Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er was een flinke oversterfte verleden jaar.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
28 jan 2023 11:24
Er was een flinke oversterfte verleden jaar.
-In 2020 en 2021 was die groter, dus waarom dan nu pas die 300+ procent?
-Procentueel is die oversterfte gering. Er overleden "slechts" 9% meer dan verwacht. Waar het werkelijk om gaat is of levensverwachting naar beneden is bijgesteld.
-Sec naar oversterfte kijken heeft weinig zin. Misschien belangrijker is verdeling per leeftijd:
Overlijdt iemand jong (bijv 30), dan is er nog nauwelijks premie betaald, en is de strop voor verzekeraar groter dan iemand die 83 wordt.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Mag ik dit een zinloze discussie vinden?

Zag vd week de aankondiging voorbij komen dat dit onderwerp besproken zou worden in Max Meldpunt, dus speciaal even gekeken. Een regelrechte aanfluiting, zonde van de uitzendtijd. Max deed zijn zegje, Ardanta deed haar zegje, bedankt en doei maar weer. Daar kwam het op neer. :roll:

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
28 jan 2023 11:39
Max deed zijn zegje, Ardanta deed haar zegje, bedankt en doei maar weer.
Een soort forum, zeg maar :wink:

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

16again schreef:
31 dec 2022 18:08
Hier staat tenminste een reden van de prijsstijging:
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... 0uitvallen.
Volgens mij stopt men naast gas ook andersoortige (ver)brand(bare)stoffen in een crematieoven...., zodanig dat hij meer energie op zou kunnen leveren dan wat je er aan gas in stopt. Dan zou de crematie nu juist goedkoper moeten worden.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Erthanax »

Geip Suusje schreef:
28 jan 2023 22:28
Volgens mij stopt men naast gas ook andersoortige (ver)brand(bare)stoffen in een crematieoven...., zodanig dat hij meer energie op zou kunnen leveren dan wat je er aan gas in stopt. Dan zou de crematie nu juist goedkoper moeten worden.
Er is uiteraard geen enkele reden waarom bij een stijgende gasprijs een crematie goedkoper zou worden. Die andersoortige brandbare stoffen zijn immers altijd al aanwezig bij een crematie.

Wie geen behoefte heeft aan technische details moet onderstaande link en de rest rest van mijn reactie niet lezen.

DELA geeft informatie over de werking van een crematieoven. Er is ongeveer 60 m³ gas nodig,

Tijdens de crematie loopt de temperatuur op van 800 °C naar 1100 °C. "Dat komt omdat de verbranding van de kist of opbaarplank voor extra hitte zorgt", schrijft DELA.

Iets verder staat: "Zodra de overledene de oven ingeschoven is, wordt de brandstoftoevoer afgesloten. De kist of opbaarplank en het lichaam verbranden vooral door de extreme hitte en niet zozeer door vuur."

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door moederslink »

Erthanax schreef:
28 jan 2023 23:11
Wie geen behoefte heeft aan technische details moet onderstaande link en de rest rest van mijn reactie niet lezen.
😒
Brrr......tóch gelezen 😒.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
28 jan 2023 23:11
Iets verder staat: "......De kist of opbaarplank en het lichaam verbranden vooral door de extreme hitte en niet zozeer door vuur."
Wat probeert men hier te zeggen? Die extreme hitte is gewoon van vuur afkomstig.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik denk dat DELA probeert duidelijk te maken dat er tijdens de eigenlijke crematie geen open gasvlam in de oven is.

Een gedetailleerde bespreking van de processen vind ik verder niet noodzakelijk voor dit topic, en ook niet kies. Ik vond het echter wel noodzakelijk om gemotiveerd een eerdere onzinnige bewering in dit topic te ontkrachten.

wsr
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2023 13:20

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door wsr »

Niet transparant.
Nadat ik Ardanta telefonisch om uitleg gevraagd heb over de verhoging van 42% en dit ook te onderbouwen met een berekening voor de premieopbouw krijg ik wederom een email met algemene informatie dat de premieopbouw ook leeftijdsafhankelijk is. Wat kan ik volgend jaar verwachten? wederom een verhoging, vele malen hoger dan de indexering?

Kyria
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2018 13:41

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Kyria »

Mijn premie bij Ardanta is verhoogd met meer dan 300% . Ik ben verzekerd sinds 1985. Betaalde jaarlijks wisselende bedragen, ca €50-€60. In 2022 werd dat €106. November kreeg ik n vooraankondiging dat er €440,33 zou worden afgeschreven. Ik heb n bericht gestuurd dat ik hier niet mee akkoord ging. Een maand later kreeg ik n herinnering over het bedrag dat afgeschreven zou worden. Toen heb ik op n donderdagochtend gebeld. Het duurde 39 min voordat ik mijn verhaal kon vertellen.ik was dus niet de enige met mijn klacht. Ja, ze hadden mijn bericht ontvangen. Maar ik werd ouder, (ben nu 69). De kosten werden hoger dus verhoging van meer dan 300% was nodig. Ik heb toen nogmaals gezegd, dat ik de polis premievrij wou maken. Prima, stond genoteerd. Toch is t bedrag van €440,33 op 2 Jan 2023 afgeschreven. Gelukkig kon ik t terugboeken. Tot nu toe geen bericht van Ardanta.

Ehaverkate
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2023 19:11

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Ehaverkate »

Mijn vader van 89 heeft ook een polis bij ardanta de premie is verhoogd van 39 naar 101 euro ,schandalig,hij betaald al 70 jaar voor de polis .Ik noem dit oplichting .Schandalig voor woorden .Iemand met aow 1200 euro per jaar laten betalen .Terwijl die al 70 jaar heeft betaald

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Moneyman »

70 jaar... van de betaalde premie alleen al zou je, als je dat gespaard zou hebben, een heel aardige begrafenis kunnen bekostigen, lijkt mij.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij de meeste uitvaartverzekeringen loop de premiebetaling “slechts” tot de 80-jarige leeftijd. Kijk die polis eens na.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Twee plakjes cake moet lukken na 70 jaar. :mrgreen:

Maltha76
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2023 11:54

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Maltha76 »

Mijn premie is van €98 in 2021 naar €150 in 2022 en nu dit jaar 2023 naar €477 gegaan. Meer dan 200% in 1 jaar tijd. Ik krijg ook niemand te pakken bij Ardanta. Wat kan ik doen?

Betonrot
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jan 2023 10:20

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Betonrot »

KNEVELPOLISSEN van Ardanta/ASR

Heel erg fijn en nuttig dat Meldpunt van Max deze ''uitknijppolissen'' van Ardanta/ASR heeft behandeld in de uitzending van 27 januari j.l.
Nu maar hopen dat alle Ardanta/ASR-slachtoffers een KIFID-klachtenprocedure starten of al hebben gestart. Max Meldpunt zeer bedankt!. Hulde!
Omdat deze polissen wat mij betreft lijken op een vorm van knevelarij stel ik voor om deze polissen geen Woekerpolissen te noemen maar Ardanta/ASR KNEVELPOLISSEN. Iedereen mee eens? :o

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt blijkbaar geen idee wat knevelarij is.

Knevelarij
BeschrijvingKnevelarij is in het Nederlands recht het innen, ontvangen of terughouden van bijvoorbeeld geld door iemand die daartoe misbruik maakt van zijn positie als ambtenaar en terwijl hij weet dat dit geld niet verschuldigd is. Knevelarij is een voorbeeld van een ambtsmisdrijf. Wikipedia

Betonrot
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jan 2023 10:20

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Betonrot »

@Lady1234
Daar bent u weer....
En u kunt niet goed lezen want ik heb letterlijk geschreven: ''Omdat deze polissen wat mij betreft lijken op een vorm van knevelarij....''.
Zoals gewoonlijk roept u weer eens iets zonder u te verdiepen in wat mensen precies schrijven.
En dat is nog steeds erg vreemd want zoals eerder al is gebleken heeft u zelf helemaal geen Ardanta/ASR-polis .
Heeft u dan werkelijk niets anders te doen???

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is ook geen “vorm van knevelarij”. U kunt de indexatie stopzetten, u kunt de polis premievrij maken, u kunt hem zelfs afkopen.

Plaats reactie