Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
RPBersee
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 dec 2022 15:30

Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door RPBersee »

Ik heb een begrafenisverzekering bij Ardanta. Mijn premie is geïndexeerd vanwege de 'uitzonderlijke hoge stijging van de prijzen in 2022'. De premie wordt echter verhoogd met maar liefst 46%. Dat is een veelvoud van de inflatie. Bovendien stijgt het verzekerde bedrag met slechts 14%. Dat vind ik een te groot verschil.
Ik weet dat ik de indexering van de premie kan terugdraaien. Ook weet ik dat ik het gespaarde bedrag kan afkopen. Misschien dat ik dit ook ga doen, maar waar het mij om gaat is, omdat ik niet de enige zal zijn die op deze manier met hogere maandlasten wordt geconfronteerd, dat verzekeraars zouden moeten worden aangesproken en aangepakt zodat ze hun klanten niet van alles kunnen kunnen opleggen om hun kas te spekken.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door kuklos »

Je hebt al geklaagd neem ik aan?

Zie hier over hoe te handelen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is nou eenmaal het nadeel/voordeel van indexatie van een pakketverzekering.

ttree
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 dec 2022 14:23

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door ttree »

46% dan hebt u geluk....mijn premie is met 125% verhoogd en heb even snel de boel nagekeken en sinds 2020 heeft men mijn premie nu met 2023 in totaa met 225% gestegen..... Het slaat kant nog wal deze verhogingen

DezeGene
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jun 2017 14:53

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door DezeGene »

bij ons was de indexering 22,5%
het bleek dat ik het onderwerp/reden van indexering verk.
eerd begrepen had.
niet inflatie maar dat begrafenissen duurder zijn geworden.

ECHTER. zijn begravenissen duurder geworden door letterlijke meerkosten door werkzaamheden om materialen zoals waarin je begraven wilt worden, bloemen, kaarten etc. of omdat men gemiddeld meer uitgeeft voor een begrafenis.

je kan gelukkig de indexering stopzetten, en dat is wat wij gedaan hebben

Marjan67
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2022 16:43

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Marjan67 »

Reactie Ardanta uitvaartverzekering

Marjan67
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2022 16:43

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Marjan67 »

Bij ons heeft Ardanta alleen bij mijn man de premie verhoogd. Kreeg als antwoord dat hij over 2 jaar geen premie meer betaald ivm leeftijd en door indexering nu voor 8.000 euro verzekerd is. Kon hier wel vanaf maar moest dit schriftelijk bij hun indienen dan bleef hij dezelfde premie betalen en was dan nog steeds verzekerd voor het huidige bedrag. We hebben een bezwaar ingediend bij hen. Ben heel benieuwd

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door rwolters »

Voor indexering van specifieke zaken kan de CPI worden gebruikt. Die is per branche / activiteit anders. De inflatie zoals die in de media komt is slechts 1 mogelijke indicator die is gebaseerd op een vast "mandje" van dingen die de meeste mensen regelmatig gebruiken. Ik kan me voorstellen dat begrafenissen daar niet in worden meegenomen, en ik kan me ook voorstellen dat begrafenissen een compleet andere inflatiepercentage hebben als het "mandje". Net zoals er ook heel veel zaken zijn die een veel lagere inflatie hebben dan het mandje.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Rinustp »

Afkopen lijkt niet zo'n goed idee.
Ik heb laatst Dela gevraagd hoeveel ze bieden als ik mijn uitvaartverzekering af wil kopen.
Ongever €1000, was het antwoord.
Voor deze verzekering betaal ik al 43 jaar en is intussen ook uitgedund.

Mijn advies: Sluit geen uitvaartverzekering af. Heb je die toch? Bespreek heel goed met mogelijke nabestaande wat de mogelijkheden zijn binnen die verzekering want je wordt gegarandeerd opgelicht. Niet de verzekerde maar de nabestaande.
"Want je wilt het beste voor je geliefde", is het credo. Alleen werkt Dela niet mee aan "het beste".

edvandekleut
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 dec 2022 17:48

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door edvandekleut »

Ik heb ook om opheldering gevraagd.
Mijn dekking stijgt met 14,3% en mijn premie stijgt van 17,46 pm naar 40,88 pm, dat is een stijging van 134%.
Dat is puur oplichterij. RADAR kunnen jullie dit niet verder uitzoeken c.q. ter discussie stellen?

Paulyn
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 dec 2022 01:40

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Paulyn »

Jaren lang heb ik verzekeringen verkocht. De verplichte maar vooral ook extra verzekeringen.
Bij het kiezen van de dekking heb ik altijd zo goed mogelijk geadviseerd.
Zou u het zelf willen en/of kunnen betalen? Baseer daar uw keuze op!
Voor de begrafenisverzekering, die ik gelukkig niet in mijn pakket had, geldt iets anders.
Na alle woekerpolissen is dit namelijk een van de grootste scheefgroei die er bestaat!!!
Maar het is niet helemaal de schuld van der verzekeringsmaatschappijen.
De begrafenisondernemers hebben de grootste schuld hierin.
Ze rekenen maar raak over ons verdriet van het verlies heen.
"Laat je niet kisten door de commercie" in dat boekje kun je lezend duizenden euro's besparen!
Heb je er toch ooit een afgesloten?
Ik zou maar afkopen en het geld apart op een rekening zetten.
Vul die rekening maandelijks aan met de premie die je anders betaalt zou hebben.
Vergeet niet het boekje te kopen. Succes!!!

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is in principe niets mis met een begrafenispolis. En ik denk dat half Nederland wel zo’n polis heeft, in natura of sommen.

Gooi die indexatie er af. Niet afkopen, kost goud, dan nog eerder premievrij maken.

ErikLS
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 dec 2022 11:11

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door ErikLS »

Helemaal mee eens dat het niet kan wat Ardanta hier doet. En ik kan het nog sterker vertellen. Ardanta heeft bij ons de premie met 264,62 (ruim tweehonderd-vier-en-zestig) % verhoogd!! En dat zonder bericht vooraf!! Meteen terug laten boeken en volgende week met ze in gesprek. Dit kan echt niet. Alle prijzen schieten het dak uit terwijl ons pensioen niet stijgt en de verhoging van de AOW voor een groot deel een sigaar uit eigen doos is :oops:

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Erthanax »

Premievrij maken is inderdaad meestal aantrekkelijker. Je houdt een zekere dekking, meer dan de afkoopsom, zonder nog langer premie te betalen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door 16again »

Hier staat tenminste een reden van de prijsstijging:
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... 0uitvallen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ErikLS schreef:
31 dec 2022 11:24
Helemaal mee eens dat het niet kan wat Ardanta hier doet. En ik kan het nog sterker vertellen. Ardanta heeft bij ons de premie met 264,62 (ruim tweehonderd-vier-en-zestig) % verhoogd!! En dat zonder bericht vooraf!! Meteen terug laten boeken en volgende week met ze in gesprek. Dit kan echt niet. Alle prijzen schieten het dak uit terwijl ons pensioen niet stijgt en de verhoging van de AOW voor een groot deel een sigaar uit eigen doos is :oops:
Tweehonderdvierenzestig procent verhoging? Lijkt me onwaarschijnlijk.

De verhoging van de AOW is zeker geen sigaar uit eigen doos,ook niet voor een groot deel.

Laat de indexatievervallen.

SensaC
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 feb 2020 15:35

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door SensaC »

Ook ik was lang in verzekerings-land werkzaam.
Het is al eeuwen bekend, doden klagen niet. En nabestaanden willen naast een goed afscheid ook een goede rouwverwerking. Daar maken verzekeraars slim gebruik van en ontstaan er paleizen aan rouwcentra en hebben verzekeraars topinkomens.
Wees verstandig, leg zelf een bedrag opzij.
Al jaren bekend in de financiële wereld; “Er is geen betere business dan doden-business”. Het is niet de mensheid die de mate van indexatie bepaald maar de verzekeraar!

Kyria
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2018 13:41

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Kyria »

Mijn premie bij Ardanta, uitvaartverzekering, werd verhoogd van €107,00 naar €440,00. Ondanks mijn schriftelijke en telefonische reactie , dat ik hier niet mee akkoord ging, hebben ze t toch geïncasseerd. Ik heb het laten terugstorten. Ben sinds 1985 verzekerd, eerst was het de Facultatieve, dit is overgenomen door Ardanta. Dit is toch een verhoging die toch alle begrip ten boven gaat. Mag dit zo maar?

Ardanta.nl
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2023 13:16

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Ardanta.nl »

Reactie namens Ardanta
We hebben de berichten en frustratie gelezen die mensen op dit platform hebben gedeeld, over de toegenomen waarde van hun verzekering en de indexeringspremie die daarbij hoort. Omdat we niet kunnen achterhalen wie jullie zijn, maar wel graag met onze klanten in contact willen komen, vragen we jullie ons te benaderen. Een aantal van jullie geeft aan dat ze dat ook al hebben gedaan. Naast onze contactgegevens vind je ook al veel informatie op onze site over dit onderwerp ardanta.nl/indexering. Hier vind je onder andere antwoorden op vragen die wij ook op dit platform teruglezen. Bijvoorbeeld: mijn verzekerd kapitaal wordt verhoogd met 14,3%. Waarom stijgt mijn premie procentueel meer?

Omdat iedere klant een unieke situatie heeft, bijvoorbeeld vanwege het verschil in leeftijd, kijken we altijd per klant wat we voor hem of haar kunnen betekenen. Eén van de opties die we op dit format voorbij zagen komen is dat een klant ervoor gekozen heeft om de indexatie te weigeren. Dat kan inderdaad. Het verzekerde bedrag, de waarde van de verzekering, stijgt dan niet en de premie blijft hetzelfde. Dit betekent wel dat je minder krijgt uitgekeerd bij overlijden. Dat hoeft geen probleem te zijn als je zelf spaargeld hebt om dat tekort aan te vullen. In de praktijk merken we dat veel klanten toch vaak teleurgesteld zijn als ze ondanks een uitvaartverzekering alsnog voor kosten komen te staan. Laat je daarom goed informeren en kijk wat bij je past en wat haalbaar is.

Dit is een eenmalige post van Ardanta om klanten ook op dit forum te verwijzen naar informatie en de mogelijkheid te benadrukken om met ons in gesprek te gaan. Ardanta gaat niet in op verdere (klant)vragen via dit forum, omdat iedere klantsituatie uniek is. Kijk dus voor meer informatie en contact op ardanta.nl of ardanta.nl/indexering.
Laatst gewijzigd door Ardanta.nl op 05 jan 2023 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk-1957
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2023 16:22

Re: Premie van Ardanta-begrafenisverzekering stijgt met maar liefst 46%

Ongelezen bericht door Henk-1957 »

Ik heb in 2019 al eens contact gezocht met Ardanta vanwege de polis van mijn moeder die premievrij was en waarvoor al jaren indexatie betaald moest worden. Ik kon dat toen afkopen en zou dan 1400 euro krijgen.

Vorig jaar september is mijn moeder overleden en het is triest wat Ardanta voor service levert. Je moet ook nog eens voor een aangesloten begrafenisondernemer kiezen anders krijg je nog minder uitgekeerd. Ik heb onderstaande review op Googel geplaatst. Ik was zo boos dat men geen antwoord geeft op de vraag waarom de uitkering zo karig is. Alleen een antwoord van wat er vergoed is.
Dus ik geloof het bovenstaande gewoon niet dat Ardanta mensen met vragen gaat helpen.

Dit is mijn review op Google :

Ardanta doe eens wat aan je bereikbaarheid. Die is zo verschrikkelijk slecht, slechter kan niet.
Sta ik in de wachtrij als 7e en als ik aan de beurt ben wordt ik weer naar de 7e plaats geplaatst. Dit is al de 2e dag dat ik jullie probeer te bereiken. Ik heb wel wat anders te doen dan uren te zitten wachten tot jullie de telefoon oppakken.

Nu maanden later en mijn moeder is begraven, [persoonlijke info weggehaald door moderatie] wil ik nog het volgende kwijt.
Mijn moeder was verzekerd sinds 1951 en haar polis was premievrij sinds 1998. Daarna moest moeder indexering gaan betalen. Moeder heeft ± 2347 euro aan indexering betaald en Ardanta heeft zeggen en schrijven 2406 euro uitbetaald. Ik vraag mij werkelijk af waarom moeder verzekerd is geweest en wat Ardanta mijn ouders beloofd heeft toen ze die verzekering/polis afsloten. Je snapt wel dat hier heel veel geld bij moest om moeder netjes en waardig te begraven. En Ardanta geeft geen antwoord waarom dat uitgekeerde bedrag zo karig is. En dan nog iets, ik moest de uitvaartverzorger kiezen die bij Ardanta aangesloten was anders was het uitgekeerde bedrag nog lager geweest. Een enorme domper op het verlies van mijn moeder. Schande in een woord schande. Wat ben ik blij dat ik zelf hier nooit ingetrapt ben.
Ardanta - Radar.JPG
Een Excel uitdraai van de kosten, bij benadering, omdat ik niet alles terug kan halen uit het verleden.
(167.59 KiB) 168 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Plaats reactie