Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij het kadaster hoeft helemaal niets te gebeuren. Ik ken uiteraard de inhoud van het testament niet, maar alle kinderen zullen waarschijnlijk toch gelijk bedacht zijn?

Dan krijg je voor de nalatenschap woz waarde pand, stand bankrekeningen, kosten uitvaart min eventuele begrafenispolissen, nalatenschap, gedeeld door het aantal kinderen, erfdeel per kind.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Is uw moeder al eerder overleden of is zij de langstlevende? In dat laatste geval komt er niets bij uw vermogen....

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
03 feb 2023 20:57
Ik onderzoek de mogelijkheden om mijn vermogen te verkleinen.
En waarom zou je dat willen ?
Ken alleen maar mensen welke hun vermogen willen vergroten.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Lady: klopt, alle kinderen zijn gelijk bedacht. Wat het kadaster ermee te maken zou hebben weet ik eigenlijk ook niet. Het gaat enkel om de verkoop van de woning c.q. het uitkopen van de andere erfgenamen, en dat gaat via de notaris. Een inschrijving in het boedelregister staat ook al niet te gebeuren, krachtens het testament.

@ Zombiemaster: mijn moeder is al eerder overleden. Zo niet, dan zou dit allemaal niet spelen.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
03 feb 2023 21:44
witte angora schreef:
03 feb 2023 20:57
Ik onderzoek de mogelijkheden om mijn vermogen te verkleinen.
En waarom zou je dat willen ?
Ken alleen maar mensen welke hun vermogen willen vergroten.
Als je het topic had gelezen, dan had je gezien waarom. Een eventuele renteopbrengst dekt bij lange na niet het verlies aan huurtoeslag. Dat wordt dus maand na maand interen tot de huurtoeslag weer in zicht komt, of het vermogen een handje helpen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als uw moeder eerder overleden is, had uw vader wellicht nog eenschuld aan de kinderen ivm het niet uitbetaalde erfdeel van die kinderen.

Als er toen aangifte erfrecht is gedaan, zijn die bedragen bekend en moeten, onder vermindering van eventueel reeds betaalde erfrecht, in mindering gebracht worden op de nalatenschap.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
03 feb 2023 21:47
BL2 schreef:
03 feb 2023 21:44
witte angora schreef:
03 feb 2023 20:57
Ik onderzoek de mogelijkheden om mijn vermogen te verkleinen.
En waarom zou je dat willen ?
Ken alleen maar mensen welke hun vermogen willen vergroten.
Als je het topic had gelezen, dan had je gezien waarom. Een eventuele renteopbrengst dekt bij lange na niet het verlies aan huurtoeslag. Dat wordt dus maand na maand interen tot de huurtoeslag weer in zicht komt, of het vermogen een handje helpen.
Dan “helpt” u dat vermogen dus een handje voor het jaar 2024.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een beroep doen op de legitieme portie om de erfenis te verkleinen om de huurtoeslag te kunnen behouden? Dat lijkt me wel heel ongebruikelijk. (Wat ik ervan vind, zal ik voor me houden.) Daarbij komt nog dat de legitieme portie berekend wordt over de legitimaire massa. Het vaststellen daarvan is nog niet zo eenvoudig en kan gemakkelijk aanleiding geven tot nog meer conflicten.

Is er een verklaring van erfrecht gemaakt door een notaris? Benader die dan met je vragen. Hij heeft immers het testament al in het dossier. In een uur tijd heb je dan de juiste antwoorden; dat kost de wereld niet en het kan je voor kostbare fouten behoeden.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
03 feb 2023 21:54
Als uw moeder eerder overleden is, had uw vader wellicht nog eenschuld aan de kinderen ivm het niet uitbetaalde erfdeel van die kinderen.

Als er toen aangifte erfrecht is gedaan, zijn die bedragen bekend en moeten, onder vermindering van eventueel reeds betaalde erfrecht, in mindering gebracht worden op de nalatenschap.
Klopt. Er is indertijd geen aangifte bij de belasting gedaan, en mijn vader was daar niet open over. Net als nu de executeur niet echt open is, maar goed, die moet een hoop dingen ook nog uit zien te vissen. Dat komt nog wel, na een vriendelijke doch duidelijke brief zijn mijn rechten hierin wel erkend, al werd ik wel weer eens (niet door de executeur, die reageerde juist positief) min of meer uitgejouwd. Maar dat daar nu dus consequenties aan vast gaan zitten, daar komt ze over een tijdje wel achter.

Anyway: die gegevens moeten wel ergens liggen. Het is nu een kwestie van de executeur zover krijgen dat hij gewoon meewerkt, en dat heeft in dit geval simpelweg wat tijd nodig om het in een rustige sfeer te kunnen bespreken.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er toen al een eigen woning was, is er beslist aangifte gedaan. Wil niet zeggen dat er toen erfrechten betaald moesten worden.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
03 feb 2023 21:58
Een beroep doen op de legitieme portie om de erfenis te verkleinen om de huurtoeslag te kunnen behouden? Dat lijkt me wel heel ongebruikelijk. (Wat ik ervan vind, zal ik voor me houden.) Daarbij komt nog dat de legitieme portie berekend wordt over de legitimaire massa. Het vaststellen daarvan is nog niet zo eenvoudig en kan gemakkelijk aanleiding geven tot nog meer conflicten.

Is er een verklaring van erfrecht gemaakt door een notaris? Benader die dan met je vragen. Hij heeft immers het testament al in het dossier. In een uur tijd heb je dan de juiste antwoorden; dat kost de wereld niet en het kan je voor kostbare fouten behoeden.
Klopt, het zou erg ongebruikelijk zijn. Ik ben enkel de mogelijkheden aan het verkennen. En dan neem je alles mee, ook deze wonderlijke constructie. Wat voor het moment geen optie is, maar wie weet zijn er aanvullende afspraken te maken, en dan wordt het weer anders. Vergeet ook niet: ik heb geen kinderen, en de erfenis behoort in het geval van een relatie volgens het testament in de familie te blijven. E.e.a. betekent dat na mijn overlijden alles alsnog naar mijn broers en zus gaat, onder aftrek van 20% erfbelasting. Terwijl er over dat deel dus al 10% is betaald. En vervolgens gaat het naar de kleinkinderen, nog eens 10% er van af. Dat schiet natuurlijk ook niet op.

En nee, de leeftijd van mijn vader ga ik niet halen, dat is al heel lang duidelijk.

Maar goed, na de laatste clash komen de goede doelen nadrukkelijker in beeld.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
03 feb 2023 22:18
Als er toen al een eigen woning was, is er beslist aangifte gedaan. Wil niet zeggen dat er toen erfrechten betaald moesten worden.
Ik heb het vorig jaar nagevraagd bij de bd in Heerlen, maar er is geen aangifte gedaan. Dat heb ik zwart op wit staan. Maar goed, ik weet intussen ook hoe de woning indertijd getaxeerd is. En dan kom je inderdaad, rekening houdend met een spaarrekening, toch op een bedrag uit dat successierechten niet in beeld komen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus blijkbaar zijn er tav van uw erfdeel bijzondere bepalingen opgenomen?

Dan zou ik zeker zelf bij een notaris informatie inwinnen over die bepalingen, of dat wel goed begrepen is.

Maar naar aanleiding van het overlijden van uw moeder kunnen er wel nog aanspraken zijn op een erfdeel, hoewel dat onder de grens van het erfrecht bleef.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
03 feb 2023 22:26
Dus blijkbaar zijn er tav van uw erfdeel bijzondere bepalingen opgenomen?

Dan zou ik zeker zelf bij een notaris informatie inwinnen over die bepalingen, of dat wel goed begrepen is.

Maar naar aanleiding van het overlijden van uw moeder kunnen er wel nog aanspraken zijn op een erfdeel, hoewel dat onder de grens van het erfrecht bleef.
Nope, ik heb dezelfde rechten als de anderen. Maar we kunnen allemaal aanspraak maken op onze legitieme portie, en in dat geval worden wij en onze nazaten uitgesloten van de nalatenschap.

Het probleem zit hem meer in de houding van mijn moeder tegenover mij. Dat is door de anderen in feite zo overgenomen. Dat kan ik ze tot op zekere hoogte eigenlijk niet echt kwalijk nemen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
03 feb 2023 22:20
(...) ik heb geen kinderen, en de erfenis behoort in het geval van een relatie volgens het testament in de familie te blijven. E.e.a. betekent dat na mijn overlijden alles alsnog naar mijn broers en zus gaat, onder aftrek van 20% erfbelasting. Terwijl er over dat deel dus al 10% is betaald. En vervolgens gaat het naar de kleinkinderen, nog eens 10% er van af. Dat schiet natuurlijk ook niet op. (...)
Dat de koude kant (gedeeltelijk) wordt uitgesloten is niet ongebruikelijk ("kan niet vervallen in een gemeenschap van goederen of opgenomen worden in enig verrekenbeding"). Maar je kunt toch zelf bij testament je eigen nalatenschap vermaken aan een paar goede doelen?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
03 feb 2023 22:36
Nope, ik heb dezelfde rechten als de anderen. Maar we kunnen allemaal aanspraak maken op onze legitieme portie, en in dat geval worden wij en onze nazaten uitgesloten van de nalatenschap. (...)
Nou breekt mijn klomp! Als alle erfgenamen een beroep doen op hun legitieme portie, dan blijft dus de helft van de legitimaire massa onverdeeld. Als daarover in testament niets wordt bepaald (legateren aan deze of gene), dan gaat het volgens mij naar de staat. Ik kan me voorstellen dat niet alle erfgenamen dat willen.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
03 feb 2023 22:40
witte angora schreef:
03 feb 2023 22:20
(...) ik heb geen kinderen, en de erfenis behoort in het geval van een relatie volgens het testament in de familie te blijven. E.e.a. betekent dat na mijn overlijden alles alsnog naar mijn broers en zus gaat, onder aftrek van 20% erfbelasting. Terwijl er over dat deel dus al 10% is betaald. En vervolgens gaat het naar de kleinkinderen, nog eens 10% er van af. Dat schiet natuurlijk ook niet op. (...)
Dat de koude kant (gedeeltelijk) wordt uitgesloten is niet ongebruikelijk ("kan niet vervallen in een gemeenschap van goederen of opgenomen worden in enig verrekenbeding"). Maar je kunt toch zelf bij testament je eigen nalatenschap vermaken aan een paar goede doelen?
Klopt, en dat gaat dus ook gebeuren. Net zoals ik nu dus aan het kijken ben wat er met mijn stoffelijk overschot moet gebeuren. Gaat eigenlijk enkel nog om de plek waar de as verstrooid moet worden, maar dat kan ik via de Dela allemaal laten regelen. En er moet dus een levenstestament komen, voor het geval ik niet meer in staat ben zelf beslissingen te nemen.

Ik zie het exact zo bij mijn vader, als ik het aan die gasten over laat gebeurt precies datgene wat ik niet wil.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
03 feb 2023 22:46
witte angora schreef:
03 feb 2023 22:36
Nope, ik heb dezelfde rechten als de anderen. Maar we kunnen allemaal aanspraak maken op onze legitieme portie, en in dat geval worden wij en onze nazaten uitgesloten van de nalatenschap. (...)
Nou breekt mijn klomp! Als alle erfgenamen een beroep doen op hun legitieme portie, dan blijft dus de helft van de legitimaire massa onverdeeld. Als daarover in testament niets wordt bepaald (legateren aan deze of gene), dan gaat het volgens mij naar de staat. Ik kan me voorstellen dat niet alle erfgenamen dat willen.
Inderdaad. Maar, geen nood, er zijn er een paar die extra geld goed kunnen gebruiken. Waarom denk jij anders dat ik aanvankelijk overal totaal buiten werd gelaten, en mijn vader op een gegeven moment toch wel zijn vragen had bij een aantal zaken die degene die zijn rekening beheerde wist te betalen?

Maar, wederom geen nood, daar was mijn vader enerzijds zelf bij, anderzijds gaan we uit van de saldi per datum overlijden. Ongeacht wat er daarvoor gezegd, gedaan of besloten is.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
03 feb 2023 22:57
Inderdaad. Maar, geen nood, er zijn er een paar die extra geld goed kunnen gebruiken. Waarom denk jij anders dat ik aanvankelijk overal totaal buiten werd gelaten, en mijn vader op een gegeven moment toch wel zijn vragen had bij een aantal zaken die degene die zijn rekening beheerde wist te betalen?

Maar, wederom geen nood, daar was mijn vader enerzijds zelf bij, anderzijds gaan we uit van de saldi per datum overlijden. Ongeacht wat er daarvoor gezegd, gedaan of besloten is.
Wie extra geld goed kan gebruiken, laat toch niet de helft liggen?
En wat de afgelopen jaren is gedaan is juist essentieel voor het vaststellen van de legitimaire massa.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
03 feb 2023 23:12

En wat de afgelopen jaren is gedaan is juist essentieel voor het vaststellen van de legitimaire massa.
Hmmm.... :!:

Weet je, ik heb ooit een gebbetje gehad waarvan zowel het bureau voor rechtshulp als de andere partij aangaven dat ik het slim heb aangepakt. Eerst een klacht indienen, het gespreksverslag van het verplichte gesprek op papier laten zetten en daarna - de keuze uit een schikking of een rechtszaak. Het was ongebruikelijk, maar juist door dat gespreksverslag kon de andere partij nergens meer onderuit. Had ik het niet zo gedaan, dan was een schadevergoeding heel erg lastig geworden, en een erg langdurige kwestie. Nu was het in een paar weken klaar.

Misschien dat ik hier iets soortgelijks kan gaan doen. Maar opnieuw zonder in mijn kaarten te laten kijken.

Plaats reactie