Aanrijding en leaseauto Total los.

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
16 mar 2023 17:40
Klopt, de schade is aantoonbaar. Maar dat is niet genoeg, het causale verband moet ook voldoende zijn. De causaliteit is echter in de praktijk een veel groter discussiepunt - met wisselende uitkomsten.
Maar speelt dat hier dan ook?
Iemand veroorzaakt een ongeluk, daardoor raakt lease auto van TS total loss. Lease contract wordt daardoor ontbonden, nieuw contract voor dezelfde auto is nu duurder.
Ik zie een duidelijke oorzaak, met gevolg.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

16again schreef:
16 mar 2023 23:25
Moneyman schreef:
16 mar 2023 17:40
Klopt, de schade is aantoonbaar. Maar dat is niet genoeg, het causale verband moet ook voldoende zijn. De causaliteit is echter in de praktijk een veel groter discussiepunt - met wisselende uitkomsten.
Maar speelt dat hier dan ook?
Iemand veroorzaakt een ongeluk, daardoor raakt lease auto van TS total loss. Lease contract wordt daardoor ontbonden, nieuw contract voor dezelfde auto is nu duurder.
Ik zie een duidelijke oorzaak, met gevolg.
Als opnieuw exact hetzelfde merk&type auto geleased wordt met dezelfde uitrusting en opties, dan lijkt mij het inderdaad een duidelijk verband.

Is het model waarin je eerst reed niet meer leverbaar en moet je het dus doen met een andere auto (eventueel de opvolger van hetzelfde merk met dezelfde type-naam) dan wordt het directe verband van de hogere kosten natuurlijk wel lastiger aan te tonen, omdat je dan een beetje appels met peren aan het vergelijken bent.

Gezien de auto nog geen half jaar oud was, lijkt mij de kans dat TS een auto van hetzelfde merk, type en uitvoering kan gaan leasen redelijk groot. En aantoonbaarheid van het verband tussen de hogere lease termijn en de aanrijding dus goed aan te tonen.

Dan is het nu dus alleen nog de vraag of het politierapport een veroorzaker noemt die ook bij hen bekend is. En natuurlijk of die veroorzaker ook WA verzekerd was.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nijogeth schreef:
16 mar 2023 20:21
Mij lijkt dat me heel moeilijk. Als mijn auto nu toevallig total loss wordt gereden door iemand, dan krijg ik mijn schade vergoed. Daarmee heb ik echter niet een vervangende auto, want dezelfde auto is in de huidige markt vele malen duurder.
Als het schadebedrag wat door de tegenpartij uitgekeerd wordt niet voldoende is om een auto terug te kopen met nagenoeg gelijke specificaties, dan is uw schade niet (volledig) vergoed en is de WA-verzekeraar van de tegenpartij in verzuim. Bij WA-schadekwesties heb je als consument niets te maken met de afschrijvingstabellen en dagwaarde-lijsten uit het sprookjesboek van de verzekeringsmaatschappijen.

De oorspronkelijke aankoopprijs die u betaald heeft, is helemaal niet van belang voor de afhandeling van een schade met de WA verzekering van de tegenpartij. De actuele prijzen die bij garagebedrijven gehanteerd worden voor een min of meer gelijke auto zijn vanuit de wetgeving leidend.
Bij volledige schadeloosstelling moet de gedupeerde immers kunnen terugkopen wat hij voorafgaand aan het ongeval ook in bezit had, zonder zelf geld bij te moeten leggen. Bovenop de schade aan de auto dient de WA-verzekering van de veroorzaker ook het tijdelijk vervangend vervoer en schade die de inzittenden van het voertuig hebben opgelopen te vergoeden. De casus van TS valt onder schade die door inzittenden als gevolg van het ongeval wordt opgelopen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
16 mar 2023 23:25
Moneyman schreef:
16 mar 2023 17:40
Klopt, de schade is aantoonbaar. Maar dat is niet genoeg, het causale verband moet ook voldoende zijn. De causaliteit is echter in de praktijk een veel groter discussiepunt - met wisselende uitkomsten.
Maar speelt dat hier dan ook? Iemand veroorzaakt een ongeluk, daardoor raakt lease auto van TS total loss. Lease contract wordt daardoor ontbonden, nieuw contract voor dezelfde auto is nu duurder. Ik zie een duidelijke oorzaak, met gevolg.
Hier komt de nuance tussen correlatie en causaliteit om de hoek kijken. Natuurlijk is er een verband (correlatie), maar de lat voor causaliteit bij schade na onrechtmatige daad ligt hoger. Als je je in wilt lezen: zoek eens op "conditio sine qua non". Dit is een ingewikkelder vraagstuk dan een oppervlakkige blik doet vermoeden, en er wordt niet voor niets uit en te na over geprocedeerd.

Om maar een heel simpel voorbeeld te nemen: als TS een nieuwe auto moet leasen, die dankzij een jonger bouwjaar fors duurder is, kan je die stijging van de kosten koppelen aan het ongeluk, maar ook aan het prijsbeleid van de verkoper. En TS komt bijgevolg ook in een nieuwere auto te rijden. Welk deel van die extra kosten ga je dan direct koppelen aan het ongeluk?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:
17 mar 2023 07:07
De oorspronkelijke aankoopprijs die u betaald heeft, is helemaal niet van belang voor de afhandeling van een schade met de WA verzekering van de tegenpartij. De actuele prijzen die bij garagebedrijven gehanteerd worden voor een min of meer gelijke auto zijn vanuit de wetgeving leidend.
Bij volledige schadeloosstelling moet de gedupeerde immers kunnen terugkopen wat hij voorafgaand aan het ongeval ook in bezit had, zonder zelf geld bij te moeten leggen. Bovenop de schade aan de auto dient de WA-verzekering van de veroorzaker ook het tijdelijk vervangend vervoer en schade die de inzittenden van het voertuig hebben opgelopen te vergoeden. De casus van TS valt onder schade die door inzittenden als gevolg van het ongeval wordt opgelopen.
Dat is echt te makkelijk en deels onwaar. Met name het deel "zonder zelf geld bij te leggen". Als iemand iets terugkoopt wat hij had, zonder geld bij te hoeven leggen, dan zou er sprake zijn van ongerechtvaardigde verrijking. Men komt dan immers in een betere positie te verkeren (want: men beschikt dan ineens over een (mogelijk veel) nieuwer exemplaar van hetzelfde "iets".

Je hoofdlijnen kloppen wel, maar je vergeet de nuances - terwijl dáár juist vaak de ellende ontstaat.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door rwolters »

Ivo.w schreef:
17 mar 2023 07:07
Nijogeth schreef:
16 mar 2023 20:21
Mij lijkt dat me heel moeilijk. Als mijn auto nu toevallig total loss wordt gereden door iemand, dan krijg ik mijn schade vergoed. Daarmee heb ik echter niet een vervangende auto, want dezelfde auto is in de huidige markt vele malen duurder.
Als het schadebedrag wat door de tegenpartij uitgekeerd wordt niet voldoende is om een auto terug te kopen met nagenoeg gelijke specificaties, dan is uw schade niet (volledig) vergoed en is de WA-verzekeraar van de tegenpartij in verzuim. Bij WA-schadekwesties heb je als consument niets te maken met de afschrijvingstabellen en dagwaarde-lijsten uit het sprookjesboek van de verzekeringsmaatschappijen.

De oorspronkelijke aankoopprijs die u betaald heeft, is helemaal niet van belang voor de afhandeling van een schade met de WA verzekering van de tegenpartij. De actuele prijzen die bij garagebedrijven gehanteerd worden voor een min of meer gelijke auto zijn vanuit de wetgeving leidend.
Bij volledige schadeloosstelling moet de gedupeerde immers kunnen terugkopen wat hij voorafgaand aan het ongeval ook in bezit had, zonder zelf geld bij te moeten leggen. Bovenop de schade aan de auto dient de WA-verzekering van de veroorzaker ook het tijdelijk vervangend vervoer en schade die de inzittenden van het voertuig hebben opgelopen te vergoeden. De casus van TS valt onder schade die door inzittenden als gevolg van het ongeval wordt opgelopen.
Dit is een volstrekt theoretische discussie voor deze vraag. Het is een zaak tussen schadeveroorzaker en leasemaatschappij, eventueel via hun verzekeraars.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk “mocht” u met diegene waar u tegen aan geknald bent wel met u een schadeformulier invullen. Dat moest juist. Tenslotte moet zij u aansprakelijk stellen voor haar schade.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, dat is het gevolg, maar dat heeft niets van doen met het uitwisselen van gegevens en het invullen van een schadeformulier.

Maar mooi dat u nu de gegevens hebt van de veroorzaker van het ongeval.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door criticus2 »

ook al is degeen die een ander raakt niet de veroorzaker : altijd schadeformulier invullen met elkaar. Er staat ergens de vraag naar wie er naar mening invullers schuldig is aan de schade, daar kan dan de echte veroorzaker ingevuld. Net als bij kettingbotsingen is het een hele papierzooi over en weer .

Overigens kan bij mijn weten altijd de gevolgschade verhaald worden op de veroorzaker, wanneer dat duidelijk is.
Ook tijdelijk vervangend vervoer en bij mijn weten bv ook inkomstenderving die als gevolg ervan is opgetreden.

Een ZZP-er bv die door het ongeval die dag of tijd dat ie vertraagd is zn inkomsten mist.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die vraag naar de eventuele schuldige staat op de achterzijde van je eigen helft van het formulier. Een agent heeft niets te kiezen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanrijding en leaseauto Total los.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die tegenpartij is doorgereden. Hoe wist hij dan uw gegevens?

Maar hebt u nu wel zijn gegevens, zodat u die kunt doorgeven aan uw verzekeraar?

Plaats reactie