericht is aangetoond.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ongelezen bericht door Lowieze »

U moet niet alles zo persoonlijk nemen wa, er wordt gereageerd op wat in het artikel staat, meer niet.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
04 dec 2022 12:03
Moneyman schreef:
04 dec 2022 11:47
witte angora schreef:
04 dec 2022 11:44
Hoe kom je daar nu weer bij?
Heel simpel:
- niemand schrijft dat jij over de paniek begon (maar je reageerde erop, en daar reageerde ik op);
- niemand schrijft dat jij schrijft dat de wereld vergaat;
Nee, maar jij en Lady benoemen dat toch? En daarmee schuiven jullie me toch iets in de schoenen wat er helemaal niet is? Noem dat dan ook niet...

niemand schrijft dat het forum hier niet voor bedoeld is.
Toch, aangezien ik weer eens het gevoel heb dat het niet om de boodschap gaat, maar bij sommigen om de boodschapper neer te sabelen, komt dat voor de zoveelste keer naar boven.
Dat is toch echt je eigen interpretatie. Er wordt in het topic gereageerd op het bericht en op de reacties daarom. Trek dat niet naar het persoonlijke, want dat is helemaal niet de bedoeling.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
04 dec 2022 12:20
Moneyman schreef:
04 dec 2022 11:34
16again schreef:
03 dec 2022 23:10

KPN is zelf geen instantie die certificaten uitgeeft, dat loopt via externe partij. Hoe weet je dat dit niet alsnog via PKIoverheid loopt, maar wel via de Comodo's van deze wereld.
Wat denk je: zouden we dat gecheckt hebben, na alle certificaat-issues bij de overheid? :lol:
Geen idee of je dat is gechecked, dat bleek immers nergens uit. Dat het certificate loopt via KPN zegt niets, zoals in mijn latere bericht is aangetoond.
Lees mijn initiële bericht waarop je reageerde nog eens, en bedenk dan hoe logisch het zou zijn als we dat niet gecheckt zouden hebben…

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Digitale dienstverlening van de overheid valt maandag mogelijk uit

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
04 dec 2022 12:59
Lees mijn initiële bericht waarop je reageerde nog eens, en bedenk dan hoe logisch het zou zijn als we dat niet gecheckt zouden hebben…
Nergens uit blijkt dat dit gechecked is. Integendeel: Deurwaarderskantoor legt zoiets bij een externe partij (hier KPN) , om het zelf niet te hoeven checken. Voor mij logisch dat dit soort branches zelf die expertise niet in huis hebben (waarom zouden ze?) en dus uitbesteden.

Plaats reactie