Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
mille012
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 mar 2011 11:55

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door mille012 »

In de Prestatie- en tariefbeschikking tandheelkundige zorg - TB/REG-23606-02 staan alle door de NZA vastgestelde prijzen die een tandarts in rekening mag brengen

AdiPit
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 nov 2018 18:54

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door AdiPit »

Een tandarts heeft verschrikkelijke veel kosten.
Tandartsen hebben een uniform tarief, maar tandartsen leren hoe productief moet je declareren. Deze gebeuren ook bij andere zorgverzekeraars, controleren kost veel geld en zorgverzekeraars hebben geen interest, doet niets.
Declaraties zijn niet te controleren, meestal "extra " verrichtingen. Na een endodontische behandeling kan het element nog breken als niet en stift en kroon is nog gedaan, kosten nog tuisend euro's.
Ooit heb ik geprocedeerd tegen een endodontolog, over de onjuiste declaraties, bij KNMT (tandartsen maatschappij), en ik heb verloren. In jury waren allen onprofessionele mensen met geen verstand van deze probleem.
(een gepensioneerde tandarts).

BL2
Berichten: 4790
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door BL2 »

Helemaal duidelijk AdiPit.....

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door criticus2 »

AdiPit schreef:
05 feb 2023 19:26
Een tandarts heeft verschrikkelijke veel kosten.
Tandartsen hebben een uniform tarief, maar tandartsen leren hoe productief moet je declareren. Deze gebeuren ook bij andere zorgverzekeraars, controleren kost veel geld en zorgverzekeraars hebben geen interest, doet niets.
Declaraties zijn niet te controleren, meestal "extra " verrichtingen. Na een endodontische behandeling kan het element nog breken als niet en stift en kroon is nog gedaan, kosten nog tuisend euro's.
Ooit heb ik geprocedeerd tegen een endodontolog, over de onjuiste declaraties, bij KNMT (tandartsen maatschappij), en ik heb verloren. In jury waren allen onprofessionele mensen met geen verstand van deze probleem.
(een gepensioneerde tandarts).
bij een klacht via klachtencommissie is geen jury...
Wel makkelijk de mensen die ermee bezig geweest zijn af te serveren als onprofessioneel zonder verstand van het probleem. Een gepensioneerd tandarts heeft denk ik juist meer kennis van zaken dan een jong broekie die nog niets gezien heeft.
Bij dit soort stellingen mis ik altijd inzicht in de casus... zitten altijd meer kanten aan. En als "verliezer"(eigenlijk: niet gelijk gekregen"" is de makkelijke weg altijd te roepen dat het aan de andere lag die er niets van snappen... beetje slechte bijdrage in de discussie dus.

privo
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 mar 2007 19:26

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door privo »

Hoogste tijd dat dit topic gesloten wordt of gemodereerd !

jopaslee
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2016 14:47

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door jopaslee »

Schandalig die kosten die de tandartsen eisen voor een wortelkanaalbehandeling
notabene voor 1 kies waar de vulling uit is en diezelfde kies had in het verleden ook al een wortelkanaalbehandeling gehad. Hoe weet jij als patiënt of er een wortelkanaalbehandeling wederom nodig is? Hopelijk wordt dit snel onderzocht door Radar. Heb er nu mee te maken. Mijn zoon is met kiespijn naar een tandarts in Almere gegaan. Zonder overleg over de prijs voor foto, een foto gemaakt,wordt hem meteen daarna gevraagd om die 120euro voor alleen die net gemaakte foto te betalen. Daarna had die tandarts het over zijn dure wortelkanaalbehandeling van bijna 800eur. Nog steeds loopt mijn zoon met zijn pijnlijke kies rond. De vulling uit die kies is weg, vandaar die pijn. Uittrekken is goedkoper maar dan heeft hij een opening in zijn mond. Dat wil hij niet. Bij deze hoop Ik dat alle tandartsen verplicht hun kosten moeten verlagen. Echt onmenselijke bedragen waardoor de burger wegblijft bij die dure tandartsen. Nogmaals, Ik hoop dat Radar met dit tandarts probleem op de tv komt Ik kijk er naar uit Hopen dat
hun tarieven omlaag gaan.Schandaligg in zo een welvarend land.

PhotoJay
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2023 15:48

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door PhotoJay »

Mij overkwam dit ook vorig jaar. Mijn endodontologe wilde het liefst nog een 3D-foto laten maken bij Acta/VU, die niet vergoed wordt door mijn zorgverzekeraar. De behandeling aan mijn kies duurde bijna vier uur. Ze heeft me goed uitgelegd aan de hand van foto's wat ze zag en wat ze gedaan heeft. Na een half jaar zeg ik: Chapeau! Weliswaar is zo'n behandeling duur, maar je behoudt wel je kies of tand hiermee. Anders trekken en eventueel implantaat of andere oplossing. Kortom, wees blij dat je dankzij zo'n wortelkanaalbehandeling je tand of kies hebt kunnen behouden.

WTgelder
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2023 06:37

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door WTgelder »

Dit is een van de vele voorbeelden van de woekerprijzen die tandartsen de laatste jaren aan het opvoeren zijn, maar deze overtreft wel alles.

De behandeling kan nooit zoveel kosten!

Vraag een second opinion aan bij een betrouwbare(!) tandarts en confronteer deze tandarts daarna met zijn woekerprijzen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

WTgelder schreef:
06 feb 2023 06:42
Dit is een van de vele voorbeelden van de woekerprijzen die tandartsen de laatste jaren aan het opvoeren zijn, maar deze overtreft wel alles.

De behandeling kan nooit zoveel kosten!

Vraag een second opinion aan bij een betrouwbare(!) tandarts en confronteer deze tandarts daarna met zijn woekerprijzen.
Lees anders eerst even het topic, dan had je geweten waarom dit antwoord nergens op slaat.

bennodev
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jun 2017 20:15

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door bennodev »

Heel erg veel, intensieve behandeling bij mijn partner € 497,00; tandarts Schouten in Delft; zou maar een nw afspraak maken

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Techneut71 »

bennodev schreef:
06 feb 2023 11:07
Heel erg veel, intensieve behandeling bij mijn partner € 497,00; tandarts Schouten in Delft; zou maar een nw afspraak maken
Denk je nu echt dat TS al sinds 12 januari is blijven rondlopen met een (heel) pijnlijke kies? Ik weet uit ervaring dat je zo snel mogelijk van die pijn af wilt.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Techneut71 »

privo schreef:
05 feb 2023 22:07
Hoogste tijd dat dit topic gesloten wordt of gemodereerd !
Ik denk niet dat ze dit gaan modereren of sluiten: dit topic is juist uitgelicht in de Radar nieuwsbrief. Dus kennelijk vindt men dit een goed topic.
Off-topic: geen idee op basis waarvan ze de keuzes doen in de nieuwsbrief, ik verbaas me er wel vaker over...

rwolters
Berichten: 1474
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door rwolters »

WTgelder schreef:
06 feb 2023 06:42
Dit is een van de vele voorbeelden van de woekerprijzen die tandartsen de laatste jaren aan het opvoeren zijn, maar deze overtreft wel alles.

De behandeling kan nooit zoveel kosten!

Vraag een second opinion aan bij een betrouwbare(!) tandarts en confronteer deze tandarts daarna met zijn woekerprijzen.
Ook hier dan maar de vraag: kan je ons voorrekenen wat het dan wel moet kosten? En geen kostenposten vergeten.

Johan Zuidhof
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 sep 2020 17:11

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Johan Zuidhof »

Dit zal ongetwijfeld de juiste prijs zijn.Maar voor een normale tandarts wel heel duur. Werd eens door mijn normale tandarts doorgestuurd naar een endopraktijk. Daar werd een 3d foto genomen, niks bijzonders te zien, prijs circa € 100,00, zelf betalen. Kost nu inmiddels bijna € 200,00 zie ik net. Ik dacht nog, zo snel verdien ik ze zelf niet. De behandeling zou ruim € 800,00 gaan kosten. In die kies was al ooit een wortelkanaal ingreep gedaan, maar bleef een beetje gevoelig met drinken. Ik vond het nogal vreemd dat mijn tandarts het zelf niet aandurfde, want ik had ooit een paar jaar er voor € 450,00 betaald voor een complete wortelkanaal ingreep. Ik heb er niets aan laten doen, want de zenuw was al ooit doodgemaakt, en ik vond het gewoon erg duur. Het ging immers niet om constante pijn, maar om gevoeligheid, bij drinken. Nu heb ik er geen last meer van, dus een ingreep was destijds niet echt nodig bleek achteraf. Maar kan me indenken dat velen dit gewoon niet kunnen betalen. Of men heeft een verzekering die tot € 250,00/€ 500,00 per jaar dekt, of helemaal geen tandartsverzekering. Of men heeft wel een verzekering en het budget is al opgemaakt. Daarom lees je nu vaak dat mensen zo,n kies er maar uit laten trekken. Het komt allemaal doordat de tandarts destijds uit het ziekenfonds/zorgverzekering is gehaald. Straks lopen alleen nog welgestelden met een gerenoveerd gebitje rond. Stel dat iemand een kroon of brug nodig heeft. Nou dat wordt dan dus ook trekken indien men het niet kan betalen. Oh ja, heel krom, maar als je een kunstgebit neemt, krijg je wel alles vergoed. Je moet dan alleen het trekken van alle kiezen en tanden betalen. Dus dat is dan je laatste premie, daarna kun je de tandartsverzekering opzeggen, of je betaald het zelf even, als het kan. En je bent er van af. Mijn vrouw heeft nu zelfs onderin implantaten, dus krijgt klikgebit. Alles vergoed, en nooit geen dure behandelingen meer.
Laatst gewijzigd door Johan Zuidhof op 06 feb 2023 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Ik ben geen expert, maar ik heb ook een WKB (Wortel kanaal behandeling), maar dan voor 410 euro (net iets minder). Ik ben 2x geweest, 1x foto en 2x circa 45-60 minuten in de stoel gelegen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heel veel hangt af van de apparatuur die wel of niet nodig is. Daarom is de ene WKB de andere niet. Dat is overigens ook heel simpel te zien op de betreffende offerte.

BL2
Berichten: 4790
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door BL2 »

Moneyman schreef:
06 feb 2023 14:01
Heel veel hangt af van de apparatuur die wel of niet nodig is. Daarom is de ene WKB de andere niet. Dat is overigens ook heel simpel te zien op de betreffende offerte.
En juist die offerte is het punt van discussie, die nemen vele toch met een korreltje zout. Daar wordt wel heel makkelijk van alles opgezet....

Veel tandartsen, zie ook het betoog van Johan Zuidhof, zien veel zaken als noodzakelijk, die in de praktijk wel een second opinie waard zijn.

Om bij mij zelf te blijven, 30 jaar gelden werd een zeer dure operatie aan mijn tandvlees als zeer noodzakelijk geadviseerd. Niet gedaan, en het gaat nog steeds prima met mijn tandvlees.....
Al 22 jaar worden minimaal 3 kronen dringend geadviseerd, nou mijn 3 betreffende kiezen zijn nog steeds geheel origineel, op een vulling na.....
Tsja, dan raak je het geloof wel een beetje kwijt.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
06 feb 2023 14:15
Moneyman schreef:
06 feb 2023 14:01
Heel veel hangt af van de apparatuur die wel of niet nodig is. Daarom is de ene WKB de andere niet. Dat is overigens ook heel simpel te zien op de betreffende offerte.
En juist die offerte is het punt van discussie, die nemen vele toch met een korreltje zout. Daar wordt wel heel makkelijk van alles opgezet....
En juist daarom is het stellen van de simpele vraag aan de tandarts zo'n goed idee. Zoals ook in dit topic zo bleek te zijn. Het valt allemaal reuze mee. En dan zeg ik nog niets over de aannames in je statement.
BL2 schreef:
06 feb 2023 14:15
Om bij mij zelf te blijven...
Dat mag natuurlijk. Maar dat is slechts anekdotisch bewijs, wat je nu veel te makkelijk steeds extrapoleert naar een grote groep.

BL2
Berichten: 4790
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door BL2 »

Moneyman schreef:
06 feb 2023 14:22
.....En dan zeg ik nog niets over de aannames in je statement......
Gelukkig maar weer. Wel weer snelle tegenreactie, je moet er de tijd als werkende er maar voor hebben, Moneyman.
Volgende week weer naar mijn tandarts, zal haar het topic eens laten lezen (als ze er tyd voor heeft).

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door criticus2 »

WTgelder schreef:
06 feb 2023 06:42
Dit is een van de vele voorbeelden van de woekerprijzen die tandartsen de laatste jaren aan het opvoeren zijn, maar deze overtreft wel alles.

De behandeling kan nooit zoveel kosten!

Vraag een second opinion aan bij een betrouwbare(!) tandarts en confronteer deze tandarts daarna met zijn woekerprijzen.
tandartstarieven worden door de overheid, hier specifiek de NZA, bepaald hoor, verzint de tandarts niet zelf. En wanneer je ven goed de bijdrages van TS had gelezen had je gezien dat de tandarts van het slechtste scenario is uitgegaan bij het opstellen van deze prijsopgave. Het is nog niet de definitieve nota. (wel benieuwd wat die geworden is of wordt wanneer nog niet afgerond)

Plaats reactie