OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Karel123##
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 aug 2020 11:43

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Karel123## »

Dit is gebaseerd op eigen waarneming. Ik werk zelf in het OV. We vinden dagelijks 10-tallen OV-pasjes.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

Karel123## schreef:
27 jan 2023 14:41
Dit is gebaseerd op eigen waarneming. Ik werk zelf in het OV. We vinden dagelijks 10-tallen OV-pasjes.
Maar dat zegt niets over het massaal verliezen van bankpassen in het ov.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
27 jan 2023 14:58
Karel123## schreef:
27 jan 2023 14:41
Dit is gebaseerd op eigen waarneming. Ik werk zelf in het OV. We vinden dagelijks 10-tallen OV-pasjes.
Maar dat zegt niets over het massaal verliezen van bankpassen in het ov.
Waarom zouden mensen wel hun OV-kaart verliezen, maar in dezelfde situatie niet hun bankkaart?

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
27 jan 2023 14:58
Karel123## schreef:
27 jan 2023 14:41
Dit is gebaseerd op eigen waarneming. Ik werk zelf in het OV. We vinden dagelijks 10-tallen OV-pasjes.
Maar dat zegt niets over het massaal verliezen van bankpassen in het ov.
Ik vermoed dat veel mensen wat zuiniger zullen zijn met hun bankpas dan met een ov-chipkaart en deze dus minder snel zullen verliezen. Dat zal nog sterker zijn met een mobiele telefoon. Als de bankpas in het hoesje van de telefoon zit, hoef je deze er niet eens uit te halen en is verliezen van de bankpas nog minder waarschijnlijk.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
27 jan 2023 14:59
Lowieze schreef:
27 jan 2023 14:58
Karel123## schreef:
27 jan 2023 14:41
Dit is gebaseerd op eigen waarneming. Ik werk zelf in het OV. We vinden dagelijks 10-tallen OV-pasjes.
Maar dat zegt niets over het massaal verliezen van bankpassen in het ov.
Waarom zouden mensen wel hun OV-kaart verliezen, maar in dezelfde situatie niet hun bankkaart?
Een ov-chipkaart die max 5 euro kost en waarmee je enkel kan reizen in het ov ( en dan nog maximaal wat er op de kaart staat ) is niet iets wat mensen triggert om heel voorzichtig mee te doen. Een bankpas zie ik toch weinig mensen gekke dingen mee doen. Zelfs jongeren niet.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik denk dat het punt veel meer is dat je ;m moet pakken en terugstoppen, en dat dat in de gebruikelijke haast en al lopend nogal eens fout gaat.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
27 jan 2023 14:59

Waarom zouden mensen wel hun OV-kaart verliezen, maar in dezelfde situatie niet hun bankkaart?
De verhouding is heel anders. De meeste mensen reizen met een abonnement en kunnen dus niet inchecken met hun betaalpas.
Het aantal mensen wat straks incheckt met hun betaalpas zal veel minder zijn dan mensen die inchecken met hun OV-chipkaart.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
27 jan 2023 15:05
Ik denk dat het punt veel meer is dat je ;m moet pakken en terugstoppen, en dat dat in de gebruikelijke haast en al lopend nogal eens fout gaat.
Ik denk juist dat dat komt omdat men het ding achteloos in de jaszak of broekzak stopt (doe ik zelf vaak ook in bus of trein) omdat je deze bij het uitchecken weer nodig hebt.. Dat doe ik bij mijn bankpas nooit, ook niet als ik 'm moet pakken en terug stoppen bij het pinnen. Dan zou je dat daar dus ook verwachten.
Als het ding in mijn telefoonhoesje kan blijven of als ik de telefoon zelf kan gebruiken om in- en uit te checken ( of nog beter een smartwatch of andere wearable ), dan ik mij die heel anders gebruiken met veel minder kans om deze te verliezen.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
27 jan 2023 15:10
Moneyman schreef:
27 jan 2023 14:59

Waarom zouden mensen wel hun OV-kaart verliezen, maar in dezelfde situatie niet hun bankkaart?
De verhouding is heel anders. De meeste mensen reizen met een abonnement en kunnen dus niet inchecken met hun betaalpas.
Het aantal mensen wat straks incheckt met hun betaalpas zal veel minder zijn dan mensen die inchecken met hun OV-chipkaart.
Die laatste zin betwijfel ik.
Ik zie de meeste mensen niet meer apart een ov-chipkaart aanschaffen als je ook gewoon kunt betalen met een bankpas. De jeugd zal zo snel mogelijk de ov-chipkaart op een mobiele telefoon of wearable willen laden ipv een apart pasje. Alleen de frequente zakelijke reiziger met een abonnement of een 65+er zal misschien een ov-chipkaart gebruiken.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
27 jan 2023 15:14
Lowieze schreef:
27 jan 2023 15:10
Moneyman schreef:
27 jan 2023 14:59

Waarom zouden mensen wel hun OV-kaart verliezen, maar in dezelfde situatie niet hun bankkaart?
De verhouding is heel anders. De meeste mensen reizen met een abonnement en kunnen dus niet inchecken met hun betaalpas.
Het aantal mensen wat straks incheckt met hun betaalpas zal veel minder zijn dan mensen die inchecken met hun OV-chipkaart.
Die laatste zin betwijfel ik.
Ik zie de meeste mensen niet meer apart een ov-chipkaart aanschaffen als je ook gewoon kunt betalen met een bankpas. De jeugd zal zo snel mogelijk de ov-chipkaart op een mobiele telefoon of wearable willen laden ipv een apart pasje. Alleen de frequente zakelijke reiziger met een abonnement of een 65+er zal misschien een ov-chipkaart gebruiken.
Tuurlijk, zodra ik bericht krijg dat mijn OV-chipkaart met abonnement op mijn telefoon gezet kan worden, zal ik één van de eersten zijn die dit doet.
Maar zover is het nog niet. Studenten met een reisproduct zullen nog steeds met een OV-chipkaart moeten reizen. Als je 1e klas wilt reizen zul je dit ook nog met een kaart moeten doen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

Hier kan men zien welke vervoerders, banken en creditcardmaatschappijen meedoen aan OVpay
https://ovpay.nl/nl/over-ovpay/banken

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door scontra »

Lowieze schreef:
27 jan 2023 15:26

Tuurlijk, zodra ik bericht krijg dat mijn OV-chipkaart met abonnement op mijn telefoon gezet kan worden, zal ik één van de eersten zijn die dit doet.
Maar zover is het nog niet.
Dat zal er ook niet van komen, aangezien de Ov-chipkaart in de loop van het volgend jaar zal worden uitgefaseerd.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
27 jan 2023 13:13
tickets enz.
En ik maar mijn best doen om geen tickets te krijgen (Flitsmeister, walkie-talkies bij meetings e.d.) en jij spaart ze gewoon in een wallet :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door witte angora »

scontra schreef:
27 jan 2023 17:46
Lowieze schreef:
27 jan 2023 15:26

Tuurlijk, zodra ik bericht krijg dat mijn OV-chipkaart met abonnement op mijn telefoon gezet kan worden, zal ik één van de eersten zijn die dit doet.
Maar zover is het nog niet.
Dat zal er ook niet van komen, aangezien de Ov-chipkaart in de loop van het volgend jaar zal worden uitgefaseerd.
Hmmm.... even een en ander opgezocht, en dat leverde de informatie in deze link op:

https://www.treinreiziger.nl/translink- ... uwe-kaart/

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
27 jan 2023 15:14
Alleen de frequente zakelijke reiziger met een abonnement of een 65+er zal misschien een ov-chipkaart gebruiken.
Maak er maar 60+er van.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
27 jan 2023 18:19
Hmmm.... even een en ander opgezocht, en dat leverde de informatie in deze link op:

https://www.treinreiziger.nl/translink- ... uwe-kaart/
Klopt hoor, hier wat recentere informatie over het vervangen van de ov-chipkaart op termijn.
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/25/je ... d-a4155329

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door moederslink »

Wanneer je met bijvoorbeeld 2 vervoerders reist , NS en Arriva bv, moet je steeds in-en uitchecken bij de overstap.
Hoe gaat het dán? Kan de bankpas " lezen " dat je overstapt van NS naar Arriva🤔? Nee toch?!
En , ik heb een abonnement en soms reist 1 vd kinderen mee en kunnen dan met korting reizen, de zogeheten " meereiskorting " , dat vervalt dan dus ook?

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
27 jan 2023 19:19
Wanneer je met bijvoorbeeld 2 vervoerders reist , NS en Arriva bv, moet je steeds in-en uitchecken bij de overstap.
Hoe gaat het dán? Kan de bankpas " lezen " dat je overstapt van NS naar Arriva🤔? Nee toch?!
En , ik heb een abonnement en soms reist 1 vd kinderen mee en kunnen dan met korting reizen, de zogeheten " meereiskorting " , dat vervalt dan dus ook?
Als u met 2 vervoerders reist, checkt u in en uit net als met uw ov-pas.
Als u een abonnement hebt, kunt u beter uw ov-pas blijven gebruiken, anders mist u uw korting. Met de bankpas krijgt u namelijk geen korting.
Op dit moment is de combinatie bankpas + abonnement nog niet mogelijk.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat doe ik ook. Ik hou vooralsnog gewoon mijn ov chip kaart mét abonnement.
Maar ik vroeg mij af hoe een bankpas kan " lezen " dat je overstapt naar een andere vervoerder, wanneer je géén abonnement hebt.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
27 jan 2023 20:00
Dat doe ik ook. Ik hou vooralsnog gewoon mijn ov chip kaart mét abonnement.
Maar ik vroeg mij af hoe een bankpas kan " lezen " dat je overstapt naar een andere vervoerder, wanneer je géén abonnement hebt.
Dat werkt precies hetzelfde als bij uw ov-kaart. Er wordt geregistreerd waar u incheckt en uitcheckt, hoeveel zones u gereden hebt en dat wordt opnieuw gedaan bij de volgende vervoerder.

Plaats reactie