Opticiens Prijzen Tombola

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Opticiens Prijzen Tombola

Ongelezen bericht door BL2 »

Na enkele jaren helaas weer toe aan een nieuwe bril. En dan heb je de keuze uit de bekende grote ketens en de particuliere / familie bedrijven opticiens.
Het opvallende is altijd dat als ik naar binnen loop dat ik een gevoel van financieel onbehagen ervaar.
Bij het familiebedrijf zie je nergens prijzen staan, alleen heeeel kleine stickers op de monturen: allemaal vanaf E 300,- (!) en meer. Gasprijzen zijn er niet, die hoor je pas na uitkiezen montuur en een gesprek van zeker 30 minuten.

Bij de grote ketens is het een andere wereld, monturen tussen E 10 en Euro 200 en een reeks glasopties waarbij het je gauw gaat duizelen.

En dan begint het geneuzel over de glasopties. Die mega verdienoptie van de opticiens. De tombola voor hem/haar gaat beginnen.
Standaard glas is gewoon de bodem van een jampot. Maar wie wil dat ? Dus beter glas (€€) dunner glas (€€) nog dunner glas (€€) of heeel dun glas (€€) ontspiegeld glas (€€) krasvast, ja doe ook maar (€€) vuil afstotend (€€) en dan het zicht: smal amper zicht wil niemand, dus iets breder (€€), nog breder (€) en nog breder (€€) en heel breed zicht (€€).
Tot overmaat van financiële ramp moet je ook nog multifocaal glas.....

De bril welke bij de ingang rond de E 200 leek te gaan kosten is dan ineens 720,00 euro !!
En wat heb je je dan, een redelijk eenvoudig montuur met glazen waardoor je goed ziet. Maar dat alleen door alle opties bij te kopen, welke eigenlijk toch vanzelfsprekend zijn ? ? Dit heeft niets met luxe te maken dus, gewoon een normale bril zonder gekleurd glas (€€) of andere niet noodzakelijke opsmuk.
Je koop toch ook geen auto waarbij de leverancier vraagt of je tegen meerprijs wielen, motor, een verfje en ramen in het gevaarte wil.

Wie heeft ook het gevoel dat je zwaar financieel wordt beetgenomen ? En nee, de basisverzekering betaald niets ! Overigens, ter info, is de winstmarge bij een grote keten zo'n 75 % op een bril......

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opticiens Prijzen Tombola

Ongelezen bericht door Lowieze »

U kunt toch zelf de keuze maken om een basisbril met standaard glas (de jampotglazen) met een halfrond leesgedeelte te nemen? De andere keuzes zijn geen luxe, het heeft ook met gemak te maken. Een kunststof glas is lichter, kan dunner gemaakt worden voor het montuur wat u uitzoekt. Krasbestendig is ook wel handig, maar het moet niet hè.
Uw vergelijking met een auto gaat natuurlijk niet op. Ook daar heb je een standaard uitvoering en keuze uit extra accessoires. De één vindt dat handig, de ander vindt het niet nodig.
En natuurlijk kosten de extra’s meer, daar doen we niets aan.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Opticiens Prijzen Tombola

Ongelezen bericht door grun »

Als je een bril hebt die je goed bevalt en leuk staat, kun je er misschien voor kiezen om de nieuwe glazen in het huidige montuur te laten monteren?

Waar ik moeite mee heb, zijn de vele aanbiedingen '3 brillen halen, 1 betalen' en dergelijke. Een voor jezelf, daarnaast dan nog een zonnebril of computerbril op sterkte, en een derde in de vorm van een voucher om iemand kado te doen. Ik wil gewoon één bril en geen twee of drie. Als je dan vraagt om korting kan dat opeens niet.
Door dergelijke praktijken heb ik vaak de neiging om een bezoek aan de brillenboer uit te stellen en dat is ook niet de bedoeling.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Opticiens Prijzen Tombola

Ongelezen bericht door jonis »

grun schreef:
02 mar 2023 16:19
Als je een bril hebt die je goed bevalt en leuk staat, kun je er misschien voor kiezen om de nieuwe glazen in het huidige montuur te laten monteren?

Waar ik moeite mee heb, zijn de vele aanbiedingen '3 brillen halen, 1 betalen' en dergelijke. Een voor jezelf, daarnaast dan nog een zonnebril of computerbril op sterkte, en een derde in de vorm van een voucher om iemand kado te doen. Ik wil gewoon één bril en geen twee of drie. Als je dan vraagt om korting kan dat opeens niet.
Door dergelijke praktijken heb ik vaak de neiging om een bezoek aan de brillenboer uit te stellen en dat is ook niet de bedoeling.
De 2-3 voor de prijs van 1 zijn juist de momenten dat ik wel ga. Dan heb ik 1 vari voor prive en 1 vari voor werk, daarnaast nog 1 gewone voor de film.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Opticiens Prijzen Tombola

Ongelezen bericht door Methusalah »

Je gaat ook even voorbij het feit dat alle brillen maatwerk zijn. En je vergelijking met een auto raakt kant noch wal. Ook daar kan je kiezen voor getinte ramen en een verwarmde zitting, misschien nog wat luxere bekleding. Maar net zoals bij een bril is dat allemaal optioneel.

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Opticiens Prijzen Tombola

Ongelezen bericht door rwolters »

Over de prijs van de glazen: vergeet niet dat dat niet alleen de prijs van het glas is maar dat daar ook de kosten voor het passend maken in het montuur in zitten, de kosten van de oogmeting moeten ergens in verwerkt worden en ook de tijd voor het afstellen van de bril bij levering kost geld. De laatste keer dat ik een nieuwe bril heb gekocht was dat toch snel 15...20 minuten. Dat kost dus al snel 25...30 euro. En de huur van het pand moet ook nog worden betaald.

Maar als je denkt dat het supermakkelijk geld verdienen is, moet je gewoon een brillenwinkel beginnen.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Opticiens Prijzen Tombola

Ongelezen bericht door DvdVK »

Het is waar je voor kiest.
Bij de betere opticien betaal je flink en vaak hoort daar een uitstekende service bij.
Je kunt ook gaan voor de prijsvechter en betaal je voor een bril met (mee)kleurende kunststof glazen niet meer dan € 150: van de service moet je dan geen hooggespannen verwachtingen hebben.
Aan u de keus.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Opticiens Prijzen Tombola

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een instapmodel auto brengt je waar je wezen moet. Voor wat betere prestaties moet je de zwaardere motor hebben. Voor een andere kleur, bekleding, ruimere uitrusting voor meer comfort of veiligheid moet je bijbetalen en flink ook.

Voor keukens geldt iets vergelijkbaars. Huis-, tuin- en keukenkastjes met een kunstofblad kosten niet veel, het kan er prima uitzien en je kunt koken. Daarboven gaat de teller lopen: een apothereskast, een le manskast, laden, laden met glazen zijkant, verlichting in de laden, een blad van natuursteen, kwarts of weet ik wat, trendy kraan en spoelbak. Kassa!

Voor brillen is het niet anders. Gewone kunststof "glazen" zijn al veel lichter dan echt glas (wordt dat nog verkocht?). Zijn de sterkte en de diameter niet al te groot, dan voldoet dat prima. Hoe groter de glazen (nu zijn die uilenbrillen weer in de mode), hoe dikker de randen bij negative correctie (bijziendheid); dan kan het mooier zijn om iets duurdere en dunnere glazen te kiezen. Of een montuur met kleinere glazen natuurlijk.

Een krasbestendige coating is op kuntstof heel zinvol, maar vuilafstotend? Ik peins er niet over.

Al die opties boven het instapmodel (auto, keuken, bril) zijn vaak wel mooi, maar heb je het echt nodig? Vind je ze het extra geld waard? Als je niet weet wat je wilt, laat je je gemakkelijk verleiden door de auto-, keuken of brillenverkoper.

Overigens is mijn ervaring niet dat onafhankelijke opticiens betere kwaliteit en service leveren dan de grote ketens. Ze zijn wel bijna altijd veel duurder.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Opticiens Prijzen Tombola

Ongelezen bericht door mahadma »

Ooit een verhaal gehoord (voorbeeld dus): Bartje gaat bij een opticien werken, daar wordt hem geleerd: een bril kost € 100,00. Maakt de klant geen bezwaar, dan zeg je : Maar dat is zonder de glazen. Want die kosten € 100 extra. Nog geen commentaar? Dan zeg je : "per stuk".

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opticiens Prijzen Tombola

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ach ja, die verjaardagverhalen... :lol:

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Opticiens Prijzen Tombola

Ongelezen bericht door rvjapio »

U kiest zelf voor financieel onbehagen. Ik ga uw verhaal niet eens lezen. Heeft u een bril nodig of niet? En wat waren uw ervaringen met uw vorige leverancier? IK ben vorig jaar uitstekend geholpen bij specsavers met een bril op sterkte voor 89 euro. En oh ja, ik heb het nog even nagevraagd, maar alle 'glazen' zijn tegenwoordig kunststof lenzen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Opticiens Prijzen Tombola

Ongelezen bericht door BreejKC »

Dát is één van de voordelen van internet. Die grote brillenketens staan er allemaal op inclusief de prijzen van extra's die u wel of niet bij uw brillenglazen wilt aanschaffen. Vergelijken tussen de verschillende winkelketens kan u al een financieel voordeel opleveren. U moet er wel even voor gaan zitten want goed vergelijken kost gewoon tijd.

U kunt altijd, al dan niet met een brilrecept, bij een 'echte' opticien langs en daar eens naar de prijs van een bril naar keuze met glazen informeren. Zelf heb ik dat recent gedaan en gemerkt dat sommige grote brillenketens, niet allemaal, alleen voor de beide glazen al gauw 40 - 50% voordeliger kunnen zijn als 'echte' opticiens.

Zelf ben ik al decennia lang klant bij Specsavers en heb, zowel in de vestiging in Vlaardingen als nu bij die in een deelgemeente van Rotterdam, daar gewoon goede service ervaren.

Heeft u echter een goed montuur dat best nog jaren meekan en u kunt het een paar dagen missen, overweeg dan, als u een brilrecept heeft, eens een online brilglazenservice. Voor een goed titanium montuur ging ik die als reservebril gebruiken. Alleen de glazen moesten gewisseld worden. Ook dat heb ik destijds als een voordelige en goede koop ervaren.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Opticiens Prijzen Tombola

Ongelezen bericht door BL2 »

Het gaat mij er vooral om dat je bij de verschillende keuze zo wordt "gedwongen" omdat je toch wel het beste wil voor je ogen.
Waarom is glas niet gewoon altijd goed, maar heb je bv Pearle alleen daarin al 6 keuzes ? Smal zicht, ietsje breder, nog breder, heel breed, extra breed, maximaal breed.
Een opticien hoort geen slecht glas te verkopen, maar gewoon goed glas, waarbij je niet 6 financiële stappen moet nemen voor kwaliteit.
Want wie wil er nu een slechte bril op voorhand kopen, immers de uiteindelijke kwaliteit is altijd maar afwachten uiteindelijk....
Je kan niet even proberen hoe een "smal zicht" of "maximaal breed" is, dus vele (ook ik) nemen dan maar, voor de zekerheid..... het beste. En dan is het glas niet E 100,- maar E 300,- per stuk.....

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opticiens Prijzen Tombola

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik geloof niet dat er slechte glazen verkocht worden. Het is aan de koper zelf wat die fijner vindt.
En als men maar uit 2 glazen kon kiezen, dan zou men daar weer over klagen.

Morgan le Fay
Berichten: 503
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Opticiens Prijzen Tombola

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

BL2 schreef:
03 mar 2023 13:15
Het gaat mij er vooral om dat je bij de verschillende keuze zo wordt "gedwongen" omdat je toch wel het beste wil voor je ogen.
Waarom is glas niet gewoon altijd goed, maar heb je bv Pearle alleen daarin al 6 keuzes ? Smal zicht, ietsje breder, nog breder, heel breed, extra breed, maximaal breed.
Een opticien hoort geen slecht glas te verkopen, maar gewoon goed glas, waarbij je niet 6 financiële stappen moet nemen voor kwaliteit.
Want wie wil er nu een slechte bril op voorhand kopen, immers de uiteindelijke kwaliteit is altijd maar afwachten uiteindelijk....
Je kan niet even proberen hoe een "smal zicht" of "maximaal breed" is, dus vele (ook ik) nemen dan maar, voor de zekerheid..... het beste. En dan is het glas niet E 100,- maar E 300,- per stuk.....
Als ik mijn glazen voor €300,- per stuk aangeleverd krijg gaat bij mij de vlag uit.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Opticiens Prijzen Tombola

Ongelezen bericht door Methusalah »

BL2 schreef:
03 mar 2023 13:15
Het gaat mij er vooral om dat je bij de verschillende keuze zo wordt "gedwongen" omdat je toch wel het beste wil voor je ogen.
Waarom is glas niet gewoon altijd goed, maar heb je bv Pearle alleen daarin al 6 keuzes ? Smal zicht, ietsje breder, nog breder, heel breed, extra breed, maximaal breed.
Een opticien hoort geen slecht glas te verkopen, maar gewoon goed glas, waarbij je niet 6 financiële stappen moet nemen voor kwaliteit.
Want wie wil er nu een slechte bril op voorhand kopen, immers de uiteindelijke kwaliteit is altijd maar afwachten uiteindelijk....
Je kan niet even proberen hoe een "smal zicht" of "maximaal breed" is, dus vele (ook ik) nemen dan maar, voor de zekerheid..... het beste. En dan is het glas niet E 100,- maar E 300,- per stuk.....

Dat heeft niets en dan ook helemaal niets met de kwaliteit te maken en alles met je persoonlijke voorkeur. Zelfs een kind snapt dat nog. Kom op, je stelt je ontzettend aan.

Morgan le Fay schreef:
03 mar 2023 13:35
Als ik mijn glazen voor €300,- per stuk aangeleverd krijg gaat bij mij de vlag uit.

Vorige maand bij Pearl (tweede bril gratis). Totaal prijs 635 en dat waren de dunste kunststof glazen (mag ook wel bij -6,75), en alle coatings en ontspiegelingen er op in een titanium montuur.

Maar ik gok dat je multifocaal hebt? Want dat verhoogt de prijs behoorlijk.

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Opticiens Prijzen Tombola

Ongelezen bericht door rwolters »

BL2 schreef:
03 mar 2023 13:15
Het gaat mij er vooral om dat je bij de verschillende keuze zo wordt "gedwongen" omdat je toch wel het beste wil voor je ogen.
Waarom is glas niet gewoon altijd goed, maar heb je bv Pearle alleen daarin al 6 keuzes ? Smal zicht, ietsje breder, nog breder, heel breed, extra breed, maximaal breed.
Een opticien hoort geen slecht glas te verkopen, maar gewoon goed glas, waarbij je niet 6 financiële stappen moet nemen voor kwaliteit.
Want wie wil er nu een slechte bril op voorhand kopen, immers de uiteindelijke kwaliteit is altijd maar afwachten uiteindelijk....
Je kan niet even proberen hoe een "smal zicht" of "maximaal breed" is, dus vele (ook ik) nemen dan maar, voor de zekerheid..... het beste. En dan is het glas niet E 100,- maar E 300,- per stuk.....
Er is ook geen slecht glas maar niet iedereen heeft dezelfde eisen. En als je bijvoorbeeld kiest voor een "grof" montuur dan kan je makkelijker goedkoper dik glas monteren dan als je een verfijnd montuur hebt. Dat ziet er niet uit met dik glas dus moet je wel dunner glas nemen.

Als kan je dat natuurlijk oplossen door nog maar slechts 1 type montuur te gaan gebruiken. Wat moet je met al die keuzes..... En dan gelijk iedereen een grijze overall aan, dan wordt dat ook weer simpeler.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opticiens Prijzen Tombola

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan krijg je dus weer een ziekenfondsbrilletje.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Opticiens Prijzen Tombola

Ongelezen bericht door BL2 »

Methusalah schreef:
03 mar 2023 15:05

Dat heeft niets en dan ook helemaal niets met de kwaliteit te maken en alles met je persoonlijke voorkeur. Zelfs een kind snapt dat nog. Kom op, je stelt je ontzettend aan.
Zo wordt het wel aangeprezen, en zo is het natuurlijk ook. Breder zicht is gewoon betere kwaliteit, niet alleen van het glas, maar zeker ook wat betreft het zien. Nog nooit iemand gesproken welke bij een nieuwe bril als persoonlijke voorkeur "beperkt zicht" prefereert.

Die tweede bril bij Pearle is leuk, maar kost je wel Euro 100,- ......

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Opticiens Prijzen Tombola

Ongelezen bericht door BreejKC »

BL2 schreef:
03 mar 2023 13:15
Het gaat mij er vooral om dat je bij de verschillende keuze zo wordt "gedwongen" omdat je toch wel het beste wil voor je ogen.
Waarom is glas niet gewoon altijd goed, maar heb je bv Pearle alleen daarin al 6 keuzes ? Smal zicht, ietsje breder, nog breder, heel breed, extra breed, maximaal breed.
Een opticien hoort geen slecht glas te verkopen, maar gewoon goed glas, waarbij je niet 6 financiële stappen moet nemen voor kwaliteit.
Want wie wil er nu een slechte bril op voorhand kopen, immers de uiteindelijke kwaliteit is altijd maar afwachten uiteindelijk....
Je kan niet even proberen hoe een "smal zicht" of "maximaal breed" is, dus vele (ook ik) nemen dan maar, voor de zekerheid..... het beste. En dan is het glas niet E 100,- maar E 300,- per stuk.....
Het is toch juist prettig als klant dat je wat keuzemogelijkheden hebt? De één is nou eenmaal tevreden met een wat meer simpele bril terwijl er ook mensen zijn voor wie de duurste bril nog niet goed genoeg is. Ieder zijn ding. Goedkoop hoeft dus niet altijd slechte koop te zijn en is eerder afhankelijk van wat iemand kan betalen en/of waarmee iemand tevreden is.

Vergelijk het voor mijn part maar weer met auto's. Iemand kan voor een voordelige Dacia gaan en er zeer tevreden mee zijn, anderen die vinden de duurste Mercedes AMG nog niet goed genoeg en offreren het liefst voor een Bentley (schrijft een al twee decennia lang tevreden Skoda-rijder).

Plaats reactie