examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door jonis »

Voor Neo:
1Na het starten ga je met volledig ingetrapt koppelingspedaal, schakelen naar de 1e versnelling. (versnellingspook vanuit zijn neutrale stand naar links duwen totdat je de zijkant voelt en dan naar voren schuiven om in de 1e versnelling te krijgen).
2Kijk in je binnenspiegel, linkerbuitenspiegel en over je linker schouder.
3Pas als het vrij is om te kunnen rijden geef je richting aan naar links!
4Koppelingspedaal rustig op laten komen met je linkervoet tot het aangrijpt
Je hoort de motor een beetje brommen en je ziet dan ook de auto rustig rijden.
Zolang de motor bromt of trilt moet je je voet op dat punt vasthouden, anders slaat de motor af.
5Beetje gas geven totdat je de toerenteller omhoog ziet gaan tussen 1 en 1,5
(indien de motor gaat loeien, minder gas geven en je koppelingspedaal 2mm meer op laten komen). Bij de juiste verhouding tussen het koppelingspedaal en gas, voel je dat de auto vloeiend naar voren gaat zonder dat de auto gaat schokken of de motor gaat loeien.
6Kijk nog een keer rond om de auto tijdens het wegrijden
Bij een benzine auto begin je eerst met gas geven om te voorkomen dat de motor uitvalt.
Dus dan doe je eerst stap 5 en dan stap 4.
Rijleshulp.nl
Serieus kerel....dieselrijden werd je 25 jaar geleden al anders aangeleerd dan benzinerijden

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Erthanax »

Met de turbodiesel kon ik moeiteloos wegrijden zonder gas te geven, zelfs volgeladen tijdens vakantie. Koppeling in, in de 1e versnelling, koppeling op laten komen, wegrijden en dan pas gas geven. Gewoon omdat t kan :D Met een benzinemotor lukt me dat niet.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door 16again »

Ivo.w schreef:
30 mar 2023 17:30
Als er nergens in de overeenkomst tussen leerling en rijschool is vastgelegd met welke auto het examen gereden zal worden, dan schiet de rijschool in dit geval helemaal niet tekort.
Als er niets over in staat, dan ga ik er als leerling van uit gaan dat de instructeur zorgt voor een bekende vertrouwde situatie bij het examen, in de auto waar de lessen in worden gevolgd.
Als de instructeur met een willekeurige auto op mag komen dagen bij het examen, dan behoort dat juist expliciet vermeld te zijn in de overeenkomst.

De instructeur heeft de taak om de leerling zo goed mogelijk voor te bereiden op het examen. Op het laatste moment een compleet andere examen auto neerzetten werkt averechts.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jonis schreef:
30 mar 2023 21:24
Serieus kerel....dieselrijden werd je 25 jaar geleden al anders aangeleerd dan benzinerijden
U kunt het blijven herhalen, maar dat veranderd niets. In elke auto, ongeacht de brandstof is het een spel tussen koppeling en gas. Elke auto reageert anders, ongeacht de brandstof. Als je niet in staat bent om van fouten te leren, dan ben je niet geschikt voor de openbare weg. Het is makkelijk om in een klein detail te blijven hangen, maar als je na tientallen keren de motor te hebben laten afslaan niet doorhebt dat je iets anders moet doen, dan zak je. Hoe had de dochter überhaupt kunnen wegrijden in een eigen auto of de auto van paps en mams als zij wel haar rijbewijs had ontvangen?

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door JozJan »

De redenatie:
NeoDutchio schreef:
30 mar 2023 23:20
In elke auto, ongeacht de brandstof is het een spel tussen koppeling en gas. Elke auto reageert anders, ongeacht de brandstof.
Dus:
NeoDutchio schreef:
30 mar 2023 18:27
Brandstof heeft niets te maken met hoe een auto reageert.
Is echt een ongekend zwak argument. Argumentatietechnisch bedoel ik.

Verder vooral (niet alleen maar) mensen die vanuit hun eigen perspectief redeneren. 'als je na 10x afslaan nog niet snapt waar dat aan ligt hoor je de weg niet op te mogen'. Geen greintje inlevingsvermogen. Als niemand je ooit heeft uitgelegd wat je in een ander soort auto anders moet doen? Op een examen ook nog. Typisch gevalletje beste stuurlui.

Gelukkig is het juiste advies (in gesprek gaan ) opgepikt, dus heeft het topic sowieso zin gehad.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Deels gaat het topic er natuurlijk ook over dat iemand moeite heeft met het voelen van de koppeling, veel meer dan over het verschil tussen benzine en diesel.

Echter, ik kan me voorstellen dat je ineens in een andere auto rijexamen hebt, je bent al nerveus en dan ga je forceren, waardoor je juist dat gevoel dat je nodig hebt om de koppeling te voelen juist niet uitschakelt en geforceerd dingen gaat doen. Er zal dan van alles in het hoofd om kunnen gaan. Zeker omdat er nooit tijdens de rijles iets over is gezegd, dan kan een leek ook denken dat elke koppeling hetzelfde voelt. En dan probeer je iedere keer te doen wat voorheen werkte en dan gaat het fout. Dus om nu te zeggen dat ze dat gevoel helemaal niet heeft, dat kunnen we ook niet, want het was natuurlijk een absurde situatie die niet in het draaiboek voorkwam.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
30 mar 2023 23:20
jonis schreef:
30 mar 2023 21:24
Serieus kerel....dieselrijden werd je 25 jaar geleden al anders aangeleerd dan benzinerijden
U kunt het blijven herhalen, maar dat veranderd niets. In elke auto, ongeacht de brandstof is het een spel tussen koppeling en gas. Elke auto reageert anders, ongeacht de brandstof. Als je niet in staat bent om van fouten te leren, dan ben je niet geschikt voor de openbare weg. Het is makkelijk om in een klein detail te blijven hangen, maar als je na tientallen keren de motor te hebben laten afslaan niet doorhebt dat je iets anders moet doen, dan zak je. Hoe had de dochter überhaupt kunnen wegrijden in een eigen auto of de auto van paps en mams als zij wel haar rijbewijs had ontvangen?
Als ze gewoon examen had gehad in een diesel en geslaagd was, gewoon net zoals de rest die in een diesel les heeft gehad, zoals mijn partner destijds al ook en slagen. Dan is het daarna ook wennen en aanpassen aan benzine auto en ja....dat gebeurd dan op de openbare weg met rijbewijs op zak. En de een past zich wat sneller aan dan de ander.
Dat jij kletst vanuit onderbuik en persoonlijk wat vindt : prima, maar de praktijk is dat niet zoals het gaat, dieselrijden wordt je anders aangeleerd dan benzinerijden; zie het rijhulplesje voor je.

De betere
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 okt 2008 22:53

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door De betere »

taramarie schreef:
29 mar 2023 19:25
Goedemiddag,
Graag zou ik mening van de kenners/deskundigen willen hebben over de gang van zaken bij het rijexamen van mijn dochter.
Bij het CBR heeft examinator geconstateerd dat de wagen waarin zij zou afrijden lekke band heeft. Geen reserve band aanwezig. Er werd aangeboden om het 2 uurtjes later te doen mits de instructeur op tijd voor de reparatie of andere auto kon zorgen. 20 min voor tijd kwam een collega met de zelfde merk auto maar andere kleur. Opluchting was groot. Maar toen ze moest gaan rijden sloeg de motor steeds af bij het optrekken. Drama was het. Alle bijzondere verrichtingen en snelweg gingen perfect, maar vanuit stilstand gaan rijden zorgde steeds voor afslaande motor met de bijbehorende spanning en stres. Gezakt dus.
Pas in de auto terug naar huis werd haar verteld: ja benzine auto rijdt heel anders dan diesel, gedraagt zich heel anders. Ze snapte niet wat dit betekende tot ze thuis kwam en van ons allemaal te horen kreeg dat wij van mening zijn dat dit niet ok was.
Zelf mag ik me ervaren bestuurder noemen, maar kan me ook herinneren eerste keer na de rijexamen toen ik plots mijn auto naar de garage heb gebracht en een benzine auto mee kreeg. Afslaande motor bij ieder verkeerslicht tot ik een beetje door kreeg hoe het werkt.
Wij zijn van mening dat ze geen eerlijke kans heeft gehad. Haar laatste 10 lessen deed ze alles foutloos, maar dit is toch geen normale gang van zaken?
Zij is bang om confrontatie aan te gaan, maar is volwassen en zijn wij geen partij. ( Wij betalen wel )
Kan iemand mij vertellen of hier regels voor zijn (kan niets over vinden in algemene voorwaarden), en of dit redelijk was? En is het redelijk dat ze het nu over 2-3 maanden pas opnieuw mag proberen, en ondertussen kosten moet maken (want je wilt toch even een paar lessen hebben voor de examen) en zelf moet betalen voor nieuwe examen?
Ze voelt zich op zijn zachts gezegd ge....
Ik zie hier in de tekst "perfect" en "foutloos, ik kan al raden hoe het zelfreflectie formulier eruit heeft gezien.
of de instructeur de schuldige is, kunnen we hier gewoon niet beoordelen.

Technische wijze wegrijden
Koppelen onder gelijktijdige verhoging van de gastoevoer. Als de
koppeling pakt, zowel koppelings- als gaspedaal een moment
stilhouden. Indien de parkeerrem in werking is deze buiten werking
stellen. Koppelingspedaal verder laten opkomen met gelijktijdige
verhoging van de gastoevoer (toerental)


Tekst uit de rijprocudure, er wordt geen onderscheid gemaakt tussen diesel of benzine auto, zo dient de instructeur het dus aan te leren en als je dat anders doet dan krijg je problemen in een benzineauto. dus dat perfect en foutloos is misschien iets te overmoedig.

Plaats reactie