Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus eigenlijk wordt er gezegd: als je zorgt dat je dat bedrag op je rekening hebt staan, kun je de nota altijd betalen zo gauw hij binnen komt. En misschien hou je er nog aan over ook.

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door rwolters »

Als je 874 euro te veel vindt, wat is dan wel een goed bedrag? Voordat je een statement maakt dat iets (te) duur is zal je daar ongetwijfeld over hebben nagedacht.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
19 jan 2023 15:45
Ik blijf het bijzonder vinden hoe mensen in transparantie tóch altijd weer een manier vinden om misbruik en complotten te bedenken... :roll:
Allereerst leg je mijn commentaar wel erg radicaal uit, maar dat blijft voor jou rekening.
Uit eigen ervaring:
Mijn tandartspraktijk werd overgenomen ivm pensioen, blijkbaar waren er in het begin nog onvoldoende klanten, en vond de arts het maken van een nieuwe controle afspraak na 3 of 4 maanden normaal. (Dat is nu overigens weer 6 maanden)
Als ik bij controle een vervolgafspraak maak voor het vullen van een gaatje 2 weken later, en dan bij die vervolg afspraak weer gebitsreiniging onderga, dan vraag ik me af of dat nu echt nodig is.
Allemaal transparante rekeningen overigens.
Ik zal ongetwijfeld overal complotten zien, maar de ervaring met de thuiszorg leert dat die complotten in de praktijk gewoon te vinden zijn.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door criticus2 »

wanneer een tandarts voor een behandeling van 290 geen begroting geeft waar dat vanaf 250 moet, terwijl patient daar zelf op het moment dat dat prima kon niet naar gevraagd heeft, maar wel wist dat er 3 vullingen gedaan moesten worden en daar ook gelijk een lange afspraak voor gemaakt heeft is t niet goed. Komt er wel een begroting is t weer niet goed, dan is er alles opgezet wat kan, wordt het onterecht opgeplust etc.. . Ja inderdaad... erg nette manier van handelen, zo kan het niet tegenvallen en heeft patient de kans weloverwegen beslissing te nemen wat ie wil, trekken is ook een optie denk ik (met allerlei andere kosten die waarschijnlijk veel hoger zijn dan dit om de kies te vervangen wanneer die toch belangrijker blijkt dan gedacht/verwacht). Optie trekken moet als het goed is op moment van de ingreep om de pijnklacht te verhelpen ook benoemd zijn , lijkt mij..

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door rwolters »

Moneyman schreef:
19 jan 2023 15:45


Ik blijf het bijzonder vinden hoe mensen in transparantie tóch altijd weer een manier vinden om misbruik en complotten te bedenken... :roll:
Als mensen dingen niet snappen is het een complot. Mensen zouden zich ook kunnen verdiepen in de materie als ze zaken niet snappen maar klagen en over complotten spreken is makkelijker. Dan heeft de ander het per definitie gedaan (en kom je als maatschappij en als individu geen stap verder).

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
19 jan 2023 19:12
Moneyman schreef:
19 jan 2023 15:45
Ik blijf het bijzonder vinden hoe mensen in transparantie tóch altijd weer een manier vinden om misbruik en complotten te bedenken... :roll:
Allereerst leg je mijn commentaar wel erg radicaal uit, maar dat blijft voor jou rekening.
Aangezien je blijft verzuimen uitbetalingen hoe je teksten dan wel gelezen hadden moeten worden, blijft mijn uitleg nog steeds de meest voor de hand liggende. Als je dat radicaal vindt, wel, denk dan nog eens na over wat je schrijft.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
19 jan 2023 20:49
Aangezien je blijft verzuimen uitbetalingen hoe je teksten dan wel gelezen hadden moeten worden, blijft mijn uitleg nog steeds de meest voor de hand liggende. Als je dat radicaal vindt, wel, denk dan nog eens na over wat je schrijft.
uitbetalingen ........ :D denk dan nog eens na over wat je schrijft.

ro2023
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jan 2023 13:59

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door ro2023 »

rwolters schreef:
19 jan 2023 18:25
Als je 874 euro te veel vindt, wat is dan wel een goed bedrag? Voordat je een statement maakt dat iets (te) duur is zal je daar ongetwijfeld over hebben nagedacht.
Mijn eerste google actie leverde iets lagere bedragen op. Eerste resultaat zelfs 497,83 euro...
Had het zelf iets hoger ingeschat, meer in de trant van 650 euro.
Toen ik tijdens de eerste behandeling vroeg naar de kosten was het 800 euro. Later in de mail de begroting toch weer net wat meer, namelijk 874...
Tja...

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
19 jan 2023 21:17
Moneyman schreef:
19 jan 2023 20:49
Aangezien je blijft verzuimen uitbetalingen hoe je teksten dan wel gelezen hadden moeten worden, blijft mijn uitleg nog steeds de meest voor de hand liggende. Als je dat radicaal vindt, wel, denk dan nog eens na over wat je schrijft.
uitbetalingen ........ :D denk dan nog eens na over wat je schrijft.
Ok, het niveau is weer duidelijk :roll: :roll:

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door BL2 »

ro2023 schreef:
19 jan 2023 21:18
Later in de mail de begroting toch weer net wat meer, namelijk 874...
Tja...
Maar ro2023, waaruit bestond nu de behandeling, hoe lang en hoe vaak moest je langskomen en wat heb je uiteindelijk betaald ?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Lowieze »

BL2 schreef:
20 jan 2023 11:06


Maar ro2023, waaruit bestond nu de behandeling, hoe lang en hoe vaak moest je langskomen en wat heb je uiteindelijk betaald ?
TS schrijft: “De eerste behandeling is al geweest, maar de tweede (meer uitgebreide behandeling) moet nog volgen.”

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door rwolters »

ro2023 schreef:
19 jan 2023 21:18
rwolters schreef:
19 jan 2023 18:25
Als je 874 euro te veel vindt, wat is dan wel een goed bedrag? Voordat je een statement maakt dat iets (te) duur is zal je daar ongetwijfeld over hebben nagedacht.
Mijn eerste google actie leverde iets lagere bedragen op. Eerste resultaat zelfs 497,83 euro...
Had het zelf iets hoger ingeschat, meer in de trant van 650 euro.
Toen ik tijdens de eerste behandeling vroeg naar de kosten was het 800 euro. Later in de mail de begroting toch weer net wat meer, namelijk 874...
Tja...
En de werkzaamheden zijn exact hetzelfde in alle gevallen?
800 of 874 vind ik dan weer niet zo gek. Het kan zomaar zijn dat er tijdens de behandeling wat extra spullen of tijd nodig zijn. Dit soort werk is geen serieproductie.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De KNMT ( vereniging voor tandheelkunde) heeft een website met prijzen en uitleg. Elke code heeft een vast landelijk tarief.
https://www.mondzorgkosten.nl/

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door BL2 »

Het gaat niet om een code, maar hoe veel codes de tandarts weet te genereren
Tis natuurlijk een bizar bedrag, veel mensen moeten daar gewoon 5 dagen voor werken.....

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een tandarts genereert geen codes, maar voert behandelingen uit.
Het bedrag is niet gering, maar de hoogte is volsterkt helder onderbouwd. Bovendien is een factuur (omzet) iets anders dan het inkomen van de tandarts.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Lowieze »

BL2 schreef:
26 jan 2023 00:08
Het gaat niet om een code, maar hoe veel codes de tandarts weet te genereren
Tis natuurlijk een bizar bedrag, veel mensen moeten daar gewoon 5 dagen voor werken.....
Wat een garage in rekening brengt, daar moeten sommigen een maand voor werken :D
Daar gaat het hier toch niet om.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
26 jan 2023 00:08
Het gaat niet om een code, maar hoe veel codes de tandarts weet te genereren
Het gaat om het geheel. Enerzijds de codes (met daarbij de vaste prijzen), en anderzijds het gegeven dat er niet zomaar een bak codes op een hoop gegooid kan worden, maar dat de codes moeten passen bij de behandeling en de kwaal. Allemaal tuchtrechtelijk toetsbaar. Een transparant systeem mét waarborgen - wat wil je nog meer...
BL2 schreef:
26 jan 2023 00:08
Tis natuurlijk een bizar bedrag, veel mensen moeten daar gewoon 5 dagen voor werken.....
Dat is een leuk gevoelsargument, maar dat mensen er een x aantal dagen voor moeten werken is natuurlijk geen reden om de conclusie "bizar bedrag" te rechtvaardigen.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door BL2 »

Natuurlijk is het een bizar bedrag om te betalen als patiënt, in een tijd dat forums worden volgeschreven over verzoeken tot betalingsregelingen van bedragen rond de Euro 50,-
De tandarts wordt hiermee een luxeproduct, slechts te betalen door een steeds kleiner deel van de bevolking. Mede omdat dit soort behandelingen amper of niet te verzekeren zijn.

Dit speelt al veel langer in bv Engeland, en dat is "mooi" te zien aan de gebitten, als je bv eens om je heen kijkt aldaar in het OV.......

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
26 jan 2023 09:16
Natuurlijk is het een bizar bedrag om te betalen als patiënt...
Je verwart "hoog bedrag" met "bizar bedrag". Dat zijn totaal verschillende zaken. Dus nee, dat is niet "natuurlijk".

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door Erthanax »

BL2 schreef:
26 jan 2023 09:16
Natuurlijk is het een bizar bedrag om te betalen als patiënt, in een tijd dat forums worden volgeschreven over verzoeken tot betalingsregelingen van bedragen rond de Euro 50,-
De tandarts wordt hiermee een luxeproduct, slechts te betalen door een steeds kleiner deel van de bevolking. (...)
Een complexe wortelkanaalbehandeling is een luxeproduct. Er is immers een veel goedkoper alternatief dat vroeger, toen tandheelkundige techniek en welvaart op een lager peil stonden, heel gebruikelijk was:

H11, Trekken tand of kies. Inclusief (eventueel) hechten, kosten hechtmateriaal en
wondtoilet: € 49, 87

Plaats reactie