Voeding bij prothese

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door zeug »

Ik moet binnenkort mijn tanden laten en krijg dan een prothese ik vraag me af of iemand tips heeft wat je dan het beste kunt eten .

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vraag het je tandarts, zou ik zeggen. Het hangt er helemaal vanaf hoe jij je voelt en hoe de boel geneest. Direct na het trekken zal het vloeibaar voedsel zijn, tegen de tijd dat je je kunstgebit hebt kan je alles eten. De tijd ertussen is een glijdende schaal.

Ik denk dat als ik ooit zo ver ben mijn blender wat actiever wordt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door moederslink »

Zodra je mond genezen is, zul je moeten ' happen ' en juist dát is superbelangrijk!
Naar aanleiding vd gipsafdruk wordt de prothese gemaakt.
Zonder tanden is het moeilijk kauwen en zul je voornamelijk vloeibaar voedsel moeten eten.
Soep- pap-vla e.d.
Daarna wordt het ' passen' bij de tandarts en mogelijk hier en daar nog wat slijpen.
Daarna kun je in principe alles gewoon eten hoor.

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door zeug »

Ik krijg meteen na het trekken van de tanden een noodgebit. Happen etc. is al gebeurd.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Met dat noodgebit zult u niet echt kunnen kauwen en al helemaal niets “afbijten”.

Dus geen biefstuk, maar balletje gehakt, geen appel, maar een banaan of zo. Kleine hapjes en beetje bij drinken.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door scontra »

:idea: Koop alvast een flesje (10 ml) Pyralvex om de blaren die u van uw nieuwe tanden krijgt aan te stippen om het e.e.a. te verzachten en te genezen.

Verder kunt u zacht, gemalen of geprakt, voedsel gebruiken event. met rul gehakt erdoor.
Melkproducten kunt u beter vermijden vanwege slijmvorming in mond en keel en ook Rijst is uit den boze zolang de wonden niet genezen zijn.
Gebruik voorlopig ook geen alcoholische dranken en rook niet mocht u dat (nog) doen.

Sterkte !!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door moederslink »

zeug schreef:
10 jan 2023 14:48
Ik krijg meteen na het trekken van de tanden een noodgebit. Happen etc. is al gebeurd.
NB : tandartsen zeggen vaak : gebruik kleefpasta om het kunstgebit goed te laten aansluiten op het gehemelte.
Ik raad dat af : die pasta blijft behoorlijk aan je gehemelte plakken en is erg lastig om te verwijderen.
Je zult het kunstgebit er toch iedere dag uit moeten halen om het schoon te maken!?
Daarom is goed ' happen ' zo belangrijk, dan sluit het perfect aan in je mond.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor het definitieve gebit moet er opnieuw gehapt worden.

joop kok
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:58

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door joop kok »

Ik adviseer u bij het definitief happen voor een kunstgebit in de onderkaak twee implantaten te laten plaatsen.
Voorts wipt u onder gebit niet elke keer uit uw mond. Ik heb dat ook een paar geleden laten doen en het is een verademing!!

joop kok
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:58

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door joop kok »

Ik adviseer u bij het definitief happen voor een kunstgebit in de onderkaak twee implantaten te laten plaatsen.
Voorts wipt u onder gebit niet elke keer uit uw mond. Ik heb dat ook een paar geleden laten doen en het is een verademing!!

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
10 jan 2023 14:27
Ik denk dat als ik ooit zo ver ben mijn blender wat actiever wordt.
Biefstuk in de blender?

Ik weet nog dat mijn neefje met een gebroken kaak zat en weken vloeibaar voedsel moest eten. Die werd na een paar dagen al gek van de yoghurt, vla en dergelijke. Probeer van tevoren misschien al te bedenken of er dingen vloeibaar te maken zijn die je lekker vindt. Of dat er andere soorten vloeibaar of makkelijk te happen voedsel zijn.

joop kok
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:58

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door joop kok »

joop kok schreef:
10 jan 2023 17:39
Ik adviseer u bij het definitief happen voor een kunstgebit in de onderkaak twee implantaten te laten plaatsen.
Voorts wipt u onder gebit niet elke keer uit uw mond. Ik heb dat ook een paar geleden laten doen en het is een verademing!!
Een gedeelte wordt vergoed door de Zorgverzekering en een gedeelte moet je zelf betalen dus 50 /50 procent.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bent u uzelf nu aan het quoten en verder niets?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door moederslink »

joop kok schreef:
10 jan 2023 17:39
Ik adviseer u bij het definitief happen voor een kunstgebit in de onderkaak twee implantaten te laten plaatsen.
Voorts wipt u onder gebit niet elke keer uit uw mond. Ik heb dat ook een paar geleden laten doen en het is een verademing!!
1 : daar is het nu te laat voor , er is al gehapt en het gebit wordt al gemaakt door de tandtechnieker
2 : implantaten zijn behoorlijk aan de prijs en dat kan niet iedereen betalen

Een goed passend kunstgebit kan prima voldoen .
Het is niet meer zoals vroeger dat je met zo.n ' klapperend ' kunstgebit wordt opgescheept als ziekenfonds patiënt :D.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
10 jan 2023 18:25
Moneyman schreef:
10 jan 2023 14:27
Ik denk dat als ik ooit zo ver ben mijn blender wat actiever wordt.
Biefstuk in de blender?

Ik weet nog dat mijn neefje met een gebroken kaak zat en weken vloeibaar voedsel moest eten. Die werd na een paar dagen al gek van de yoghurt, vla en dergelijke.
Als je denkt dat de blender alleen geschikt is voor vla en yoghurt enzo, dan zou ik me er eens in verdiepen.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
10 jan 2023 19:18
Nijogeth schreef:
10 jan 2023 18:25
Moneyman schreef:
10 jan 2023 14:27
Ik denk dat als ik ooit zo ver ben mijn blender wat actiever wordt.
Biefstuk in de blender?

Ik weet nog dat mijn neefje met een gebroken kaak zat en weken vloeibaar voedsel moest eten. Die werd na een paar dagen al gek van de yoghurt, vla en dergelijke.
Als je denkt dat de blender alleen geschikt is voor vla en yoghurt enzo, dan zou ik me er eens in verdiepen.
Nee hoor, dat denkt ik niet. Juist het tegenovergestelde. Mijn neefje kon vla en yoghurt door een rietje eten zonder het in de blender te doen. Daarom de rest van mijn advies om alvast te zoeken naar dingen die je lekker vindt uit de blender.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Heb sinds vorig jaar een ( tijdelijke ) kunstklapper en de eerste week is alleen vloeibaar eten doenlijk. Of je moet wel een hele hoge pijngrens hebben.

Na 1 week kon ik kleine stukjes "happen" beetje zoals een konijn op een wortel knabbelt.
Na 2 weken lukte mij om zachte bolletjes te happen.

Na kleine maand kon ik al redelijk kauwen, geen biefstukken maar bv een kroketje ging behoorlijk goed. Afbijten lukt nog niet. Maar bijten met zijkant lukt weer wel.

Ik heb de eerste weken ook een soort gel gebruikt welke babys gebruiken als zij aften hebben of tansjes doorkomen. Werk verdovend.

Enja de eerste weken heb ik kip uit de blender gedronken. Rare gewaarwording maar in ieder geval meer dan alleen vla of yogurt. Wat ik ook deed was van die vezelrijke ontbijtdranken. Zijn vaak in de aanbieding 1+1 en paar weken houdbaar.

Wordt steeds makkelijker. Als goed is in maart-april krijg ik definitieve kunstklapper.

succes ermee !

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door Methusalah »

moederslink schreef:
10 jan 2023 19:15
joop kok schreef:
10 jan 2023 17:39
Ik adviseer u bij het definitief happen voor een kunstgebit in de onderkaak twee implantaten te laten plaatsen.
Voorts wipt u onder gebit niet elke keer uit uw mond. Ik heb dat ook een paar geleden laten doen en het is een verademing!!
1 : daar is het nu te laat voor , er is al gehapt en het gebit wordt al gemaakt door de tandtechnieker
2 : implantaten zijn behoorlijk aan de prijs en dat kan niet iedereen betalen

Een goed passend kunstgebit kan prima voldoen .
Het is niet meer zoals vroeger dat je met zo.n ' klapperend ' kunstgebit wordt opgescheept als ziekenfonds patiënt :D.

Lijkt mij stug dat dit zijn definitieve prothese is. Na het trekken van de tanden zal altijd de kaak slinken. Het is onwaarschijnlijk dat waar hij nu voor gehapt heeft dan nog fatsoenlijk past. Daarnaast, zijn tanden moeten nog getrokken worden dus er is nog niet echt sprake van 'te laat'.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als men aan verschillende voorwaarden voldoet, kan zo’n “klik”gebit grotendeels vergoed worden door de zorgverzekeraar.

Die twee implantaten zijn zeker aan te bevelen.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Voeding bij prothese

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Methusalah schreef:
11 jan 2023 10:54
moederslink schreef:
10 jan 2023 19:15
joop kok schreef:
10 jan 2023 17:39
Ik adviseer u bij het definitief happen voor een kunstgebit in de onderkaak twee implantaten te laten plaatsen.
Voorts wipt u onder gebit niet elke keer uit uw mond. Ik heb dat ook een paar geleden laten doen en het is een verademing!!
1 : daar is het nu te laat voor , er is al gehapt en het gebit wordt al gemaakt door de tandtechnieker
2 : implantaten zijn behoorlijk aan de prijs en dat kan niet iedereen betalen

Een goed passend kunstgebit kan prima voldoen .
Het is niet meer zoals vroeger dat je met zo.n ' klapperend ' kunstgebit wordt opgescheept als ziekenfonds patiënt :D.

Lijkt mij stug dat dit zijn definitieve prothese is. Na het trekken van de tanden zal altijd de kaak slinken. Het is onwaarschijnlijk dat waar hij nu voor gehapt heeft dan nog fatsoenlijk past. Daarnaast, zijn tanden moeten nog getrokken worden dus er is nog niet echt sprake van 'te laat'.
Is ook geen definitieve prothese.
Na het trekken van de tanden en kiezen krijg je meteen de tijdelijke prothese waarvoor je voorad al gehapt hebt. Deze wordt direct na het trekken en dichtnaaien over de wonden heen geplaatst ( niet fijn ) om te voorkomen dat de tijdelijke prothese niet meer past ivm zwellingen.

Veelal minimaal 24 uur laten zitten waarna de tandtechnicus de prothese beetje aanpast mbt drukpunten. Na +- een maand wordt deze gerebased zodat weer beter past.
Pas na 6 tot 12 maanden krijg je het definitieve gebit ivm inderdaad slinken van de kaak.

Klik gebit kan ook later ipv kunstgebit. De tandtechnicus heeft brochures met stappenplan en wat je kan verwachten.

Plaats reactie