Evaluatoren.nl auto taxatie

Andere onderwerpen over auto en vervoer
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door scontra »

Nijogeth schreef:
29 mar 2023 18:22
Ik wil mijn auto ook later taxeren als ik een nieuwe verzekering afsluit, dat kost me veel meer. Maar de taxatiewaarde zal wel hoger zijn dan wanneer men gewoon in de boekjes kijkt, vanwege de upgrades en omdat het motorblok anderhalf jaar geleden opnieuw is opgebouwd.
Rijdt u dan nu onderverzekerd of zelfs helemaal niet verzekerd rond omdat de auto niet overeenstemt met de gegevens waarover de verzekeraar beschikt en waarop de huidige premie is bepaald ?

Ook chiptuning kan problemen geven als de verzekeraar daar niet van op de hoogte is.

Heeft u upgrades uitgevoerd aan de motor, waardoor bijv. de cilinderinhoud en/of het vermogen is toegenomen ?
Zo ja, heeft u de auto dan ook laten keuren door de RDW ?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
29 mar 2023 18:22
Ik vraag me af of er een officiëel taxatierapport komt vanuit deze partij. Of dat er überhaupt een taxatierapport komt. Zo'n officiële is natuurlijk bruikbaar voor de verzekering en dan is 120 euro geen geld.
Er bestaat geen “officiële taxatie”, er bestaan wél beëdigde en/of erkende taxateurs. Daar zal deze club niet onder vallen :wink:

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

scontra schreef:
29 mar 2023 19:45
Nijogeth schreef:
29 mar 2023 18:22
Ik wil mijn auto ook later taxeren als ik een nieuwe verzekering afsluit, dat kost me veel meer. Maar de taxatiewaarde zal wel hoger zijn dan wanneer men gewoon in de boekjes kijkt, vanwege de upgrades en omdat het motorblok anderhalf jaar geleden opnieuw is opgebouwd.
Rijdt u dan nu onderverzekerd of zelfs helemaal niet verzekerd rond omdat de auto niet overeenstemt met de gegevens waarover de verzekeraar beschikt en waarop de huidige premie is bepaald ?

Ook chiptuning kan problemen geven als de verzekeraar daar niet van op de hoogte is.

Heeft u upgrades uitgevoerd aan de motor, waardoor bijv. de cilinderinhoud en/of het vermogen is toegenomen ?
Zo ja, heeft u de auto dan ook laten keuren door de RDW ?
Ik ben verzekerd tegen aankoopprijs. Maar de waarde van de auto's is gestegen en daarbij heb ik een hele goede deal geregeld, de dagwaarde is een stuk lager. Ik verwacht dat met de staat en de upgrades, mijn auto zomaar eens de helft meer waard kan zijn.

En ja, er is inderdaad extra vermogen, maar de remmen zijn ook geüpgraded, net als de ophanging. De RDW kan daar prima mee leven en daarvoor hoef je niet direct een herkeuring, zolang je het maar kan uitleggen. Overigens mag je een toename van 20% van het vermogen zonder keuring doen. Iemand die meer doet, zonder remmen en ophanging te upgraden, die zal inderdaad een probleem hebben.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Moneyman schreef:
29 mar 2023 17:03
Ruud.A schreef:
29 mar 2023 16:52
Een waardebepaling laten doen? Of een auto taxatie?

Wat is het verschil nu tussen een waardebepaling en een auto taxatie? Bij beide krijgt u een indicatie van wat uw auto waard is. Hoewel er natuurlijk op het eerste gezicht weinig verschil zit in een waardebepaling of een auto taxatie, aangezien ze beide de waarde van uw auto weergeven. Is er natuurlijk wel een verschil. Want bij een auto taxatie wordt de taxatie bepaalt. En dit is een sterke indicatie van wat uw auto waard is. Bij een waardebepaling wordt naar minder factoren gekeken en sneller en ook meer met een natte vinger een waarde bepaald. Daarnaast is een taxatie rapport natuurlijk een officieel document. Een document dat gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld de verzekering en ook bij het aangaan van een lening of bij het verpanden van een auto. Een waardebepaling wordt puur en alleen gebruikt om de waarde grofweg te bepalen van de auto.
Als je een copy/ paste doet is het wel zo netjes én verplicht om een bronvermelding te doen. Zo te zien heb je de tekst hier vandaan gehaald.

Zowel qua taalgebruik als qua argumentatie is het niveau van die site niet bepaald hoog, en de argumentatie slechts een makkelijk verkooppraatje.
Ik had de naam weggelaten, omdat die van een derde partij is, en niets met deze discussie op Radar te maken heeft.
Niet iedereen zal het op prijs stellen om op radar te worden genoemd.

Wat ik heb aangetoond, is dat er twee begrippen bestaan, waardebepaling en taxatie, die niet hetzelfde betekenen.
En hoewel de tekst niet is zoals u hem waarschijnlijk voor de rechtbank gebruikt, wordt het verschil duidelijk uitgelegd.

Maar van iemand die op internet probeert kleine bedragen bij elkaar te sprokkelen, verwacht ik die taal ook eigenlijk niet.


Ik was de tekst waardebepaling diverse keren tegengekomen, maar deze site gaf het verschil erg duidelijk aan.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je maakt inbreuk op de auteursrechten van de schrijver wanneer je de auteur niet noemt.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ruud.A schreef:
29 mar 2023 23:09
Ik had de naam weggelaten, omdat die van een derde partij is, en niets met deze discussie op Radar te maken heeft. Niet iedereen zal het op prijs stellen om op radar te worden genoemd.
Dan moet je gewoon niet citeren. Je overtreedt de wet en de forumregels daar immers mee.
Ruud.A schreef:
29 mar 2023 23:09
Wat ik heb aangetoond, is dat er twee begrippen bestaan, waardebepaling en taxatie, die niet hetzelfde betekenen. En hoewel de tekst niet is zoals u hem waarschijnlijk voor de rechtbank gebruikt, wordt het verschil duidelijk uitgelegd.
Dat heb je dus helemaal niet "aangetoond". Je hebt slechts laten zien dat een commerciële partij die daar belang bij heeft, verschillende termen gebruikt. En dat ook nog eens met gebruikmaking van nogal slechte argumenten.

Het punt is: een taxatie is een waardebepaling. Het zijn (ook volgens Van Dale) synoniemen.
Betekenis 'taxatie'

taxa·tie (de; v; meervoud: taxaties, taxatiën)
1
schatting, waardebepaling
Wat je mag verwachten van een taxatie of waardebepaling hangt niet af van de gebruikte term, maar van de erbij gegeven toelichting.

Erik88
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 dec 2017 10:59

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Erik88 »

Er staan een aantal goede reacties bij.
De vraag is ben je bereid tijd en energie hieraan te besteden. Dit soort sites doen het er voor en hebben alles al in stelling gebracht. D.w.z. zij hebben een incassobureau klaar staan voor de volgende stappen en dreigementen. Dit is een verdienmodel voor hun.
Ze weten dat ze niet goed bezig zijn. De brief met het direct dreigen met extra kosten zegt genoeg.
Als je door wilt gaan is het belangrijk goede argumenten te verzamelen. Dat je de vraag hier stelt is goed en richt je op de antwoorden die jou helpen.

peteremanuel
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2023 08:14

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door peteremanuel »

We draaien in rondjes om elkaar heen, mijn vraag was of er iemand al ervaring heeft met niet betalen?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

peteremanuel schreef:
31 mar 2023 14:44
We draaien in rondjes om elkaar heen, mijn vraag was of er iemand al ervaring heeft met niet betalen?
Kleine kans natuurlijk. Maar het is vrij voorspelbaar: een hoop gedreig, maar geen daadwerkelijke stappen.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Moneyman schreef:
30 mar 2023 08:58
Ruud.A schreef:
29 mar 2023 23:09
Ik had de naam weggelaten, omdat die van een derde partij is, en niets met deze discussie op Radar te maken heeft. Niet iedereen zal het op prijs stellen om op radar te worden genoemd.
Dan moet je gewoon niet citeren. Je overtreedt de wet en de forumregels daar immers mee.
Ruud.A schreef:
29 mar 2023 23:09
Wat ik heb aangetoond, is dat er twee begrippen bestaan, waardebepaling en taxatie, die niet hetzelfde betekenen. En hoewel de tekst niet is zoals u hem waarschijnlijk voor de rechtbank gebruikt, wordt het verschil duidelijk uitgelegd.
Dat heb je dus helemaal niet "aangetoond". Je hebt slechts laten zien dat een commerciële partij die daar belang bij heeft, verschillende termen gebruikt. En dat ook nog eens met gebruikmaking van nogal slechte argumenten.

Het punt is: een taxatie is een waardebepaling. Het zijn (ook volgens Van Dale) synoniemen.
Betekenis 'taxatie'

taxa·tie (de; v; meervoud: taxaties, taxatiën)
1
schatting, waardebepaling
Wat je mag verwachten van een taxatie of waardebepaling hangt niet af van de gebruikte term, maar van de erbij gegeven toelichting.
Dat een taxatie een waardebepaling is, hoeft niet te betekenen, dat een waardebepaling ook een taxatie is.
Denk daarbij alleen maar aan het verschil in prijs tussen een waardebepaling en een taxatie.

Ander voorbeeld: Een kat is een zoogdier, maar een zoogdier hoeft geen kat te zijn.
De kat is een deelverzameling van de verzameling zoogdieren.
Een taxatie is een deelverzameling van de verzameling waardebepalingen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een onzin. Een waardebepaling is een taxatie en vice versa.

Helemaal geen verzameling van wat dan ook.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een semantische discussie over taxatie? Interessant! Vooral voor TS. Volgens mij doet men een autotaxatie per definitie zelf, dus daar ging het direct al verkeerd.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Lady1234 schreef:
31 mar 2023 20:56
Wat een onzin. Een waardebepaling is een taxatie en vice versa.

Helemaal geen verzameling van wat dan ook.
En alle zoogdieren zijn ook katten?
Terug naar de wiskunde van de eerste klas middelbare school lijkt me.

In alle gevallen wordt een waarde bepaald, dus in die zin is een taxatie een waardebepaling, maar het is maar een deel (deelverzameling, deel van de hele verzameling) van alle waardebepalingen, dat deel waar je geld voor moet betalen, omdat je iemand hebt ingehuurd om de werkelijke waarde te bepalen, en dat geldt niet voor de waardebepalingen die je op internet gratis zelf op kunt zoeken.
Je kunt een taxatie dus wel een waardebepaling noemen, maar als je een waardebepaling hebt, dan kan dat, maar hoeft dat geen taxatie te zijn.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
31 mar 2023 21:18
Een semantische discussie over taxatie? Interessant! Vooral voor TS.
:D :D Iemand begrijpt het begrip “synoniem” niet :wink:

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ruud.A schreef:
31 mar 2023 21:27
Lady1234 schreef:
31 mar 2023 20:56
Wat een onzin. Een waardebepaling is een taxatie en vice versa.

Helemaal geen verzameling van wat dan ook.
En alle zoogdieren zijn ook katten?
Terug naar de wiskunde van de eerste klas middelbare school lijkt me.

In alle gevallen wordt een waarde bepaald, dus in die zin is een taxatie een waardebepaling, maar het is maar een deel (deelverzameling, deel van de hele verzameling) van alle waardebepalingen, dat deel waar je geld voor moet betalen, omdat je iemand hebt ingehuurd om de werkelijke waarde te bepalen, en dat geldt niet voor de waardebepalingen die je op internet gratis zelf op kunt zoeken.
Je kunt een taxatie dus wel een waardebepaling noemen, maar als je een waardebepaling hebt, dan kan dat, maar hoeft dat geen taxatie te zijn.
Of je er al dan niet voor moet betalen, is helemaal niet van belang. Ook die, volgens u belangrijker, taxatie, hoeft helemaal niets voor te stellen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zoofdieren, katten en wiskunde? Het wordt steeds maller. Aanstonds komt Schrödinger nog langs.

Voor de aardigheid mijn exemplaar van van Dale Groot woordenboek der Nederlandse taal (11e druk) geraadpleegd. Daarin staat (kortheidshalve zonder voorbeelden) dit:

taxatie (<Fr.), m. (-s, ...tiën), 1. schatting, raming van waarde voor sommige grondslagen der belastingen; 2. bepaling van een bedrag, een hoeveelheid, een afstand, enz.; raming, schatting; 3. geschatte waarde; 4. (oneig.) waardebepaling, beoordeling; 5. (Belg.) belasting.

In de betekenissen 1 t.m. 3 is er altijd sprake van een raming of schatting. Als er gedoeld wordt op een waardebepaling (betekenis 4), is er sprake van oneigenlijk gebruik.

Kortom, als evaluatoren.nl (of welke partij dan ook) tegen betaling op basis van het kenteken via een geautomatiseerd proces een schatting geeft van de waarde van een voertuig, dan is dat een taxatie.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Moneyman schreef:
31 mar 2023 21:43
Erthanax schreef:
31 mar 2023 21:18
Een semantische discussie over taxatie? Interessant! Vooral voor TS.
:D :D Iemand begrijpt het begrip “synoniem” niet :wink:
Iemand begrijpt het woord deelverzameling niet.
Een taxatie is een waardebepaling, maar een waardebepaling hoeft geen taxatie te zijn.
Als je dus een taxatie doet KUN je dat een waardebepaling noemen.
Maar als je voor een auto een waardebepaling doet op basis van een kentekenplaat, en zonder de auto te bekijken, kun je het GEEN taxatie noemen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ruud.A schreef:
31 mar 2023 22:20
Moneyman schreef:
31 mar 2023 21:43
Erthanax schreef:
31 mar 2023 21:18
Een semantische discussie over taxatie? Interessant! Vooral voor TS.
:D :D Iemand begrijpt het begrip “synoniem” niet :wink:
Iemand begrijpt het woord deelverzameling niet.
Een taxatie is een waardebepaling, maar een waardebepaling hoeft geen taxatie te zijn.
Als je dus een taxatie doet KUN je dat een waardebepaling noemen.
Maar als je voor een auto een waardebepaling doet op basis van een kentekenplaat, en zonder de auto te bekijken, kun je het GEEN taxatie noemen.
Leest u mijn bericht van 22.02 nog eens; uit de omschrijvingen in Van Dale blijkt iets anders dan wat u denkt.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door PGros »

Tenzij je een huis koopt / verkoopt en een makelaar inschakeld.
https://bmvmakelaars.nl/kennisbank/wone ... t%20(NWWI).

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Evaluatoren.nl auto taxatie

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Erthanax schreef:
31 mar 2023 22:02
Zoofdieren, katten en wiskunde? Het wordt steeds maller. Aanstonds komt Schrödinger nog langs.

Voor de aardigheid mijn exemplaar van van Dale Groot woordenboek der Nederlandse taal (11e druk) geraadpleegd. Daarin staat (kortheidshalve zonder voorbeelden) dit:

taxatie (<Fr.), m. (-s, ...tiën), 1. schatting, raming van waarde voor sommige grondslagen der belastingen; 2. bepaling van een bedrag, een hoeveelheid, een afstand, enz.; raming, schatting; 3. geschatte waarde; 4. (oneig.) waardebepaling, beoordeling; 5. (Belg.) belasting.

In de betekenissen 1 t.m. 3 is er altijd sprake van een raming of schatting. Als er gedoeld wordt op een waardebepaling (betekenis 4), is er sprake van oneigenlijk gebruik.

Kortom, als evaluatoren.nl (of welke partij dan ook) tegen betaling op basis van het kenteken via een geautomatiseerd proces een schatting geeft van de waarde van een voertuig, dan is dat een taxatie.
Volgens die redenatie kun je ook een woning taxeren op de verkoopprijs van 20 jaar geleden.

Plaats reactie