OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door JozJan »

Methusalah schreef:
26 jan 2023 20:07
Voor zover ik weet, als je een bundel met passen (en dus chips) op zo'n apparaat legt, dan doet hij het gewoon niet. Je zal dan toch echt even individueel een pas er voor moeten houden.
De scanners geven sinds kort ook duidelijk aan 'bied een losse pas aan'. Dat zal hiermee te maken hebben.

Verder een prima ontwikkeling voor de incidentele reiziger, gaat prima werken, ik zie allen maaer voordelen. Nu nog de mogelijkheid om je OV kaart op je telefoon te krijgen, daar zou ik persoonlijk meer aan hebben,

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door sjohie »

BL2 schreef:
26 jan 2023 17:25
Een portemonnee op de scanner liggen is toch al niet zo slim......
Dat geeft in mijn geval al langer een foutmelding, want daarin zitten een privé OV-Chipkaart en een zakelijke NS-Businesscard, dus dan zegt 'ie iets van "meerdere passen aangeboden, biedt één aan". Of iets van die strekking, je komt dan in ieder geval niet verder, en die paal pakt niet op de bolle pof een van beiden ofzo.

Maar goed, ik heb vertrouwen genoeg in de Nederlandse consumenten, om te weten dat binnen de kortste keren dit verkloot zal worden, en men zit te jankeballen bij Hart van Nederland, Radar of Jinek.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:
27 jan 2023 09:38
Maar goed, ik heb vertrouwen genoeg in de Nederlandse consumenten, om te weten dat binnen de kortste keren dit verkloot zal worden, en men zit te jankeballen bij Hart van Nederland, Radar of Jinek.
Exact dit.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

sjohie schreef:
27 jan 2023 09:38


Dat geeft in mijn geval al langer een foutmelding, want daarin zitten een privé OV-Chipkaart en een zakelijke NS-Businesscard, dus dan zegt 'ie iets van "meerdere passen aangeboden, biedt één aan". Of iets van die strekking, je komt dan in ieder geval niet verder, en die paal pakt niet op de bolle pof een van beiden ofzo.

Maar goed, ik heb vertrouwen genoeg in de Nederlandse consumenten, om te weten dat binnen de kortste keren dit verkloot zal worden, en men zit te jankeballen bij Hart van Nederland, Radar of Jinek.
Haha, dat laatste dacht ik ook al. Men moet schijnbaar altijd wat te klagen hebben.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gelukkig kan ik zonder wat voor pasje dan ook in mijn auto stappen.😀

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door BL2 »

Vergeet je tankpas niet....

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door alfatrion »

Die heb je niet nodig om in de auto te stappen.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door witte angora »

Niet om in de auto te stappen nee... 👍

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik kan ook in het OV stappen zonder pasjes...

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ik ben totaal de weg kwijt. Heb geen OVchipkaart, geen mobiel om te betalen.
Heb een bankpas met Vpay. Moet ik die op het poortje leggen? En hoe weet men waar ik naar toe wil?
Is er ergens een "Gebruiksaanwijzing Openbaar Vervoer"?

[Het is al weer een paar jaar geleden dat ik de trein nam. Toen kon ik nog een kaartje kopen (kostte €1 extra) bij een automaat.]

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

Geip Suusje schreef:
27 jan 2023 12:40
Ik ben totaal de weg kwijt. Heb geen OVchipkaart, geen mobiel om te betalen.
Heb een bankpas met Vpay. Moet ik die op het poortje leggen? En hoe weet men waar ik naar toe wil?
Is er ergens een "Gebruiksaanwijzing Openbaar Vervoer"?

[Het is al weer een paar jaar geleden dat ik de trein nam. Toen kon ik nog een kaartje kopen (kostte €1 extra) bij een automaat.]
Niemand hoeft te weten waar u naartoe wil reizen. U checkt in en op de plaats van bestemming checkt u weer uit.
https://www.ns.nl/reisinformatie/inchec ... /betaalpas

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door grun »

Moneyman schreef:
26 jan 2023 19:58
Geen probleem. Ik heb 3 betaalpassen en m’n tankpas op m’n telefoon. Ik kan gewoon scrollen welke pas ik wil gebruiken.
Dat klinkt best handig maar hoe werkt dat dan? Moet je eerst je passen toevoegen aan een of andere container app zoals een wallet?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt. Op mijn IPhone kan je passen (en ook vouchers, tickets enz.) toevoegen aan je wallet.

Als ik dubbelklik op de home-button, verschijnen de passen die contactloos betalen ondersteunen op mijn scherm, met de meest gebruikte als eerste. Door een veeg over het scherm te geven kan je één van de andere passen selecteren.

En op mijn Iwatch wertkt het overigens identiek.

Simpel, handig en effectief. Ik reis nooit met het OV, maar als je je OV-pas daaraan kunt toevoegen, zou dat ideaal zijn.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
27 jan 2023 13:13
Als ik dubbelklik op de home-button, verschijnen de passen die contactloos betalen ondersteunen op mijn scherm, met de meest gebruikte als eerste. Door een veeg over het scherm te geven kan je één van de andere passen selecteren.
Klinkt simpel, of ingewikkeld, ik weet het eigenlijk niet. Ik denk dat er, bij mij althans, eerst een knop om moet. Dat moet sowieso wel een keer als de banken tzt met de reader gaan stoppen. En dan is het toevoegen van een OV-pas eigenlijk een logisch vervolg.

Maar goed, je kan als incidenteel reiziger vanaf dinsdag ook met je bankpas inchecken, en met de mobiel kan dat dus ook, via die wallet. Als je er eenmaal vertrouwd mee bent moet het eigenlijk niet uit maken of je uitgebreid naar de juiste bankpas zoekt in je portemonnee of dat je de bankpas in je phone selecteert.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik denk dat er, bij mij althans, eerst een knop om moet. Dat moet sowieso wel een keer als de banken tzt met de reader gaan stoppen. En dan is het toevoegen van een OV-pas eigenlijk een logisch vervolg.
De Mobiel Bankieren app om geen reader te hoeven gebruiken, is niet hetzelfde als Mobiel Betalen. De laatste wordt dus eigenlijk je pinpas. Zie link ING https://www.ing.nl/particulier/betalen/ ... el-betalen

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
27 jan 2023 13:20
Klinkt simpel, of ingewikkeld, ik weet het eigenlijk niet.
In de praktijk is het heel simpel. Je hoeft geen apps te installeren ofzo, iedere telefoon heeft wel een wallet (of iets dergelijks). Je hebt dus geen extra apps van derden of je bankieren-app ofzo voor nodig.

Dirkie
Berichten: 2921
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Dirkie »

Eindelijk ook in Nederland. Ik kom regelmatig in Londen en daar kan dit alweer een paar jaar. Gewoon met mijn ING pas. Niet eerst ergens aanmelden maar gewoon inchecken met je ING pas en en ook weer uitchecken (indien nodig want in de bus hoeft het niet) . Volgende dag wordt er keurig 1 bedrag voor de hele dag afgeboekt. En dat is overigens niet zo veel want je betaald een max bedrag per dag. En dat is nog geen 10 pond voor bijna heel Londen.
En ja, je kan inderdaad je reizen niet inzien maar dat is met deze opzet ook niet nodig.

Karel123##
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 aug 2020 11:43

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Karel123## »

Nu verliezen veel mensen hun OV, straks verliezen mensen hun bankkaart......

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

In Nederland kun je je reis wel inzien via OVpay
https://reisoverzicht.ovpay.nl/

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

Karel123## schreef:
27 jan 2023 13:58
Nu verliezen veel mensen hun OV, straks verliezen mensen hun bankkaart......
Is dat zo? Waar is dat op gebaseerd? Veel mensen zullen inchecken met hun telefoon waar hun bankpas op staat.

Plaats reactie