examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Inderdaad een beetje professionele rijschool moet dat echt wel binnen 2 uur voor elkaar krijgen. We hebben het hier om een lekke band, niet om een koppeling die eruit licht. Dus inderdaad gewoon een gesprek aangaan met de rijschool. Nee heb je, ja etc.

Hoewel off topic, ik vind nog steeds dat een kandidaat de overschakeling veilig moet kunnen maken. Maar ja ik kan zoveel vinden, ik vind ook dat een kandidaat voor er examen wordt aangevraagd een uurtje les op de vrachtauto moet krijgen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

jonis schreef:
30 mar 2023 11:35
Zoals ik al eerder ook aangaf; ik zou gewoon het gesprek aangaan; nuchter, normaal zonder emotie.
Precies dat. Met een confrontatie heb je niets te winnen, met een goed besprek wel. Een confrontatie kan altijd nog, eerst maar even dat rijbewijs binnen slepen :wink:
juliomariner schreef:
30 mar 2023 11:40
Hoewel off topic, ik vind nog steeds dat een kandidaat de overschakeling veilig moet kunnen maken. Maar ja ik kan zoveel vinden, ik vind ook dat een kandidaat voor er examen wordt aangevraagd een uurtje les op de vrachtauto moet krijgen.
Ja!! Eens. Een uurtje (mee)rijden zou zóveel verkeersdoden en ongelukken met vrachtwagens kunnen schelen!

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik heb pas echt leren rijden ( natuurlijk denk ik dat ik een perfecte rijstijl heb ;-) ) toen ik vrachtauto lessen nam.
Je hebt als vaak jonge bestuurder geen idee hoe groot en breed zo'n vrachtauto is en dat je daar niet zomaar even mee in de berm kunt rijden.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
30 mar 2023 11:12
Wellicht willen ze wel een gratis les of examen aanbieden ofzo.
Examen is dan weer over 6 weken of zo. Om een beetje bij te blijven moet je wel wekelijks lessen. Wordt het alsnog een dure grap voor TS. Ervan uitgaande dat TS wel zou slagen zonder lekke band.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Aangezien zo'n examen natuurlijk nooit een zekere zaak is is het een probleem om te bewijzen dat je door de lekke band schade lijd die je anders zeker niet zou hebben gehad.

rvjapio
Berichten: 994
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door rvjapio »

Met mijn 50 jaar ervaring in diesel- en benzine auto's heb ik nog nooit een schakelverschil gemerkt.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

rvjapio schreef:
30 mar 2023 13:10
Met mijn 50 jaar ervaring in diesel- en benzine auto's heb ik nog nooit een schakelverschil gemerkt.
Het gaat ook niet over schakelen, maar over het wegrijden vanuit stilstand. In de manier van aangrijpen zit natuurlijk wel degelijk een verschil, dankzij de andere motorkarakteristiek (met name koppel).

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door JozJan »

juliomariner schreef:
30 mar 2023 11:40
Inderdaad een beetje professionele rijschool moet dat echt wel binnen 2 uur voor elkaar krijgen. We hebben het hier om een lekke band, niet om een koppeling die eruit licht. Dus inderdaad gewoon een gesprek aangaan met de rijschool. Nee heb je, ja etc.
Ik snap dit soort oordelen niet. Er is een lekke band en geen reservewiel in de auto. Dus er moet ergens een reserveband vandaan worden gehaald, die ook moet worden gemonteerd. Neem een kwikfit ofzo, dan is binnen 2 uur voor een afspraak best snel. Maar ach, waar hebben we het over, dit doet verder toch helemaal niet ter zake, of die bans sneller vervangen had kunnen worden of niet?

TS (of ja, haar dochter dan) heeftgewoon pech gehad. Dat gebeurt soms. En het is natuurlijk heel verstandig om het gesprek met de rijschool aan te gaan, en zou van diens kant ook netjes zijn als hij bijvoorbeeld een of twee gratis lessen zou aanbieden. Maar meer is het niet.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
30 mar 2023 13:25
Maar ach, waar hebben we het over, dit doet verder toch helemaal niet ter zake, of die bans sneller vervangen had kunnen worden of niet?
Dat doet natuurlijk wél ter zake. Het maakt immers verschil ten aanzien van de verantwoordelijkheid van de rijschoolhouder.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
30 mar 2023 13:03
Examen is dan weer over 6 weken of zo. Om een beetje bij te blijven moet je wel wekelijks lessen. Wordt het alsnog een dure grap voor TS. Ervan uitgaande dat TS wel zou slagen zonder lekke band.
Het is nog erger helaas.
taramarie schreef:
29 mar 2023 19:25
En is het redelijk dat ze het nu over 2-3 maanden pas opnieuw mag proberen, en ondertussen kosten moet maken (want je wilt toch even een paar lessen hebben voor de examen) en zelf moet betalen voor nieuwe examen?

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

JozJan schreef:
30 mar 2023 13:25

Ik snap dit soort oordelen niet. Er is een lekke band en geen reservewiel in de auto. Dus er moet ergens een reserveband vandaan worden gehaald, die ook moet worden gemonteerd. Neem een kwikfit ofzo, dan is binnen 2 uur voor een afspraak best snel. Maar ach, waar hebben we het over, dit doet verder toch helemaal niet ter zake, of die bans sneller vervangen had kunnen worden of niet?
Verkeersscholen zijn een graag geziene klant bij garages. Ze maken vaak veel kilometers en laten de auto's goed onderhouden.
Als je dan als verkeersschool bij je vaste garage aankomt met deze pech dan kan ik mij voorstellen dat je even snel geholpen wordt. Zeker als je nog aangeeft dat er met deze auto binnen 2 uur een examen wordt gereden.
Ik vraag me dus af of de rijschool wel zoveel moeite heeft gedaan om het probleem op te lossen

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door JozJan »

Moneyman schreef:
30 mar 2023 13:28
Dat doet natuurlijk wél ter zake. Het maakt immers verschil ten aanzien van de verantwoordelijkheid van de rijschoolhouder.
Nee, niet mee eens. Die rijschoolhouder is zeker deels verantwoordelijk omdat er geen reserveband in de auto aanwezig was (juist voor dit soort gevallen, en dan in het bijzonder omdat dit dus ook voor een examen kan voorkomen zou een lasauto een reserveband moeten hebben). Maar dat vervangen langer duurde doet er dan al niet meer toe. Bovendien leek er een oplossing met die andere auto. Ja, ook daar weer een stukje verantwoordleijkheid van de rijleraar, want die had wel mogen inzien dat benzine vs diesel niet handig is voor een examen. Maar nog steeds is het allemaal niet meer dan een 'deel ' van de verantwoordelijkheid. Niemand weet of de kandidaat met de eigen auto wel was geslaagd.
juliomariner schreef:
30 mar 2023 13:34
Verkeersscholen zijn een graag geziene klant bij garages. Ze maken vaak veel kilometers en laten de auto's goed onderhouden.
Als je dan als verkeersschool bij je vaste garage aankomt met deze pech dan kan ik mij voorstellen dat je even snel geholpen wordt. Zeker als je nog aangeeft dat er met deze auto binnen 2 uur een examen wordt gereden.
Ik vraag me dus af of de rijschool wel zoveel moeite heeft gedaan om het probleem op te lossen
Dat neem ik graag van je aan. Maar wat de reden is dat het indit geval niet sneller kon weten we simpelweg niet. Dus alles is speculatie, dat heeft m.i. geen zin.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
30 mar 2023 13:43
Moneyman schreef:
30 mar 2023 13:28
Dat doet natuurlijk wél ter zake. Het maakt immers verschil ten aanzien van de verantwoordelijkheid van de rijschoolhouder.
Nee, niet mee eens. Die rijschoolhouder is zeker deels verantwoordelijk omdat er geen reserveband in de auto aanwezig was (juist voor dit soort gevallen, en dan in het bijzonder omdat dit dus ook voor een examen kan voorkomen zou een lasauto een reserveband moeten hebben). Maar dat vervangen langer duurde doet er dan al niet meer toe. Bovendien leek er een oplossing met die andere auto. Ja, ook daar weer een stukje verantwoordleijkheid van de rijleraar, want die had wel mogen inzien dat benzine vs diesel niet handig is voor een examen. Maar nog steeds is het allemaal niet meer dan een 'deel ' van de verantwoordelijkheid. Niemand weet of de kandidaat met de eigen auto wel was geslaagd.
Niemand schrijft ook dat álle verantwoordelijkheid bij de rijschoolhouder ligt. Maar wél een deel, en daarom is de discussie daarover ook relevant. Er zit een regenspraak in je argumenatie: enerzijds schrijf je dat de rijschoolhouder deels verantwoordelijk is, en anderzijds schrijf je dat het gesprek daarover niet ter zake doet. Dat kan niet allebei waar zijn.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik wil me verder niet uitspreken over hoe of wat dit beter had kunnen gaan. Het is echter wel zuur geld en 2-3 maanden is dan ook nog eens heel lang. Daar mag wat mij betreft zeker de rijschool op worden aangekeken, die moeten ermee bekend zijn dat wegrijden op de koppeling heel anders is in een diesel of benzineauto.

Voor wat betreft dat uurtje lessen in een vrachtwagen, dat mag van mij op de lijst komen. Net zoals een slipcursus en verplicht een parcours achteruit rijden. Als ik zie hoeveel mensen niet weten hoe om te gaan als er iets gebeurd en direct tegen gaan sturen of in paniek het stuur los laten, dan mag daar wel even wat extra tijd ingestoken moeten worden. Net als aan de grote groep mensen die niet achteruit durven te rijden (wat vaak tot gezeik leidt bij bedrijven waar achteruit inparkeren op de parkeerplaats verplicht is, waarvan ik er toevallig 2 ken).

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door rwolters »

juliomariner schreef:
30 mar 2023 10:30
Niet sterk overdreven maar totale onzin.
Iemand die niet kan overschakelen van diesel naar benzine v.v. heeft niets op de openbare weg te zoeken.
Inderdaad. En zelfs benzineautos onderling verschillen heel veel. Koppeling-, rem- en gaspedaal reageren bij ieder merk en zelfs bij types binnen 1 merk al heel veel. Het is maar net wat de ontwerper wil bereiken. Sommige koppelen heel snel, andere hebben een veel langere weg. En de ene is niet beter dan de andere. Het is alleen maar anders.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door rwolters »

16again schreef:
30 mar 2023 10:34
juliomariner schreef:
30 mar 2023 10:30
Niet sterk overdreven maar totale onzin.
Oemand die niet kan overschakelen van diesel naar benzine v.v. heeft niets op de openbare weg te zoeken.
Kunnen overschakelen naar benzine is natuurlijk iets anders dan tijdens het examen moeten overschakelen.
Als je niet in een willekeurige auto kunt wegrijden kan je nog niet rijden.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Op www.cbr.nl/nl/veelgestelde-vragen/ik-he ... k-doen.htm staat waar u terecht kunt met uw klacht (zodat ik niet hoeft te typen :mrgreen: )

De verdediging van de rijschool zal zijn dat uw dochter niet in staat is om een auto correct te rijden.

Ik ga vanuit dat uw dochter van rijschool naar examen gereden heeft en een beetje geoefend heeft met de andere koppeling.
Bij CBR zakt men niet op 1 of 2 keer afslaan van de motor, maar wel als blijkt dat de rijvaardigheid niet op het gewenste niveau is.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door jonis »

rwolters schreef:
30 mar 2023 14:15

Als je niet in een willekeurige auto kunt wegrijden kan je nog niet rijden.
Een willekeurige auto beheersen is geen rijexamen norm, dat is een persoonlijke mening wat sommige hier ( of benzine/ diesel) vinden. Een examinator zal wel beoordelen of je het examenvoertuig beheerst.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door jonis »

Seinhuis schreef:
30 mar 2023 14:34

De verdediging van de rijschool zal zijn dat uw dochter niet in staat is om een auto correct te rijden.

Ik ga vanuit dat uw dochter van rijschool naar examen gereden heeft en een beetje geoefend heeft met de andere koppeling.
Ik niet:
Pas in de auto terug naar huis werd haar verteld: ja benzine auto rijdt heel anders dan diesel

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door JozJan »

Moneyman schreef:
30 mar 2023 13:47

Niemand schrijft ook dat álle verantwoordelijkheid bij de rijschoolhouder ligt. Maar wél een deel, en daarom is de discussie daarover ook relevant. Er zit een regenspraak in je argumenatie: enerzijds schrijf je dat de rijschoolhouder deels verantwoordelijk is, en anderzijds schrijf je dat het gesprek daarover niet ter zake doet. Dat kan niet allebei waar zijn.
Nou, sterker, volgens mij is iedereen het er wel over eens dat een deel van de verantwoordelijkheid bij de rijschool ligt. En daarom is de discussie over de vraag of het terecht is dat een band vervangen 2 uur moet kosten niet meer relevant. Want dat is wat ik bedoelde.

Ik ben wel heel benieuwd wat de rijschool hiermee gaat doen. Een stukje tegemoetkoming zou netjes zijn. Maar ze hoeven ook niet alles op zich te nemen.

Plaats reactie