Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Thad
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2023 08:47

Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ongelezen bericht door Thad »

Goedemorgen,

Als ik een pakje kipfilet van 275gr koop en deze weeg kom ik inderdaad op 275gr uit.
Maar als ik precies hetzelfde kipfilet voor de verandering in de vriezer plaats...vervolgens de volgende ochtend in de koelkast plaats om savonds te eten...
Merk ik enorm veel water in het bakje. Als ik de water uit laat lekken en vervolgens de kipfilet weeg kom ik op 215gr.
Betekend dit dat ruim 60gr uit water bestond?

Dit mocht toch niet meer?

Kipfilet ging zowel in de vriezer als in de koelkast in de orginele gesloten verpakking.
Wat mij stoort is dat ik op een dieet ben. Ik eet dus veel kip. Maar blijkbaar eet ik te weinig calorieen hierdoor. En veels te weinig eiwit ook.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Da's de reden dat ik nooit meer kip (of gehakt, of wat dan ook voor vlees) in de supermarkt koop. Gehakt van de AH kan je zo ongeveer afgieten, gehakt van de slager niet.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees hier over water in kip.

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... op-letten/

Te weinig calorieën en eiwitten zal wel meevallen. Maar ga naar een poelier.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik kocht kip enkel bij 1 supermarkt waar ze geen opgespoten kippen hebben. Nu eens rechtstreeks bij de kippenboer zelf besteld.
Als prijsvergelijk, we kopen vaak kipstukjes. Tegen de €18,- de kilo voor een waterige zooi bij de gele supermarkt. Bij een minder bekende niet landelijke concurrent koop ik niet opgespoten filets voor €10,65 de kilo en nu rechtstreeks bij de Boer voor €8,50 de kilo. Dat snijden doe ik zelf wel.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ongelezen bericht door moederslink »

Bezuinig niet op een goed stukje biologische kip.
Laat de ' plofkip ' aub liggen!
Eiwitten zitten ook in bv eieren-kwark-peulvruchten-noten .

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ongelezen bericht door riddert »

Als je een bepaald aantal grammen eiwit per dag nodig bent, kun je ook eiwit shakes overwegen. Dan weet je precies wat je binnenkrijgt, en je bespaart een hoop rekenwerk.

Methusalah
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ongelezen bericht door Methusalah »

riddert schreef:
17 mar 2023 10:28
Als je een bepaald aantal grammen eiwit per dag nodig bent, kun je ook eiwit shakes overwegen. Dan weet je precies wat je binnenkrijgt, en je bespaart een hoop rekenwerk.

Ten eerste is dat duur en ten tweede zitten daar nog veel minder calorieën in. En dat laatste is toch echt wat Thad nodig heeft.

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ongelezen bericht door riddert »

Als je voedsel met veel calorieën nodig bent kun je de kip beter overslaan. Kip is caloriearm.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ongelezen bericht door rwolters »

Geplofd en vervolgens volgespoten met water. Dat is de enige manier om spotgoedkope kip in de supermarkt te krijgen.

Nog niet zo heel lang geleden was kip voor bijzondere dagen. Nu is het goedkoopste stukje vlees.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ongelezen bericht door scontra »

riddert schreef:
17 mar 2023 10:28
Als je een bepaald aantal grammen eiwit per dag nodig bent, kun je ook eiwit shakes overwegen. Dan weet je precies wat je binnenkrijgt, en je bespaart een hoop rekenwerk.
Protifar is ook een mogelijkheid.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ongelezen bericht door scontra »

[quote=Thad post_id=2924652 time=1679039632 user_id=431188

En veels te weinig eiwit ook.
[/quote]

Protifar zou misschien een oplossing kunnen bieden.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ongelezen bericht door juliomariner »

rwolters schreef:
17 mar 2023 15:44
Geplofd en vervolgens volgespoten met water. Dat is de enige manier om spotgoedkope kip in de supermarkt te krijgen.

Nog niet zo heel lang geleden was kip voor bijzondere dagen. Nu is het goedkoopste stukje vlees.
U heeft strikt genomen niet helemaal gelijk.
Water mag alleen aan kip toegevoegd worden bij bewerkte kip dus bij gemarineerde kipfilet of kipgehakt mag het mits het op de verpakking wordt gezet. Bij rauwe niet gemarineerde kipfilet mag het niet.

https://www.margriet.nl/eten/waar-of-ni ... ogle.nl%2F

Het vlees uit de supermarkt is meestal van vleeskuikens die vanaf eendagskuikens tot de slacht ongeveer 6 weken hebben geleefd. Biologische kippen en vrije uitloop vlees kippen hebben meer beweging gehad waardoor de spieren meer moeten werken. Hierdoor zijn ze steviger en houden het vocht beter vast.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zit in kip per 100 gram ca. 27 gram eiwit en ca. 240 Kcal.

Dat is al bijna de helft van wat een gezond persoon per dag nodig heeft.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
17 mar 2023 16:49
Er zit in kip per 100 gram ca. 27 gram eiwit en ca. 240 Kcal.

Dat is al bijna de helft van wat een gezond persoon per dag nodig heeft.
Het gaat hier toch om kipfilet? Het voedingscentrum zegt 158 kcal per 100 gr kipfilet, dat lijkt me realistischer dan 240 kcal.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
17 mar 2023 17:09
Lady1234 schreef:
17 mar 2023 16:49
Er zit in kip per 100 gram ca. 27 gram eiwit en ca. 240 Kcal.

Dat is al bijna de helft van wat een gezond persoon per dag nodig heeft.
Het gaat hier toch om kipfilet? Het voedingscentrum zegt 158 kcal per 100 gr kipfilet, dat lijkt me realistischer dan 240 kcal.

Kan best zijn, ik haalde het uit Wikipedia. Er worden verschillende cijfers genoemd op Google.

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ongelezen bericht door riddert »

Ligt vooral aan de bereidingswijze van de kip. Koken zalinder calorieën geven dan bijvoorbeeld frituren.

Methusalah
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Misschien een inkoppertje maar vergeet even niet dat er sowieso water in zit he. Ongeveer 10% - 15% van het gewicht is natuurlijk voorkomend water.

gijs.bro
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2023 11:02

Re: Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ongelezen bericht door gijs.bro »

Door vlees (of het nu kip, varken, rund of ander vlees is) in de vriezer te leggen, barsten er cellen open. Dat gebeurt nu eenmaal doorat de cellen water bevatten en water uitzet bij het bevriezen.

De cellen die stuk zijn, lekken daarna bij het ontdooien.

Het meeste vlees bevat geen toegevoegd water. Als er alleen maar bijvoorbeeld 'kip' op de verpakking staat, dan is er geen water ingespoten of niet in de pekel water op laten nemen. Koop je vlees waar bijvoorbeeld staat ; culinaire varkenshaas', dan moet je op de ingrediëntenlijst lijken, en dan zie je dat daar wel water aan toegevoegd is.

Overigens gooien veel mensen enorm veel kruiden en specerijen bij het vlees, waardoor je de smaak van het vlees toch al kwijt bent. Als je dan een stukje vlees neemt dat meer water bevat, dan is dat stukje vlees malser. ook zouden milieufiguren het moeten toejuichen dat er water aan toegevoegd zou worden (dat kan ook gewoon biologisch vlees zijn), omdat je dan relatief minder vlees nodig hebt om toch hetzelfde gewicht aan vlees op tafel te zetten.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

riddert schreef:
17 mar 2023 11:12
Als je voedsel met veel calorieën nodig bent kun je de kip beter overslaan. Kip is caloriearm.
Eiwitten zijn toch echt iets anders als calorieën. Niemand wil voedsel met (te)veel calorieën.

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Kipfilet in supermarkt vol met water?

Ongelezen bericht door riddert »

Justmeagain schreef:
19 mar 2023 23:39
riddert schreef:
17 mar 2023 11:12
Als je voedsel met veel calorieën nodig bent kun je de kip beter overslaan. Kip is caloriearm.
Eiwitten zijn toch echt iets anders als calorieën. Niemand wil voedsel met (te)veel calorieën.
Behalve de ts, die spreekt in de openingspost over te weinig eiwitten en te weinig calorieën. De ts heeft om welke reden dan ook een eiwit - en calorierijk dieet nodig, en dat ziet de ts niet gebeuren met de kip die vol water zit.

Plaats reactie