OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
BL2
Berichten: 4790
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door BL2 »

Inderdaad, gewoon in en uit checken per vervoerder.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door witte angora »

Hmmm... communicatie. Vanmiddag in de trein naar Utrecht, en vandaar naar Tiel, werd me duidelijk hoe beperkt de mogelijkheden van de NS zijn.

- In de trein werd, enkel bij het eindpunt, ineens omgeroepen dat mensen maar één pas moeten aanbieden. Waarom dat is, werd er niet bij gezegd, zou ook een te lang verhaal worden. In de trein naar Tiel werd het weer niet omgeroepen.
- Op sommige incheckpalen staat die informatie er ook. Maar weer niet waarom.
- NS kan communiceren via mail (abonnementhouders), de eigen site, en nog wat mogelijkheden.
Niettemin zal NS lang niet iedereen kunnen bereiken, en vooral niet degenen om wie het gaat, denk ik.

Tegelijkertijd, het betalen via een bankpas, en zeker te zijner tijd met een telefoon, is voor veel mensen best een omschakeling. Zeker als je je bankpas ook nog eens op je telefoon kan zetten, of als de cardreaders van banken uit worden gefaseerd. Er zijn best wel wat organisaties die mensen kunnen helpen, zoals seniorenweb, en nog wel een en ander. Maar toch... ik denk zelf dat we over een tijdje op een punt komen dat we enerzijds massaal dingen moeten veranderen, en anderzijds is er een te grote groep voor wie dit erg lastig is. En dan is toch mijn vraag: hoe kunnen we die groep (en dat zijn heus niet alleen ouderen) voorbereiden op wat komen gaat? Iedere bank en iedere vervoerder en iedere weet-ik-veel kan het natuurlijk zelf ter hand willen nemen, maar is het niet handiger als er één soort van informatie/begeleidingspunt komt?

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
29 jan 2023 00:21
(...) Maar toch... ik denk zelf dat we over een tijdje op een punt komen dat we enerzijds massaal dingen moeten veranderen, en anderzijds is er een te grote groep voor wie dit erg lastig is. En dan is toch mijn vraag: hoe kunnen we die groep (en dat zijn heus niet alleen ouderen) voorbereiden op wat komen gaat? Iedere bank en iedere vervoerder en iedere weet-ik-veel kan het natuurlijk zelf ter hand willen nemen, maar is het niet handiger als er één soort van informatie/begeleidingspunt komt?
Leg het voor aan de staatssecretaris Digitalisering .

Lowieze
Berichten: 6533
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

@witte angora
Ik denk dat u beren op de weg ziet. Het is niet alleen aan de NS om te communiceren. Mensen lezen toch kranten, zien het nieuws toch op internet?
Als er iets verandert, is het een kwestie van even wennen. Het is al enkele maanden mogelijk om in de bus in te checken met je betaalpas, daar heb ik niemand over gehoord.

Edit: dat informatiepunt is er al: ovpay.nl
Laatst gewijzigd door Lowieze op 29 jan 2023 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"ik denk zelf dat we over een tijdje op een punt komen dat we enerzijds massaal dingen moeten veranderen, en anderzijds is er een te grote groep voor wie dit erg lastig is. En dan is toch mijn vraag: hoe kunnen we die groep (en dat zijn heus niet alleen ouderen) voorbereiden op wat komen gaat? Iedere bank en iedere...."
Er zijn een heleboel mensen die altijd moeite zullen hebben met smartphones en dit wordt alleen maar erger als er steeds meer zaken min of meer verplicht "moeten" worden gedaan met een smartphone. Op steeds meer plaatsen komen deze mensen de tekst tegen zoals: "Intuitief te bedienen smartphone" Tja, voor sommige mensen misschien wel, maar voor veel mensen, waaronder ik, is dit niet het geval. Ik ben, net als vele met mij, opgegroeid met apparatuur waar 1 knop 1 functie had. zoals die oude radio's. 1 knop voor de zender te zoeken, de andere knop voor het volume etc. Een smartphone is een apparaat wat veel te complex is met als gevolg: Dan maar niet meer met het OV en ook niet meer..... Ook zo een moderne auto met een groot scherm is voor velen te ingewikkeld. Een smartphone of een auto met een beeldscherm, zoals vrijwel alle elektrische auto's, noemen deze mensen altijd "nadenk apparaten" oftewel dingen waar je minutenlang moet nadenken voor je misschien door hebt hoe dat ding gaat doen wat je wilt. hetgeen zeker in het verkeer niet aan te raden is. Waarom begrijpen die bedenkers van die dingen niet dat intuitief voor de ene persoon iets heel anders wil zeggen dan voor de ander.

Lowieze
Berichten: 6533
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik denk dat het probleem meer zit, en dat heb ik al vaker gezegd, in geen zin hebben om nog nieuwe dingen te leren.
Toen de ov-chipkaart geïntroduceerd werd, waren de klachten niet bij te houden want een papieren kaartje aan het loket kopen was toch zo veel gemakkelijker. En nu…. iedereen reist er toch mee.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door grun »

Een smartphone is gewoon een mobiele telefoon, je kunt er draadloos mee bellen. De rest is extra, je kunt er nog meer mee maar dat is niet verplicht. Als u het zo bekijkt is de drempel misschien minder groot.
Als oudere van >70 heb ik het ook moeten leren. Collega's, vrienden, kennissen, een buurjongetje, iedereen wil u vast wel helpen en anders zijn er misschien cursussen voor ouderen in de buurt. Ik gebruik de smartphone vooral om te bellen, te navigeren en voor internet bankieren. Om foto's te maken heb ik een fototoestel. Er staan nog veel meer programma's op maar die worden niet gebruikt.

Mijn auto uit 2010 heeft een gewone radio maar geen beeldscherm. Dat laatste schijnt makkelijk te zijn want dan kan de fabrikant er later nog programma's aan toevoegen, maar ik vind het niks. Wel handig om te navigeren en als display voor de achteruitrijcamera, maar niet om het volume te regelen met een schuifbalk bijvoorbeeld. Dat is leuk als je stil staat maar onder het rijden heb je je ogen dan niet op de weg, je rijdt door een kuil of over een hobbel enzovoort. Wat dat betreft wil ik net als u een paar drukknoppen aan het stuur. Voor harder of zachter volume en voor het volgende nummer, dan zou ik volmaakt gelukkig zijn.

BL2
Berichten: 4790
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
29 jan 2023 00:21
Hmmm... communicatie. Vanmiddag in de trein naar Utrecht, en vandaar naar Tiel, werd me duidelijk hoe beperkt de mogelijkheden van de NS zijn.
- In de trein werd, enkel bij het eindpunt, ineens omgeroepen dat mensen maar één pas moeten aanbieden. Waarom dat is, werd er niet bij gezegd, zou ook een te lang verhaal worden.
Er komen van (vaste) treinreizigers veel klachten binnen over de vele en soms (te) lange omroepberichten, en alle herhalingen daarvan.
Bij veel stoptreinreizigers wordt het irritatie punt al gauw bereikt na het aanhoren van steeds hetzelfde bericht bij elk station.
Daarom is er een keuze gemaakt, wel informeren, maar beperkt.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
29 jan 2023 09:35
Daarom is er een keuze gemaakt, wel informeren, maar beperkt.
Snap ik. Maar beperkte informatie is in dit geval maar halve informatie. Als het bedoeld is als reminder: prima. Maar als je niet weet waar het over gaat, en dat geldt voor de meesten op het ogenblik, heb je er weinig aan. Sowieso heb je er al weinig aan, want als je eenmaal in de trein zit, heb je ook al weten in te checken.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door witte angora »

peter17111962 schreef:
29 jan 2023 08:56
"
Er zijn een heleboel mensen die altijd moeite zullen hebben met smartphones en dit wordt alleen maar erger als er steeds meer zaken min of meer verplicht "moeten" worden gedaan met een smartphone. Op steeds meer plaatsen komen deze mensen de tekst tegen zoals: "Intuitief te bedienen smartphone" Tja, voor sommige mensen misschien wel, maar voor veel mensen, waaronder ik, is dit niet het geval. Ik ben, net als vele met mij, opgegroeid met apparatuur waar 1 knop 1 functie had. zoals die oude radio's. 1 knop voor de zender te zoeken, de andere knop voor het volume etc. Een smartphone is een apparaat wat veel te complex is met als gevolg: Dan maar niet meer met het OV en ook niet meer..... Ook zo een moderne auto met een groot scherm is voor velen te ingewikkeld. Een smartphone of een auto met een beeldscherm, zoals vrijwel alle elektrische auto's, noemen deze mensen altijd "nadenk apparaten" oftewel dingen waar je minutenlang moet nadenken voor je misschien door hebt hoe dat ding gaat doen wat je wilt. hetgeen zeker in het verkeer niet aan te raden is. Waarom begrijpen die bedenkers van die dingen niet dat intuitief voor de ene persoon iets heel anders wil zeggen dan voor de ander.
Exact dit. Ik heb de generatie nog gekend die maar niet snapte waarom er op een tv drie knoppen zaten zodat je uit drie zenders kon kiezen. 'Maar waarom dan? Je kan er toch maar naar één tegelijk kijken?

Ik heb mijn snertphone intussen een maand of drie, als het nog niet langer is. Vind het nog steeds een onding, ook al probeer ik het iedere dag. Tekst typen? Iedere keer bomvol fouten omdat dat kreng denkt zelf te weten hoe iets aan te vullen. Whatsaap? Wat is er mis met Sms? Telefoon opnemen? Heb een handleiding moeten zoeken, blijkt dat ik lang de enige niet was die het niet lukte, en dat speelt al sinds 2014 bij Samsung. De enige oplossing was er een drukknop van te maken, maar voor die oplossing moest ik ook twee keer zoeken. Internetverbinding instellen? Nee, zegt Belsimpel, dan moet je niet in 'verbindingen' zijn, maar bij 'simkaartinstellingen'. Oh vandaar dat ik al drie maanden een internetabonnement heb dat niet werkt. Dom van mij, klinkt zo logisch.

Navigeren met Google Maps? Behalve dat dat kreng onder het rijden allerlei instellingen zelf wijzigt tot er een schermpje van 1 1/2 x 2 cm overblijft, geen idee wat ik dan moet doen, rij ik iedere keer verkeerd omdat hij niet goed aangeeft waar je er af moet. En dat zou dan de beste navigator via de phone zijn. Terwijl voorheen: goed voorbereiden, wat aantekeningen maken, streetview raadplegen, kon ik honderden kilometers rijden en altijd exact uitkomen.

Intuïtief. Het zal wel. Heb al een paar keer op het punt gestaan dat kreng in de plomp te gooien. Het is geen onwil, het is gewoon er niet mee om kunnen gaan. En ik denk toch echt niet dat ik de enige ben. Juist daarom, voordat bepaalde functies definitief worden uitgeschakeld, is het denk ik beter dat er eerst eens gekeken wordt hoe een redelijk grote groep mensen geholpen wordt met die krengen om te gaan. De jeugd mag dan van alles willen, maar de generatie vóór hen is er ook nog.

En wat de trein betreft: dat papieren kaartje/abonnement was inderdaad een stuk makkelijker. Geen lange dringrijen bij het uitchecken, je kan meteen verder. En ook geen zwartrijders die in je kont kruipen om met jou mee naar binnen/buiten te gaan.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door xflorisx »

peter17111962 schreef:
29 jan 2023 08:56
"ik denk zelf dat we over een tijdje op een punt komen dat we enerzijds massaal dingen moeten veranderen, en anderzijds is er een te grote groep voor wie dit erg lastig is. En dan is toch mijn vraag: hoe kunnen we die groep (en dat zijn heus niet alleen ouderen) voorbereiden op wat komen gaat? Iedere bank en iedere...."
Er zijn een heleboel mensen die altijd moeite zullen hebben met smartphones en dit wordt alleen maar erger als er steeds meer zaken min of meer verplicht "moeten" worden gedaan met een smartphone. Op steeds meer plaatsen komen deze mensen de tekst tegen zoals: "Intuitief te bedienen smartphone" Tja, voor sommige mensen misschien wel, maar voor veel mensen, waaronder ik, is dit niet het geval. Ik ben, net als vele met mij, opgegroeid met apparatuur waar 1 knop 1 functie had. zoals die oude radio's. 1 knop voor de zender te zoeken, de andere knop voor het volume etc. Een smartphone is een apparaat wat veel te complex is met als gevolg: Dan maar niet meer met het OV en ook niet meer..... Ook zo een moderne auto met een groot scherm is voor velen te ingewikkeld. Een smartphone of een auto met een beeldscherm, zoals vrijwel alle elektrische auto's, noemen deze mensen altijd "nadenk apparaten" oftewel dingen waar je minutenlang moet nadenken voor je misschien door hebt hoe dat ding gaat doen wat je wilt. hetgeen zeker in het verkeer niet aan te raden is. Waarom begrijpen die bedenkers van die dingen niet dat intuitief voor de ene persoon iets heel anders wil zeggen dan voor de ander.
Je zegt verstandige dingen. Zolang je nog bij kunt blijven als oudere gaat het goed. Ik loop met veel dingen niet voorop. Ik gebruik zo min mogelijk de mobiel. Ik heb liever een pasje. Als je alles in de mobiel hebt zitten en dat ding is stuk of leeg heb je een probleem. Je hele identiteit zit daar zo langzamerhand in. Dus ik loop wat dat betreft niet voorop. De elektrische auto was ook al zo'n grote wisseling. Nu heb ik dan ook wel een erge computer op wielen gekocht. De volgende uitvoering heeft geloof ik al wat meer ouderwetse knopjes.
Alle wijzigingen gaat langzaam ingevoerd worden. Je hebt nogal wat tijd om bij te blijven. Op een gegeven moment zul je als echt oudere hulp moeten vragen. De ouderen van nu zijn nog opgevoed zonder computer en smartphoon. De huidige 70 minner is wat dat betreft wat meer bedrevener geworden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Die moeten natuurlijk wel geholpen worden door hun omgeving.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Op de bieb worden volgens mij cursussen gegeven inzake smartphone gebruik. En iedereen heeft een mobiel nodig anders kan je geen sms krijgen als je ergens moet inloggen.

Maar ik heb begrepen dat het ook een gesproken sms kan zijn op je vaste lijn? Lijkt me onhandig.

Lowieze
Berichten: 6533
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

@witte angora.
Ik denk dat autocorrectie nog aan staat op uw telefoon.
U kunt dit zelf uitzetten, scheelt u alvast wat ergernis :wink:
https://www.seniorweb.nl/tip/autocorrectie-uitzetten

BL2
Berichten: 4790
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door BL2 »

Waar een simpel topic over inchecken in het OV al niet toe kan lijden......

BL2
Berichten: 4790
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door BL2 »

snuffel1 schreef:
29 jan 2023 10:51
...... Wat is er nu zo moeilijk om voor het inchecken de ov kaart voor de bankpas in dat hoesje te proppen want dan wordt de ov kaart als eerste als betaalmiddel herkent......
En zelfs gewaarschuwde mensen alhier snappen het niet. Wat heeft voorlichten dan nog voor zin.....
Bij twee passen tegelijk aanbieden heb je geen enkele zekerheid welke kaart door het systeem als eerste wordt opgepakt, vandaar het dringende advies om één (1) kaart aan te bieden....

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Duc »

Lowieze schreef:
29 jan 2023 10:28
@witte angora.
Ik denk dat autocorrectie nog aan staat op uw telefoon.
U kunt dit zelf uitzetten, scheelt u alvast wat ergernis :wink:
https://www.seniorweb.nl/tip/autocorrectie-uitzetten
Dank je Lowieze :D
Ik had ook dat probleem en geen idee hoe het uit te zetten, weer een stukje blijer met mijn smartphone :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die autocorrectie/aanvullen is juist erg handig.

Amy123Gerritsen
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2023 12:04

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Amy123Gerritsen »

Ik ben een student en reis vaak met het studenten ov doordeweeks.
Een dag reed ik met de trein naar mijn opleiding en merkte ik de dag erna dat er 40€ werd afgeschreven, omdat ik zogeheten twee keer had ingecheckt met de betaalpas, maar niet had uitgecheckt. Maar ik reis gewoon met de ovchip, omdat het gratis is. Nu kon ik dat zogeheten vandaag op de site aanpassen, maar heeft de site "een storing". Dus is er onterecht geld afgeschreven.

Let dus op!!
Houd je betaalpas in je tas als je door de poortjes loopt anders kunnen ze zo honderden euro's afschrijven zonder reden.

jamaqu
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 nov 2009 20:06

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door jamaqu »

Ik snap nog iets niet, ik gebruik de ov chipkaart, achterop m'n telefoon, als de NFC in de telefoon "AAN" staat, werkt de ov-chip kaart niet. Storen elkaar blijkbaar. Dus die NFC gebruik ik gewoon niet, als ik iets moet betalen pak ik gewoon m'n bankpasje even.

Lowieze
Berichten: 6533
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

Waarom is er nou zoveel gewaarschuwd: zorg dat je met de juiste pas incheckt? Zelfs op de incheckzuil zelf staat nog een waarschuwing.

Plaats reactie