Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Zoals jullie weten is mijn vader onlangs overleden. Vandaag kwam ik er achter dat er bij de diverse aangiftes best wel wat dingen komen kijken. Zoals dat inkomsten van de overledene ná diens overlijden bij het inkomen van de erfgenamen moeten worden opgeteld: ik had geen idee, en de executeur ook niet.

Het bepalen van de hoogte van de erfenis als de boel nog onverdeeld is, is ook zoiets. Bij een koopwoning moet je uitgaan van de WOZ waarde. De executeur was in de veronderstelling dat het de meest recente moet zijn, dus die van 1-1-2023. Maar bij een overlijden in 2022 kun je ook uitgaan van de WOZ van 2022, en dat scheelt nogal een slok op een borrel. Zeg maar gerust een hele fles, omdat de WOZ waarde in ons geval aanzienlijk meer dan die 17% is gestegen.

Kortom: er zijn heel wat gidsen te koop waar je informatie kunt vinden. Maar welke gidsen bieden nu echt zinvolle informatie, die ook nog eens op een manier gepresenteerd wordt dat een groot deel van de bevolking het ook snapt? Hebben jullie suggesties?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
03 feb 2023 19:56
Zoals jullie weten is mijn vader onlangs overleden. Vandaag kwam ik er achter dat er bij de diverse aangiftes best wel wat dingen komen kijken. Zoals dat inkomsten van de overledene ná diens overlijden bij het inkomen van de erfgenamen moeten worden opgeteld
Is dat zo?
Uit eigen ervaring: sterfgeval medio 2020. Vervolgens heeft notaris in 2021 nog belastingaangifte 2020 gedaan. Na afwikkeling met fiscus werd restant verdeeld over erfgenamen, waarbij successierechten al werden ingehouden. Qua belasting heb ik niets in eigen aangifte 2020 of 2021 opgegeven.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die inkomsten van de overledene kunnen gewoon toegedeeld worden aan die overledene.

En wat zal dat zijn: beetje AOW en wat vakantiegeld, plus misschien beetje pensioen.

Als iemand in 2022 is overleden is de WOZ beschikking van 2022 van toepassing.

Ik ken geen gids die specifiek over erfrecht gaat, maar persoonlijk vind ik die hele bijlage van de belastingdienst met uitleg, erg duidelijk.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Allereerst gecondoleerd met het overlijden van je vader.

Zoals dat inkomsten van de overledene ná diens overlijden bij het inkomen van de erfgenamen moeten worden opgeteld
Nu ben ik toch echt benieuwd waar je dat gelezen hebt.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En het is toch een simpele aangifte neem ik aan, geen legaten, geen buitenlandse tegoeden, geen schulden, (behalve wellicht die aan de kinderen ivm eerder overlijden partner).

Dus in ieder geval één aftrekpost, de uitvaartkosten.

Ter informatie, de executeur kan met zijn eigen Digid via internet aangifte doen voor erfrecht.

Hij kan ook een machtiging verkrijgen om de aangifte 2022 via internet te doen.

Wel zo handig, staan veelgegevens al vermeld.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Zombiemaster schreef:
03 feb 2023 20:25
Allereerst gecondoleerd met het overlijden van je vader.

Zoals dat inkomsten van de overledene ná diens overlijden bij het inkomen van de erfgenamen moeten worden opgeteld
Nu ben ik toch echt benieuwd waar je dat gelezen hebt.
Dank je!

Dat stond in de gids van de consumentenbond, van 2022.


witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
03 feb 2023 20:13

Uit eigen ervaring: sterfgeval medio 2020. Vervolgens heeft notaris in 2021 nog belastingaangifte 2020 gedaan. Na afwikkeling met fiscus werd restant verdeeld over erfgenamen, waarbij successierechten al werden ingehouden. Qua belasting heb ik niets in eigen aangifte 2020 of 2021 opgegeven.
Het probleem is dus dat de executeur, om kosten uit te sparen, niks aan de notaris wil vragen c.q. overlaten. Die gaat ervan uit dat 'de belasting' het wel weet. Ik heb de vraag ook al gesteld of het niet beter is dit aan een deskundige over te laten, maar ja...

In ieder geval opmerkelijk dat de consumentenbond kennelijk iets weet dat niemand weet, of dat de consumentenbond iets denkt te weten wat eigenlijk alleen maar onnodige ruis veroorzaakt.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
03 feb 2023 20:31
Lees hier over dat loon na overlijden.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... overlijden
Duidelijk. Dan rest alleen de vraag of dat 'postume loon' in de aangifte van 2022 mee kan worden genomen, of dat er nog een aangifte van 2023 moet worden gedaan op naam van mijn vader. Dat laatste lijkt me niet helemaal logisch.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees mijn link van de belastingdienst.het is inderdaad “onnodige ruis” van de Consumentenbond stelt.

Ik heb, helaas, al heel wat aangiften van erfrecht moeten verzorgen. AOW en pensioen zijn gewoon opgenomen in de jaaropgaven van de overledene.

Ik weet niet precies wanneer uw vader is overleden. Is dat in 2023, dan volgt er dus nog een aangifte 2023. Is dat in december 2022, dan is alles verwerkt in de jaaropgaven van uw vader.

Afgezien van alles zijn dat peanuts en kijkt de belastingdienst daar helemaal niet naar.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hij is overleden in december 2022. Voor mij bijzonder ongunstig omdat de huurtoeslag nu wegvalt zonder dat ik iets kon doen om 'mijn' vermogen onder de grens te krijgen. Tenzij ik de erfenis weiger, of, sterker nog, wat volgens het testament kan: een beroep doe op mijn legitieme portie. In dat geval wordt ik onterft. En dan wordt het weer heel anders ineens.

Maar goed, vanwege de WOZ scheelt het wel weer erg veel erfbelasting. Dat is al ruim de helft geloof ik.

Overigens ging de executeur er van uit dat er ook over 2023 nog een aangifte IB op naam van mijn vader zou komen vanwege de dingen die nog los gaan komen. Maar dat is dus ook niet het geval.

In ieder geval is wel duidelijk dat niet iedere gids/handleiding dusdanig duidelijk is dat je hem klakkeloos kan gebruiken.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u zou overwegen de helft van uw erfenis te missen, zodat u voor 2023 de huurtoeslag behoudt? Dat meent u toch niet echt.

Wat u aan erfrecht moet betalen, mag u aftrekken als schuld van uw vermogen per 1 januari 2023.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Ik denk dat er i.v.m. het eigen huis altijd inschakelen van een notaris noodzakelijk is. Het huis moet waarschijnlijk van eigenaar veranderen bij het kadaster en dat moet de notaris doen. Verklaring van erfrecht dus ook nodig,
Zie https://www.youtube.com/watch?v=yzcFtocW8qk&t=304s
Laatst gewijzigd door Zombiemaster op 03 feb 2023 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij het kadaster hoeft niets veranderd te worden. Weggegooid geld.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Zombiemaster schreef:
03 feb 2023 20:50
Ik denk dat er i.v.m. het eigen huis altijd inschakelen van een notaris noodzakelijk is. Het huis moet waarschijnlijk van eigenaar veranderen bij het kadaster en dat moet de notaris doen. Verklaring van erfrecht dus ook nodig,
Klopt. Die twee dingen moeten sowieso gebeuren. Maar er wordt vanuit gegaan dat er geen tijd is om vragen te stellen, terwijl ik heel wat vragen heb, alleen al over het testament.

Maar goed, de eerste ruzie is alweer binnen, en dat is niet met de executeur.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
03 feb 2023 20:49
Dus u zou overwegen de helft van uw erfenis te missen, zodat u voor 2023 de huurtoeslag behoudt? Dat meent u toch niet echt.
Ik onderzoek de mogelijkheden om mijn vermogen te verkleinen. Er zijn er verschillende, en een van die mogelijkheden leverde direct al een flinke ruzie op. Het viel me op dat dit in het testament staat, dus een van de vragen aan de notaris is: 'waarom zou iemand, die van rechtswege en volgens het testament gewoon erfgenaam is, ervoor kiezen genoegen te nemen met zijn legitieme portie?' Dat snap ik dus niet.

Wat u aan erfrecht moet betalen, mag u aftrekken als schuld van uw vermogen per 1 januari 2023.
Daar kan ik echt wel wat mee, goede tip!

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Veel interessante informatie is te vinden bij de infotaris op youtube. Goed uitgelegd allemaal. Bijv. deze: https://www.youtube.com/watch?v=yzcFtocW8qk&t=304s

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Die is ook erg duidelijk. Als niemand spullen wil, behalve een paar echt waardevolle stukken, en dan wordt er in zekere zin nog bescheiden gedaan, hoeft er inderdaad geen notaris aan te pas te komen. Behalve dus voor de woning, dat kan niet zonder notaris.

En we zitten dus met de aangifte erfbelasting. Dat is nogal een lap vragen, en je moet dus wel weten waar je mee bezig bent. En dan kom je dus op de vraag van dit topic uit.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Is er een testament? Dan is daarin de verdeling geregeld. Goed lezen, kan soms moeilijk te doorgronden zijn.
Is er geen testament dan geldt de wettelijke verdeling. Online invullen van de aangifte erfbelasting is het makkelijkste. Je krijgt dan ook gelijk de uitkomst te zien. Maak een proefinvulling. Kun je altijd weer aanpassen of verwijderen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Er is inderdaad een testament, en daarin is de wettelijke verdeling bevestigd. Daarom is het juist zo vreemd dat er ineens over het kiezen voor een legitieme portie wordt gesproken. Maar elders gaf ik al aan dat het bijzonder lastig te doorgronden is. Pas na de 11e of 12e keer gelezen te hebben denk ik dat ik het begrijp. En dan heb ik nog steeds best wel wat vragen...

Plaats reactie