Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

anne-jo schreef:
24 mar 2023 15:52
TS s duidelijk zat in zijn op, bijstand!
Beter lezen, dan snap je wat ik schrijf.

Dat TS in de bijstand zit, zegt helemaal niet dat er geen andere mogelijkheden zijn.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb natuurlijk geen idee hoe hoog de huur is voor die woning, maar hier staan alle regels over “passend” toewijzen.

https://www.volkshuisvestingnederland.n ... -toewijzen

Een huur van € 1.000 is geen sociale huurwoning.

anne-jo
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 feb 2023 13:21

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door anne-jo »

Moneyman schreef:
24 mar 2023 16:31
anne-jo schreef:
24 mar 2023 15:52
TS s duidelijk zat in zijn op, bijstand!
Beter lezen, dan snap je wat ik schrijf.

Dat TS in de bijstand zit, zegt helemaal niet dat er geen andere mogelijkheden zijn.
Je kunt je eigen reacties telkens blijven draaien tot je een ons weegt: de ts is in zijn op zelf al gewoon heel duidelijk.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

snuffel1 schreef:
24 mar 2023 16:42
Blijkbaar heeft Ts de opbrengst van de verkochte woning al zeg maar opgegeten en heeft behalve een bijstandsuitkering geen inkomen meer. Het is dan logisch dat aan de norm van stel 1000 euro aan huur het inkomen minimaal 4500 bruto dient te zijn en met een kleine duizend euro aan inkomen is het helaas pindakaas voor u tien anderen.
De bruto bijstand voor een alleenstaande is € 1.490 inclusief vakantiegeld.

Netto € 1.195 per maand.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

anne-jo schreef:
24 mar 2023 16:57
Moneyman schreef:
24 mar 2023 16:31
anne-jo schreef:
24 mar 2023 15:52
TS s duidelijk zat in zijn op, bijstand!
Beter lezen, dan snap je wat ik schrijf.

Dat TS in de bijstand zit, zegt helemaal niet dat er geen andere mogelijkheden zijn.
Je kunt je eigen reacties telkens blijven draaien tot je een ons weegt: de ts is in zijn op zelf al gewoon heel duidelijk.
Nergens zegt de TS dat er niet nog een paar duizend euro over is van die overwaarde.

Morgan le Fay
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Lady1234 schreef:
24 mar 2023 15:31
Morgan le Fay schreef:
24 mar 2023 15:24
Lady1234 schreef:
24 mar 2023 13:37
Je mag ruim €7.000 vermogen hebben in de bijstand.
Dat klopt, alleen met dit bedrag worden alle aanvragen tegemoetkomingen en ontheffingen afgewezen op grond van de hoogte van het vermogen.
Welke aanvragen, tegemoetkomingen en ontheffingen? De Ts wil gewoon huren.
Heel simpel die 7 ruggen spaargeld is een wassen neus. Inkomen op Bijstandsniveau zorgt ervoor dat dat bedrag nooit op zo iemand zijn/haar rekening staat. Gaat op aan zaken als oa Gemeentelijke heffingen en Waterschapslasten

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien dan de OP nog eens lezen? De Ts heeft geleefd van de opbrengst van de overwaarde na verkoop van zijn pand. Voordat men bijstand krijgt, moet men eerst zijn vermogen gebruiken, daar staat voor dat anderhalf keer de netto bijstand per maand mag gebruikt worden. Maar niet alles hoeft op. Dus hij zal beslist de laatste 2,5 jaar geen tegemoetkomingen, enz. gehad hebben.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

anne-jo schreef:
24 mar 2023 16:57
Je kunt je eigen reacties telkens blijven draaien tot je een ons weegt: de ts is in zijn op zelf al gewoon heel duidelijk.
Als je niks bij te dragen hebt, zeg dan gewoon niets.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

anne-jo schreef:
24 mar 2023 19:47
Moneyman schreef:
24 mar 2023 19:38
anne-jo schreef:
24 mar 2023 16:57
Je kunt je eigen reacties telkens blijven draaien tot je een ons weegt: de ts is in zijn op zelf al gewoon heel duidelijk.
Als je niks bij te dragen hebt, zeg dan gewoon niets.
Misschien moet jij je grote meneer-ego ook eens een stuk indammen en misschien moet jij je grote ego eens een keer een tandje lager zetten, als jij zo'n o zo grote ik-heb-voor-God-gestudeerd deurwaarder bent zit je wel héél veel hier. :lol:
Waar slaat dit op? Je hebt gewoon de openingspost niet gelezen en dat blijkt duidelijk uit jouw reacties.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

anne-jo schreef:
24 mar 2023 19:47
Moneyman schreef:
24 mar 2023 19:38
anne-jo schreef:
24 mar 2023 16:57
Je kunt je eigen reacties telkens blijven draaien tot je een ons weegt: de ts is in zijn op zelf al gewoon heel duidelijk.
Als je niks bij te dragen hebt, zeg dan gewoon niets.
Misschien moet jij je grote meneer-ego ook eens een stuk indammen en misschien moet jij je grote ego eens een keer een tandje lager zetten, als jij zo'n o zo grote ik-heb-voor-God-gestudeerd deurwaarder bent zit je wel héél erg veel hier met je niet altijd onderbouwde belerende wijsvingertje :lol:
Ik zou even dimmen als ik jou was anders ben je dit account straks ook kwijt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door moederslink »

Waarom doe jij zo, anne-jo?
Het is nu wel duidelijk dat je kennelijk de pest aan MM hebt, maar het is niet toegestaan om verbaal los te gaan tegen een mede forummer.
Dat moet jij toch wel weten, ook al ben je hier ' pas' een maandje 🤔🤫.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door witte angora »

In het begin twijfelde ik nog, maar het is nu wel duidelijk wie anne-jo is. Zal ik je meteen maar weer in de negeerstand zetten?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geen idee wie, of iemand anne-jo is. Maar het is niet netjes een mede-forumlid zo aan te vallen.

Morgan le Fay
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Klinkt mij in ieder geval er hanig in mijn oren of beter gezegd iemand heeft last van een testosteronvergiftiging :D

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En in welke gevallen zou een bijstandsgerechtigde met een huur van € 800 geen huurtoeslag kunnen krijgen?

Gemeenten staan niet garant voor de huur. Als iemand met een huur boven de huurtoeslaggrens ineens een heel laag inkomen heeft, kan de gemeente voor een korte periode, volgens mij maximaal een jaar, een woontoeslag uitkeren, maar dan moet de huurder wel op zoek naar een goedkopere woning.

De Ts heeft zijn overwaarde eerst moeten nuttigen, dat is geen keuze.

Door de regeling passend toewijzen, moet de huur voor de Ts onder de aftoppingsgrens zijn. Ook als hij zou huren via een WBV.

De huren van sociale huurwoningen van WBV’s zijn voor zittende bewoners met een laag inkomen in 2021 al verlaagd naar die aftoppingsgrens en die worden dit jaar nog verder verlaagd.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Lady1234 schreef:
24 mar 2023 13:37
Je mag ruim €7.000 vermogen hebben in de bijstand.
Met kinderen ruim 12.000

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Lady1234 schreef:
24 mar 2023 17:05
snuffel1 schreef:
24 mar 2023 16:42
Blijkbaar heeft Ts de opbrengst van de verkochte woning al zeg maar opgegeten en heeft behalve een bijstandsuitkering geen inkomen meer. Het is dan logisch dat aan de norm van stel 1000 euro aan huur het inkomen minimaal 4500 bruto dient te zijn en met een kleine duizend euro aan inkomen is het helaas pindakaas voor u tien anderen.
De bruto bijstand voor een alleenstaande is € 1.490 inclusief vakantiegeld.

Netto € 1.195 per maand.
1.135,88

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Netto € 1.195,66 inclusief vakantiegeld.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Ik heb weer iets bijgeleerd, dacht altijd dat een sociale huurwoning automatisch betekende dat het vanuit een woningbouwvereniging verhuurd werd. Maar het gaat dus om de huur van 808,06 of minder.
Waarbij op de site van de rijksoverheid staat: "particuliere verhuurders hoeven zich niet aan de inkomensgrenzen te houden."
Dat klinkt voor mij als leek als het argument dat de TS aanhaalt in de OP, dat de verhuurder dit mag doen omdat ze commercieel zijn. Geen discriminatie op basis van bijstandsuitkering dus.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Mag MVGM of DOmeq mij een sociale huurwoning weigeren vanwege bijstandsuitkering?

Ongelezen bericht door BL2 »

LectoriSalutem schreef:
25 mar 2023 12:24
Standaard vertoning: een vraag gesteld door TS die na 38 berichten niet meer gereageerd heeft.
Vervolgens gaat de standaard crew los op de materie met aannames en elkaar trachten de loef af te steken met slechts een enkeling die relevante input geeft.
Uiteraard is er altijd de
oudgediende die meent alles en iedereen op dit forum meent te mogen corrigeren een afblaffen.
Met zulke vrienden heb je geen vijand (en moderatie) meer nodig...
En tot slot wordt er nog even een buitenstaander afgefikt...
Tsja, zo voorspelbaar elke keer, ondanks dat de kennis er vaak wel is, wordt dit vooral de laatste tijd erg overschaduwd door wat minder prettige reacties, heel jammer en onnodig.
Dat TS verder niet meer reageert is bijna standaard alhier.......

Plaats reactie