Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Bezorgdeburger
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lowieze schreef:
15 feb 2023 11:36

Wij hebben op dit moment helemaal geen energielabel en op basis van het bouwjaar van dit huis worden er ook geen extra huurpunten gerekend.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -huurprijs
Al vanaf oktober 2015 is een energielabel wettelijk verplicht. Alle woningen van woningcorporaties en woningen van private investeerders hebben toen een voorlopig label C. gekregen. Maar mocht pas gebruikt worden als daar een officieel rapport van was opgemaakt.

Als jullie nog steeds geen energielabel hebben en je woont in een huurhuis dan kun je huurcommissie of kantonrechter inschakelen. Verhuurder is dan in overtreding.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Bezorgdeburger schreef:
15 feb 2023 12:15


Al vanaf oktober 2015 is een energielabel wettelijk verplicht. Alle woningen van woningcorporaties en woningen van private investeerders hebben toen een voorlopig label C. gekregen. Maar mocht pas gebruikt worden als daar een officieel rapport van was opgemaakt.

Als jullie nog steeds geen energielabel hebben en je woont in een huurhuis dan kun je huurcommissie of kantonrechter inschakelen. Verhuurder is dan in overtreding.
Dat lijkt me overbodig, want als het goed is kan vanaf a.s. zomer iedere huurder zijn energielabel opzoeken.
https://www.woonbond.nl/nieuws/huurders ... l-woning-2

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
15 feb 2023 12:20
Bezorgdeburger schreef:
15 feb 2023 12:15


Al vanaf oktober 2015 is een energielabel wettelijk verplicht. Alle woningen van woningcorporaties en woningen van private investeerders hebben toen een voorlopig label C. gekregen. Maar mocht pas gebruikt worden als daar een officieel rapport van was opgemaakt.

Als jullie nog steeds geen energielabel hebben en je woont in een huurhuis dan kun je huurcommissie of kantonrechter inschakelen. Verhuurder is dan in overtreding.
Dat lijkt me overbodig, want als het goed is kan vanaf a.s. zomer iedere huurder zijn energielabel opzoeken.
https://www.woonbond.nl/nieuws/huurders ... l-woning-2
Dat kan nu ook hoor https://www.ep-online.nl/?returnurl=%2Fep-online%2F

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Weet ik, maar daar staat “uw energielabel is niet bekend” 😬

Bezorgdeburger
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lowieze schreef:
15 feb 2023 12:22
Weet ik, maar daar staat “uw energielabel is niet bekend” 😬
En daarmee is verhuurder in overtreding. Bel huurcommissie maar. Ik weet niet hoeveel huur jullie betalen maar kan je flinke huurvermindering opleveren.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
15 feb 2023 12:22
Weet ik, maar daar staat “uw energielabel is niet bekend” 😬
Vreemd, maar gelukkig is het niet 'adres onbekend'. :mrgreen:

Bezorgdeburger
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

ZeerPrivé schreef:
15 feb 2023 12:29
Lowieze schreef:
15 feb 2023 12:22
Weet ik, maar daar staat “uw energielabel is niet bekend” 😬
Vreemd, maar gelukkig is het niet 'adres onbekend'. :mrgreen:
Dat is niet vreemd maar is omdat verhuurder nog nooit een energierapport heeft op laten maken.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Bezorgdeburger schreef:
15 feb 2023 12:27
Lowieze schreef:
15 feb 2023 12:22
Weet ik, maar daar staat “uw energielabel is niet bekend” 😬
En daarmee is verhuurder in overtreding. Bel huurcommissie maar. Ik weet niet hoeveel huur jullie betalen maar kan je flinke huurvermindering opleveren.
Welnee, het huis is van 1965 en dat energielabel scheelt niets in de huur tot nu toe.

Bezorgdeburger
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lowieze schreef:
15 feb 2023 12:45
Bezorgdeburger schreef:
15 feb 2023 12:27
Lowieze schreef:
15 feb 2023 12:22
Weet ik, maar daar staat “uw energielabel is niet bekend” 😬
En daarmee is verhuurder in overtreding. Bel huurcommissie maar. Ik weet niet hoeveel huur jullie betalen maar kan je flinke huurvermindering opleveren.
Welnee, het huis is van 1965 en dat energielabel scheelt niets in de huur tot nu toe.
Dan heb je geluk met je verhuurder dat die er geen misbruik van maakt.

Hier kun je proefberekening maken. Speelt eens met energielabel dan zie je hoeveel het scheelt in maandelijkse huur.

https://www.huurcommissie.nl/huurders/s ... -berekenen

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
15 feb 2023 11:20
Oude energielabels was juist zeer fraude gevoelig, en is daardoor vervangen.
https://nos.nl/artikel/2362056-nieuw-en ... ok-te-duur
Destijds was het label een papieren kwestie, een foto van het dubbel glas van de buren kon je misbruiken om het eigen label op te poetsen.
Het oude label is met name vervangen omdat het een administratief label was. Met name bij particulieren (met een koopwoning) kon makkelijk gerommeld worden, zoals dat artikel ook omschrijft. Bij de verhuurders speelt iets heel anders: daar is massaal een standaard energielabel verstrekt, wat later (naar de toen nog geldende normen!) gecontroleerd moest worden. En sinds kort wordt er een nieuwe methode gebruikt, die tot grote verschillen kan leiden.

Daar is helemaal geen sprake van massale fraude, zoals gesuggereerd werd. Er zal vast wel een voorbeeld te vinden zijn, bij een particuliere of malafide verhuurder, maar fraude is niet het probleem. Het probleem (als het dat al is!) is simpelweg de oude administratieve toekenning, gevolgd door de invoering van een andere meetmethode.

Ja, dan krijg je natuurlijk verschillen, En nee, dat is geen fraude. En ja, hier had de uitzending van Radar heel duidelijk toelichting op moeten geven. Vandaar: slechte journalistiek. Zoals zo vaak.
witte angora schreef:
15 feb 2023 11:31
Dus in principe kon de woningbouw doelbewust een te hoog label aan een woning laten plakken? Je pakt in een complex gewoon de best onderhouden woning, foto's, en klaar. Dat de rest op instorten staat maakt eigenlijk niet eens meer uit. Maar ondertussen heeft de wbv wel weer een stok om de nieuwe huurders de maximaal mogelijke sociale huur te vragen.
Nou, nee dus :wink: Zo werkt het niet. Nog los van de vraag hoe reëel dat scenario is.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
15 feb 2023 12:21
Dat kan nu ook hoor https://www.ep-online.nl/?returnurl=%2Fep-online%2F
Lowieze schreef:
15 feb 2023 12:22
Weet ik, maar daar staat “uw energielabel is niet bekend” 😬
Hoe ben jij daar ingelogd?

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@MM Dat schermpje kun je gewoon weg klikken.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
15 feb 2023 13:25

Hoe ben jij daar ingelogd?
Je wordt doorverwezen naar https://www.energielabel.nl/woningen/zo ... rgielabel/, daar hoef je niet in te loggen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
15 feb 2023 13:30
@MM Dat schermpje kun je gewoon weg klikken.
:lol: :lol: :lol:

Bij mij staat er "Er is geen registratie gevonden." En dat kan wel kloppen :wink:

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
15 feb 2023 13:33
ZeerPrivé schreef:
15 feb 2023 13:30
@MM Dat schermpje kun je gewoon weg klikken.
:lol: :lol: :lol:

Bij mij staat er "Er is geen registratie gevonden." En dat kan wel kloppen :wink:
Oh jee, ook al een onbetrouwbare verhuurder. :lol: :mrgreen:

Jurriën
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 feb 2023 23:46

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Jurriën »

Ik vind dat Radar te makkelijk doet alsof er met opzet foute labels wordt gegeven. Ze moeten duidelijk maken dat sinds januari 2021 de opname volgens wettelijke regels gedaan wordt. Wapperen met een uitdraaitje en dan beweren dat het niet klopt is te kort door de bocht. We zitten nu in een overgangs periode. Er moet alleen een nieuw label komen bij een mutatie. Het label is 10 jaar geldig. Een wbv of corporatie kan kiezen voor complex opname of mutatie opname. Dat is een keuze die door allerlei factoren beïnvloed wordt.

Jurriën
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 feb 2023 23:46

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Jurriën »

juliomariner schreef:
15 feb 2023 08:55
Zit er een kras op uw plaat? Kom dan eens met waar Radar niet transparant was en welke gemiste kans?
Zou u dan ook kunnen aangeven wat uw belang bij de labels is?
Nee er zit geen kras op. Alleen het gebrek aan kennis en de napraterij stoort me.
Ik ben onafhankelijk ep adviseur. Nergens belangen. Niet beïnvloedbaar. Ik ben zeer zuinig op mijn diploma en doe mijn werk zo secuur mogelijk volgens de ISSO. Wanneer je begint als adviseur krijg je op je eerste 10 woningen een audit, 5 op dossier en 5 fysiek, dus de auditor doet ook opname in de woning. Heb je kritische fouten dan wordt dat geregistreerd bij de Kiwa. Hoezo frauderen.
1 je wordt niet zomaar ep adviseur
2 je wordt behoorlijk gecontroleerd. Heb je critische fout dan wordt er een aantekening gemaakt bij de Kiwa.
3 Radar had transparant moeten zijn over de geldigheidsduur van een label (10) jaar.
4 alleen nieuwe labels bij een mutatie op een woning.
5 dat de labelopnames in de uitzending geen officiële labels zijn maar een zou kunnen. Immers er zou een audit kunnen komen en wellicht zit er nog een verschil.
6 wat de invloed van het label op de huurprijs is. Daar hebben ze het niet over gehad terwijl dat de kern van het item is. Wat doet het label met de huurprijs.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Kijk, helemaal duidelijk. Ik had al zo'n vermoeden, u toonde namelijk teveel kennis om er niets mee te maken te hebben. Waarbij ik dan niet wilde beweren dat u er op een of andere manier financieel voordeel bij zou hebben. Uw uitleg maakt nu voor mij al een stuk duidelijker. Het feit dat er dus voor het "nieuwe labeL" fysiek de woning wordt beoordeeld maakt het label, hoewel het aanvragen waarschijnlijk een stukje duurder zal zijn, een heel stuk gelooffwaardiger.

Borg Queen
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 sep 2017 14:52

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Borg Queen »

Vorig jaar werd het energielabel van onze niet geïsoleerde sociale huurwoning van 1961, ineens veranderd van een G naar een D, vlak nadat het bekend werd dat woningen slechter dan een D versneld verduurzaamd moeten worden. Toeval?

Rienvh
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2012 01:15

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Rienvh »

Wat ik heel raar vind is dat zodra je zonnepanelen op je dak hebt dat dan je energielabel stijgt, bv van C naar A maar dat zegt dan dus helemaal niets over de isolatie van de woning.
Dan zou je eigenlijk energielabel C-Z moeten hebben, en met zonnecollectoren C-C en met beide C-Z-C.
Mijn woning is in 2017 herkeurt omdat ik vanaf toen via de woonstichting Thuis zonnepanelen ging huren.
Ook iets wat niet klopt ik verbeter de woning en zij mogen dit meenemen in de jaarlijkse huurverhoging.
In 2017 tijdens de keuring was mijn woning als volgt:
mijn woning is uit bouwjaar 1978.
woning heeft spouwmuur isolatie uit de de jaren 70.
woning heeft standaard dubbel glas met een uwaarde van 3.0,
woning heeft de begane grond vloer ongeisoleerd op zand liggen.
mijn woning had 2² meter enkel glas in de voordeur.
mijn woning had in 2017 ten tijde van de keuring veel te kleine verwarming radiatoren, er moet voor de inhoud van mijn huiskamer bijna 8000 watt aan capaciteit hangen en er hingen 2 radiatoren van 1992 watt de helft dus.
Het enige wat de keurmeester hier heeft gedaan is foto's maken van mijn Dubbel glas
En toch heb ik Energielabel A wat mijn inziens niet klopt, Gekocht of blinde keurmeester zegt u het maar.

Plaats reactie