Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
16 mar 2023 14:23
Het "ter hand stellen" is natuurlijk meer dan duidelijk maken waar de voorwaarden zich bevinden. Dit moet ook gemakkelijk toegankelijk zijn. Wat niet het geval is als je er eerst voor moet inloggen, of zelfs een account moet aanmaken.
De term "ter hand stellen" moet je uitleggen als "in de macht brengen". Digitale omgevingen zijn daarvoor bij uitstek geschikt en worden ook gewoon in de rechtspraak volop geaccepteerd. Dat jij dat blijkbaar een te hoge drempel vindt: prima.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door 16again »

Feit is dat er voor de voorwaarden een hogere drempel is opgeworpen, dan voor de nieuwe polis. Zonder technische noodzaak of andere reden. En daardoor bestaat dit topic.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik ben een paar jaar geleden vertrokken bij Aegon, vooral omdat het nooit duidelijk was wat je zelf rechtstreeks kon regelen en wat via de tussenpersoon moest.

Van Centraal Beheer krijg ik nu ruim een maand voor de nieuwe polissen, een keurig mailtje met een persoonlijk overzicht van alle aanpassingen: van de gewijzigde artikelen de oude en de nieuwe versie, met de wijzigingen in kleur aangegeven. Zo kan het dus ook.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
16 mar 2023 15:32
Feit is dat er voor de voorwaarden een hogere drempel is opgeworpen, dan voor de nieuwe polis. Zonder technische noodzaak of andere reden. En daardoor bestaat dit topic.
Je verwart feiten met meningen. Er is natuurlijk wel degelijk een andere reden.

Dat het chique is om wijzigingen expliciet te maken, ben ik met je eens. Ik ben dat (bij Univé) ook zo gewend, overigens. Maar dat staat los van de vraag of een wijziging in voorwaarden in een bestendige relatie via de mijn-omgeving per e-mail en via de mijn-omgeving kan worden gecommuniceerd.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
16 mar 2023 15:48
16again schreef:
16 mar 2023 15:32
Feit is dat er voor de voorwaarden een hogere drempel is opgeworpen, dan voor de nieuwe polis. Zonder technische noodzaak of andere reden. En daardoor bestaat dit topic.
Je verwart feiten met meningen. Er is natuurlijk wel degelijk een andere reden.
Voor mij is het een feit dat TS polisbijlage in mail had, en niet zo 1-2-3 de bijbehorende voorwaarden kon vinden. Of is dat een mening?
Welke andere reden heb je het over?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
16 mar 2023 16:50
Moneyman schreef:
16 mar 2023 15:48
16again schreef:
16 mar 2023 15:32
Feit is dat er voor de voorwaarden een hogere drempel is opgeworpen, dan voor de nieuwe polis. Zonder technische noodzaak of andere reden. En daardoor bestaat dit topic.
Je verwart feiten met meningen. Er is natuurlijk wel degelijk een andere reden.
Voor mij is het een feit dat TS polisbijlage in mail had, en niet zo 1-2-3 de bijbehorende voorwaarden kon vinden. Of is dat een mening?
Welke andere reden heb je het over?
Jij schrijft dat het een feit is dat er een hogere drempel is "zonder technische oorzaak of een andere reden". Dat is niet waar: het is slechts jouw mening.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door 16again »

Subtiel maak je van mijn 2 zinnen 1.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
16 mar 2023 17:24
Subtiel maak je van mijn 2 zinnen 1.
Die horen taal-technisch ook gewoon bij elkaar.

Los daarvan heb je nog steeds geen onderbouwing gegeven waarom de gehanteerde "hogere drempel" niet zou mogen.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Voor 39,95 een rechtsbijstandverzekering aan het werk zetten vind ik asociaal. U let niet op bij het kopen en wil dan voor zo'n bedrag uw verzekering inschakelen?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door 16again »

Justmeagain schreef:
16 mar 2023 22:57
Voor 39,95 een rechtsbijstandverzekering aan het werk zetten vind ik asociaal.
Daar zal de hoogte van de premie ook wel op afgestemd zijn.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door juliomariner »

De verzekering zal meestal in dit soort gevalen (als ze er op een of andere manier niet onderuit kunnen) het "schade"bedrag uitbetalen want voor dat geld kunnen ze geen jurist aan het werk zetten om een brief te schrijven.
Maar je moet niet te vaak van dit soort geintjes hebben want dan zal de RBV opzeggen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door kweenie »

Justmeagain schreef:
16 mar 2023 22:57
Voor 39,95 een rechtsbijstandverzekering aan het werk zetten vind ik asociaal. U let niet op bij het kopen en wil dan voor zo'n bedrag uw verzekering inschakelen?
En dat is dus precies de reden waarom ze die drempel hebben ingevoerd.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door BreejKC »

U kon geen (nieuw) account aanmaken of inloggen voor/op 'Mijn Aegon'. Dus liet u het er maar bij zitten. Goh, dat had ik destijds ook. Even Aegon bellen, en het probleem was dankzij de vriendelijke medewerker binnen enkele minuten opgelost.

Vraagt u zich nu maar eens af wie bij u voor het werkelijke probleem heeft gezorgd. Met deze houding, waarbij haast, haast, haast, belangrijker is als zorgvuldigheid of ergens even rustig de tijd voor nemen, zult u vaker tegen dit soort problemen aanlopen.

Sorry als ik misschien wat belerend ben, maar soms is wat zelfonderzoek toch belangrijk en moet men er een keer op gewezen worden.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
16 mar 2023 08:17
Waarom zou je moeten inloggen om voorwaarden te kunnen inzien?
Net als de polis had dit een bijlage kunnen zijn, of een direct klikbare link.
Ik betwijfel of de wetgever dit inloggen bedoeld heeft met "ter hand stellen."
Ter handstelling is overhandigen. Wanneer ter handstelling verplicht is, dan kan men niet met een link volstaan. Ter beschikkingstelling is het in staat stellen om een kopie ter verkrijgen. Het gaat hier om het laatste.
16again schreef:
16 mar 2023 09:27
Moneyman schreef:
16 mar 2023 08:52
(...)

Daar hoef je niet aan te twijfelen, want de wetgever heeft deze optie letterlijk in de wet opgenomen.

Artikel 6:230c lid 3 BW:
De in artikel 230b bedoelde informatie, naar keuze van de dienstverrichter, bedoeld in artikel 230b, aanhef:

3.is voor de afnemer gemakkelijk elektronisch toegankelijk op een door de dienstverrichter meegedeeld adres;
en "een door de dienstverrichter meegedeeld adres" is een linkje, dus niet eerst een account aanmaken om ergens in te moeten loggen.
Een adres is inderdaad een URI.
Moneyman schreef:
16 mar 2023 09:36
Het gaat hier niet om een nieuwe overeenkomst, maar om een wijziging in de bestaande overeenkomst. Juist dan worden berichten daarover vrijwel altijd via mijn-omgevingen (met mailnotificatie) verstrekt. Vrijwel altijd is dat ook de in de al van toepassing zijnde voorwaarden aangewezen communicatie-methode.
Artikel 6:234 jo 6:230c BW bepaald dat algemene voorwaarden ter beschikking mogen worden gesteld door een elektronisch adres te verstrekken, mits de voorwaarden dan eenvoudig te raadplegen zijn. Ik acht het moeten inloggen wel eenvoudig, maar het moeten aanmaken van een account niet eenvoudig.
Moneyman schreef:
16 mar 2023 13:53
Dat de mijn-omgeving niet in gebruik was, is een keuze van TS.
En dat is een keuze die TS mag maken. De wederpartij kan niet redelijkerwijs aannemen dat TS te bereiken is via de mijn-omgeving.
Moneyman schreef:
16 mar 2023 13:53
Waar het om gaat, is dat het concreet en duidelijk moet zijn waar de consument de voor hem geldende voorwaarden en documenten kan vinden.
De bepaling waar jij je op beroept heeft het over een elektronisch adres. Als er geen elektronisch adres wordt verstrekt, dan faalt dit beroep.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
19 mar 2023 18:13
Moneyman schreef:
16 mar 2023 13:53
Dat de mijn-omgeving niet in gebruik was, is een keuze van TS.
En dat is een keuze die TS mag maken. De wederpartij kan niet redelijkerwijs aannemen dat TS te bereiken is via de mijn-omgeving.
Dat is inderdaad een keuze die TS mag maken,maar de gevolgen komen wel voor zijn rekening. De wederpartij mag dat namelijk wel degelijk aannemen, om de simpele reden dat dit bij dit soort overeenkomsten onderdeel uitmaakt van de overeenkomst. Bedenk dat het hier niet om een nieuwe overeenkomst, maar om een verlenging gaat.
alfatrion schreef:
19 mar 2023 18:13
Moneyman schreef:
16 mar 2023 13:53
Waar het om gaat, is dat het concreet en duidelijk moet zijn waar de consument de voor hem geldende voorwaarden en documenten kan vinden.
De bepaling waar jij je op beroept heeft het over een elektronisch adres. Als er geen elektronisch adres wordt verstrekt, dan faalt dit beroep.
Een mijn-omgeving is een elektronisch adres.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
19 mar 2023 20:59
alfatrion schreef:
19 mar 2023 18:13
Moneyman schreef:
16 mar 2023 13:53
Dat de mijn-omgeving niet in gebruik was, is een keuze van TS.
En dat is een keuze die TS mag maken. De wederpartij kan niet redelijkerwijs aannemen dat TS te bereiken is via de mijn-omgeving.
Dat is inderdaad een keuze die TS mag maken,maar de gevolgen komen wel voor zijn rekening. De wederpartij mag dat namelijk wel degelijk aannemen, om de simpele reden dat dit bij dit soort overeenkomsten onderdeel uitmaakt van de overeenkomst. Bedenk dat het hier niet om een nieuwe overeenkomst, maar om een verlenging gaat.
Een dergelijke afspraak is onredelijk bezwarend. Immers, als er vrij onderhandeld zou kunnen worden, dan is aannemelijk dat een consument niet akkoord gaat met de verplichting om bij tig bedrijven te controleren of zij post voor hen hebben, en het levert een aanzienlijke verstoring in het evenwicht tussen de rechten en plichten van partijen op. Zonder een dergelijk beding moet een bedrijf de berichten versturen naar een adres waarop de consument aangeeft te bereiken zijn en blijft de controleplicht van de consument beperkt tot enkele plekken die hij moet controleren, terwijl met een dergelijk beding de consument de dagtaak krijgt om zijn tientallen of honderden inboxen te controleren.
Moneyman schreef:
19 mar 2023 20:59
alfatrion schreef:
19 mar 2023 18:13
Moneyman schreef:
16 mar 2023 13:53
Waar het om gaat, is dat het concreet en duidelijk moet zijn waar de consument de voor hem geldende voorwaarden en documenten kan vinden.
De bepaling waar jij je op beroept heeft het over een elektronisch adres. Als er geen elektronisch adres wordt verstrekt, dan faalt dit beroep.
Een mijn-omgeving is een elektronisch adres.
Neen. Een elektronisch adres heeft de vorm URI = scheme ":" ["//" authority] path ["?" query] ["#" fragment]. Een mijn-omgeving bestaat uit enkele webpagina's, die noodzakelijkerwijs benaderbaar zijn met behulp van elektronisch adressen, met daaraan functionaliteit verbonden, maar is zelf geen elektronisch adres. Het adres moet bovendien ook specifiek zijn, de URL van de homepagina of de mijn omgeving is onvoldoende.

Jazuza
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2023 21:24

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door Jazuza »

Sorry dat ik dit schrijf, maar als je voor dit soort kleine bedragen, jouw rechtsbijstandsverzekeraar gaat inschakelen dan heb je geen kaas gegeten hoe verzekeringsmaatschappijen werken en specifiek rechtsbijstandsverzekeraars. Wat er in de polis staat of dat het gewijzigd is per mail of per brief, doet er allemaal niet toe.

Radar, KRO, Zembla hebben meerdere uitzendingen besteed over de werkwijze van verzekeringsmaatschappijen en met name rechtsbijstandsverzekeraars. Ze zijn allemaal hetzelfde, geen verschil tussen SAR, Klaverblad, ARAG, DAS, etc.

Mensen die op het internet beweren dat ze goed zijn geholpen door een rechtsbijstandsverzekeraar, zijn hoogstwaarschijnlijk nepnieuws verspreiders in dienst van de verzekeringsmaatschappijen.

Ik zal nog in de toekomst mijn eigen topic openen en mijn verhaal vertellen over mijn ervaringen met het juridisch loket, opgeheven sinds 1-1-23 voor mensen die boven de 30 000 euro bruto per jaar verdienen, ik zit op 31 000 bruto per jaar en ben alleenstaand, mijn ervaringen met pro deo advocaten in het verleden, netwerkadvocaten van rechtsbijstandsverzekeraars, 2nd opinion advocaat (scheidsrechter) na een beroep te hebben gedaan op de geschillenregeling, een externe advocaat, die ik zelf heb voorgedragen, na een positief advies (kans van slagen) en als laatst de rechtelijke macht in Nederland.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
19 mar 2023 21:41
Moneyman schreef:
19 mar 2023 20:59
alfatrion schreef:
19 mar 2023 18:13
En dat is een keuze die TS mag maken. De wederpartij kan niet redelijkerwijs aannemen dat TS te bereiken is via de mijn-omgeving.
Dat is inderdaad een keuze die TS mag maken,maar de gevolgen komen wel voor zijn rekening. De wederpartij mag dat namelijk wel degelijk aannemen, om de simpele reden dat dit bij dit soort overeenkomsten onderdeel uitmaakt van de overeenkomst. Bedenk dat het hier niet om een nieuwe overeenkomst, maar om een verlenging gaat.
Een dergelijke afspraak is onredelijk bezwarend. Immers, als er vrij onderhandeld zou kunnen worden, dan is aannemelijk dat een consument niet akkoord gaat met de verplichting om bij tig bedrijven te controleren of zij post voor hen hebben, en het levert een aanzienlijke verstoring in het evenwicht tussen de rechten en plichten van partijen op. Zonder een dergelijk beding moet een bedrijf de berichten versturen naar een adres waarop de consument aangeeft te bereiken zijn en blijft de controleplicht van de consument beperkt tot enkele plekken die hij moet controleren, terwijl met een dergelijk beding de consument de dagtaak krijgt om zijn tientallen of honderden inboxen te controleren.
Ik zou bijna denken dat je nooit met mijn-omgevingen werkt :P

Je hele verhaal gaat namelijk al mank op het simpele feit dat niemand zijn mijn-omgeving actief hoeft te controleren: er wordt altijd bij een geplaatst bericht óók een email gestuurd. Ook de TS is dat het geval. Er is niets onredelijks bezwarends aan.
alfatrion schreef:
19 mar 2023 21:41
Moneyman schreef:
19 mar 2023 20:59
alfatrion schreef:
19 mar 2023 18:13
De bepaling waar jij je op beroept heeft het over een elektronisch adres. Als er geen elektronisch adres wordt verstrekt, dan faalt dit beroep.
Een mijn-omgeving is een elektronisch adres.
Neen. Een elektronisch adres heeft de vorm URI = scheme ":" ["//" authority] path ["?" query] ["#" fragment]. Een mijn-omgeving bestaat uit enkele webpagina's, die noodzakelijkerwijs benaderbaar zijn met behulp van elektronisch adressen, met daaraan functionaliteit verbonden, maar is zelf geen elektronisch adres. Het adres moet bovendien ook specifiek zijn, de URL van de homepagina of de mijn omgeving is onvoldoende.
Je spreekt Spaans voor mij :D Wellicht klopt je verhaal vanuit de ICT bezien, maar niet juridisch.

Ik heb een paar van mijn mijn-omgevingen gecheckt: de pagina met documenten is altijd een specifieke url, dus anders dan de url van de algemene mijn-omgeving) en vormt een elektronisch adres. Voor de pagina met berichten geldt dat evenzo. In de rechtspraak wordt de mijn-omgeving ook gewoon als communicatiemiddel geaccepteerd.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
20 mar 2023 08:28
Je hele verhaal gaat namelijk al mank op het simpele feit dat niemand zijn mijn-omgeving actief hoeft te controleren: er wordt altijd bij een geplaatst bericht óók een email gestuurd.
In jouw verhaal hoeft dat niet, want het is ontvangen op het moment dat zij het klaar leggen.

De offtopic variant van jouw verhaal is dat een bedrijf bij hen op kantoor postvakjes inricht en afspreken dat klanten post ontvangen op het moment dat zij die daarin leggen.
Moneyman schreef:
20 mar 2023 08:28
Ik heb een paar van mijn mijn-omgevingen gecheckt: de pagina met documenten is altijd een specifieke url, dus anders dan de url van de algemene mijn-omgeving) en vormt een elektronisch adres.
Nope. De webpagina met documenten is benaderbaar met een specifieke URL.
Moneyman schreef:
20 mar 2023 08:28
In de rechtspraak wordt de mijn-omgeving ook gewoon als communicatiemiddel geaccepteerd.
Kun je een uitspraak aanhalen?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechtsbijstandsverzekering wijzigt voorwaarden

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
20 mar 2023 09:30
Moneyman schreef:
20 mar 2023 08:28
Je hele verhaal gaat namelijk al mank op het simpele feit dat niemand zijn mijn-omgeving actief hoeft te controleren: er wordt altijd bij een geplaatst bericht óók een email gestuurd.
In jouw verhaal hoeft dat niet, want het is ontvangen op het moment dat zij het klaar leggen.
?? ik begrijp niet wat je hier bedoelt te zeggen.
alfatrion schreef:
20 mar 2023 09:30
Moneyman schreef:
20 mar 2023 08:28
Ik heb een paar van mijn mijn-omgevingen gecheckt: de pagina met documenten is altijd een specifieke url, dus anders dan de url van de algemene mijn-omgeving) en vormt een elektronisch adres.
Nope. De webpagina met documenten is benaderbaar met een specifieke URL.
Je schrijft eerst "nope", om vervolgens hetzelfde te zeggen als ik. Alweer: wat bedoel je?
alfatrion schreef:
20 mar 2023 09:30
Moneyman schreef:
20 mar 2023 08:28
In de rechtspraak wordt de mijn-omgeving ook gewoon als communicatiemiddel geaccepteerd.
Kun je een uitspraak aanhalen?
De mijn-omgevingen als communicatiemiddel komen in heel veel incassozaken terug in het kader van ambtshalve toetsing. Ik zal eens kijken of ik een ook gepubliceerde uitspraak kan vinden.

Plaats reactie