OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Moneyman »

jamaqu schreef:
17 feb 2023 14:52
Ik snap nog iets niet, ik gebruik de ov chipkaart, achterop m'n telefoon, als de NFC in de telefoon "AAN" staat, werkt de ov-chip kaart niet. Storen elkaar blijkbaar.
Het stoort elkaar niet zozeer, maar de NFC-lezer doet 't gewoon niet als je meerdere NFC-chips tegelijk aanbiedt. Best logisch.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door rwolters »

Lowieze schreef:
29 jan 2023 09:04
Ik denk dat het probleem meer zit, en dat heb ik al vaker gezegd, in geen zin hebben om nog nieuwe dingen te leren.
Toen de ov-chipkaart geïntroduceerd werd, waren de klachten niet bij te houden want een papieren kaartje aan het loket kopen was toch zo veel gemakkelijker. En nu…. iedereen reist er toch mee.
Ik hoor zelfs mensen die destijds klaagden over de ov chipkaart nu klagen over betalen met bankpas terwijl de ov chipkaart zo geweldig is.... Ik denk dat veel mensen gewoon klagen om het klagen bij iets wat nieuw is. Maar als men in een ander land iets ziet wat we hier nog niet hebben is het geweldig.....

P.L.
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2023 11:33

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door P.L. »

Niet inchecken met je betaalpas Ik wil, mogelijk ten overvloede, ook reageren op het onbedoeld inchecken met je betaalpas; ik reis altijd alleen met mijn ov chipkaart. Toch heeft ovpay het instaptarief afgeschreven. Het blijkt bij navraag dat dat kan óók als je je betaalpas heel ergens hebt opgeborgen dus niet alleen in je portemonnee als je die in zijn geheel voor het incheckpoortje houdt. Het blijkt dat het geld niet automatisch wordt teruggestort. Het wordt ook niet door ovpay aangeboden als je belt om opheldering te vragen over het geld dat onterecht werd afgeschreven. Naar mijn mening is er nog veel mis met de incheckapparatuur en zou het nieuwe systeem, dus inchecken met je betaalpas, pas ingevoerd kunnen worden als het systeem wél goed werkt. Want nu zag ik toevallig dat er ontercht geld was afgeschreven door ovpay maar als je het niet ziet kan het je- soms heel veel- geld kosten!

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

P.L. schreef:
13 nov 2023 11:52
Niet inchecken met je betaalpas Ik wil, mogelijk ten overvloede, ook reageren op het onbedoeld inchecken met je betaalpas; ik reis altijd alleen met mijn ov chipkaart. Toch heeft ovpay het instaptarief afgeschreven. Het blijkt bij navraag dat dat kan óók als je je betaalpas heel ergens hebt opgeborgen dus niet alleen in je portemonnee als je die in zijn geheel voor het incheckpoortje houdt. Het blijkt dat het geld niet automatisch wordt teruggestort. Het wordt ook niet door ovpay aangeboden als je belt om opheldering te vragen over het geld dat onterecht werd afgeschreven. Naar mijn mening is er nog veel mis met de incheckapparatuur en zou het nieuwe systeem, dus inchecken met je betaalpas, pas ingevoerd kunnen worden als het systeem wél goed werkt. Want nu zag ik toevallig dat er ontercht geld was afgeschreven door ovpay maar als je het niet ziet kan het je- soms heel veel- geld kosten!
Sorry, maar ik vind dit een warrig verhaal. Iemand beweert dus dat je incheckt met je pas, als die niet voor de incheckpaal gehouden wordt?
Dit is een fabeltje, ik weet niet wie dat in stand houdt, maar als dit echt kon zou het op het NS-forum wemelen van de klachten. Ik ben deze klacht nog nooit tegengekomen.
Het systeem werkt wel goed, meestal zijn de mensen die het systeem niet goed gebruiken de oorzaak van de fouten. Bijv. inchecken met een betaalpas en dan uitchecken met de ov-chipkaart.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Systeem werkt goed. Het is voor de gebruikers even wennen.

Veel voorkomende fouten door reizigers:

#OV chipkaart en pinpas zitten in (hetzelfde) portomonee en worden tegelijkertijd aangeboden. Het systeem herkent 1 pas (meestal heeft het systeem dit door en verschijnt een foutmelding).
#Er wordt een digitaal treinkaart aangeboden (PDF, screenshot), en NFC staat aan (indien NS app aan staat waarin het digitale treinkaart te vinden is dan staat NFC automatisch uit).

Op https://www.ovpay.nl/nl/veelgestelde-vr ... itgecheckt staat een stappenplan om het te veel betaalde bedrag terug te krijgen (dit kan een maximale aantal keren). Ook kunt u bellen naar OV pay of de vervoerder.

Methusalah
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Methusalah »

Lowieze schreef:
13 nov 2023 13:26
P.L. schreef:
13 nov 2023 11:52
Niet inchecken met je betaalpas Ik wil, mogelijk ten overvloede, ook reageren op het onbedoeld inchecken met je betaalpas; ik reis altijd alleen met mijn ov chipkaart. Toch heeft ovpay het instaptarief afgeschreven. Het blijkt bij navraag dat dat kan óók als je je betaalpas heel ergens hebt opgeborgen dus niet alleen in je portemonnee als je die in zijn geheel voor het incheckpoortje houdt. Het blijkt dat het geld niet automatisch wordt teruggestort. Het wordt ook niet door ovpay aangeboden als je belt om opheldering te vragen over het geld dat onterecht werd afgeschreven. Naar mijn mening is er nog veel mis met de incheckapparatuur en zou het nieuwe systeem, dus inchecken met je betaalpas, pas ingevoerd kunnen worden als het systeem wél goed werkt. Want nu zag ik toevallig dat er ontercht geld was afgeschreven door ovpay maar als je het niet ziet kan het je- soms heel veel- geld kosten!
Sorry, maar ik vind dit een warrig verhaal. Iemand beweert dus dat je incheckt met je pas, als die niet voor de incheckpaal gehouden wordt?
Dit is een fabeltje, ik weet niet wie dat in stand houdt, maar als dit echt kon zou het op het NS-forum wemelen van de klachten. Ik ben deze klacht nog nooit tegengekomen.
Het systeem werkt wel goed, meestal zijn de mensen die het systeem niet goed gebruiken de oorzaak van de fouten. Bijv. inchecken met een betaalpas en dan uitchecken met de ov-chipkaart.


Ach, je hebt mensen met de omvang waar je U tegen zegt. Als die tussen de paaltjes door moeten schuren dan kan ik mij er iets bij voorstellen dat je per ongeluk kan inchecken.

Maar verders, het lijkt mij ook een fabel. De afstand moet onder de 4 cm zijn en dan duurt het ook nog een seconde. Dat doe je niet per ongeluk tenzij je iets raars aan het doen bent.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door BL2 »

Seinhuis schreef:
13 nov 2023 16:37
#Er wordt een digitaal treinkaart aangeboden (PDF, screenshot), en NFC staat aan (indien NS app aan staat waarin het digitale treinkaart te vinden is dan staat NFC automatisch uit).
Per april 2023 is tonen van een pdf of screenshot niet meer toegestaan waardoor het probleem met de NFC er niet meer is.
Het E-ticket moet in de NS app geladen worden of uitgeprint worden op A4 formaat.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Als je een tas over je schouder hebt hangen en door poortje 1 gaat, kan de tas met betaalpas bij poortje 2 daarnaast langs de scanner komen ?

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

HandigeHarrie schreef:
14 nov 2023 10:14
Als je een tas over je schouder hebt hangen en door poortje 1 gaat, kan de tas met betaalpas bij poortje 2 daarnaast langs de scanner komen ?
Dan moet je wel heel rare capriolen uithalen :D .
Ik heb de ov-chipkaart in mijn hand en mijn betaalpas zit in mijn rechter jaszak die heel dichtbij de scanner komt, maar werkelijk nog nooit een foutmelding bij het incheckpoortje gehad. Hij scant de pas die je een paar centimeter boven de scanner houdt, niet iets wat daarbij in de buurt komt. Echt niet hoor.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
14 nov 2023 10:14
Als je een tas over je schouder hebt hangen en door poortje 1 gaat, kan de tas met betaalpas bij poortje 2 daarnaast langs de scanner komen ?
Heb je die poortjes weleens gezien? Lijkt me onmogelijk.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd heb ik een schoudertas(je) waarmee dat zeker wel zou kunnen. Maar in dat geval gaan er twee poortjes tegelijk open, en dan ben je toch wel meteen wakker denk ik.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
14 nov 2023 11:30
Eerlijk gezegd heb ik een schoudertas(je) waarmee dat zeker wel zou kunnen.
Op een dusdanige manier dat de kaart ook nog eens goed genoeg bij de scanner komt? Wellicht dat als je het bewust doet, dat het zou lukken, maar onbewust? Lijkt mij vrijwel onmogelijk.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch zou het onbewust zeker wel kunnen. Het is een kleine tas, alleen blijft de afstelling van de schouderband niet goed zitten. Dat ding hangt dus altijd ergens op heuphoogte of zoiets. En ja, ik draag hem doorgaans links, waar de scanner van het andere poortje zit. In theorie kan ik hem per ongeluk erboven hangen en op die manier inchecken.

Ware het niet dat ik zowel de OV-chipkaart als de bankpassen in mijn portemonnee heb, en bij het inchecken de portemonnee dus in mijn handen heb. Die zit op dat moment niet in dat tasje. In de praktijk zal het dus niet gebeuren.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
14 nov 2023 11:40
Toch zou het onbewust zeker wel kunnen. Het is een kleine tas, alleen blijft de afstelling van de schouderband niet goed zitten. Dat ding hangt dus altijd ergens op heuphoogte of zoiets. En ja, ik draag hem doorgaans links, waar de scanner van het andere poortje zit. In theorie kan ik hem per ongeluk erboven hangen en op die manier inchecken.

Ware het niet dat ik zowel de OV-chipkaart als de bankpassen in mijn portemonnee heb, en bij het inchecken de portemonnee dus in mijn handen heb. Die zit op dat moment niet in dat tasje. In de praktijk zal het dus niet gebeuren.
Maat.aangezien je dit al weet kan je ook makkelijk voorkomen dat het fout gaat.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

Met een tas boven de scanner zwaaien wil nog niet zeggen dat je je pas tegen de kaartlezer houdt. Zelfs onbewust kan dat helemaal niet.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
14 nov 2023 11:40
In theorie kan ik hem per ongeluk erboven hangen en op die manier inchecken.
Ik zou zeggen: probeer het maar eens uit, ik denk dat je verbaasd zult zijn over hoe moeilijk dat zou zijn. Laat staan onbewust.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
14 nov 2023 12:20
witte angora schreef:
14 nov 2023 11:40
In theorie kan ik hem per ongeluk erboven hangen en op die manier inchecken.
Ik zou zeggen: probeer het maar eens uit, ik denk dat je verbaasd zult zijn over hoe moeilijk dat zou zijn. Laat staan onbewust.
Dan wel graag dit even filmen zodat er bewijs is dat dit mogelijk is :D

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Erthanax »

Vrijwel iedereen staat toch nog net voor het poortje bij het inchecken? Als je een een (schouder)tas precies boven de lezer van het poortje links naast je wil houden, zodanig dat de kaart die daarin zit gelezen wordt, moet je toch echt heel vreemde capriolen uithalen.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wie meer zekerheid wil kan een van die aluminium hoesjes aanschaffen. Vroeger lagen ze bij de Action voor € 1,-.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV betalen met betaalpas, creditcard of mobiel

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:
14 nov 2023 13:55
Wie meer zekerheid wil kan een van die aluminium hoesjes aanschaffen. Vroeger lagen ze bij de Action voor € 1,-.
Meer zekerheid?

Plaats reactie