Is het wisselen van een autoband binnenkort verboden?

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Is het wisselen van een autoband binnenkort verboden?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik denk dat Erthanax vereerd is dat hij een wijs man genoemd wordt.

Har45
Berichten: 489
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Is het wisselen van een autoband binnenkort verboden?

Ongelezen bericht door Har45 »

Volgens ANWB is het NIET verboden.

Link: https://www.anwb.nl/experts/juridisch/44/vluchtstrook

Volgens Autoweek pure kosten besparing en vergroting actieradius.

Link: tps://www.autoweek.nl/banden/daarom-zie-je-ee ... -in-autos/

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Is het wisselen van een autoband binnenkort verboden?

Ongelezen bericht door sjohie »

Dit geldt wel voor vrachtwagens heb ik van een vriend begrepen die daarvoor storingsdienst/pechhulp draait. Maar dat komt meer doordat die breder zijn, en je aan de rijbaan kant dan echt niet genoeg afstand tot het langsrazende verkeer hebt om die veilig te verwisselen. Maar dan is er dus een professional aanwezig, die een veilige werkplek dient te hebben. Wat iemand zélf doet is een tweede natuurlijk.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Is het wisselen van een autoband binnenkort verboden?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Wat nog onderbelicht wordt is dat je bijna geen lekke band meer oploopt. Zo heeft mijn vorige auto, die ik 12 jaar in bezit had, maar één keer een langzaam leeglopende band heeft gehad. Toen zat er een schroef in. Moet je daar nu een zware, dure reserveband voor meezeulen? Een reparatiesetje of een abonnement op de wegenwacht lijkt mij geschikter. De huidige auto's worden nu zo ontworpen dat er alleen maar plek is voor een reparatiesetje. De ruimte wordt gebruikt voor bagageruimte of accu's.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Is het wisselen van een autoband binnenkort verboden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bij mijn auto moeten (die moet komt van mij af) toch echt alle 4 de banden verwisseld worden bij een lekke band. Duur grapje, maar het is hobby en voorlopig heb ik met een setje winterwielen, zomerwielen en semi slicks (voor circuit en de wat heftigere toerritjes) niet echt bespaard op banden.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Is het wisselen van een autoband binnenkort verboden?

Ongelezen bericht door Erthanax »

juliomariner schreef:
20 mar 2023 15:15
Ik denk dat Erthanax vereerd is dat hij een wijs man genoemd wordt.
Valt wel mee hoor, ik ben eraan gewend :mrgreen:

aaten
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 apr 2006 11:43
Locatie: Utrecht

Re: Is het wisselen van een autoband binnenkort verboden?

Ongelezen bericht door aaten »

Er komen wel steeds meer auto’s waar uberhaupt geen reservewiel meer in kan, dan ben je overgeleverd aan een reparatie setje.
Een verbod heb ik ook niet kunnen vinden, lijkt me ook heel sterk. Het is wel zo dat je op de snel en autowegen beter geen wiel kunt wisselen, je wordt daar overigens ook kosteloos afgesleept naar een veilige locatie. In dergelijke gevallen mag je er gewoon 112 voor bellen.

Op zich hebben mensen ook bijna nooit een lekke band dus is er ook iets voor te zeggen om gewoon geen reservewiel bij je te hebben. Een pechservice heeft in dergelijke gevallen vaak wel een generieke thuiskomer of slepen je gewoon af naar de garage.

Een reparatie set is eigenlijk geen reparatie maar een noodoplossing, die moet je eigenlijk niet willen gebruiken aangezien je daarna de band sowieso moet vervangen maar ook de velg helemaal schoon moet gaan maken.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Is het wisselen van een autoband binnenkort verboden?

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Justmeagain schreef:
19 mar 2023 23:28
Wij wisselen nl.zelf ook van en naar velgen met winterbanden; voordeliger en heel goed zelf te doen.

Ooh dat is nieuw voor mij. Ik heb thuis tocht echt geen apparaat staan om banden om velgen te krijgen, laat staan ze te balanceren. Dit soort apparaten zijn voor een doorsnee consument echt niet bereik en bedienbaar.

Overweeg eens Run Flat tyres dan kunt u nog 80km doorrijden met 65km/h om ergens veilig uw band te wisselen.
Die je omwille van de veiligheid altijd moet hebben voorzien van bandenspanningssensoren, omdat je vrijwel niet voelt als deze hun spanning verliezen.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Is het wisselen van een autoband binnenkort verboden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Waarom moet je die voorzien van bandenspanningssensoren? Niet elke auto heeft die sensoren, die mensen pompen hun banden gewoon op en checken regelmatig hoeveel bar er nog in zit.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is het wisselen van een autoband binnenkort verboden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
22 mar 2023 18:30
Niet elke auto heeft die sensoren, die mensen pompen hun banden gewoon op en checken regelmatig hoeveel bar er nog in zit.
Ook niet iedere auto heeft run flat banden... en daar gaat het over. Los daarvan weten we natuurlijk dat een heleboel mensen helemaal nooit of veel te weinig de bandendruk checken.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Is het wisselen van een autoband binnenkort verboden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maarja, je kunt prima runflats hebben zonder sensor. Zeker voor een dagelijkse auto.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is het wisselen van een autoband binnenkort verboden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt, en bij veel auto's werkt het bandenspanningssysteem niet eens via sensoren in de banden, maar via de ABS-sensoren.

Aygulf
Berichten: 368
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Is het wisselen van een autoband binnenkort verboden?

Ongelezen bericht door Aygulf »

16again schreef:
19 mar 2023 18:09
rwolters schreef:
19 mar 2023 17:44
Een verkoper heeft niets te winnen met een argument als dit.
De auto zonder reservewiel moet ook verkocht worden...
De meeste nieuwe auto's hebben niet meer standaard een reservewiel. Autobouwers laten heel vaak het reservewiel achterwege om ruimte en gewicht te winnen, maar ook om de kosten te drukken. Een reservewiel wordt dus een optie in plaats van een onderdeel van de standaarduitrusting.

GSadventure
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 feb 2022 11:35

Re: Is het wisselen van een autoband binnenkort verboden?

Ongelezen bericht door GSadventure »

U zegt dat u harde eisen heeft v.w.b. het aanschaffen van een nieuwe auto. Eén daarvan is een fysiek reservewiel i.p.v. een reparatieset.
Ik heb ook een nieuwe auto gekocht met een reparatieset. Het eerste wat ik thuis gedaan heb is een stalen velg en dito (eenvoudige) band gekocht en deze gemonteerd, met krikje en wielmoersleutel achterin de auto gelegd. Het reparatiesetje wordt door mij weer teruggeplaatst bij inruil van de auto. Totale kosten nog een 0,5% van de aanschafprijs van de auto.

Quote: Bericht door DvdVK » 19 mar 2023 14:47
Wij zijn voornemens om binnenkort een andere auto te kopen..... We hebben 'harde eisen' bijv. geen 'reparatie-set voor lekke band' maar een reservewiel.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Is het wisselen van een autoband binnenkort verboden?

Ongelezen bericht door DvdVK »

" Het eerste wat ik thuis gedaan heb is een stalen velg en dito (eenvoudige) band gekocht en deze gemonteerd, met krikje en wielmoersleutel achterin de auto gelegd. Het reparatiesetje wordt door mij weer teruggeplaatst bij inruil van de auto. Totale kosten nog een 0,5% van de aanschafprijs van de auto".

En laat dat nu net hetgeen zijn wat wij ook doen: op 19.04 wordt de nieuwe auto geleverd (door een andere dealer en verkoper zonder flauwekulverhaal over de bandenwissel), reservewiel erin, reparatieset eruit en bijde inruil reparatieset erin, reservewiel eruit (en op MP ter verkoop).

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Is het wisselen van een autoband binnenkort verboden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou wel even kijken of de velgen van die inruilauto dezelfde steekmaat hebben als de velgen van de nieuwe auto en ook of de hele combo band en velg net zo groot is als de andere wielen die erop liggen. Anders heb je dadelijk een niet passend reservewiel of een auto die helemaal schuin staat vanwege een kleiner reservewiel.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Is het wisselen van een autoband binnenkort verboden?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Let ook op of de wielbouten wel goed passen (vlak of conisch) op de reservevelg.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Is het wisselen van een autoband binnenkort verboden?

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Nijogeth schreef:
23 mar 2023 08:43
Maarja, je kunt prima runflats hebben zonder sensor. Zeker voor een dagelijkse auto.
Bij banden met noodloopeigenschappen is een bandenspanningsmonitoringssysteem verplicht omdat je het niet tot nauwelijks voelt als de band spanning verliest. Aangezien de band wanneer deze lek is wel veel warmer wordt is er een veiligheidsrisico als men te lang doorrijdt. Inmiddels is bij nieuwe auto's een bandenspanningsmonitoring al even verplicht, ook bij normale banden.

Het is overigens niet aan te raden om banden met noodloopeigenschappen zomaar op een auto te monteren waarbij de auto er niet voor ontworpen is, aangezien de band veel stugger en zwaarder is. Hierop dient de rest van de wielophanging zoals veren en schokdempers aangepast te worden.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Is het wisselen van een autoband binnenkort verboden?

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Moneyman schreef:
23 mar 2023 09:09
Klopt, en bij veel auto's werkt het bandenspanningssysteem niet eens via sensoren in de banden, maar via de ABS-sensoren.
Bij runflats werkt dit niet zo goed omdat de band een zeer stijve wang heeft. De meting via de ABS sensor werkt dan mogelijk onvoldoende.

Plaats reactie