€ 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Nanke Hofstra
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 feb 2023 17:58

€ 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door Nanke Hofstra »

In 5 jaar tijd heb ik zo'n € 20.000,- aan onderhouds- en reparatiekosten aan mijn auto.
Ik kocht een tweedehands Mercedes Benz en heb bewust het onderhoud en reparatie doorgezet bij de garage waar het onderhoud altijd al gedaan was. Dat is Van Mossel in Rotterdam (voorheen ROGAM). Ik heb altijd ruim op tijd de onderhoudsbeurten laten doen en alle adviezen van de garage opgevolgd. Toch sta ik zeker één of twee keer per jaar met de auto stil, omdat er weer iets kapot is.

In 2017 kocht ik de auto uit 2012, met 80.000 km op de teller.
Volgens de verkoper (bedrijf) een auto in goede staat, altijd netjes onderhouden bij Mercedesdealer ROGAM (nu Van Mossel). Met ROGAM heb ik voor aankoop van de auto contact opgenomen en dat bleek inderdaad te kloppen. De historie van de auto bleek bekend en prima.

De auto gekocht voor ca. € 23.000,-.
Helaas bleek de kwaliteit dus ontzettend tegen te vallen. Tenminste, dat denk ik. Want ik kan zelf lastig inschatten of de kosten die ik uitgaf 'normaal' zijn, omdat ik geen expert ben. Ik ben alleenstaande moeder en heb ook niemand in mijn netwerk die ik mee kan nemen die er verstand van heeft. Daarom even een snelle check op dit forum, om de eerste indrukken van experts hier te peilen. Een voorbeeldje van waar ik over twijfel:

Een paar jaar terug adviseerde Van Mossel me om de accu te vervangen. Normaal volg ik als leek altijd hun adviezen op, maar dit voelde niet goed, vanuit duurzaamheidsgedachte. Ik had nooit iets geks met de accu gemerkt; waarom dan vervangen? Ik ben toen voor het eerst tegen hun adviezen ingegaan en heb gezegd dat ik niet met vervanging akkoord ging. Ze benoemden duidelijk dat het dan mijn eigen risico was. Dat accepteerde ik. Nu, een paar jaar later, rij ik nog steeds probleemloos met diezelfde accu rond.

Is € 4.000,- kosten aan onderhoud & reparatie normaal of is er een kans dat ik wordt opgelicht?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wat is er dan steeds kapot als u stilstaat?

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door smilie »

Ook goed om te weten om welke model en motorisering het gaat. Tevens waaraan is 20.000 EUR uitgegeven.

In het algemeen mag men verwachten voor het jaarlijks onderhoud rond 1.000 EUR - uiteraard sterk afhankelijk van model en type. Hier heb ik het dan over het vooraf door fabriek voorgeschreven beurten (filters, vloeistoffen e.d.). Tel daarbij af en toe andere slijtage onderdelen als banden, ruitenwissers, rubbers her en der.

4.000 EUR per jaar lijkt excessief, maar zonder meer info lastig te beoordelen. Auto is niet bijzonder oud en km stand niet enorm hoog.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik ben tussen 500 en 1500 per jaar kwijt aan onderhoud.

Echter, kan ik niet zeggen dat u wordt opgelicht. Indien de auto in een zeer slechte staat verkeert dan is het onderhoud noodzakelijk.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Een paar dingen die al in het nadeel van uw auto zijn:

1. Mercedes onderdelen (ook de slijtdelen) zijn veel duurder dan van bijvoorbeeld Opel
2. U laat uw auto onderhouden bij een merk dealer, deze zijn altijd duurder dan een gewone Bovag garage voor alle merken. Daarbij zal de merkdealer altijd de merk onderdelen gebruiken zoals filters etc. maar ook de merk olie etc.
3. zitten bij de genoemde prijs ook de banden in? Op de wat grotere Mercedesen zvaak grotere maat (bredere )banden die vaak duurder.
4. Een oudere auto heeft gewoon meer onderhoud nodig vanwege slijtage.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zonder te weten waar de kosten vandaan komen is het maar gissen of u onnodig betaald.
Nanke Hofstra schreef:
15 feb 2023 18:26
Een paar jaar terug adviseerde Van Mossel me om de accu te vervangen. Normaal volg ik als leek altijd hun adviezen op, maar dit voelde niet goed, vanuit duurzaamheidsgedachte. Ik had nooit iets geks met de accu gemerkt; waarom dan vervangen? Ik ben toen voor het eerst tegen hun adviezen ingegaan en heb gezegd dat ik niet met vervanging akkoord ging. Ze benoemden duidelijk dat het dan mijn eigen risico was. Dat accepteerde ik. Nu, een paar jaar later, rij ik nog steeds probleemloos met diezelfde accu rond.
Een accu gaat gemiddeld tussen de 3 en 6 jaar mee. Veel korte stukjes verkort de levensduur en meer lange stukken verlengd het weer. Of de accu al een keer vervangen is zegt het verhaal niet. Mocht de originele accu er nog inzitten, dan is het een grote gok. Is deze minimaal 5 jaar geleden vervangen, dan is het ook een gok. Natuurlijk kunt u geluk hebben dat de accu nog een tijdje meegaat, maar die kan er met koude temperaturen ook ineens mee stoppen. Mercedes is niet bepaald een knullig merk en wil graag hun klanten rijdend houden. Dan zal je uit voorzorg eerder iets gaan vervangen dan het er op aan laten komen en ergens komen stil te staan.

Autobanden moeten een minimaal profiel hebben van 1,6mm. Met mijn privé standsauto’tje worden de banden opgereden tot 1,6mm voordat ze vervangen worden. Bij mijn leaseauto word bij 2,0mm al geadviseerd om te vervangen wat vaak ook gebeurd. Om de simpele reden dat dat goedkoper is dan te lang blijven doorrijden met alle gevolgen van dien. Je betaald iets meer tijdens het rijden, maar je bespaard weer doordat je niet stil komt te staan. Het is maar net waar je voor kiest.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door PGros »

20000 lijkt mij inderdaad erg veel.
Mijn auto van 1995 heeft ook veel onderhoud wat ik logisch vind en heb het even nagekeken en heb in de afgelopen 5 jaar totaal 5200 euro aan kosten gehad. Inclusief de apk en normaal onderhoud.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door rwolters »

Of het veel is hangt af van de situatie. Wat voor zaken zijn er allemaal uitgevoerd in de afgelopen jaren? Was het wellicht een importauto met onbekende historie? En het is geen geheim dat MB duur kan zijn in het onderhoud.

rvjapio
Berichten: 994
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Het lijkt me flink aan de prijs, ook al geeft u niet aan waaraan die 4000 per jaar zijn besteed. Googlen op een grote beurt voor verschillende mercedessen komt hoogstens op 400 euro. Een kleine minder dan de helft daarvan. U betaalt mi dan ook voor extra onderdelen die kapot gaan. En als u tussendoor dan ook nog stil staat is er duidelijk iets anders aan de hand. Maar zoals aangegeven: Een dealer is altijd flink duurder dan een universele garage.

Ik zou uw rekeningen eens voorleggen aan een andere - alleen mercedes - dealer en vragen wat er aan de hand is.
Ik rij zelf in een alfa romeo uit 2004, nu drie jaar. Naast een beginreparatie van ong 1200 euro ben ik pakweg 500 per jaar kwijt. Ik sta nooit stil en mijn accu van een onbekende leeftijd werkt ook bij min 5 graden altijd in één keer. Mijn universele garages (ik woon tussen twee garages in) bestaat uit een oorspronkelijke alfa garage en een andere waarvan de eigenaar drie alfa's heeft gereden. Ze zoeken altijd naar de goedkoopste maar veilige oplossingen en dat scheelt een hoop. Zoek dus een garage die bewezen ervaring heeft met uw merk en type. Succes.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Of dat bedrag normaal is, hangt nogal af van het jaarlijkse aantal kilometers wat er gereden wordt. Veel kilometers = veel onderhoud.

Voor iemand die jaarlijks 5000 kilometer rijdt is het bedrag wat u noemt erg hoog.
Maar voor iemand die 50.000 kilometer per jaar rijdt, zijn de genoemde bedragen niets bijzonders. Bij 50.000 kilometer per jaar zit je op 2 reguliere onderhoudsbeurten per jaar. Zeg dat die samen met vervangen van wat kleine onderdelen gemiddeld 750-1000 euro per beurt kosten. Want Mercedes is een duur merk kwa onderdelen en het uurtarief van de merkdealer ligt ook behoorlijk hoog.
Dan nog een set banden van een A merk, wellicht in een exotische maat (€500-€1000 per set) en een keer wat extra werk. Denk aan distributieriem, remschijven+blokken, delen van de uitlaat, accu etc.
Als je dan alles optelt, ga je bij flink wat kilometers best richting 4000 euro per jaar zonder 'gekkigheid'.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vind het genoemde bedrag bizar hoog. Ja, een keer 4.000 euro in een jaar kan gebeuren. Maar 5 jaar op rij is bizar.

Kokka1
Berichten: 397
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Het ligt er vooral aan welk model en vooral welke motor erin zit. Ik heb zelf een bmw met een V8 bi-turbo. Dan is het reguliere onderhoud al heel duur. Als je daar dan een paar reparaties bovenop krijgt, ben je inderdaad zomaar 4000 per jaar kwijt. En dan zijn Mercedes en BMW ook nog eens niet het meest betrouwbare merk.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gezien de OP heeft TS waarschijnlijk geen exotische auto.

Arizonakid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Als je altijd naar de merkdealer gaat, veel omderhoudsbeurten nodig hebt door veel kilometers maken, en daarnaast wat oech, kan het makkelijk.
Maar er is wel verschil tussen een S600 en een E220 natuurlijk, dus type auto, aantal beurten, soort en aantal reparaties, misschien banden vervangen, zonder een complete lijst is het onmogelijk te zeggen of het te veel is.

Ik heb overigens geen hoge pet op van Van Mossel als dealer, maar ik geloof niet dat ze de boel oplichten.
Wel kan je er vanuit gaan dat bv een setje banden bij hun een stuk duurder is dan dezelfde band elders, en dat gaat ook op voor andere gebruiksdelen.

Nanke Hofstra
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 feb 2023 17:58

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door Nanke Hofstra »

Het betreft een Mercedes-B klasse uit 2012. Op 11-12-2017 (het moment dat ik de facturen begon bij te houden) stond er 115.000 km op de teller. Nu, ruim 5 jaar later, staat er 120.000 km. Dus ruim een ton gereden in de tussentijd.

Het totaalplaatje aan kosten bedraagt ruim 20.000, waarvan de laatste 2.700 euro nu als offerte voorliggen. Daarvoor wordt de accu vervangen, het oliefilterhuis en een elektrische storing verholpen. Omdat de kosten zo ontzettend uit de pan lopen heb ik nu voor het eerst 'nee' gezegd en de auto weer mee terug genomen. Voor de diagnostiek was toen wel al 4 uur besteed à 176 euro per uur.

Een greep van wat er zoal gedaan is de afgelopen 5 jaar:
  • Regulier onderhoud (steeds wanner het systeem dat aangaf)
    Remblokken voor en achter vervangen (4x)
    Stuurkolom vervangen
    Verbindingsstang stabilisator vooras vervangen
    Hemel vervangen (binnenzijde bovenkant)
    Rubbers portieren vervangen
    Verschillende elektrische storingen verholpen
    V riem vervangen
    Motor afdekplaat vervangen
    Geluidsisolatiepaneel vervangen
    Brandstoffilter vervangen
    Brandstofleiding vervangen
    Koelthermostaat vervangen
    Nog veel meer...
Een hele hoop dus en ik geloof wel dat de kosten al dat werk vertegenwoordigen. Maar ik vraag me af of dat normaal is. In vijf jaar tijd dat er zo veel kapot gaat. Ik dacht dat Mercedes een goed merk was. En ik liet het juist bij een Mercedesdealer onderhouden, omdat zij de auto kennen (hij is daar altijd in onderhoud geweest) en ik juist ontzorgd wilde worden. Maar het afgelopen half jaar heb ik al 2x stil gestaan. 1x met de koelvloeistof die leeg was, terwijl een half jaar daarvoor groot onderhoud waarbij alles bijgevuld is. En 1x met storing in het presafe systeem, waardoor de stuurbekrachtiging het oa. niet meer deed en ik allerlei errors kreeg.

Nanke Hofstra
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 feb 2023 17:58

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door Nanke Hofstra »

Moneyman schreef:
16 feb 2023 21:01
Gezien de OP heeft TS waarschijnlijk geen exotische auto.
Ben ik TS? Nee, het is een 'saaie' gezinsauto Mercedes B klasse. Maar als hij het doet, rijdt hij heerlijk!

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De kilometerstand klopt niet helemaal.

Maar ik krijg eerder het idee dat u een melkkoetje bent voor die garage.

Nanke Hofstra
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 feb 2023 17:58

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door Nanke Hofstra »

Kokka1 schreef:
16 feb 2023 20:56
Het ligt er vooral aan welk model en vooral welke motor erin zit. Ik heb zelf een bmw met een V8 bi-turbo. Dan is het reguliere onderhoud al heel duur. Als je daar dan een paar reparaties bovenop krijgt, ben je inderdaad zomaar 4000 per jaar kwijt. En dan zijn Mercedes en BMW ook nog eens niet het meest betrouwbare merk.
Ah dat is goed om te weten, dat Mercedes niet 'het meest betrouwbare merk' is. Dan zouden deze hoge onderhouds- en reparatiekosten daar wellicht toch wel bij kunnen passen. Dat wist ik niet toen ik hem kocht, maar mijn volgende auto wordt dus geen Mercedes.

Het is een B180 CDI. Zegt dat wat over de motor?

Nanke Hofstra
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 feb 2023 17:58

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door Nanke Hofstra »

Lady1234 schreef:
16 feb 2023 09:41
Maar wat is er dan steeds kapot als u stilstaat?
Steeds iets anders. De laatste keer een elektrische storing, hij stuurde niet goed meer. De keer ervoor was de koelvloeistof leeg en kreeg ik een melding dat ik gelijk moest stoppen. Tijdje daarvoor was de stuurkolom kapot. Echt steeds wat anders, nu lekt hij olie en moet het oliefilterhuis vervangen worden. Zo heb ik een paar keer per jaar wel wat.

Nanke Hofstra
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 feb 2023 17:58

Re: € 20.000,- kosten auto-onderhoud in 5 jaar normaal?

Ongelezen bericht door Nanke Hofstra »

juliomariner schreef:
16 feb 2023 11:16
Een paar dingen die al in het nadeel van uw auto zijn:

1. Mercedes onderdelen (ook de slijtdelen) zijn veel duurder dan van bijvoorbeeld Opel
2. U laat uw auto onderhouden bij een merk dealer, deze zijn altijd duurder dan een gewone Bovag garage voor alle merken. Daarbij zal de merkdealer altijd de merk onderdelen gebruiken zoals filters etc. maar ook de merk olie etc.
3. zitten bij de genoemde prijs ook de banden in? Op de wat grotere Mercedesen zvaak grotere maat (bredere )banden die vaak duurder.
4. Een oudere auto heeft gewoon meer onderhoud nodig vanwege slijtage.
1. Ja, dat had ik wel verwacht toen ik de Mercedes kocht. Ik wist alleen niet dat het zoveel zou zijn. Ik dacht echt dat ik met mijn Mercedes een kwaliteitsproduct kocht, ook al was het een tweedehands auto.
2. Klopt, dat ga ik vanaf nu niet meer doen. Het was een bewuste keuze om hem bij de garage te laten die de auto altijd 'verzorgd' had. Ik dacht dat ik dan wat meer zou betalen, maar daar ook het voordeel uit zou halen dat ik daarvoor in plaats een goede, betrouwbare auto zou rijden. Maar dat is dus niet zo. Dus dan is een high-end garage ook niet nodig.
3. Ja, in die 20.000 euro zit in totaal 1.750 euro aan kosten voor banden. 6x bandenwissel (winter/zomer) met zelfgekochte (en meegenomen) banden. 1x banden die de garage voor me had aangeschaft.
4. Het is een auto uit 11/2012. Is dat oud? Hij ziet er nog prachtig uit.

Plaats reactie