Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Kosten wortelkanaalbehandeling 874 euro. Beetje veel lijkt mij?

Ongelezen bericht door criticus2 »

Johan Zuidhof schreef:
06 feb 2023 13:18
Dit zal ongetwijfeld de juiste prijs zijn.Maar voor een normale tandarts wel heel duur. Werd eens door mijn normale tandarts doorgestuurd naar een endopraktijk. Daar werd een 3d foto genomen, niks bijzonders te zien, prijs circa € 100,00, zelf betalen. Kost nu inmiddels bijna € 200,00 zie ik net. Ik dacht nog, zo snel verdien ik ze zelf niet. De behandeling zou ruim € 800,00 gaan kosten. In die kies was al ooit een wortelkanaal ingreep gedaan, maar bleef een beetje gevoelig met drinken. Ik vond het nogal vreemd dat mijn tandarts het zelf niet aandurfde, want ik had ooit een paar jaar er voor € 450,00 betaald voor een complete wortelkanaal ingreep. Ik heb er niets aan laten doen, want de zenuw was al ooit doodgemaakt, en ik vond het gewoon erg duur. Het ging immers niet om constante pijn, maar om gevoeligheid, bij drinken. Nu heb ik er geen last meer van, dus een ingreep was destijds niet echt nodig bleek achteraf. Maar kan me indenken dat velen dit gewoon niet kunnen betalen. Of men heeft een verzekering die tot € 250,00/€ 500,00 per jaar dekt, of helemaal geen tandartsverzekering. Of men heeft wel een verzekering en het budget is al opgemaakt. Daarom lees je nu vaak dat mensen zo,n kies er maar uit laten trekken. Het komt allemaal doordat de tandarts destijds uit het ziekenfonds/zorgverzekering is gehaald. Straks lopen alleen nog welgestelden met een gerenoveerd gebitje rond. Stel dat iemand een kroon of brug nodig heeft. Nou dat wordt dan dus ook trekken indien men het niet kan betalen. Oh ja, heel krom, maar als je een kunstgebit neemt, krijg je wel alles vergoed. Je moet dan alleen het trekken van alle kiezen en tanden betalen. Dus dat is dan je laatste premie, daarna kun je de tandartsverzekering opzeggen, of je betaald het zelf even, als het kan. En je bent er van af. Mijn vrouw heeft nu zelfs onderin implantaten, dus krijgt klikgebit. Alles vergoed, en nooit geen dure behandelingen meer.
paar opmerkingen: onder de vroegere ziekenfondsregels werd de kies gelijk getrokken, en werd een brug ter vervanging ook niet vergoed....
En een klikgebit zit toch wel een eigen bijdrage op meen ik? daarnaast zal die ook onderhoud vergen.... Implantaten lopen heb ik begrepen net zoveel risico op problemen (en die zijn dan extra kostbaar om op te lossen) als eigen gebit, en dat is wanneer er een kunstgebit in zit er blijkbaar niet al te best van afgekomen in de voorgaande periode.

Plaats reactie