Evaluatoren.nl auto taxatie

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
29 mar 2023 00:07
Dat is wat anders dan de titel. Als je het woord taxatie zegt, vervolgens waardebepaling, dan ga ik uit van een taxatie en dus een taxatierapport. Anders kijk je toch gewoon wat je auto ongeveer doet op autoscout ofzo.
Je maakt de denkfout om het begrip "taxatie" ter formeel uit te leggen. Een taxatie kan ook heel simpel en laagdrempelig zijn. Een waardebepaling is per definitie ook een taxatie.

Een voorbeeld: als jij in de kroeg een blik op een vrouw werpt, is dat ook al een taxatie, terwijl je (nog...) geen vergelijkend diepgaand warenonderzoek hebt gedaan :wink:

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door JozJan »

Even naar de kern:
Op deze site werkt het dus zo:
- je vult een kenteken in
- vinkje met akkoord geven is al aangevuinkt. In die tekst staat beschreven dat de gebruiker afstand doet van herroepinsrecht én dat d edienst € 120 kost
- Klikken op de blauwe knop
- Op de pagina daarna wat gegevens invullen en de bestelling afronden

Vragen:
- wat maakt precies dat er geen rechtsgeldige overeenkomst tot stand komt? IS dat het vooringeulvde vinkje? OF het feit dat d eprijs in hele kleine lettertjes verstopt is? Andere redenen?
- Wat moet TS nu doen? Want gwewoon niet betalen (zonder iets te laten weten) gaat tot gedoe leiden, kans groot dat hij aanmaningen krijgt etc.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door 16again »

m.i. is er geen rechtsgeldige overeenkomst omdat:
-Misleiding: "Vraag in enkele seconden een taxatie" suggereert dat de website enkel een koerslijstje raadpleegt, niet dat er een overeenkomst wordt gesloten
-Kernbeding van de overeenkomst, de prijs, is verhuld in kleine lettertjes
-Algemene voorwaarden worden niet op correcte wijze ter hand / ter beschikking gesteld. En gelden dus niet. Je bent dus niet gehouden aan bepalingen over herroepingsrecht in die AV

Als TS zou ik als bewijs screenshot van de site maken, en eenmalig bezwaar maken op de factuur.

Je kan zelfs een klacht bij de autoriteit persoonsgegevens indienen. De website vermeldt immers "Veilige gegevensversleuteling" maar de website is gewoon http ipv https. Je kenteken, en wellicht verdere info, gaan dus onversleuteld over het internet.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Precies wat 16again al schrijft, aangevuld met het feit dat de bestelknop niet aan de eisen voldoet.

Simpelweg eenmalig aangeven dat de vordering wordt betwist en dat er niet betaald gaat worden is genoeg. TS loopt geen enkel risico om tot betaling veroordeeld te worden als dit rijtje verweren wordt gevoerd.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door grun »

JozJan schreef:
29 mar 2023 08:36
Vragen:
- wat maakt precies dat er geen rechtsgeldige overeenkomst tot stand komt? IS dat het vooringeulvde vinkje? OF het feit dat d eprijs in hele kleine lettertjes verstopt is? Andere redenen?
Ik zou zeggen het ontbreken van duidelijke Algemene Voorwaarden. Rechtsboven staan drie streepjes, ook wel het hamburgermenu genoemd, maar niets over Voorwaarden. Onderaan staan wel een aantal links waarvan een naar Regels, dat moet dan de Voorwaarden voorstellen. Op de eerste pagina wordt al vermeld dat door op de blauwe knop te drukken je kennis genomen hebt van de Voorwaarden, ik vind dat onduidelijk door de Voorwaarden elders Regels te noemen.

Zonder de auto gezien en beoordeeld te hebben is de prijs van 120 euro voor een rapport en een certificaat (?) aan de hoge kant. Er zijn sites die voor dezelfde service minder dan 5 euro vragen. Zo'n site is bijvoorbeeld Finnik, die vind ik wel betrouwbaar.
https://finnik.nl/

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door jonis »

Nijogeth schreef:
29 mar 2023 00:07

Dat is wat anders dan de titel. Als je het woord taxatie zegt, vervolgens waardebepaling, dan ga ik uit van een taxatie en dus een taxatierapport. Anders kijk je toch gewoon wat je auto ongeveer doet op autoscout ofzo.
Nee hoor; je hebt altijd mensen die wat anders vinden, maar google maar eens: taxatie auto.....pag 1 bij mij alleen maar gratis waardebepalingen muv autoweek.

Daarnaast krijg je bij autoweek dus een kentekencheck voor 4,95 :

KENTEKENRAPPORT
Compleet kentekenrapport als PDF-document (ca. 15-20 pagina's) voor € 4,95
APK
historie eigenaren
historie WOK: huidige status
waarde indicatie Indicata
uitgebreide specificaties
autotests (mits beschikbaar)
tellerstand controle

Wat denk je wat een rapport voorstelt? (buiten dat ik vind dat je voor zo'n mooi en net pdf wel een paar euro mag vragen tov een waardebepaling met paar cijfers in beeld)

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door alfatrion »

JozJan schreef:
29 mar 2023 08:36
- wat maakt precies dat er geen rechtsgeldige overeenkomst tot stand komt?
Er is wel een rechtsgeldige overeenkomst tot stand gekomen, maar wel met een paar serieuze gebreken.
JozJan schreef:
29 mar 2023 08:36
IS dat het vooringeulvde vinkje?
Dat is een probleem voor de uitsluiting van het herroepingsrecht, ja.
JozJan schreef:
29 mar 2023 08:36
OF het feit dat d eprijs in hele kleine lettertjes verstopt is?
Nee, dat maakt alleen dat de algemene voorwaarden te vernietigen zijn.
JozJan schreef:
29 mar 2023 08:36
Andere redenen?
Ja, zie eerdere berichten.
JozJan schreef:
29 mar 2023 08:36
- Wat moet TS nu doen? Want gwewoon niet betalen (zonder iets te laten weten) gaat tot gedoe leiden, kans groot dat hij aanmaningen krijgt etc.
En dat is een agressieve handelspraktijken, mits TS aangeeft de overeenkomst te vernietigen en/of te ontbinden.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Moneyman schreef:
29 mar 2023 08:20
Nijogeth schreef:
29 mar 2023 00:07
Dat is wat anders dan de titel. Als je het woord taxatie zegt, vervolgens waardebepaling, dan ga ik uit van een taxatie en dus een taxatierapport. Anders kijk je toch gewoon wat je auto ongeveer doet op autoscout ofzo.
Je maakt de denkfout om het begrip "taxatie" ter formeel uit te leggen. Een taxatie kan ook heel simpel en laagdrempelig zijn. Een waardebepaling is per definitie ook een taxatie.

Een voorbeeld: als jij in de kroeg een blik op een vrouw werpt, is dat ook al een taxatie, terwijl je (nog...) geen vergelijkend diepgaand warenonderzoek hebt gedaan :wink:
Als "taxatie" meerdere betekenissen kan hebben, zou de site dan niet duidelijk moeten aangeven wat ZIJ onder taxatie verstaan?
Ik geef toe, dat contracten dan wel eens een erg lange lijst met definities, en definities van de definities kan gaan opleveren.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door PGros »

Op de site vertellen ze wat een taxatie voor hun is:
Wanneer u bij ons een voertuigtaxatie bestelt, gaan wij ervan uit dat
A) Het voertuig is in goede staat en mag deelnemen aan het wegverkeer.
B) Het voertuig is een standaard basismodel.
C) Het voertuig is vrij van gebreken en zichtbare schade.
D) Het voertuig is niet gebruikt als taxi.
E) Het voertuig is niet gewijzigd.
De berekening van de taxatie is gebaseerd op het automerk, het model, de kilometerstand, de uitrusting, het bouwjaar, de unieke ontwikkelingscurve van het automodel en de methode van vergelijkbare transacties....
https://evaluatoren.nl/taxatie.html

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ruud.A schreef:
29 mar 2023 10:55
Als "taxatie" meerdere betekenissen kan hebben, zou de site dan niet duidelijk moeten aangeven wat ZIJ onder taxatie verstaan?
Ik geef toe, dat contracten dan wel eens een erg lange lijst met definities, en definities van de definities kan gaan opleveren.
Nee, dat hoeven ze niet, zolang datgene wat ze aanbieden door een gemiddeld geinformeerde consument als taxatie wordt beoordeeld.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Moneyman schreef:
29 mar 2023 15:34
Ruud.A schreef:
29 mar 2023 10:55
Als "taxatie" meerdere betekenissen kan hebben, zou de site dan niet duidelijk moeten aangeven wat ZIJ onder taxatie verstaan?
Ik geef toe, dat contracten dan wel eens een erg lange lijst met definities, en definities van de definities kan gaan opleveren.
Nee, dat hoeven ze niet, zolang datgene wat ze aanbieden door een gemiddeld geinformeerde consument als taxatie wordt beoordeeld.
Dan ben ik geen gemiddeld geinformeerde consument blijkbaar.
Ik ben me ervan bewust, dat twee dezelfde auto's na een jaar zeer afwijkende verkoopprijzen kunnen hebben, door ongelukken en onderhoud.

En bij de taxatie van een woning verwacht ik ook wel wat meer dan dat de taxateur kijkt voor hoeveel geld de woning 10 jaar geleden is verkocht.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ruud.A schreef:
29 mar 2023 15:51
Dan ben ik geen gemiddeld geinformeerde consument blijkbaar.
Dat kan. Ik ken je niet :lol:
Ruud.A schreef:
29 mar 2023 15:51
Ik ben me ervan bewust, dat twee dezelfde auto's na een jaar zeer afwijkende verkoopprijzen kunnen hebben, door ongelukken en onderhoud.
Daar zullen de meeste mensen zich van bewust zijn, maar dat zegt niets over de vraag wat een taxatie genoemd mag worden.
Ruud.A schreef:
29 mar 2023 15:51
En bij de taxatie van een woning verwacht ik ook wel wat meer dan dat de taxateur kijkt voor hoeveel geld de woning 10 jaar geleden is verkocht.
Logisch - omdat een taxatie bij een onroerende zaak een totaal andere context en dus ook een totaal ander verwachtingspatroon kent dan bij een auto. Oftewel: als vergelijking gaat dit nogal mank.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Moneyman schreef:
29 mar 2023 15:58
Ruud.A schreef:
29 mar 2023 15:51
Dan ben ik geen gemiddeld geinformeerde consument blijkbaar.
Dat kan. Ik ken je niet :lol:
Ruud.A schreef:
29 mar 2023 15:51
Ik ben me ervan bewust, dat twee dezelfde auto's na een jaar zeer afwijkende verkoopprijzen kunnen hebben, door ongelukken en onderhoud.
Daar zullen de meeste mensen zich van bewust zijn, maar dat zegt niets over de vraag wat een taxatie genoemd mag worden.
Ruud.A schreef:
29 mar 2023 15:51
En bij de taxatie van een woning verwacht ik ook wel wat meer dan dat de taxateur kijkt voor hoeveel geld de woning 10 jaar geleden is verkocht.
Logisch - omdat een taxatie bij een onroerende zaak een totaal andere context en dus ook een totaal ander verwachtingspatroon kent dan bij een auto. Oftewel: als vergelijking gaat dit nogal mank.
Autotaxatie...

Kan een auto getaxeerd worden van een foto?

Nee, dat kan niet. Voor een gedegen en goed advies en taxatierapport moet de autotaxateur de auto van onder tot boven bekijken. Van waardebepalende aspecten zoals krassen, deuken maken we foto’s. Auto Taxatie ... komt naar u toe, op welke locatie dan ook in Nederland.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ruud.A schreef:
29 mar 2023 16:16
Kan een auto getaxeerd worden van een foto?

Nee, dat kan niet.
Leuke mening, maar de praktijk bewijst het tegendeel. Auto's worden aan de lopende band getaxeerd op basis van niets meer dan een kenteken. Een app als Finnik, om maar eens een hele bekende te noemen, doet niets anders.
Ruud.A schreef:
29 mar 2023 16:16
Voor een gedegen en goed advies en taxatierapport moet de autotaxateur de auto van onder tot boven bekijken. Van waardebepalende aspecten zoals krassen, deuken maken we foto’s. Auto Taxatie ... komt naar u toe, op welke locatie dan ook in Nederland.
Uiteraard wordt een taxatie beter en betrouwbaarder naarmate er meer informatie bekend is. Maar dat is niet de discussie.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door juliomariner »

Heel leuk zo'n taxatie op papier echter als je bij de potentiele koper komt weet deze altijd wat te vinden dat de waarde lager maakt (of probeert deze te vinden. De verschillende sites die beweren uw auto te kopen en de ervaringen op internet zijn hier berucht om.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door scontra »

"ANWB-autowaarde bepalen" is GRATIS en geeft een goede indicatie van de restwaarde van een auto.
Let wel, het is maar een waardebepaling, de inruil- of verkoopwaarde is van meerdere zaken afhankelijk.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Ruud.A »

scontra schreef:
29 mar 2023 16:37
"ANWB-autowaarde bepalen" is GRATIS en geeft een goede indicatie van de restwaarde van een auto.
Let wel, het is maar een waardebepaling, de inruil- of verkoopwaarde is van meerdere zaken afhankelijk.
Dat werkt natuurlijk alleen maar, als er niets bijzonders met de auto is gebeurd.
Als er een wrak met drie wielen voor de deur staat werkt de bepaling van de waarde niet op die manier.

Een waardebepaling laten doen? Of een auto taxatie?

Wat is het verschil nu tussen een waardebepaling en een auto taxatie? Bij beide krijgt u een indicatie van wat uw auto waard is. Hoewel er natuurlijk op het eerste gezicht weinig verschil zit in een waardebepaling of een auto taxatie, aangezien ze beide de waarde van uw auto weergeven. Is er natuurlijk wel een verschil. Want bij een auto taxatie wordt de taxatie bepaalt. En dit is een sterke indicatie van wat uw auto waard is. Bij een waardebepaling wordt naar minder factoren gekeken en sneller en ook meer met een natte vinger een waarde bepaald. Daarnaast is een taxatie rapport natuurlijk een officieel document. Een document dat gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld de verzekering en ook bij het aangaan van een lening of bij het verpanden van een auto. Een waardebepaling wordt puur en alleen gebruikt om de waarde grofweg te bepalen van de auto.

De waarde wordt bepaald voor een bedrag van 4,95 Euro.

peteremanuel
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2023 08:14

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door peteremanuel »

Is er iemand die al een incassobureau achter zich aan heeft gekregen?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ruud.A schreef:
29 mar 2023 16:52
Een waardebepaling laten doen? Of een auto taxatie?

Wat is het verschil nu tussen een waardebepaling en een auto taxatie? Bij beide krijgt u een indicatie van wat uw auto waard is. Hoewel er natuurlijk op het eerste gezicht weinig verschil zit in een waardebepaling of een auto taxatie, aangezien ze beide de waarde van uw auto weergeven. Is er natuurlijk wel een verschil. Want bij een auto taxatie wordt de taxatie bepaalt. En dit is een sterke indicatie van wat uw auto waard is. Bij een waardebepaling wordt naar minder factoren gekeken en sneller en ook meer met een natte vinger een waarde bepaald. Daarnaast is een taxatie rapport natuurlijk een officieel document. Een document dat gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld de verzekering en ook bij het aangaan van een lening of bij het verpanden van een auto. Een waardebepaling wordt puur en alleen gebruikt om de waarde grofweg te bepalen van de auto.
Als je een copy/ paste doet is het wel zo netjes én verplicht om een bronvermelding te doen. Zo te zien heb je de tekst hier vandaan gehaald.

Zowel qua taalgebruik als qua argumentatie is het niveau van die site niet bepaald hoog, en de argumentatie slechts een makkelijk verkooppraatje.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
29 mar 2023 16:21
Ruud.A schreef:
29 mar 2023 16:16
Kan een auto getaxeerd worden van een foto?

Nee, dat kan niet.
Leuke mening, maar de praktijk bewijst het tegendeel. Auto's worden aan de lopende band getaxeerd op basis van niets meer dan een kenteken. Een app als Finnik, om maar eens een hele bekende te noemen, doet niets anders.
Ruud.A schreef:
29 mar 2023 16:16
Voor een gedegen en goed advies en taxatierapport moet de autotaxateur de auto van onder tot boven bekijken. Van waardebepalende aspecten zoals krassen, deuken maken we foto’s. Auto Taxatie ... komt naar u toe, op welke locatie dan ook in Nederland.
Uiteraard wordt een taxatie beter en betrouwbaarder naarmate er meer informatie bekend is. Maar dat is niet de discussie.
Ik vraag me af of er een officiëel taxatierapport komt vanuit deze partij. Of dat er überhaupt een taxatierapport komt. Zo'n officiële is natuurlijk bruikbaar voor de verzekering en dan is 120 euro geen geld.

Ik wil mijn auto ook later taxeren als ik een nieuwe verzekering afsluit, dat kost me veel meer. Maar de taxatiewaarde zal wel hoger zijn dan wanneer men gewoon in de boekjes kijkt, vanwege de upgrades en omdat het motorblok anderhalf jaar geleden opnieuw is opgebouwd.

Plaats reactie