Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door 16again »

Rienvh schreef:
15 feb 2023 18:13
Wat ik heel raar vind is dat zodra je zonnepanelen op je dak hebt dat dan je energielabel stijgt, bv van C naar A maar dat zegt dan dus helemaal niets over de isolatie van de woning.
Maar dat zegt wel iets over je energieverbruik!

Bezorgdeburger
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Rienvh schreef:
15 feb 2023 18:13
Wat ik heel raar vind is dat zodra je zonnepanelen op je dak hebt dat dan je energielabel stijgt, bv van C naar A maar dat zegt dan dus helemaal niets over de isolatie van de woning.
Dan zou je eigenlijk energielabel C-Z moeten hebben, en met zonnecollectoren C-C en met beide C-Z-C.
Mijn woning is in 2017 herkeurt omdat ik vanaf toen via de woonstichting Thuis zonnepanelen ging huren.
Ook iets wat niet klopt ik verbeter de woning en zij mogen dit meenemen in de jaarlijkse huurverhoging.
In 2017 tijdens de keuring was mijn woning als volgt:
mijn woning is uit bouwjaar 1978.
woning heeft spouwmuur isolatie uit de de jaren 70.
woning heeft standaard dubbel glas met een uwaarde van 3.0,
woning heeft de begane grond vloer ongeisoleerd op zand liggen.
mijn woning had 2² meter enkel glas in de voordeur.
mijn woning had in 2017 ten tijde van de keuring veel te kleine verwarming radiatoren, er moet voor de inhoud van mijn huiskamer bijna 8000 watt aan capaciteit hangen en er hingen 2 radiatoren van 1992 watt de helft dus.
Het enige wat de keurmeester hier heeft gedaan is foto's maken van mijn Dubbel glas
En toch heb ik Energielabel A wat mijn inziens niet klopt, Gekocht of blinde keurmeester zegt u het maar.
Ik zou reageren op de oproep van RADAR.
Zonnepanelen zegt iets over je energieverbruik maar helemaal niets over isolatie enz.
Als ik zo lees hoe u uw woning beschrijft is het naar mijn mening niet mogelijk dat u label A hebt.

kampersh
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2013 15:13

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door kampersh »

Heb een monumentenwoning met het slechtste label.
Het stoken etc, levert een veel beter plaatje op.
Helaas worden mijn pogingen om een ander label te krijgen niet gehonoreerd.

BevdSteeg
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2020 18:52

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door BevdSteeg »

Dus alle energie labels in 2020 verstrekt zijn nu niet meer geldig door tussentijds veranderde voorwaarde na 2020. Zo blijf je aan de gang.
Overheid is wispelturig en niet betrouwbaar. Weer. Opnieuw aanvragen heef geen zin. Kosten zijn weer aanzienlijk voor de aanvrager.
Mijn inziens voldoen, nu nieuw gebouwde huizen, in 2050 niet aan de dan geldende energielabel. PS In Afrika zijn grote gasvelden. Sommige velden 9x Groningen.
1e schip met vloeibaar gas is richting Europa vertrokken uit Mozambique. Europa wil van het gas af, maar dat duurt wel even.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Berteman »

Ik woon in een doortochtwoning uit 1920. Geen spouwmuren, geen vloerisolatie, geen dakisolatie maar wel dubbel glas en volgens de woningcorporatie is het energie label B.

De woning naast mij heeft nu energielabel F, voorheen was dat volgens de corporatie C. Dat hebben de buren door een expert laten bepalen na een conflict met de corporatie over de hoogte van de huur.

De reden dat mijn woning energielabel B heeft, is volgens de corporatie doordat mijn woning dubbel glas heeft, een energiezuinige cv-ketel en ‘gunstige bezonning’ Het label is volgens de verhuurder tot stand gekomen, door een steekproef in ‘woningen met een vergelijkbare oppervlakte en ligging’.

Gekker kunnen we het niet maken.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BevdSteeg schreef:
15 feb 2023 19:56
Dus alle energie labels in 2020 verstrekt zijn nu niet meer geldig door tussentijds veranderde voorwaarde na 2020. Zo blijf je aan de gang.
Waarom zouden die niet meer geldig zijn?
Berteman schreef:
16 feb 2023 01:52
Gekker kunnen we het niet maken.
Ook maar even een correcte label laten bepalen dan, net als je buren.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door criticus2 »

https://woonbewust.nl/energielabel-woningen energielabels zijn 10 jaar geldig, maakt niet uit of ze onder oude of onder nieuw regels zijn opgesteld.

Bezorgdeburger
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Berteman schreef:
16 feb 2023 01:52
Ik woon in een doortochtwoning uit 1920. Geen spouwmuren, geen vloerisolatie, geen dakisolatie maar wel dubbel glas en volgens de woningcorporatie is het energie label B.

De woning naast mij heeft nu energielabel F, voorheen was dat volgens de corporatie C. Dat hebben de buren door een expert laten bepalen na een conflict met de corporatie over de hoogte van de huur.

De reden dat mijn woning energielabel B heeft, is volgens de corporatie doordat mijn woning dubbel glas heeft, een energiezuinige cv-ketel en ‘gunstige bezonning’ Het label is volgens de verhuurder tot stand gekomen, door een steekproef in ‘woningen met een vergelijkbare oppervlakte en ligging’.

Gekker kunnen we het niet maken.
U beschrijft exact wat het probleem is. Een verhuurder kan als enige een energielabel bepalen. Als zij het op een akkoordje gooien met een bedrijf dat energielabels vast mag stellen dan is huurders het haasje.

Ook Jou buren staan eigenlijk machteloos want verhuurder kan nieuwe bepaling tegen houden. Zelfs als hun EP een officiele licentie heeft zal deze eerst moeten overleggen met EP van verhuurder. Alleen huurcommissie en / of kantonrechter kunnen en mogen uitspraak doen over het energielabel.

Zo is het toch @Jurrien?

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door juliomariner »

En hoelang denkt u dat het bedrijf dat de labels uitdeeld dit nog mag doen als de verhuurders deze gewenste labels kan kopen?
Tuurlijk zullen daar misschien ook wel rotte appels tussen zitten maar dat is een APK inspecteur misschien ook maar daar hoor je ook weing over problemen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Rotte appels heb je overal, mogelijk ook in Groningen, als ik dit lees.

Aan de andere kant heb ik niet de indruk dat het vaak en ernstig fout gaat bij particuliere koopwoningen. Maar meer dan een indruk is dat niet.

Bezorgdeburger
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Erthanax schreef:
16 feb 2023 14:37
Rotte appels heb je overal, mogelijk ook in Groningen, als ik dit lees.

Aan de andere kant heb ik niet de indruk dat het vaak en ernstig fout gaat bij particuliere koopwoningen. Maar meer dan een indruk is dat niet.
Het gaat fout bij woningcorporaties en private investeerders, de eigenaren van vaak duizenden huurwoningen. Huurverschillen van € 40 tot € 90,-- per maand zijn natuurlijk interessant als je dat met zeg 1.000 woningen vermenigvuldigd.

De individule particuliere eigenaar heeft er natuurlijk weinig belang en financieel voordeel bij.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bezorgdeburger schreef:
16 feb 2023 19:30
Erthanax schreef:
16 feb 2023 14:37
Rotte appels heb je overal, mogelijk ook in Groningen, als ik dit lees.

Aan de andere kant heb ik niet de indruk dat het vaak en ernstig fout gaat bij particuliere koopwoningen. Maar meer dan een indruk is dat niet.
Het gaat fout bij woningcorporaties en private investeerders, de eigenaren van vaak duizenden huurwoningen.
Onderbouw je stelling eens? En maak ‘m eens concreet?

Jurriën
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 feb 2023 23:46

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Jurriën »

Bezorgdeburger schreef:
15 feb 2023 19:00
Rienvh schreef:
15 feb 2023 18:13
Wat ik heel raar vind is dat zodra je zonnepanelen op je dak hebt dat dan je energielabel stijgt, bv van C naar A maar dat zegt dan dus helemaal niets over de isolatie van de woning.
Dan zou je eigenlijk energielabel C-Z moeten hebben, en met zonnecollectoren C-C en met beide C-Z-C.
Mijn woning is in 2017 herkeurt omdat ik vanaf toen via de woonstichting Thuis zonnepanelen ging huren.
Ook iets wat niet klopt ik verbeter de woning en zij mogen dit meenemen in de jaarlijkse huurverhoging.
In 2017 tijdens de keuring was mijn woning als volgt:
mijn woning is uit bouwjaar 1978.
woning heeft spouwmuur isolatie uit de de jaren 70.
woning heeft standaard dubbel glas met een uwaarde van 3.0,
woning heeft de begane grond vloer ongeisoleerd op zand liggen.
mijn woning had 2² meter enkel glas in de voordeur.
mijn woning had in 2017 ten tijde van de keuring veel te kleine verwarming radiatoren, er moet voor de inhoud van mijn huiskamer bijna 8000 watt aan capaciteit hangen en er hingen 2 radiatoren van 1992 watt de helft dus.
Het enige wat de keurmeester hier heeft gedaan is foto's maken van mijn Dubbel glas
En toch heb ik Energielabel A wat mijn inziens niet klopt, Gekocht of blinde keurmeester zegt u het maar.
Ik zou reageren op de oproep van RADAR.
Zonnepanelen zegt iets over je energieverbruik maar helemaal niets over isolatie enz.
Als ik zo lees hoe u uw woning beschrijft is het naar mijn mening niet mogelijk dat u label A hebt.
Bezorgde burger weet blijkbaar hoe een opname in zijn werk gaat. U roept steeds wat, niet gehinderd door enige kennis.
1 het label is 10 jaar geldig.
2 alleen een nieuw label bij mutatie, zowel koop als huur als het niet meer geldig is.
3 bij opname is alles forfaitair tenzij je kunt bewijzen dat het anders is. Bijv.: Er is dubbel glas en in de rand staat hr++ dan maak je daar een foto van als bewijs en mag je het invoeren. Kun je hr++ niet bewijzen wordt het gewoon dubbel glas.
Dit geldt voor alles.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bezorgdeburger schreef:
17 feb 2023 09:31
Ik ben wel nieuwsgierig wanneer jij je certificering hebt gehad....
Waarom is dat relevant? Discussieer gewoon op inhoud en niet op de man.
Bezorgdeburger schreef:
17 feb 2023 09:31
... en wat er allemaal is veranderd aan de 150 vragenlijst en op welke manier is gegarandeerd dat vaststelling van een energielabel (index) altijd hetzelfde resultaat op moet leveren ongeacht wie het rapport opmaakt.
Dat kan natuurlijk nooit gegarandeerd worden.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door JozJan »

Moneyman schreef:
17 feb 2023 09:35
Bezorgdeburger schreef:
17 feb 2023 09:31
... en wat er allemaal is veranderd aan de 150 vragenlijst en op welke manier is gegarandeerd dat vaststelling van een energielabel (index) altijd hetzelfde resultaat op moet leveren ongeacht wie het rapport opmaakt.
Dat kan natuurlijk nooit gegarandeerd worden.
Inderdaad. Net zoals dat bij de taxatie van een woning - ondanks flink toegenomen richtlijnen over de jaren - niet kan.

Jurriën
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 feb 2023 23:46

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Jurriën »

Moneyman schreef:
17 feb 2023 09:35
Bezorgdeburger schreef:
17 feb 2023 09:31
Ik ben wel nieuwsgierig wanneer jij je certificering hebt gehad....
Waarom is dat relevant? Discussieer gewoon op inhoud en niet op de man.
Bezorgdeburger schreef:
17 feb 2023 09:31
... en wat er allemaal is veranderd aan de 150 vragenlijst en op welke manier is gegarandeerd dat vaststelling van een energielabel (index) altijd hetzelfde resultaat op moet leveren ongeacht wie het rapport opmaakt.
Dat kan natuurlijk nooit gegarandeerd worden.
Ik probeer uit te leggen dat een label niet zomaar wordt gegeven. Dat er een wettelijk norm ligt. Dat een ondergelopen kruipruimte, uit de uitzending, niets met een label te maken heeft. Omdat ik er op dit moment bij betrokken ben. Ik weet exact hoe het werkt. Er wordt nergens invloed uitgeoefend om een te hoog label te geven. Maar wel om eerlijk te zijn. Het is gewoon complete onzin dat er gefraudeerd wordt en het maakt mij kwaad dat die indruk gewekt wordt!

Bezorgdeburger
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Jurriën schreef:
17 feb 2023 15:37
Bezorgdeburger schreef:
17 feb 2023 09:31
... en wat er allemaal is veranderd aan de 150 vragenlijst en op welke manier is gegarandeerd dat vaststelling van een energielabel (index) altijd hetzelfde resultaat op moet leveren ongeacht wie het rapport opmaakt.
[/quote]
Ik probeer uit te leggen dat een label niet zomaar wordt gegeven. Dat er een wettelijk norm ligt. Dat een ondergelopen kruipruimte, uit de uitzending, niets met een label te maken heeft. Omdat ik er op dit moment bij betrokken ben. Ik weet exact hoe het werkt. Er wordt nergens invloed uitgeoefend om een te hoog label te geven. Maar wel om eerlijk te zijn. Het is gewoon complete onzin dat er gefraudeerd wordt en het maakt mij kwaad dat die indruk gewekt wordt!
[/quote]

@jurrien En waarom maakt je dat kwaad?
Radar heeft dat toch aangetoond?

Het mag toch niet uitmaken wie het energielabel vaststelt? Jij als EP adviseur hebt daarvoor toch officieel vastgelegde regels voor waar iedere gecertificeerde EP adviseur zich aan te houden heeft?
Is die 150 vragenlijst vervangen? Of wellicht aangepast?

Wees eens open over hoe jij meet. Geef die 150 vragenlijst in een PDF bv

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door juliomariner »

@Bezorgdeburger, waarom maakt u gebruik van zo'n uitdagende irritante discussie stijl: toch Jurrien?, toch Jurien?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door 16again »

Jurriën schreef:
17 feb 2023 15:37
Ik probeer uit te leggen dat een label niet zomaar wordt gegeven
Bij het oude systeem kwam er niet eens iemand keuren, schriftelijk een vragenlijstje invullen was voldoende
Mijn eerdere link van NOS site gebruikte natuurlijk niet voor niets "minder fraude-gevoelig" voor het nieuwe systeem
Jurriën schreef:
17 feb 2023 15:37
Dat er een wettelijk norm ligt.
Net als de maximum snelheid op de weg. Maar dat zegt niets zonder naleving en controle
Jurriën schreef:
17 feb 2023 15:37
Omdat ik er op dit moment bij betrokken ben. Ik weet exact hoe het werkt. Er wordt nergens invloed uitgeoefend om een te hoog label te geven. Maar wel om eerlijk te zijn. Het is gewoon complete onzin dat er gefraudeerd wordt en het maakt mij kwaad dat die indruk gewekt wordt!
Als er makkelijk geld verdiend kan worden door met labels te sjoemelen.... dan wordt er makkelijk geld verdiend door met labels te sjoemelen.
Alleen de schaal waar dat op gebeurt valt over te twisten

Ans Arendonk
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2023 01:45

Re: Woningen met verkeerde energielabels, wie heeft daar ervaring mee?

Ongelezen bericht door Ans Arendonk »

Geachte heer,mevrouw,

Door een site te bezoeken, kwam ik erachter, dat mijn energielabel NIET klopt. Ze gaven mij B.
Dit kan beslist NIET juist zijn.
Het appartementencomplex is ongeveer 7 jaar geleden gerenoveerd. Behalve de 2 benedenappartementen , die van mij en mijn buurvrouw!!
Wij hebben alleen ( goedkoop) dubbel glas gekregen!
De buitenmuur is NIET geïsoleerd, het tocht overal vreselijk. Door ramen, deuren,
je voelt de wind waaien.
Zelfs uit mijn aanrechtkastje voel je de kou komen!
Dus.....veel stoken voor mij.
Volgens mij , zou dit energielabel
F moeten zijn . Of zelfs nog lager...
Hopende iets van u te mogen vernemen, met vriendelijke groet Ans Arendonk.

Plaats reactie