Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
ceecee
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2021 14:13

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door ceecee »

Dag Henk
Ik schrik van je bericht omdat ik in zo'n zelfde situatie dreig te komen. Ik heb mijn klacht al op dit forum gezet maar kan het niet terugvinden en kwam zo bij jou terecht. Sinds 1-10-1991 heb ik een naturapolis bij de PC en die is in de loop der jaren via verschillende verzekeringsondernemingen nu ondergebracht bij Ardanta cq ASR. Volgens mijn oude polis ben ik vanaf 1-10-2023 vrijgesteld van premiebetaling. Wat schetst mijn verbazing toen ik eind december een schrijven ontving waarin mij meegedeeld werd dat door indexering mijn premie verhoogd werd van €17,02 per maand naar €48,09 omdat...en nu citeer ik Ardanta in zijn vraagbaak... 'in het algemeen kunnen we stellen dat hoe ouder u bent, hoe hoger de premie voor de verhoging van het verzekerde bedrag of diensten is. Een van de redenen is dat oudere klanten in verhouding deze premie korter moeten betalen en het risico op overlijden hoger is dan bij een jongere klant'. Nou dacht ik altijd dat je daarvoor dus een verzekering afsluit en niet om op het laatst nog uitgeknepen te worden. Begrijp ik het goed maar heeft jouw moeder nadat de premievrije periode is ingegaan tóch nog indexeringskosten moeten betalen? Ook ik heb geprobeerd contact te krijgen met Ardanta maar heb slechts een telefonische afspraak voor elkaar gekregen op 18 januari dus dat schiet niet op. Ik vraag mij werkelijk af of hier iets tegen te doen is, het doet me denken aan woekerpolissen.
Ik begrijp dat voor jou deze frustrerende zaak is afgerond maar als je misschien nog wat info hebt waarmee ik wat kan doen...graag.
Vriendelijke groet
Cecile

Betonrot
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jan 2023 10:20

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Betonrot »

Ook ik heb de afgelopen 2 jaar een premieverhoging gehad van 53% op mijn uitvaartverzekering bij Ardanta. Mijn polis loopt al sinds 1959, hiervoor heb ik 63 jaar maandelijks onafgebroken premie betaald. Mijn vraag (naam van persoon aan wie de vraag gericht is, verwijderd door moderatie), is: moeten wij ons zorgen maken over het voortbestaan van Ardanta?. Vanwaar deze extreme premieverhogingen?, op het internet zie ik dat nog vele anderen(honderden/duizenden?) met hetzelfde probleem worden geconfronteerd. Ik beschouw uw absurde premieverhogingen als het betonrot aan de fundamenten van onze maatschappij, zeker in deze huidige tijd. M.i. wordt het hoog tijd dat een aantal consumentenorganisaties uw wijze van handelen aan de kaak gaat stellen.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Moneyman »

Betonrot schreef:
10 jan 2023 10:37
Ik beschouw uw absurde premieverhogingen als het betonrot aan de fundamenten van onze maatschappij, zeker in deze huidige tijd.
Dank voor de lach op mijn gezicht :lol:

Denk je niet dat het andersom is? Dat de maatschappelijke ontwikkelingen (inflatie/ prijsverhogingen) zorgen voor de noodzaak om premies te verhogen?

Lady1234
Berichten: 26918
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Laat de indexatie vervallen of laat de polis premievrij maken.

Dan bent u van die verhogingen af.

https://doodgaanendoorgaan.ardanta.nl/a ... eer-betaal

Betonrot
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jan 2023 10:20

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Betonrot »

Nee, dat denk ik niet, 53%???. Er valt helaas niets te lachen Ik heb meer dan 60 jaar alle verhogingen altijd keurig betaald zonder te klagen, maar nu maakt Ardanta het echt te gek (ridicuul ! ), de hebzucht kent blijkbaar geen grenzen meer bij deze maatschappij zo lees ik op het internet. Nog nooit gehoord van een evenwichtige opbouw?. Meer dan 60 jaar premie betaald(met indexering) en dan krijg je de opmerking dat je gezien je leeftijd te weinig tijd rest om nog voldoende kapitaal op te bouwen. De afgelopen 63 jaar zijn blijkbaar in het geheel niet relevant meer.
Ik beschouw het premie vrijmaken na 63 jaar als een capitulatie voor deze graaiers. Dat is precies wat ze hopen want dan hoeven ze niets meer uit te keren.
De indexatie laten vervallen is niet de topic, het moet gaan om het aan de kaak stellen van de werkelijke problemen met dit product en hoe Ardanta hier mee omgaat. Ik las op dit forum dat iemand het woord Woekerpolis hier voor zou willen gebruiken. Lijkt mij geen slecht voorstel. Welke juristen gaan deze polissen eens aanpakken?. Ik meld mij nu graag reeds aan.

Lady1234
Berichten: 26918
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de polis premievrij gemaakt wordt, moet er wel degelijk worden uitgekeerd.

Maar als u zo overtuigd bent van uw gelijk, waarom pakt u ze dan niet zelf aan?

Charly-Baas14
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2022 19:30

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Charly-Baas14 »

Zeker je komt niet aan bod voor een telefonisch gesprek, na alle topics gelezen te hebben snap ik de reden. iedereen hangt aan de telefoon🥵maar als je een 0 intoetst wordt je teruggebeld. Daar wacht ik nu maar op😇

FransXX
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2023 13:33

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door FransXX »

Inderdaad is de handelwijze van Ardanta meer dan verschrikkelijk.

Bij de geboorte van mijn zoon heb ik een uitvaartverzekering afgesloten.
De jaarlijkse premie bedroeg per 1 januari 2022 €130,15 voor een verzekerd bedrag van €6.171,-
Per 1 januari van dit jaar ging de premie naar €429,93 voor een geïndexeerd bedrag van €7.052,-

Een premie die bijna €300 hoger wordt, terwijl het verzekerd bedrag met slechts €882,- stijgt.
Ofwel: een meer dan verdriedubbeling van de premie!!!

Contact met Ardanta was lange tijd onmogelijk, zowel via mail, als via telefoon en 'MijnArdanta'.

De klachtenbehandelaar komt met algemeenheden over de premie. Hij verwijst naar het Consumentenprijsindexcijfer en de leeftijd van de verzekerde (28 jaar!), maar ik krijg de berekening op grond waarvan men tot deze premie is gekomen niet.

Inderdaad heb ik de indexering blijvend stopgezet, maar de bittere nasmaak over Ardanta blijft.

Evertz
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 aug 2020 11:02

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Evertz »

Schandalig! Ik heb ook een premieverhoging gehad van Ardanta en ik heb https://uitvaartverzekeringwijzer.net/ gevraagd of dit normaal is. Ze geven aan dat zulke verhogingen niet vaak voorkomen en dat overstappen bij uitvaartverzekeringen in veel gevallen ook niet interessant is. Hopelijk gaat de media er iets aan doen, want dit gaat wel erg ver.

ErikLS
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 dec 2022 11:11

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door ErikLS »

Kyria schreef:
03 jan 2023 22:37
Mijn premie bij Ardanta, uitvaartverzekering, werd verhoogd van €107,00 naar €440,00. Ondanks mijn schriftelijke en telefonische reactie , dat ik hier niet mee akkoord ging, hebben ze t toch geïncasseerd. Ik heb het laten terugstorten. Ben sinds 1985 verzekerd, eerst was het de Facultatieve, dit is overgenomen door Ardanta. Dit is toch een verhoging die toch alle begrip ten boven gaat. Mag dit zo maar?
Het kan dus inderdaad nog gekker. Mijn premiestijging van ruim 264% (Ja dat klopt zeker Lady1234) is nog minder dan de ruim 400% premiestijging van dit voorbeeld. Je gaat toch niet ruim 5.000 euro per jaar aan premie betalen?!! Hoe durven ze het te vragen!!
Wij hebben de polis premievrijgemaakt. Met het zo uitgespaarde bedrag kan je het verschil in uitkering bij overlijden ruimschoots compenseren. Ook ik heb het bedrag direct laten terugstorten en toen het premievrij maken met Ardanta geregeld. Hoewel het niet nodig had moeten/mogen zijn, is alles nu naar onze (aangepaste) wens geregeld. Alleen schrijft Ardanta de maandpremie nog steeds af ........... en boeken wij het terug.

Lady1234
Berichten: 26918
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt nog steeds niet rekenen. De stijging is 311 procent.

Indexatie laten vervallen. Klaar.

SensaC
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 feb 2020 15:35

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door SensaC »

Inderdaad, er is geen betere business dan doden-business!
Verzekeraars indexeren zich een slag in de rondte, hebben een topsalaris en een voetbalclub als speeltje.
En eerdaags is de zorg aan de beurt!

Charles33
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 sep 2012 15:31

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Charles33 »

Ik betaal al 61 jaar aan Ardanta en ook bij mij hebben ze de premie met 34% verhoogd.
Als dit zo maar mag en kan, dan zijn wij als consument toch totaal overgeleverd aan een machtsmisbruik, want dan zouden ze dit ieder jaar kunnen herhalen tot we honderden euro's premie per maand betalen. Op deze manier zou de Ardanta zich exorbitant kunnen verrijken en wij als klant staan totaal met de rug tegen de muur.

Is er dan ergens nog een grens van wat wel en niet mag in Nederland?

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door rwolters »

SensaC schreef:
27 jan 2023 15:32
Inderdaad, er is geen betere business dan doden-business!
Verzekeraars indexeren zich een slag ins de rondte, hebben een topsalaris en een voetbalclub als speeltje.
En eerdaags is de zorg aan de beurt!
We kiezen er toch echt zelf voor. Als je wilt kan je zo een nonprofit uitvaartverzekering beginnen. Gewoon met wat vrijwilligers of mensen met een minimum salaris en gaan. Je krijgt ongetwijfeld heel veel klanten dus zou er genoeg geld moeten zijn om de begrafenissen te regelen.

Hetzelfde met de zorg: als we jaar in jaar uit op partijen stemmen die het huidige beleid goed vinden dan krijg je waar we voor stemmen. Zou geen verrassing mogen zijn. Het zou pas een verrassing zijn als een VVD regering met een gratis overheidsverzekering zou komen....

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
27 jan 2023 14:31
U kunt nog steeds niet rekenen. De stijging is 311 procent.
Helderziend?
Van ErikLS zie ik nergens oude/nieuwe maandpremie staan.

Zijn dit soort exorbitante prijsverhogingen reden om de overeenkomst te ontbinden?
Wat iets anders is dan voortijdig premie-vrij maken of afkopen: beiden zijn ongunstig, want de eerste jaren betaal je de meeste kosten.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Moneyman »

Charles33 schreef:
27 jan 2023 17:43
Als dit zo maar mag en kan, dan zijn wij als consument toch totaal overgeleverd aan een machtsmisbruik, want dan zouden ze dit ieder jaar kunnen herhalen tot we honderden euro's premie per maand betalen. Op deze manier zou de Ardanta zich exorbitant kunnen verrijken en wij als klant staan totaal met de rug tegen de muur.
Natuurlijk kan dat niet. Noodzakelijke verhogingen kunnen, onredelijke niet.

Lady1234
Berichten: 26918
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
27 jan 2023 20:40
Lady1234 schreef:
27 jan 2023 14:31
U kunt nog steeds niet rekenen. De stijging is 311 procent.
Helderziend?
Van ErikLS zie ik nergens oude/nieuwe maandpremie staan.

Zijn dit soort exorbitante prijsverhogingen reden om de overeenkomst te ontbinden?
Wat iets anders is dan voortijdig premie-vrij maken of afkopen: beiden zijn ongunstig, want de eerste jaren betaal je de meeste kosten.

Eriks stelt dat het voorbeeld waar hij op reageert een verhoging van ruim 400% geeft.

Afkopen is ongunstig, indexatie laten vervallen is het minder ongunstig. Premievrij maken wellicht verstandig.

Ik heb de polisvoorwaarden niet, maar ik betwijfel of je om die reden kunt ontbinden. Met een teruggave van de premies bedoelt u waarschijnlijk.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door 16again »

Als bij afsluiten van de verzekering was duidelijk gemaakt dat later premies buitensporig verhoogd zouden worden, dan was geen overeenkomst gesloten. Indexatie welke inflatie volgt is normaal, dit duidelijk niet.
En bij uitstek is dit een product met lange looptijd.

Natuurlijk staat dit niet in de polisvoorwaarden. Maar daar wordt ook niet gerept over premiestijgingen van 300+ %.

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door rwolters »

16again schreef:
27 jan 2023 23:52
Als bij afsluiten van de verzekering was duidelijk gemaakt dat later premies buitensporig verhoogd zouden worden, dan was geen overeenkomst gesloten. Indexatie welke inflatie volgt is normaal, dit duidelijk niet.
En bij uitstek is dit een product met lange looptijd.

Natuurlijk staat dit niet in de polisvoorwaarden. Maar daar wordt ook niet gerept over premiestijgingen van 300+ %.
Prijsstijgingen hoeven niet de gemiddelde inflatie te volgen. Je kunt in de voorwaarden al verwijzen naar een specifieke prijsindex, die momenteel heel erg varieert per branche. Daarnaast heeft een verzekeraar ook nog de plicht om voldoende eigen vermogen in kas te hebben. Besparen op uitgaven kan niet want de verzekerde bedragen moeten uitgekeerd worden. Zeker voor een uitvaartverzekering is dat met 100% zekerheid te stellen… Ik ken de financiële situatie niet van Ardanta maar dat is ongetwijfeld in de jaarcijfers van afgelopen jaren terug te vinden. Jammer dat ze niet beursgenoteerd zijn want dan was dat heel makkelijk op te zoeken.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door 16again »

rwolters schreef:
28 jan 2023 10:03
Prijsstijgingen hoeven niet de gemiddelde inflatie te volgen. Je kunt in de voorwaarden al verwijzen naar een specifieke prijsindex, die momenteel heel erg varieert per branche. Daarnaast heeft een verzekeraar ook nog de plicht om voldoende eigen vermogen in kas te hebben. Besparen op uitgaven kan niet want de verzekerde bedragen moeten uitgekeerd worden. Zeker voor een uitvaartverzekering is dat met 100% zekerheid te stellen… Ik ken de financiële situatie niet van Ardanta maar dat is ongetwijfeld in de jaarcijfers van afgelopen jaren terug te vinden. Jammer dat ze niet beursgenoteerd zijn want dan was dat heel makkelijk op te zoeken.
Prijsstijging behoort m.i. mee te gaan met kosten van de uitvaart. En die stijging zal redelijk in lijn zijn met de index.
Over die plicht om voldoende in kas te moeten hebben: Als er nu een 300+% prijsstijging nodig is, dan heeft men vele jaren zitten te slapen en is er ineens een flink lijk uit de kast gekomen.

Plaats reactie