Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
Jewelwoman65
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mar 2023 12:35

Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door Jewelwoman65 »

Mijn Rechtsbijstandsverzekering bij Aegon die de rechtsbijstand laat verzorgen door ARAG, had ik speciaal gekozen omdat ze voor het in behandeling nemen van consumentenzaken geen franchise (drempelbedrag voor 't in behandeling nemen van een zaak) hanteerden.
Op 16 december 2020 stuurden zij mij een e-mail met in bijlage een nieuwe polis, omdat er "iets" in de polis gewijzigd was.
Voor verdere info kon ik de polisvoorwaarden inkijken op Aegon.nl.
Door mijn drukke werk/privé schema en omdat ik diverse malen tevergeefs had geprobeerd in te loggen op "mijn Aegon" (of hier een account aan te maken) heb ik hier verder toen geen aandacht aan besteedt.
Waar die wijziging van mijn polis dus mee te maken had, wist ik niet en daarna ben ik ook de hele poliswijziging vergeten.
Toen ik recent nu bij hun een zaak (van een klein bedrag ad.: 33,95 Euro) van een aankoop bij een malafide webshop wilde melden gaven zij aan dat er een drempelbedrag gold voor consumentenzaken bij hun voor het in behandeling nemen van een zaak (175,= Euro)
Omdat ik toen antwoordde dat ik speciaal een rechtsbijstandsverzekering had genomen voor consumentenzaken zonder franchise grens, wezen zij me op de gewijzigde polisvoorwaarden.
Bleek dat die wijziging in 2020 te maken had gehad met vanaf die datum wel een drempelbedrag te hanteren voor het in behandeling nemen van een zaak, te weten € 175,=
Ik gaf aan dat ik hiervan nooit in mijn e-mail of per post nieuwe polisvoorwaarden had ontvangen, zodat ik wist waar die poliswijziging mee te maken had gehad.
Hun antwoord: die had U kunnen inzien op "Mijn Aegon"
Hier had ik dus in 't verleden diverse malen geprobeerd in te loggen e/o een account aan te maken, maar wat mij nooit lukte.
Volgens Aegon was dit tegenwoordig hun werkwijze, niks meer per post.
Dus had ik geen recht van spreken.
Ik heb uit boosheid mijn rechtsbijstandsverzekering bij Aegon nu beëindigd en er eentje genomen bij een bedrijf dat wel
0 Euro eigen risico en 0 Euro franchise hanteert bij consumentenzaken

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Prima. Volgende keer gewoon wel proberen in te loggen.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door rwolters »

Wees blij dat er niets meer per post komt. Volgens vele op dit forum kom snail mail vaak niet aan (zelf nooit meegemaakt overigens). En geen tijd hebben vrijgemaakt om aangepaste voorwaarden te lezen is niet hun probleem. Het lezen van de voorwaarden kost meer tijd dan inloggen op de Aegon website, dus als je bet op papier of via e-mail had ontvangen had je waarschijnlijk ook geen tijd gehad om het te lezen. Voor sommige zaken moet je gewoon tijd maken. Zo niet, dan vindt je het blijkbaar ook niet belangrijk genoeg.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door 16again »

Waarom zou je moeten inloggen om voorwaarden te kunnen inzien?
Net als de polis had dit een bijlage kunnen zijn, of een direct klikbare link.
Ik betwijfel of de wetgever dit inloggen bedoeld heeft met "ter hand stellen."

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
16 mar 2023 08:17
Waarom zou je moeten inloggen om voorwaarden te kunnen inzien?
Net als de polis had dit een bijlage kunnen zijn, of een direct klikbare link.
Ik betwijfel of de wetgever dit inloggen bedoeld heeft met "ter hand stellen."
Omdat je wordt doodgegooid met waarschuwingen dat je nooit zomaar op links moet klikken in mails die afkomstig lijken te zijn van banken of verzekeraars. Omdat dit door malafide figuren en makkelijke manier kan zijn om je om de tuin te leiden.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door PGros »

Ze hadden ook simpel in een korte opsomming de belangrijkste wijzigen kunnen doorgeven. Dat zie ik zelf bij anderen ook voorbij komen. En zeker een wijziging die zoveel veranderd aan een verzekering.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:
16 mar 2023 08:37
Omdat je wordt doodgegooid met waarschuwingen dat je nooit zomaar op links moet klikken in mails die afkomstig lijken te zijn van banken of verzekeraars. Omdat dit door malafide figuren en makkelijke manier kan zijn om je om de tuin te leiden.
Voor zover dat een valide reden is om geen link te gebruiken, dan verklaart dat niet waarom de voorwaarden, net als de polis, nietals bijlage toegevoegd worden.
En ook al zouden links onveilig zijn, dan is het nog steeds aan de aanbieder om voorwaarden ter hand te stellen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door Lowieze »

PGros schreef:
16 mar 2023 08:40
Ze hadden ook simpel in een korte opsomming de belangrijkste wijzigen kunnen doorgeven. Dat zie ik zelf bij anderen ook voorbij komen. En zeker een wijziging die zoveel veranderd aan een verzekering.
Maar als iemand zelfs later helemaal vergeet dat hij dat bericht heeft gehad en/of zegt er geen tijd voor te hebben, heeft dit ook geen nut.
Dit is toch echt een probleem van de ontvanger zelf.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
16 mar 2023 08:45

Voor zover dat een valide reden is om geen link te gebruiken, dan verklaart dat niet waarom de voorwaarden, net als de polis, nietals bijlage toegevoegd worden.
En ook al zouden links onveilig zijn, dan is het nog steeds aan de aanbieder om voorwaarden ter hand te stellen.
Af en toe krijg ik van ING een mail dat er al langere tijd een bericht voor mij klaar staat bij Internetbankieren, geen link erbij, dat doen ze allang niet meer. Om het bericht te kunnen lezen moet ik toch ook even inloggen. Dat is nu normaal.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
16 mar 2023 08:17
Waarom zou je moeten inloggen om voorwaarden te kunnen inzien?
Net als de polis had dit een bijlage kunnen zijn, of een direct klikbare link.
Ik betwijfel of de wetgever dit inloggen bedoeld heeft met "ter hand stellen."
Daar hoef je niet aan te twijfelen, want de wetgever heeft deze optie letterlijk in de wet opgenomen.
Artikel 6:230c lid 3 BW:
De in artikel 230b bedoelde informatie, naar keuze van de dienstverrichter, bedoeld in artikel 230b, aanhef:

3.is voor de afnemer gemakkelijk elektronisch toegankelijk op een door de dienstverrichter meegedeeld adres;

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt bij de rechter of www.kifid.nl aangeven dat u niet eens bent met de beslissing van de rechtsbijstandverzekering. Hun oordelen of de beslissing om de zaak niet in behandeling te nemen terecht is.

De verzekering mag de algemene voorwaarden wijzigen, maar moet u daarvan op de hoogte stellen. U geeft toe dat u de mail ontvangen hebt, maar niet gelezen.

Ik vermoed dat de verzekeraar aan de verplichtingen voldaan heeft.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
16 mar 2023 08:52
16again schreef:
16 mar 2023 08:17
Waarom zou je moeten inloggen om voorwaarden te kunnen inzien?
Net als de polis had dit een bijlage kunnen zijn, of een direct klikbare link.
Ik betwijfel of de wetgever dit inloggen bedoeld heeft met "ter hand stellen."
Daar hoef je niet aan te twijfelen, want de wetgever heeft deze optie letterlijk in de wet opgenomen.
Artikel 6:230c lid 3 BW:
De in artikel 230b bedoelde informatie, naar keuze van de dienstverrichter, bedoeld in artikel 230b, aanhef:

3.is voor de afnemer gemakkelijk elektronisch toegankelijk op een door de dienstverrichter meegedeeld adres;
en "een door de dienstverrichter meegedeeld adres" is een linkje, dus niet eerst een account aanmaken om ergens in te moeten loggen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
16 mar 2023 08:48
Af en toe krijg ik van ING een mail dat er al langere tijd een bericht voor mij klaar staat bij Internetbankieren, geen link erbij, dat doen ze allang niet meer. Om het bericht te kunnen lezen moet ik toch ook even inloggen. Dat is nu normaal.
Een bericht sturen is iets anders dan het ter hand stellen van de AV

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
16 mar 2023 09:27
Moneyman schreef:
16 mar 2023 08:52
16again schreef:
16 mar 2023 08:17
Waarom zou je moeten inloggen om voorwaarden te kunnen inzien?
Net als de polis had dit een bijlage kunnen zijn, of een direct klikbare link.
Ik betwijfel of de wetgever dit inloggen bedoeld heeft met "ter hand stellen."
Daar hoef je niet aan te twijfelen, want de wetgever heeft deze optie letterlijk in de wet opgenomen.
Artikel 6:230c lid 3 BW:
De in artikel 230b bedoelde informatie, naar keuze van de dienstverrichter, bedoeld in artikel 230b, aanhef:

3.is voor de afnemer gemakkelijk elektronisch toegankelijk op een door de dienstverrichter meegedeeld adres;
en "een door de dienstverrichter meegedeeld adres" is een linkje, dus niet eerst een account aanmaken om ergens in te moeten loggen.
Welnee. Een mijn-omgeving voldoet daar ook (juist!) aan.

Het gaat hier niet om een nieuwe overeenkomst, maar om een wijziging in de bestaande overeenkomst. Juist dan worden berichten daarover vrijwel altijd via mijn-omgevingen (met mailnotificatie) verstrekt. Vrijwel altijd is dat ook de in de al van toepassing zijnde voorwaarden aangewezen communicatie-methode.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
16 mar 2023 09:29

Een bericht sturen is iets anders dan het ter hand stellen van de AV
Maar dat bericht gaat vaak over een wijziging in hun voorwaarden, net als bij TS.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
16 mar 2023 09:36
16again schreef:
16 mar 2023 09:27
en "een door de dienstverrichter meegedeeld adres" is een linkje, dus niet eerst een account aanmaken om ergens in te moeten loggen.
Welnee. Een mijn-omgeving voldoet daar ook (juist!) aan.

Het gaat hier niet om een nieuwe overeenkomst, maar om een wijziging in de bestaande overeenkomst. Juist dan worden berichten daarover vrijwel altijd via mijn-omgevingen (met mailnotificatie) verstrekt. Vrijwel altijd is dat ook de in de al van toepassing zijnde voorwaarden aangewezen communicatie-methode.
Zo te zien was er niet eens al een "mijn-omgeving" in gebruik, TS heeft het over een account aanmaken.
De uitleg hier:
https://www.nelemansadvocaten.com/singl ... verrichter
"Het per e-mail versturen van een duidelijke hyperlink die (rechtstreeks) leidt tot de algemene voorwaarden."

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Algemene voorwaarden, gewijzigd of niet, staan ook altijd vermeld voor iedereen leesbaar op de site van een verzekeraar. Maar ook die worden door veel mensen niet gelezen, geen tijd, geen zin enz. enz.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
16 mar 2023 10:09
Zo te zien was er niet eens al een "mijn-omgeving" in gebruik, TS heeft het over een account aanmaken.
Dat de mijn-omgeving niet in gebruik was, is een keuze van TS.
16again schreef:
16 mar 2023 10:09
De uitleg hier:
https://www.nelemansadvocaten.com/singl ... verrichter
"Het per e-mail versturen van een duidelijke hyperlink die (rechtstreeks) leidt tot de algemene voorwaarden."
Dat is geen onderbouwing voor jouw standpunt. Het is slechts één van de vele voorbeelden die te geven zijn. Waar het om gaat, is dat het concreet en duidelijk moet zijn waar de consument de voor hem geldende voorwaarden en documenten kan vinden.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door 16again »

Het "ter hand stellen" is natuurlijk meer dan duidelijk maken waar de voorwaarden zich bevinden. Dit moet ook gemakkelijk toegankelijk zijn. Wat niet het geval is als je er eerst voor moet inloggen, of zelfs een account moet aanmaken.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts is daar uit pissigheid al vertrokken en zit nu elders. Ook bij die verzekering zal hij een account hebben. En ook die verzekering zal ongetwijfeld een franchise in gaan stellen, voor als die eigen domme fouten.

Plaats reactie